História bicykla

Bios 20.11.2004   Historia Vynalez

Bicykel ako vynález vyzerá tak jednoducho, že ho pokladáme za úplnú samozrejmosť. Bicykle však existujú približne iba 165 rokov. Zamysleli ste sa, ako sa vyvíjal bicykel? Akými evolučnými krokmi prešiel? A ako vyzeral bicykel pred sto rokmi? V článku sa dozviete viac. A možno budete prekvapení...

 

Bicykel ako vynález vyzerá tak jednoducho, že ho pokladáme za úplnú samozrejmosť. Bicykle však existujú približne iba 165 rokov. Okolo roku 1816 zostrojil nemecký vynálezca Karl Friendrich von Drais stroj takmer navlas podobný bicyklu. Mal dve kolesá a poháňal sa odrážaním nôh od zeme.

Prvý ozajstný bicykel poháňaný pedálmi zostrojil v roku 1839 britský vynálezca Kirkpotrick Macmillan. Jeho bicykel mal hriadeľ spájajúci zadné koleso s pedálmi. Francúzski výrobcovia drožiek Ernest a Pierre Michauxovci zostrojili podobný mechanizmus ako v roku 1861. Aj ich bicykel mal pedále, no boli priamo pripojené na predné koleso.

Ani jeden z týchto bicyklov sa však v praxi neujal. Problém spočíval v tom, že pri jednom otočení pedálov sa raz otočilo aj koleso, takže bicyklovanie bolo mimoriadne namáhavé. Jedinou možnosťou, ako uľahčiť šliapanie do pedálov, bolo silno zväčšiť predné koleso, takže jedným šliapnutím sa bicykel dostal oveľa ďalej. Tento produkt anglického výrobcu Jamesa Starleyho z roku 1870 dostal názov velocipéd a posmešne ho prezývali aj ,,kostitras". Hoci bol veľmi labilný, a ťažko sa zastavoval, stal sa veľmi populárnym.

Väčší úspech však zožal Starleyho ,,bezpečný bicykel" zostrojený v roku 1885 - prvý bicykel s účinným reťazovým prevodom. Aj po vynaložení malej námahy získal veľkú rýchlosť a vďaka malým kolesám bol oveľa stabilnejší. Odvtedy sa vozia na bicykloch milióny ľudí.

::Velocipedisti sa združujú do klubov

Už v závere 60.rokov a takisto i v 70. a 80. rokoch sa bicykle viac rozšírili zásluhou ich továrnej výroby a stali sa i cenovo dostupnejšie. I keď zďaleka ešte nie vo všetkom, ale iba zámožnejším občanom. Čo vytvorilo podmienky pre združovanie cyklistov ku spoločným jazdám, klubovým činnostiam a ďalším aktivitám športových či spoločenských. Najvýraznejším prejavom týchto snáh bolo zakladanie cyklistických klubov, ktoré sa potom neskôr spojovali do vyšších organizačných celkov - únií, spolkov, líg, asociácií - obvykle národného charakteru s pôsobením obmedzenou na území jedného štátu. Tieto tendencie sa v 80. rokoch plno prejavili tak i v slovenských zemiach, súčasti vtedajšieho Rakúsko-Uhorska.

Organizácia zastrešujúca velokluby
Vzájomné kontakty medzi cyklistickými klubmi jednej zemi vyvolali potrebu zastrešujúcu organizáciu, ktorá by koordinovala ich činnosti. Je až ku podivu, že takéto národné organizácie vznikali až v 80. rokoch, až desať alebo i viac rokov od založenia prvých cyklistických klubov. Európa organizovala veľmi pomaly a tak ju predbehli v USA, kde bola v roku 1880 založená League of American Wheelman´s. Stručne si pripomeňme vznik týchto organizácií v zahraničí.
V Európe bolo opäť prvé Francúzsko a jeho ,,Union Vélocipédique" z roku 1881. V Mníchove vznikol v roku 1882 ,,Deutsche Velocipedisten-Bund" (D. V.-B.), krátko nato premenovaný na ,,Deutscher und Deutsch-Österreichischer Velocipedisten-Bund" (D. u. Oe. V.-B.). Po nezhodách medzi južnými a severnými regiónmi Nemecka ešte v tom istom roku založili samostatný severonemecký cyklistický zväz ,,Norddeutsche Velocipedisten Bund". V Belgicku sa cyklistické kluby združili tiež v roku 1882 do ,,Ligue Velocipédique Belge" (L.V.B.), ich názov bol uvádzaný i vo vlámštine ,,Belgische Wielrijders Bund" (B.W.B.). A o rok neskôr vo Švajčiarsku ustanovili ,,Schweizer Velocipedistem-Club".

článok uverejnený so súhlasom autora, originál nájdete na: http://www.bios_design.sutaz-infovek.sk/

Chronologicky zoradená história bikov obrazom:

Drezina
Tzv. drezina, alebo "Hobby horse" z 1817

Kostitras
Známy kostitras - "boneshaker" z 1860

Velociped
Velocipéd z 1870

Star
Americká hviezda - "Star" z 1883

Bežný bicykel
Bežný bicykel - anglický "Ordinary cycle" z 1885

Ukrajina <i class='fa fa-smile-o'></i>
Bicykel z 1896 už nápadne pripomína aj dnes často vídané "ukrajiny"

Dámsky bicykel
Asi prvý dámsky bicykel - 1897

Gritzner
Gritzner z 1910

Race bike
Závodný bicykel z roku 1908

Štvorbike
Bicykel pre štyroch - 1920

Junior bike
Juniorský bicykel z 1930

Trojkolka
Prvá trojkolka - paradoxne až 1930

Turistický bike
Prvý bicykel pre cykloturistiku - 1939

Skladačka
Skladačka pochádza až z 1966

Apache
Palubovka <i class='fa fa-smile-o'></i>
Zajímavý koncept od apache - 1970

Náhľady prebrané zo stránky Nórskeho múzea (no vážne - http://www.museumsnett.no. Červo

Páči sa ti tento článok?

Tvoje hodnotenie:

Zďieľaj ho:
Staň sa naším fanúšikom:

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžete však zanechať Váš komentár...

Pridaj komentár