Test: Kellys Swag 30 – enduro bike s potenciálom

Test: Kellys Swag 30 – enduro bike s potenciálom

26 komentárov

adamoliva89 22.02.2016 45 fotografií   Kellys Test Horska Cyklistika Enduro Allmountain 27.5ky

Swag už má svoje pevné miesto v ponuke slovenskej firmy KELLYS BICYCLES a určite aj svojich fanúšikov z radov majiteľov predchádzajúcich verzií. Čo ponúkne enduro bike pod 2 000 € a ako sa na ňom jazdí? Poďme sa na to spoločne pozrieť.

 

Firma Kellys patrí k jedným z najväčších výrobcov bicyklov na slovenskom trhu. V minulosti ponúkala len XC modely celoodpružených bikov so zdvihmi okolo 100 mm. Avšak prišiel prelomový rok 2014, kedy Kellys predstavil novinku v podobe enduro biku Swag. Tento bicykel ponúkal vysoké zdvihy a taktiež slušný pomer cena/výkon.



Swag je dostupný v troch variantách: Swag 10, Swag 30 a najlepší model Swag 50. Všetky tieto modely sa líšia len v špecifikácii, pričom rám ostáva vždy rovnaký, len inak dizajnovo spracovaný.

Swag 50 a Swag 10


50-ka je najvyšším modelom, ktorý ponúka novú vidlicu Rock Shox Yari, nový model prevodov SRAM GX (11- rýchlostné prevody) a taktiež teleskopickú sedlovku KS Lev DX. Cena Swagu 50 je 2 399 €. Swag 10 predstavuje najekonomickejší variant s cenou 1 599 €, pričom za túto peknú cenu dostanete slušnú výbavu - napr. tlmič Rock Shox Monarch RT, vidlicu SR Suntour Aion 160 mm, prevody rady Shimano Deore. Tento model by som odporučil najmä začínajúcim jazdcom, ktorí chcú skúsiť jazdiť enduro. Za tú cenu dostanú veľmi slušný bike s dobrou výbavou, s ktorým určite zažijú veľa zábavy na svojich obľúbených lokalitách.

Kellys aj naďalej pokračuje v inováciách na modeloch Swag, tak sa poďme sa spolu bližšie pozrieť na zúbok stredne vybavenému modelu 30. Podľa papierových predpodkladov môže vyhovovať skúsenejším, ale aj začínajúcim jazdcom. Je tomu naozaj tak?

Rám


Rám je zhotovený z hliníkovej zliatiny 7005. Práve táto zliatina má väčšiu pevnosť v ťahu (390,77 MPa), pričom klasická zliatina hliníka 6061, ktorá sa väčšinou používa na stavbu rámov, má pevnosť v ťahu o niečo nižšiu (346,15 MPa). Pomer jednotlivých prvkov v hliníkovej zliatine 7005 je nasledovný: 93,35% Al, 0,13% Cr, 1,4% Mg, 0,45% Mn, 0,03% Ti, 4,5% Zn, 0,14% Zr.



Dominantou rámu je spodná masívna rámová trubka, ktorá nadväzuje na pekne vyfrézovanú stredovú vzperu, kde sa nachádza tlmič. Ten je uchytený z vrchnej aj spodnej strany na vahadlách zadnej stavby. Čiže ako systém pruženia použil Kellys virtuálny systém odpruženia, ktorý nazval Ratio Trail Control Link, takže zadné pruženie by malo disponovať väčšou progresivitou odpruženia. Dôležitou informáciou bude pre vás zdvih rámu, ktorý je 160 mm. Na ráme sa nachádza praktické vnútorné vedenie radiacich bowdenov a taktiež je pripravený otvor pre teleskopickú sedlovku. Masívne pôsobiaci rám disponuje tappered hlavovou trubkou s integrovaným hlavovým zložením, stredové zloženie je PressFit a je obklopené ISCG návarkami pre prípadné uchytenie vodítka pre reťaz. Zadná stavba pojme zadné koleso s pevnou osou 142x12 mm a strmeň brzdy je uchytený cez post-mount návarky.

Na Swagu dominuje červená farba v matnom prevedení, avšak nápisy Swag, alebo Kellys sú vyhotovené v lesklom podaní. Grafický dizajn rámu na mňa pôsobil špičkovo, podľa mňa ani biky za 3 000 € by sa nemuseli hanbiť za takýto dizajn. Modelový rad Swag 2016 pôsobí sviežo a vyvoláva pocit rýchleho biku.

Špecifikácia




Rám je osadený vzduchovým tlmičom Rock Shox Monarch RT, ktorý má len nastavenie rýchlosti odskoku a tzv. lockout páčku pre skoro úplné zastavenie tlmiča. Oproti minulému ročníku došlo k zmene vidlice, Kellys sa rozhodol použiť novú vidlicu od Rock Shox s označením Yari. Vidlica disponuje 160 mm zdvihom, je taktiež vzduchová, využíva Dual Piston Air systém pre vzduchové pruženie a Motion Control pre tlmenie, pre ktoré je možné plynulé regulovanie kompresie od úplne otvorenej až do uzamknutej polohy. Na spodnej strane vidlice je možné nastaviť ešte rýchlosť odskoku vidlice. Hmotnosť vidlice pre 27,5" kolesá je 2 023 gramov. Oska je 15 mm s Maxle Ultimate upínacou páčkou.

Všade SRAM




Pri voľbe komponentov je vidieť dôraz na priaznivú cenu a funkčnosť. Prevodový systém s rozsahom 2x10 je v réžii SRAMu. Ide o mix rady X5 radiacich páčok prehadzovačky a prešmykača, prehadzovačka je rady vyššej, a to GX. Kazeta SRAM PG 1020 s rozsahom zubov 11-36 pracuje s reťazou od firmy KMC (X10L). Kľuky sú taktiež od firmy SRAM, konkrétne ide o model SRAM S1000 GXP s prevodníkmi veľkosti 38 a 24 zubov. Dĺžka týchto kľúk pre rám veľkosti M je 175 mm. Čo sa týka bŕzd, tak Kellys Swag 30 je osadený brzdami SRAM DB5, taktiež s brzdovými páčkami DB5 na kotúčoch o veľkosti 180 mm vpredu aj vzadu. Zapletené kolesá KLS sú z vlastnej produkcie Kellysu, ráfiky KLS Cartel Disc (32 dierové) sú napletené na nábojoch KLS Stromer 15 DH (ide o predné koleso) a Formula Disc (ide o zadné koleso). Obidve kolesá sú obuté do rovnakých plášťov - Schwalbe Hans Dampf Performance o rozmeroch 27,5x2,35. Kompletný kokpit je ladený značkou Race Face. Riadítka Race Face Respond RiseBar majú šírku 785 mm a sú uchytené v predstavci Race Face Chester, ktorý má dĺžku 50 mm. Ostatné komponenty ako sedlo, pedále a gripy, nesú značku KLS.
Hmotnosť bicykla je asi 15 kg, čo nie je veľa na enduro model so 160 mm zdvihom a cenou 1 899 €.

Aká bola jazda?




Najprv by som chcel spomenúť, že nami testovaný Swag bol vo veľkosti M a pri mojej výške 193 cm, mi táto veľkosť vyhovovala, pretože Swag má dlhšiu rámovú stavbu a taktiež hlavový uhol 65°, takže bike je dosť natiahnutý.

Ako už tomu býva, keď chceme, aby sme jazdili z kopca, musíme sa na ten kopec dostať. Pri stúpaniach som mal možnosť vyskúšať všetky možné povrchy, od asfaltu až po blatistý terén. Zistil som, že pri otvorenom tlmiči má bike tendenciu sa rušivo pohupovať, a tak väčšinou som volil Lockout na tlmiči, tým pádom bike ide o veľa ľahšie do kopcov. Čo by som privítal, je určite možnosť Lockoutu tlmiča z riadítok, pretože ak sa striedali výšlapy a zjazdy, musel som sa stále naťahovať pod seba a hľadať páčku Lockoutu, čo mi neumožňovalo plnú koncentráciu na svoju jazdu.



Prínosom sú tiež 27,5" kolesá, vďaka ktorým bike naozaj ide. Pri zábere v sedle je poznať tuhosť rámu a tiež stredového zloženia. Veľa ľudí ocení voľbu dvojprevodníkov, vďaka ktorým aj jazdec, ktorý nemá kondičku, si môže zaradiť ľahký prevod a ísť si to svoje. Pre mňa to však bolo trochu mínusom, využíval som na biku len 38-zubový prevodník. Pre mňa ideálnou voľbou byl bol vpredu 34-zubový prevodník a vzadu 10/11 rýchlostná kazeta. Avšak 2 píly sú vhodné pre menej skúsených, alebo menej aktívnych jazdcov. Bike som testoval u nás v oblasti Záhorie, kde nie sú až tak drastické stúpania, takže mne by kľudne vyhovoval prevod 1x11 alebo 1x10. Ale nektorí jazdci, napr. z oblasti stredného Slovenska, počas svojej jazdy nastúpajú viac ako 1 000 výškových metrov a práve oni by mohli oceniť dvoj-prevodníkový systém. Pre skúsenejších jazdcov by som inak doporučil zainvestovať do vyššieho modelu Swag 50, ktorý práve ponúka prevodový systém 1x11 a taktiež vyššiu výbavu, čo sa týka komponentov a ešte jednu dôležitú vec, ktorou je teleskopická sedlovka.





Keď to zhrniem, dvoj-prevodníkový systém je pozitívom pre hobby jazdcov, ktorí sa nebudú príliš trápiť pri dlhších výjazdoch. Ale inou stránkou je, ak by sa použil systém 1x10, odpadla by tým totiž hmotnosť prešmykača, druhého prevodníka a rockringu. A hlavne najväčší neduh tohto biku, búchanie reťaze pri skokoch.

Zo začiatku som bojoval s geometriou rámu, pri dĺžke zadnej stavby 455 mm a hlavovému uhlu 65° som mal pocit, ako keby som sedel na chopperovi. Avšak zjazdy Swag s hlavovým uhlom 65° zvládal veľmi slušne, pri prudkých pasážach vďaka dĺžke rámu bike pôsobil stabilne. Tento pocit ešte umocňovali aj riadítka o šírke 785 mm. Čo sa týka odpruženia, pracovalo na výbornú, pri otvorenom tlmiči, zadná stavba pohlcovala väčšinu nerovností. Krok Kellysu použiť novú vidlicu Rock Shox Yari bol určite správny, vidlica sa dala jednoducho nastaviť a pracovala výborne. Jednoducho, celkové odpruženie biku, čo sa týka zjazdov, nerobilo žiadny problém, mohli ste sa naňho spoľahnúť a plne sa sústrediť na svoju jazdu.



Pri dlhších zjazdoch som sa však dostal na limit bŕzd, spočiatku brzdy SRAM DB 5 brzdili skvelo, ale pri dlhšom brzdení začali brzdy tuhnúť a strácať tak svoj brzdný účinok. Na tomto type biku by som ocenil vyššiu radu bŕzd. Hobby jazdcom môžu vyhovovať, ale vášnivý vyznávač zjazdov pravdepodobne pristúpi k výmene za lepšie brzdy. Zaujímavé bolo tiež použitie plášťov Schwalbe, ktoré mi prišli, ako keby mali rozmer 2,5". Sú vhodné na suchý podklad, kde držali dobre, ale pri väčšine testovacích jazdách, ktoré sa uskutočnili v blatistom decembri, neboli práve ideálne. Avšak počas jarných alebo letných mesiacoch na suchom podklade alebo menšom blate, budú držať dobre.


Plusy

  • pomer cena/výkon
  • dizajn
  • univerzálnosť
  • hmotnosť
  • odpruženie

Mínusy

  • brzdy
  • chýba teleskopická sedlovka (oba tieto nedostatky rieši už vyšší model Swag 50, ktorý je určený už pre viac aktívnych jazdcov, ktorí dajú biku viac zabrať)

Slušný bike s potenciálom


Na jednej strane enduro bike pod 2 000 € so skvelým pružením. Celkovo mi príde Swag 30 ako dobre ladený univerzálny stroj, s ktorým sa zabavíte ako v bikeparkoch, lokálnych trailoch, tak s ním zvládnete aj nejaké to crosscountry. Pre jazdcov, ktorých bude baviť jazdenie viac, alebo sa budú chcieť posunúť do náročnejších terénov, ponúka dobrý základ, ktorý si po pár úpravách odladí každý podľa svojich preferencií. Tento bike by som odporučil najmä jazdcom, ktorí chcú vstúpiť do sveta enduro a chcú dobrý bicykel za priaznivú cenu. Ak patríte k náročnejším jazdcom, určite si pozrite aj výbavu vyššieho modelu Swag 50, kde za ďalších 400 € získate lepšie brzdy, prevod 1x11 aj teleskopickú sedlovku.

Bližšie informácie: http://www.kellysbike.com/SK/bicykle-2016/horske/celoodpruzene/enduro/swag-30 .
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

Komentáre

nanoslav 23.02.2016 (07:45)

193 cm a veľkosť M sedela dobre?? Pre koho potom vyrábajú L-ká?

 
zelenaliska nanoslav 23.02.2016 (07:48)

to je velmi subjektivna zalezitost

 
zelenaliska nanoslav 23.02.2016 (07:50)

Aj ked toto uz vyzera byt naozaj dost extrem

 
adamoliva89 nanoslav 23.02.2016 (07:58)

Hej velkost sadla dobre, pretoze bike je dost natiahnuty

 
nanoslav adamoliva89 23.02.2016 (10:08)

Niečo na tom bude, keď tak pozerám tie rozmery a veľkosti tak je to docela divočina, kto vie pre koho to tí číňania navrhovali.

 
Biho87 adamoliva89 25.02.2016 (19:53)

Teraz som trošku zmätený, lebo pri mojej výške 187cm som chcel kupovať L-ko. Tým pádom bude asi M-ko vyhovovať viac.

 
MageZ nanoslav 23.02.2016 (12:20)

predosly model v Mku na testovacke mi bol maly a to nemam ani 190cm..ale dost mozne ze sa tam zmenili nejake cisla pri roznych generaciach

 
Rakineki nanoslav 30.06.2016 (10:36)

Ja som nedávno kupoval Swag 10 a kupil som L k mojej výške 196 cm. M by bol asi malý pre mňa, tak neviem.

 
gulfast 22.02.2016 (20:06)

Jazdil som rok swag 50 ,nebudem tu nič osocovat ani chváliť ,ale v skratke ,som rád že som ho dal preč

 
Bade gulfast 22.02.2016 (20:42)

Ak máš skúsenosti, tak napíš. Aké osočovanie.

 
slavo gulfast 22.02.2016 (21:07)

Ak spravne pozeram na Tvoj profil, tak si presiel na fatbike, to uz je celkom posun v kategorii biku.

 
gulfast slavo 23.02.2016 (05:11)


*** Príspevok porušil pravidlá MTBIKER a bol preto zmazaný moderátorom ***

 
KLS gulfast 22.02.2016 (22:40)

Mna by to tiez celkom zaujimalo ze preco si ho dal prec, kludne povedz sak ziadny bike nie je dokonaly

 
iron.hide 22.02.2016 (21:27)

co je to sram GX, zase nejaka novinka?

 
Jackob47 iron.hide 22.02.2016 (22:01)

tá rada bola predstavená minulý rok

 
zelenaliska iron.hide 23.02.2016 (07:43)

Je to tusim namiesto X9 a bol to donedavna naj lowcost 1x11. Momentalne ale sram predstavil este lacnejsiu variantu NX

 
Mikee 22.02.2016 (21:22)

jazdil som swaga mesiac a spoko. Iba bol namna tazky, ale to preto ze som vychovou xcckar a vahovo walterweight Je to uz taka masina, co potrebuje silneho jazdca, co ho povedie. aby nepoviedol on jeho

 
Mikee 22.02.2016 (21:23)

a este by som mu dal debonair. mam rad hupave biky. ked uz, tak uz...

 
vily82 23.02.2016 (00:02)

Vyzera pekne,za tu cenu aj slušna vybava.

 
umpalump 23.02.2016 (15:51)

strasny hlavovy uhol,na rychlebskych stezkach som ho videl minuly rok a myslel som si ze chalan ho zlomil,ale nezlomil to bol taky ram

 
shineonyou 24.02.2016 (10:51)

No cestak ma geometriu najvacsiu L a ta mi je mala. Tak neviem, ci to bude pri swagu ine.

 
tomas12 12.04.2016 (00:48)

Ze dvojprevodnik je viac pre hobby jazdcov

 
Jukos3 04.07.2016 (12:52)

Na danom biku jazdim uz par mesiacov a som s nim nadmieru spokojny. Mam velkost M a pri mojej vyske 181 cm mi celkom vyhovuje. Bike je sam o sebe tuhy, obratny a zivy v parku, pri rychlejsich zjazdoch stabilny. Kombinacia komponentov je volena perfektne. Bicykel splnil moje ocakavania nad ramec - je to moj druhy full. Jedina vec co mi trosku vadi je ze po uchyteni kosika na flasu mi zadny tlmic naraza do flase, cize budem musiet zohnat nejaky iny typ kosika, alebo prejst na camel bag.

 
shineonyou 23.02.2016 (08:33)

Podľa mňa bike úplne bez potenciálu, aspoň pre mňa, nakoľko mám 195 cm a najväčšiu veľkosť robia L.

 
Nagasaki shineonyou 23.02.2016 (09:35)

ale zas ta velkost L ma parametre XL a aj rozvor kolies ma obrovsky, skor tam bude vadit ta dlha retazova vzpera

 
Rakineki shineonyou 04.07.2016 (16:07)

Ja mám velkosť L a som vysoký 196 cm. Skúšal si ho aspoň, keď ho tak zatrácaš?....XL pri tejto stavbe by bol už extra veľký...

 
Pridaj komentár