Test: Saris Thelma 3 – autonosič šetrný k rámu bicykla

Test: Saris Thelma 3 – autonosič šetrný k rámu bicykla

22 komentárov

mondzo 11.08.2015   Cestna Cyklistika Horska Cyklistika Auto Nosic Test

Poslednú dobu nás lokálne cyklotrasy už obavili a začalo obdobie cestovania a samozrejme s bicyklami. Pôvodne som to riešil nosičmi na strechu. Pri menšom aute Ford Focus to bolo ešte OK, bez menších problémov dáte na strechu aj 3-4 bicykle, no po kúpe VW Sharan to začalo byť o niečo horšie (auto je o niečo vyššie) a už dlhšiu dobu som sa pozeral po nosiči na ťažné zariadenie. Celkom vhod mi teda prišiel test nosiča Saris Thelma 3.

 

Saris – co to znamená?


Saris je americká firma, ktorej písmená sú kombináciou časti mien majiteľov - Chris a Sara Fortune. Firma sa zaoberá výrobou a predajom autonosičov na zadné dvere (obľúbený model Bones), ťažné zariadenie, prípadne špeciálnych nosičov bicyklov na záložné koleso alebo platformu, ak máte úžitkové vozidlo. V ich ponuke nájdete aj potrebné príslušenstvo k týmto nosičom.

Uchytenie kolesa

Ich autonosiče sú navrhované v spolupráci s talianskym dizajnérom Fábiom Pedrinim a sú distribuované do celého sveta s doživotnou zárukou. Z tejto spolupráce vzniklo niekoľko vysoko funkčných a naozaj štýlových nosičov a medzi nich môžeme zaradiť aj tento zaujímavý nosič bicyklov Saris Themla 3.

Saris je súčasťou Saris Cycling Group a v rovnakom závode, v meste Madison, sa vyrábajú aj Cycle Ops (cyklotrenažéry) a PowerTap (merače výkonu), čo sú top značky v segmente.

K technickým údajom nosiča Thelma


Saris Thelma je možné kúpiť v prevedení na 2 alebo 3 bicykle. Pri plnom zaťažní je udávaná max. hmotnosť bicykla 16kg a nosnosť ťažnej gule vyššia ako 60kg (50kg pri Thelma 2). Hmotnosť samotného nosiča je cca 18kg (15kg pre Thelma 2) a max. rýchlosť vozidla s nosičom je stanovená na max 130km/h. Nosiče thelma spĺňajú EU normy a sú homologizované pre použitie v EU. Sú vhodné pre všetky typy bicyklov od cestných cez treking/XC až po AMEN s veľkosťou kolies od 26” až po 29”. Za zmienku stojí, že s kúpou tohto nosiča dostávate doživotnú záruku.

technické údaje priamo na nosiči

Zásielka dorazila. Ide sa skladať.


Nosič Thelma prišiel zabalený v 2 krabiciach. Tá menšia obsahovala rampu so svetlami, káblom a elektrickou zásuvkou a v druhej krabici bolo všetko ostatné. Na poskladanie si vyčleňte asi 30-60 minút. Imbus kľúč je pribalený, budete však potrebovať ešte skrutkovač a 17mm vidlicový kľúč, ktoré sa ale určite nájdu v každej domácnosti.

Zásielka

Nasunutie nosného ramena (tá časť, ktorá sa pripája na ťažnú guľu) k holému rámu nosiča bola hračka, jedno kliknutie a je to. Troška náročnejšia bola inštalácia jednotlivých ramien (ja som ich tak nazval, výrobca ich nazýva polkruhové držiaky/adaptéry). Avšak s trochou trpezlivosti a miestami aj za použitia hrubšej sily to celkom šlo. Polkruhové ramená su pripevnené jednou skrutkou cez rám nosiča. Následne už len pripevníte rampu so svetlami, medzi ktorými je miesto na evidenčnú značku vozidla.

Upevnenie na ťažnú guľu a elektroinštalácia

Čo sa týka elektrickej zásuvky, nosič je dodávaný len s 13 pólovou koncovkou, preto je vhodné skontrolovať, koľko pólovú máte na aute. Ja som musel nakoniec dokupovať adaptér, pretože mám len 7-pól (ten sa však dá ľahko kúpiť asi v každej kvalitnejšej predajni autosúčiastok a stojí pár eur). K nosiču bude potrebné dokúpiť ešte držiak EČV, prípadne použiť pôvodný z auta. Avšak ak plánujete cestovať častejšie ako pár krát do mesiaca, je to nepraktické. Ja osobne budem časom časom riešiť aj tretiu tabuľku evidenčného čísla, ktorú vybavíte za poplatok na Dopravnom inšpektoráte.

Manipulácia s nosičom a samotnými bicyklami


S nosičom sa manipuluje veľmi dobre, jeho váha pri prevedení Thelma 3 je 17.8kg a na auto ho bez problémov dokáže pripevniť jeden človek. Stačí nasadiť na ťažnú guľu, zatlačiť hlavnú páku, zamknúť a zapojiť elektrickú zásuvku. Robota na pár sekúnd. Citlivosť utiahnutia nosiča na guľu je možné ešte štelovať skrutkou. Čo sa týka demontáže, stačí podvihnúť žltú poistnú páčku, uvolniť hlavnú páku a nosič máte dole. Pred demontážou ale odporúčam ešte sklopiť ramená do úplne vodorovnej polohy (jednoducho povolením páčky, ktorou nastavujete rozmer kolies 26-29"), pretože tým pádom nezaberá nosič v garáži alebo pivnici veľa miesta, prípadne je ho možné zavesiť na stenu.

Páka s mechanizmom upevnenia na ťažnu guľu

Čo sa týka nakladania bicyklov, asi najjednoduchší spôsob s akým som sa stretol. Predné koleso stačí zasunúť do polkruhovitého ramena a zadné koleso zapadne do malého držiaka. Následne už len zaistiť robustnými sťahovacími páskami. 3 bicykle tam máte do 2 minút! Ramená sú prispôsobené na prevoz 26” až 29” kolies (vrátane cestných 700c), stačí povoliť žltú západku a máte buď jeden alebo druhý rozmer podľa potreby.

Voľba 26 až 29 palcových kolies

Žiadne ďalšie uchytávanie na rám nie je potrebné, čo ocenia hlavne majitelia karbónových rámov, medzi ktorých patrím aj ja. Vzdialenosť jednotlivých pozícií bicyklov na nosiči je dostatočná, vôbec sa nedotýkajú v oblasti kľúk a pedálov. Čo by som však vytkol výrobcovi je dĺžka sťahovacích pások, ktoré by mohli byť o pár centimetrov dlhšie, pretože pri 29” kolesách so širšími gumami to môže byť problém. Ja mám 29” so šírkou plášťa 2.35 a bolo to len tak tak, pásku som zachytával len na posledné zuby. Pri širších plášťoch by som videl riešenie spustiť tlak v plášťoch, následne ich upevniť a prípadne dofúkať. Ak plánujete prevážať aj detské bicykle, je možné dokúpiť menšie ramená, s ktorými je možné upevniť aj 20” detské bicykle.

Uchytenie kolesa do ramien

Ak sa potrebujete dostať do kufra auta, využijete možnosť sklápania nosiča. Stačí potiahnuť madlo, ktoré mierne vytŕča pod držiakom evidenčného čísla a nosič sklopíte. Do pôvodnej polohy ho dostanete tak, že ho zodvihnete a západkový systém zacvakne a nosič je opäť v prepravnej polohe. Treba však myslieť na to, že pri plne naloženom nosiči s 3 bicyklami budete dvíhať cez 30kg.

Možnosť sklopenia nosiča

Spotreba a jazdné vlasnosti


Asi najčastejšia otázka, ktorá sa rieši v spojení s nosičmi, je spotreba a jej porovnanie medzi nosičmi na streche a nosičom za autom. Z môjho sledovania, keďže nosím nosiče aj na streche a v tomto teste som mal možnosť vyskúšať nosič na ťažnom, je to rozdiel. Čo sa týka nosičov na streche, pohyboval som sa niekde o 1-1.5L viac oproti bežnej spotrebe, s nosičom na ťažnom to bolo niekde okolo 0.5L navyše. Všetko však záleží aj od samotného modelu auta a jeho výkonu. Ja som to porovnával na slabšom Ford Focus 66kw a VW Sharan 96kw. Na výkonnejšom Sharane tie hodnoty boli o niečo menšie.

Ramená pripravené na uskladnenie v garáži

Rozdiel v jazdných vlastnostiach s nosičom a bez som nejaký výrazný nepozoroval. V zakrutách bicykle pekne držali a to môžem povedať, že nejazdím najpomalšie. Horšie je to však pri jazde v daždi, prípadne po mokrej/prašnej vozovke, kedy sú bicykle nižšie pri vozovke a teda chytajú viac špiny na seba. Menšie výkyvy môžete pozorovať pri silnejšom bočnom vetre. S nosičmi na ťažnom si treba dávať pozor hlavne pri jazde na parkoviskách a cúvaní, kedy je samotné auto s nosičom o nejaký ten rozmer predĺžené. Taktiež treba rátať so zhoršeným výhľadom cez zadné sklo a viac sa spoliehať v tomto prípade na bočné spätné zrkadlá. Všetko je to však o zvyku a po pár jazdách s tým nebudete mať problém.

Plus


  • ľahká a rýchla manipulácia
  • upínanie za kolesá bicyklov, nie je potrebné ďalšie uchytenie za rám
  • plne sklápateľný
  • možnosť uzamknutia k ťažnej guli
  • menšia spotreba v porovnaní s nosičmi na streche
  • doživotná záruka

Mínus


  • kratšie upínacie pásky hlavne pri 29” kolesách a širších gumách
  • bicykle sú položené nižšie nad zemou a teda chytajú viac nečistôt od vozovky a kolies

Cena


Saris Thelma 2 (2 bicykle) – 399eur
Saris Thelma 3 (3 bicykle) – 439eur

Viac informácií o autonosičoch Saris sa môžete dozvedieť priamo na stránke dovozcu http://www.saris-autonosice.sk.

Naložené bicykle

A čo na záver? Navrhnutý cyklistami pre cyklistov.


Ak začínate, prípadne plánujete cestovať spolu s bicyklami a nemáte nosič, prípadne máte nosič, ale len strešný, kde manipulácia s ním je o niečo náročnejšia, skúste sa pozrieť práve po tomto štýlovom a veľmi populárnom nosiči Saris Thelma. Jeho najväčšou výhodou je, že žiadna časť rámu nie je v kontakte s nosičom a uchytenie je prevedené len za kolesá. Bicykle naložíte naozaj do pár sekúnd a k tomu dostanete aj doživotnú záruku, čo svedčí o tom, že začnete používať naozaj kvalitný a zároveň štýlový produkt, ktorý bol navhnutý cyklistami pre cyklistov.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Príslušenstvo ~ Nosiče na auto ~ Nosiče na ťažné):

Prejsť do shopu (Príslušenstvo ~ Nosiče na auto ~ Nosiče na ťažné)

Komentáre

hurmikak 12.08.2015 (09:19)

Zaujimavo rieseny nosic. Ja pouzivam Thule G6 na styri bajky. Thule je tiez poriadne drahy, ale musim povedat ze vymakany.

Hlavna vyhoda je moznost sklopenia nosica o 90 stupnov, co ocenia majitelia velkych vanov (napr VW Multivan), kde su obrovske zadne dvere. Tento Saris by bol nepouzitelny.

Co je ale dolezite - Thule sa da zmensit na (relativne velku) placku a schovat do auta (nie do kazdeho, je fakt velky aj po zlozeni) - nemyslim, ze je dobry napad nechavat nosic za 500e k dispozicii zlodejom. Neviem na aku velkost sa da zlozit tento Saris.

 
mondzo hurmikak 12.08.2015 (10:06)

Ahoj, mozem to skusit pomerat este, da sa zlozit tak ako to vidis na poslednych 2 fotkach vo fotogalerii, tie ramena spadnu dole, do Sharana ho zmestim v pohode zlozeny aj rozlozeny (je potrebne zdvihnut sedacky v strednom rade), do focusa som to neskusal, ale mozem vyskusat aj tam a dam vediet... ako to zlozenie je aj celkom fajn, pretoze nezabera tolko miesta v pivnici alebo garazi...

 
Orec hurmikak 12.08.2015 (21:09)

Ked mozem porovnat Saris Thelma a Thule G6 (mal som oba viackrat na tripe). Saris je rozmerovo vacsi aj tazsi ako thule. Sklopit sa daju rovnako, pouzival som ich na dodavke Peugeot expert (dvere vyklopne hore). Ked boli bike na nosici, nedali sa otvorit dvere vobec (su fakt velke). Ked tam biky neboli,dali sa dvere otvorit iba so Sarisom - tie plastove uchyty sa sklopia uplne dolu ako na poslednej foto. Thule ma strasnu nevyhodu ze fakt neni stavany na dnesne velke bike (29 full v XL a 800 rajdy). Nalozit tam 3 kusy je fakt problem alebo level majster tetris. Na saris to mas hned. A hlavne bike su dalej od seba a bez dotyku ramu takze ziadne skrabance od prevozu.!!! P.s. dnes sme ho dali aj do kufra WV Golfu.

 
hurmikak Orec 13.08.2015 (09:01)

Hmm, zaujimave. Ja otvorim dvere na VW Multivan (megadvere vzadu, extremne nizko) aj ked mam nosic uplne nalozeny (4 bajky) - nosic sa totiz da sklopit o 90 stupnov, cize bajky su vodorovne so zemou - mam k tomu aj video natocene. Vozim tam aj trekkingove bajky (snad sa to tu moze napisat a nie je problem, ze by sa dotykali, aj ked teda je to trosku tetris.

Kazdopadne, Saris je urcite zaujimavy a pri normalnom aute by som ho zvazil (t.j. pri aute s normalnym kufrom, napr octavia).

 
theruck 12.08.2015 (10:42)

ja by som chcel poprosit autora aby skusil do toho nosica upevnit mestsky bicykel s blatnikmi a aby urobil par foto ak sa da

 
Orec theruck 12.08.2015 (21:12)

Ja som na Sarisi vozil mestsky bike (mamin) 28 kolesa aj s blatnikom a nebol problem. Ked budem mat cas poslem ti foto.

 
iames 12.08.2015 (11:43)

Neryp. Toto je predsa nosic na mtb karbonove bicykle.

 
lukasm 12.08.2015 (13:02)

no neviem... samy plast kam len oko pozrie a vsakovake kurvitka... za tu cenu nic moc a argumentovat, ze nemusim uchytavat za ram....... no hocaka penova blbost zabrani oderkom...

 
Orec lukasm 12.08.2015 (21:21)

Tie plastove C su vystuzene hlinikom. Plast je fakt kvalitny a mas na neho dozivotnu zaruku. Takze uz ziadny dalsi nosic nebudes potrebovat.

 
Hangover Orec 14.08.2015 (15:30)

Tohle je velkej omyl... ta doživotní záruka není doživotní pro tebe jakožto člověka. To neznamená že ti to bude fungovat a máš záruku do smrti. Doživotní záruka znamená doživotní pro ten výrobek - nosič. Jehož životnost je třeba jen 2 roky a proto doživotní záruka je taky 2 roky

 
Orec Hangover 15.08.2015 (23:21)

Nemas pravdu. Standardna zaruke je 2 roky, ale ked si svoj produkt zaregistrujes na stranke vyrobcu tak mas zaruku dokonca zivota (len kupujuci vlastnik). Precitaj si stranku vyrobcu alebo dake forum, nosice vyrabaju od 1989.

 
Hangover Orec 16.08.2015 (21:30)

Aha... tak to se omlouvám, moje chyba a neznalost. Ovšem je to jedna z mála firem, která tohle tak dělá... většinou je to dnes bohužel tak jak jsem psal. Ale ještě jednou se omlouvám a díky za opravení chybného názoru

 
hurmikak 12.08.2015 (15:13)

Este by ma zaujimalo, ako bajky drzia v tom nosici pri jazde - predsa len vznikaju drobne vibracie a bajky su casto na seba tesne natlacene a moze dochadzat k ich kontaktu. Skus upevneny bike chytit rukou a hybat s nim. Ako drzi? V kvalitnom nosici sa takmer nepohne.

 
Orec hurmikak 12.08.2015 (21:46)

Drobne vibracie tam su stale, to jedno aky mas nosic. Na Saris su bike od seba dalej a niesu tam ziadne poprepletane tycky o ktore by sa mohli poskrabat. Stalo sa mi ze sa poskodil grip, siroke riaditka sa mozu dakedy dotykat, vtedy to treba preskladat.

 
mondzo hurmikak 12.08.2015 (21:56)

Tak ako pise Orec, nemal som problem, tie pozicie su naozaj od seba dost vzdialene a ak najdes system ulozenia bicyklov, dotyk tam nie je ziadny ani pri drobnych vibraciach, ja davam manzelkin prvy, moj dalsi na nom sedlovka zasunuta a nakoniec ide detsky alebo mamin trekovy a dotyk som nepozoroval ziadny ani pri dlhsej jazde...

 
hurmikak mondzo 13.08.2015 (15:06)

A co ked budes mat 2 deti? Kde das 4. bike?

 
mondzo hurmikak 13.08.2015 (23:59)

Ahoj, uz mam dve deti , kufor v kombi je velky (sharan este vacsi), donedavna som to riesil, 2-3 na strechu, 2 detske zlozene v kufri a k tomu este aj cyklovozik v kufre a dalsie veci, vosli sme sa ako do sharana aj do focusa (miestami riadny tetris) , teraz 3 na tazne, v pripade potreby 2 na strechu, ale cyklovozik uz naozaj riesime ojedinele na dlhsie trasy (mensi este potrebuje pri dlhsich trasach poobede oddychnut),tak je v kufri viac miesta, je vsak pravda, ze zatial tie detske su len 16" a 20", horsie to uz bude s 24", ktora sa uz pomaly pyta

 
StumpyFSR 12.08.2015 (15:17)

Mne sa ten system velmi paci. Nosic ktory sa uchytava za ram by som nechcel, ale do toho by som siel. Vdaka za clanok v case ked uvazujem o kupe nosica.

 
Orec 12.08.2015 (20:47)

Nakolkolko mam tento nosic uz 3 rok. Kludne sa pitajte. Mam dostatok skusenosti. A som maximalne spokojny.

 
Hangover 13.08.2015 (23:46)

Tady bych měl jen drobnou poznámku... co s týče spotřeby. Jak autor psal, že na, výkonnějším Sharanu byly tyto hodnoty menší, nedovoluje mi to neupozornit na to, že v tomhle případě absolutně žádnou roli nehraje výkon auta, tu spotřebu ovlivňuje aerodynamika vozu a zařízení na něm připevněných, což nemá nejmenší spojitost s výkonem, důvod, proč u VW byly naměřeny nižší hodnoty zvyšené spotřeby je tvar kastle, nebo karoserie chcete-li. Zatímco za Focusem tenhle nosič s kolama dost vyčnívá a výrazně ovlivňuje aerodynamiku, za Sharanem je "schovanej" kvůli tomu, že auto je vysoký a má kolmou záď. Tudíž nosič tolik neovlivňuje proudění vzduchu a nezvyšuje tak rapidně spotřebu. Jinak ovšem super čtení.

 
mondzo Hangover 14.08.2015 (17:52)

ano suhlasim s Tebou, ze spotrebu ovplyvnuje aj aerodynamika vozidla (toto som mohol samozrejme spomenut aj v texte), ale nesuhlasim s Tebou, ze v tomto pripade nehra rolu vykon auta. Urcite budes suhlasit s tym, a tak som to aj myslel, ze vykonejsie auta su na zataz menej citlivejsie ako slabsie motory a teda aj toto je jeden z bodov, ktory ma vplyv na spotrebu pri jazde s/bez nosica, Inak Focus je kombi .

 
Hangover mondzo 16.08.2015 (21:29)

No, pokud to bylo myšleno takhle tak mi opravdu nezbývá než souhlasit... je pravda, že silnější motor tolik nepocítí zátěž... ale i tak celkem velkej podíl má ten odpor vzduchu... ten tam prostě furt bude

 
Pridaj komentár