Test: Cannondale Slate - cestný bicykel do šotoliny aj na zaplátané slovenské cesty

Test: Cannondale Slate - cestný bicykel do šotoliny aj na zaplátané slovenské cesty

40 komentárov

iceman 17.04.2016 30 fotografií   Lefty Test Cannondale Cestna Cyklistika Cyklokros

Zmutovala ryba, ryba s rakom neborákom, vznikol dáky divný vták, ani ryba ani rak... Presne slová tejto pesničky mi napadli pri prvom pohľade na nový počin z dielne Cannondale, ktorý sa mi dostal pod zadok na krátke testovanie. Pri pohľade na Cannondale Slate sa vynoria okamžite viaceré otázky. Je to klasický cestný bicykel, či nebodaj veľmi zvláštny horák? Alebo je to stroj určený na cyklokros? Prípadne špeciál na jarné klasiky s mačacími hlavami? Získať odpoveď, čo je Cannondale Slate vlastne zač a na čo je určený, som sa snažil zistiť pri mojich testovacích jazdách.

 

Dve špecifické veci


Už na prvý pohľad ma na tomto bicykli upútali dve veci, ktoré ho jednoznačne odlišujú od klasických cesťákov. Tou prvou je odpružená vidlica z dielne Lefty s označením Oliver. Je vyrobená z karbónu kvôli zníženiu hmotnosti, takže vo výsledku váži len 1 170 gramov. Jej zdvih je 30 milimetrov. Tri centimetre zdvihu sa môžu zdať smiešne málo, ale treba si uvedomiť, že úlohou tejto vidlice nebude tlmenie veľkých nerovností, akými sú korene a veľké balvany. Druhou vecou, ktorá udrie pri prvom pohľade do očí, sú kolesá. Naozaj hrubé kolesá. Hladké plášte so šírkou 42 mm sú obuté na ráfikoch 650b. 650b je pre cestný bicykel dosť neštandardné, ale v kombinácii s hrubými plášťami dostaneme výsledný obvod, ktorý je zhruba rovnaký ako u kolies 700x23. A aby sa nezabudlo na cenu, Slate s označením 105 stojí 2 999 eur.

Rám


Čo sa týka rámu, tak od základného modelu Cannondale Slate 105 až po TOP model CX1 je všade použitý hliník, konkrétne zliatina 6069. Jeho hmotnosť je 1 200 gramov. Všetky vedenia, čiže brzdové hadice a lanká radenia, sú vedené vnútrom rámu. Rámový trojuholník je jednoduchý s čistými líniami a bez výrazného hydroformingu. Kto sa riadi heslom "v jednoduchosti je krása", tomu sa bude tento rám páčiť. No a poďme sa trošku pozrieť na geometriu, ktorá nám viac vypovie o identite tohto biku.





Geometria


Keď sa pozrieme na geometriu čistokrvných cesťákov od Canondale, akými sú napríklad stroje Supersix Evo, tak sa podobajú možno viac, ako by ste čakali. Jemný rozdiel je v uhle hlavovej trubky, kde má Slate o 1,5° menej, čo má za následok lepšiu ovládateľnosť. Slate má aj o málinko vyššie položený stred, a teda máte viac priestoru medzi pedálmi a povrchom cesty, vďaka čomu budete menej zachytávať pedálom nerovnosti na ceste. Väčší rozdiel je akurát vo výške sedlovej trubky. Slate má sedlovú trubku menšiu, a teda má jeho rám dosť výrazný sloping. No a tu sa začíname dopracovávať k odpovedi na otázku z úvodu. Čísla a uhly hovoria, že Slate bude viac cestný bicykel ako hocičo iné. Poďme sa teda previezť, aby sme si všetky odpovede potvrdili.



Testovacia jazda


Mnou testovaný model bol vo veľkosti L s dĺžkou sedlovej trubky 19,4 palca, čo mi hneď napovedalo, že s mojou výškou 187 cm budem niekde na hornej hranici pre túto veľkosť rámu. Po nastavení posedu som zistil, že sedlovka je vysunutá až na jej hranicu. Výsledný posed sa ale veľmi nelíšil od toho, ako ho mám nastavený na mojom cesťáku. Už od úvodných metrov som sa s bicyklom celkom zžil a všetko mi pocitovo sedelo tak, ako má. Prvá vec, ktorá ma trochu prekvapila, bola hlučnosť plášťov, ktoré pre Cannondale vyrába Panaracer a sú dokonca tubeless ready. Pri klasických úzkych cestných plášťoch nepočujete takmer nič, ale tieto 42 mm slicky už vydávajú celkom výrazný bzukot, čo predznamenáva aj vyšší valivý odpor. To už môže byť rozhodujúce, ak idete sa výjazd alebo tréning s partiou, kde ste radi, že vôbec visíte v háku . Naopak, ak prídete na drsný asfalt alebo zaplátané cesty, tieto „balóny“ všetko krásne utlmia a tam, kde by vám na klasickom cesťáku išli vypadať plomby, je to krásne pohodlná jazda.



Na šotolinových cetách je jazda tiež plynulá a pohodlná, ale akonáhle sa na ceste objavia väčšie nerovnosti a kamene, tak vedzte, že ich už budete cítiť. Vidlica má predsa len 30 mm zdvih a je tým pádom tuhá. Nezabúdajte taktiež na fakt, že má nulový SAG. Vďaka tomu ale môžete jazdiť väčšinu času s odomknutou vidlou a nemusíte sa báť nežiaduceho pohupovania, a teda straty energie. Na odomykanie a zamykanie vidlice a taktiež na štelovanie odskoku slúži tlačidlo na vrchu vidlice, ktoré je tým pádom veľmi ľahko dostupné. Ďalšia vec, na ktorú netreba mimo asfaltu zabúdať je fakt, že máte obuté úplne hladké plášte s nulovým bočným vedením. V zákrutách a pri zatáčaní sa môže veľmi rýchlo stať, že vám predné koleso bez akéhokoľvek varovania v momente ustrelí. Mne sa to tiež pri jazde stalo, ale našťastie v malej rýchlosti, takže na to bike nedoplatil žiadnym šrámom .



Ďalším typickým znakom tohto biku sú kotúčove brzdy, ktoré boli doteraz vyslovene doménou horských bikov a len v poslednej dobe sa postupne začínajú tlačiť aj do segmentu cesťákov. Ja osobne nástupu kotúčoviek do cestnej cyklistiky nefandím, ale čo sa týka Cynnondale Slate, tak tam iná voľba ako kotúče ani nemohla byť, veď aké iné brzdy by ste vedeli osadiť na jednonohú Leftynu. Na 105-ke ide konkrétne o model Shimano BR785/505 s brzdovými páčkami R505, samozrejme v hydraulike a na kotúčoch 160/140. V porovnaní s klasickými brzdami majú kotúčovky podstatne vyššiu účinnosť a tiež výbornú dávkovateľnosť. Úplne bez problémov som dokázal pri brzdení dávkovať brzdný účinok tak, aby som šiel pri brzdení len po prednom kolese.





Prevodový systém


A ešte sa v rýchlosti pozrime na prevodový systém. Cannondale Slate 105 by mal byť, aspoň podľa názvu, osadený sadou Shimano 105. Reálne sú ale jeho prevody a radiaci systém celkom slušný mix. Šalter a kazeta sú 105-kové, pričom kazeta má 11 rýchlostí s rozsahom 11-28. Prešmyk je tiež od Shimana, ale ide o CX-70. Kľuky sú Cannondale s prevodníkmi FSA (52/36), radiace páčky R505 a reťaz HG600. Všetko medzi sebou spolupracuje a radenie ide hladko. Jediná vec, ktorá sa mi už na prvý pohľad nepozdávala, je malý priestor medzi ramienkom prešmykača a plášťom. Ide len o pár milimetrov a už pri jemnom rozcentrovaní zadného kolesa dochádza k šúchaniu prešmykača o plášť, čo sa pri testovaní stalo aj mne.





Plusy


  • pohodlie na nerovnom povrchu
  • univerzálnejšie použitie v porovnaní s klasickým cesťákom
  • účinné a dobre dávkovateľné brzdy
  • odpružená predná vidlica

Mínusy


  • hlučnejšie plášte v porovnaní s klasickými cestnými
  • vyšší valivý odpor
  • malý priestor medzi ramienkom prešmykača a plášťom


Je to rozhodne cesťák


Po pár testovacích jazdách som mal v celku jasno. Cannondale Slate je cestný bicykel. Je to cestný bicykel určený na všetky cesty. Nestratíte sa na ňom na šotoline a nebudete ani riešiť tankodromy a zaplátané slovenské cesty. Nie je to samozrejme bicykel pre každého. Pre výkonnostných jazdcov, ktorí naháňajú sekundy alebo sa naháňajú navzájom, by bol Slate handicap. Pre hobby jazdcov, ktorí hľadajú pohodlný bicykel na každý typ cesty, je Cannondale Slate dobrá voľba.

Viac informácií na stránke: http://www.cannondalebikes.sk/bicykle/2016-cestne/new-road/slate/slate-105
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

Komentáre

fofo050 17.04.2016 (18:34)

Ja týmto vidlam neviem prísť na chuť. Jak jednonohy Bolo

 
darkoni 18.04.2016 (00:53)

Mám tento bike a možem povedať ze ma prijemne prekvapil rýchlosťou obratnosťou a presnou reakciou. Tak ma zaujal ze som za týžden najazdil cca 500km kade tade . Je to jednoznačne niečo úplne iné načo ste do teraz boli zvyknutí a v žiadnom prípade ho nemôžete porovnávať s bike ktorý ste mali resp.mate. Moj kamarát ktorý ma čo to najazdené porovnal Slate so svojim bike ( Pinarelo Dogma ) a to je problém... jednoducho je to hybrid cesta-cyklocros-ľahký terén aj ked ja s ním mám absolvované jazdy na Biely Kríz ako som jazdil na horaku a trail cez les a uplna spokojnosť! Ono čo ma na ňom najviac zaujalo je to ze na Bratislavské cesty je úžasní hlavne koli tie odpružené vidle ktorá robí úplnu pohodu. Jedinú zmenu ktorú som urobil je ze som vymenil 105-ku za komplet Dura Ace 9000 okrem páčok a bŕzd a vybraté duše a naliate mlieko nakoľko kolesa a plaste to umožňujú lebo majú od vyrobí pásky na rafikoch tak ze stačí vymeniť ventil naliať nafúkať a ísť váha išla dole a konečná je 9kg čo je podľa mna super vzhľadom na to ze najťažšia je leftina. Moj osobní názor je keby tento bike robili v carbone ten by zlietol odporúčam vyskúšať po prípade kúpiť nebudete banovat všestranný stroj

 
IngVisitor darkoni 19.04.2016 (21:32)

Konecna hmotnost 9 kg? Chcelo by to niecim podlozit, lebo znie to prinajmensom neuveritelne. Narychlo som vygooglil toto: http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/07/2016-Cannondale-Slate-gravel-bike-and-Lefty-Oliver-fork-actual-weight-01-600x400.jpg ...teda bezmala 10 kg a to bez pedalov.

 
darkoni IngVisitor 23.04.2016 (22:44)

namesto taskych kluk Cannondale Si a pehadzovaca 105 s kazetou isiel komplet Dura Ace, duse taktiez isli von a s xtr pedalami a vreckom s naradim 9,4kg treba to odfotit na vahe aby si uveril?

 
darkoni darkoni 23.04.2016 (23:31)

este som zabudol na carbon sedlovku Controltech a sedlo Selle SMP

 
IngVisitor darkoni 24.04.2016 (22:29)

9 kg a 9,4 kg je rozdiel, na tom sa snad zhodneme, nie? Mimochodom kluky na linkovanom obrazku a standardne dodavane sedlo, su lahsie ako tie Tvoje. Pozeram, ze mas pomerne malu velkost ramu, takze tam si na tom jasne lepsie.
Samozrejme, ze nejake to deko hore-dole nic nemeni na tom, ze do lahkeho terenu je to raketa a svojho zakaznika si najde.

 
darkoni IngVisitor 24.04.2016 (22:55)

vsetko je ok az na tie kluky ktore vobec nie su lahsie ako tie Dura co mam ja!! Slate 105 je zakladni model az od modelu Ultegra sa pouzivaju kluky HollowGram ktore su ozaj dute a lahke a pri 105 sa len volaju rovnako ale nie je to top naco pravdepodobne myslis cize Dura vyhrava a podla mna vo vacsine pripadov... ano mam ram M a je to oproty L rozdiel a plus pre mna a co sa tyka sedla aj to standardne je tazsie ale nemenil som ho koli vahe tu upravi sedlla ale koli anatomii ktore mi nesedi Selle SMP je pre mna lepsia volba... kazdopadne treba to vyskusat rad tento bike odprezentujem pokial niekto ma zaujem a nebral by som tento clanok ako to ci je bike ok alebo nie lebo ja ho vlastnim a jazdim na nom kazdy den ako autor ktory ho vyskusal a zjavne mu nesadol resp sa mu nepaci tak ze kto chce posudit co to je a to plati aj pre teba kludne zavolaj a mozes vyskusat

 
IngVisitor darkoni 24.04.2016 (23:21)

"...kluky na linkovanom obrazku...", teda tieto: https://www.bike24.de/1.php?content=8roduct=53970;menu=1000,4,29;mid[106]=1

Dakujem za ponuku, ale mam to trochu od ruky (aj ked vyskusal by som si rad) Nech Ti dobre sluzi.

 
darkoni IngVisitor 24.04.2016 (23:31)

ale este raz opakujem toto nie su tieto kluky!!! bol by som rad ale na modeli Slate 105 su tietohttp://www.cannondale.com/en/International/Gear/GearDetail?Id=0a0d0e71-4168-46df-ad40-c7edf2fb8c18&arentid=undefined cize zakladni model kedy kolvek budes tu v Bla zavolaj a vyskusas

 
edy34 darkoni 20.04.2016 (11:57)

toto je fakt tak na male karpaty, ale aj tak je to drahe. jazdil som bez odpruzenej vidli aj po lese, henten ma lacnejsie substituty, resp. je pre rozmaznanych jazdcov z celoodpruzenych bikerov co sa boja beznej cyklokrosky a maju dost love.

 
darkoni edy34 23.04.2016 (22:48)

ako som napisal je to fun bike a je na kazdom ci to oceni resp nie a vsetko ma svoju cennu tak ze aj tento bike mam aj Focus Mares cyklocross a rad jazdim aj na nom a stale rovnake trasi ako aj na horaku cize cez les na bielac a po karpatoch a vobec nemam problem ze je vidla neodpruzena ale so Slate je to len plus a k dobru

 
edy34 darkoni 23.04.2016 (23:40)

zopar tipkov jazdi cerovu drahu na cyklokroske, tento bike hravo zvladne cerovu drahu, na cokolvek lahsie v MK je skoda mat takyto drahy a odpruzeny bike, osobne tiez casto zamkinam vidlu ked idem po niecom lahsom, napr. na BK. Vyrastali sme predsa na neodpruzenych MTB a nezfajnoveli sme az tak (generacia X), s odpruzenim sa akurat da ist rychlejsie v narocnejsom terene, inak to predsa netreba.

 
darkoni edy34 24.04.2016 (00:02)

mas pravdu jazdlil sme bez ziadneho odpruzenia a radi ja mam 50 rokov a co to si pamatam ja som jeden z tych tipkov co jazdia na cyklocross cerovu a nemal som najmensi problem ale Slate najviac ocenim v meste kde je to miestami ako tankodrom a nemam najmesi problem skocit na obrubnik bez obav ze znicim koleso co sa mi uz podarilo s Fokusom vcera a dnes som jazdil Mikulov Lednice Valtice cestu vinice a sotolinu so zamknutou vidlou a bola to paradna jazda jednoducho som si to uzival so par zmien som urobil z Slate univerzalni bike

 
cipo11 17.04.2016 (20:02)

V portfóliu výrobcov bicyklov už chýba iba elektro cestný bicykel postavený na Dura Ace s váhou do 10 kg s batériami a marketing je dokonalý. Tento bicykel je ako pre schizofrenika. Kam sa to dnes vlastne "ideme" previezť?

 
fogdiver cipo11 17.04.2016 (20:17)

nieje. Je fajn mať niečo robustnejšie než bárzjakú ohavnú žiletku, čo prejde skoro všade ale stále to bude solídne rýchle a môžeš sa k tomu správať hovadsky agresívne.

Ono, nieje to bike pre každého. Mne osobne by sa na tom úplne super jazdilo po Bratislave. Už som posekala slušnú kolekciu 25mm plášťov. Ak raz ešte budem robiť bike messengera tak si ho kúpim.

 
winter78 18.04.2016 (07:26)

Je fajn že výrobcovia bicyklov začínajú myslieť aj na tých ktorím stačí len jeden bike, ale univerzálnejší a že vrcholom univerzality už nie je len nejaký nefunkčný crossový bicykel . Len cena je ďaleko, veľmi ďaleko za hranicou, po ktorú som ochotný , ako hobby cyklista, do mojej záľuby investovať.

 
PeterLuk 18.04.2016 (11:04)

Narozdiel od mnohých ostatných, mne je tento koncept sympatický. Áno, je to kočkopes. Vyzerá divne. Čistokrvné MTB-čko by bolo v teréne lepšie a na cestách zas cesťáky... LENŽE:

Tiež nemám rád veľmi podobnú módu v prípade áut, crossoverov, hybrid, ktoré miešajú kategórie ale nakoniec nevynikajú, až na výnimky, v ničom. V tomto prípade mám ale iný názor.

Bývam na Záhorí a tu máme množstvo rozličných povrchov a ciest. Piesok, šotolinu, štrk, asfalt, blato. Cyklocesty, okresky, staré vojenské signálky, lesné cesty, polné cesty. Niektoré si vyslovene užívam, na niektorých úsekoch tlačím bike cez trávu popri ceste. Mám len jeden bike, ktorý som navyše dostal, nevybral, MTB-čko Meridu TFS 700. Prib dlhších výjazdoch pociťujem, že mám zbytočne hrubé pneumatiky a pomalý bicykel - ale na druhú stranu, neviem si to predstaviť s cesťákom na niektorých úsekoch - a tým sa ja tam kde jazdím nevyhnem.

Už som sa viackrát zamýšľal aký bike by sa sem hodil aj som sa nato chcel opýtať. Dokonca som uvažoval, žeby som si v budúcnosti možno niečo podobné postavil.

A práve tento bike mi sem prišiel ako stvorený. Prišiel, po prečítaní testu si vravím, žeby to chcelo asi iné plášte a odpruženie. Tento koncept mi sem príde s pár úpravami ako stvorený.

 
lto 18.04.2016 (11:45)

A v com sa toto odlisuje od krosoveho biku s baranmi ? Ak zanedbam ten 30mm nezmysel s vahou bliziacou sa normalne mtb vidlice, za to cenou prevysujucu urcite AM/EN vidlicu. Ten plast mozno tlmi, ale bez dezenu .. no vsak preco nie .. kupcov si to najde, ako cokolvek

 
PeterLuk lto 18.04.2016 (11:47)

Však vravím, že by tam bolo treba ešte pár vecí upraviť. Cena je vysoká no a chcelo by iné pneu. Ako koncept samotný mi to ale príde zaujímavé.

 
tomas12 18.04.2016 (12:45)

super bike, len nechapem trochu tu cenu, za hlinikovy ram so 105-kou 3000E?? Mozno este 2000 by som prezil ale 3000 isto nie. Za 1500 su uz dnes karbonove cestaky..

 
PeterLuk tomas12 18.04.2016 (21:50)

Súhlasím, to je proste veľa, zvlášť po tomto za tkaýto "hybrid"... Môže byť super, ale za tú cenu potom už skôr niečo čistokrvné a špičkové...

 
palom 17.04.2016 (18:15)

fakt škaredy bike

 
duves palom 18.04.2016 (09:07)

Tak nad tymto by zajasali prví pretekári TdF a Giro, než sa vybudovali asfaltky

 
miro82 18.04.2016 (16:41)

mna ten beik hned zaujal,paci sa mi,dal by som skusobnu jazdu

 
fogdiver 17.04.2016 (19:35)

vyzerá to ako fajn bike pre cyklokuriéra. V mojich bike-mesengerských časom by som to brala

 
minimus80 fogdiver 17.04.2016 (21:38)

Messenger toľko zarobi ze da 3litre za pracovny bike ...ts ts

 
fogdiver minimus80 18.04.2016 (13:57)

Ak by ma to zivilo, tak preco nie. To mas to iste ako ked remeselnik pouziva najmizernejsie nastroje, tiez to bude mat svoje minusy..

 
Axel minimus80 27.04.2016 (13:20)

Ten to da do nakladov...

 
Filip80 17.04.2016 (20:43)

Zaujimavy bike, no pokaslali to dizajnom a farbami. Farby su nezaujimave a ram je extra skaredy, nicim vynimocny. Jednoduchu krasu si predstavujem uplne inak, toto je ako 10 rokov stary ram.
No ani ich cestaky nie su extra pekne, zaspali dobu.
Ale Habbit sa im vydaril, hlavne Habbit SE je ako umelecke dielo. Aj novy Scalpel je krasny.

 
hugo 18.04.2016 (13:03)

Niečo podobné tu už voľakedy bolo, pruženie obstarával head shock. Toto skôr pôsobí ako marketingový ťah na 27,5 priemer kolies. Takýto hybrid plne zastúpi cyklokroska.

 
hurmikak 18.04.2016 (14:27)

Toto asi nebude bike pre nas trh. Cena je mimo misu. Asi to bude skor zamerane na US trh (vacsia siet sotolinovych ciest a tolerancia n a vyssie ceny).

 
peppe 18.04.2016 (14:46)

Bike asi najde super uplatnenie na americke prasne turisticke dialkove cesty.maju tam do mrte km.

 
11kubo 18.04.2016 (14:57)

Ja stále rozmýšľam či nie je namiesto takéhoto bajku jednoduchšie kúpiť cyklokrosku...

 
bernard.halas 18.04.2016 (16:22)

Pokukujem po niecom podobnom od RB
http://www.rb-bike.cz/ramy-kola/25/78/rx-ram

 
peter73 14.09.2016 (08:18)

dobrý bike, ale lacnejšou voľbou by bol myslím canyon inflite...

 
JoKo 17.04.2016 (20:32)

Ľudia odchovaní na tlstých gumách, pri tomto bicykli chrochcú blahom, majú erekciu a v noci, keď sa im o ňom bude snívať, možno hrozí aj polúcia...

Nám, čo sme vyrastali na 21 mm galuskách a doteraz ich jazdíme, je z neho grcno...

 
katko JoKo 20.04.2016 (13:16)

ľudia odchovaní na tlstých gumách majú cesťáky na háku

 
edy34 katko 20.04.2016 (13:23)

alebo si tiez kupili cestak.

 
Pridaj komentár