Prečo nosím prilbu...

Prečo nosím prilbu...

26 komentárov

warzone 21.09.2016 15 fotografií   Cestna Cyklistika Horska Cyklistika Zdravie Prilba

Tento článok je krátkym zamyslením sa nad tým, prečo si automaticky pred každým sadnutím na bike nasadzujeme prilbu. Jej dôležitú funkciu si (aj) v cyklistike treba z času na čas pripomenúť, aby sa z toho nestala len bezvýznamná rutina, ale aby si každý uvedomoval jej dôležitú funkciu. Vlastne, mne jej funkciu pripomenula nedávna skúsenosť.

 

Nie po prvýkrát som si vyskúšal ochrannú funkciu prilby na vlastnej hlave. Určite si pamätáte na nedávny test prilby Specialized Ambush, či HAVEN Toltec pink. Tentokrát vám s nasadením vlastného života prinášam úplny crash test .

Čo sa vlastne tentokrát stalo?


Spúšťam sa nenáročným zjazdom po úzkom chodníku na zarastenej lúčke, predo mnou zľava vysoký bodliak a ja inštiktívne dvíham ruku, aby som mu uhol. Zrazu mi zatáča riadítka, preskakujem bike, brzdím nadobudnutú rýchlosť a vlastnú váhu len prilbou a tvárou. Nestihol som ani jednou rukou zareagovať a šúchal som sa na tráve asi pol metra. Áno, bol by to vcelku komický pohľad, ale vtedy... no poviem vám, dosť blbý pocit. Vstal som ako omráčený, spamätával sa a analyzoval vzniknuté škody na tele. Pálenie na čele a nose s trochou krvi, mierna bolesť v krčnej chrbtici a narazené stehno do biku. Trávu som cítil hádam všade. Rozdýchavam, čistím sa, nadávam si a čakám, čo sa ešte ukáže. Vyviazol som z toho vcelku v pohode, pár odrenín a modrina na stehne, za pár dní bolo po nich.



Ale prekvapenie nastalo, keď som si dal dolu prilbu. Ostala na prednej, čelnej strane na dvoch miestach zlomená. Samozrejme, tým pádom ďalej nepoužiteľná, ale hlava až na tých pár škrabancov v poriadku. Vtedy človeku napadne... kašlať na prilbu, hlavne že som ok. To je na nezaplatenie. Kebyže tam tak v tráve ležal kameň... brrrr . Hádžem všetky „keby“ preč z myšlienok, dávam dokopy bike a pokračujem so zvláštnym neistým pocitom ďalej v plánovanej trase. Časom sa zamýšľam, ako fajn, že som ju mal dobre nastavenú a zlomila sa vpredu prilba a nie niečo iné... Specialized Ambush teda obstál v crash teste na výbornú. Po zbytok dňa ale jazdím s neistotou a akosi opatrnejšie.



Skúsenosti nielen moje, ale aj kamošov a ich kamošov hovoria, že Murphyho zákony fungujú a najväčšie zranenia sa stanú pri hlúpostiach, na rovných asfaltových povrchoch, či nenáročných úsekoch. Človek stratí pozornosť a urobí taktickú chybu, ktorá potom bolí. Samozrejme, stane sa aj v náročných technických zjazdoch, ale tam sa biker viac sústredí, analyzuje jazdu, nebezpečenstvo, hľadá stopu... Ďalšou kategóriou pádov, kde sú zranenia vážnejšie, je prepálená rýchlosť. Čítal som tiež koment: „treba nosiť full face“. Má to ale druhú stranu mince. Na klasický XC či celodenný AM výjazd je to nemysliteľné a enduro... možno, ale priznajme si - hlava mimo samotného zjazdu ostáva nechránená, prilba visí na batohu či riaditkách, zvlášť v teplých letných mesiacoch.

Kde už nestačí AM/EN helma a treba full face, je viac-menej na uvážení každého jazdca a jeho schopnostiach, ja osobne volím strednú cestu. Pre moje jazdenie prevažne na prírodných trailoch hore-dole volím teda prilbu s dostatočnou ochranou, ale aj odvetraním. Dobre vetraná prilba zároveň v letných dňoch poskytuje ochranu pred priamym slnkom a tým chráni hlavu pred prehriatím, v zime zase bufka pod prilbu a hlava je v teple. Dnes je výber prilieb viac než dostatočný, dá sa nájsť podľa chuti každého – s vyšším odvetraním, zvýšenou ochranou či ľahšou váhou. Výber vhodnej prilby je teda len na vás - podľa štýlu jazdy, tvaru a veľkosti hlavy či osobných preferencií, hlavne ju treba mať na hlave.



Kúpil som si prilbu vhodnej veľkosti, sedí mi dobre, ale ako si ju správne nastaviť a upevniť?

1. Nastavenie


Ďalším kameňom úrazu môže byť nesprávne nastavenie, upevnenie alebo nasadenie na hlavu, pretože to môže znížiť efektivitu ochrany prilby. V princípe je vhodné prečítať si manuál ku zakúpenej prilbe, rôzne prilby majú rôzne technické riešenia nastavení. Väčšina prilieb používa vnútorné plastové remienky, kde sa dá nastaviť vhodná hĺbka nasadenia na hlavu podľa tvaru hlavy.

Po jej nastavení si prilbu nasadíme na hlavu, zatiahneme vzadu na temene sťahovacím systémom, používa sa hlavne koliesko alebo klik systém a tým stiahneme prilbu po obvode hlavy. Teraz skontrolujeme správnu výšku nasadenia, ktorá by mala byť približne na dva prsty od výšky obočia.



2. Remienka


Ďalším krokom je zapnutie textilných remienkov pod bradou. Od správneho nastavenia ich dĺžky závisí, či vám pri páde nevypadne, neposunie sa alebo naopak nebude zase pri pohybe hlavy škrtiť. Pritom si treba po bokoch hlavy nastaviť výšku rozdelenia popruhov, aby popruh nezavadzal, ale prechádzal okolo ucha. Všetko má byť dobre dotiahnuté, ale pritom pohodlné. Krátkym testom vyskúšame dobré nastavenie a uchytenie prilby. Ako prvé chytíme prilbu z oboch strán a skúsime s ňou hýbať.



3. Overenie správneho nasadenia


Potom dvihneme zrak dohora, ak vidieť spodnú časť prilby, tak by jej výška mala byť v poriadku. Skúsime naplno otvoriť ústa a tým vyskúšať, či popruhy pod bradou nie sú moc utiahnuté. Nastavenie výšky šiltu, pokiaľ je ním prilba vybavená a dá sa regulovať, môže vyžadovať zloženie prilby, záleží na systéme uchytenia šiltu. Nastavte ho tak, aby ste pri jazde dostatočne videli pred seba, ale aby tienil slnko. Keď si sadnete na bicykel, skúste pri polohe hlavy pozerania pred predné koleso, či šilt nebráni v pohľade viac vpredu.



Tak... hlava je chránená a hor sa na bike! Pridávam tiež staršie, ale stále aktuálne video z youtube, nájdete ich s touto tématikou „za tatru“:





Radšej vždy a všade s prilbou


Na záver sa opýtajte samých seba, prečo nosíte prilbu. Snáď vám to tento článok a moja skúsenosť trochu pripomenula. V galérii nájdete pár ďalších kreslených návodov nastavení prilby a vtip, ktorý brať s rezervou na odľahčenie témy . Pridajte vlastnú skúsenosť do komentárov. Píšete si na prilbu krvnú skupinu, či z vnútra meno a adresu?
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Prilby ~ MTB a cestné prilby):

Prejsť do shopu (Prilby ~ MTB a cestné prilby)

Komentáre

bkotrik 22.09.2016 (08:21)

Na biku jazdim od 1993. Prvu prilbu mi kupil otec v 1997 (Rudi project), stala neskutocnych 3500 Skk (priemerny zarobok bol v tedy nieco okolo 12 000 Skk). Rozbil som ju v 2001 a zachranila mi zivot. To som v zjazde dolu zvaznicou dostal konarom po gebuly a spravil som udajne kotrmelec cez riaditka. Viem to len z rozpravania, ja si pamatam, ze som sa zobudil vecer v nemocnici s tazkym otrasom mozgu (domov som dosiel po vlastnych a tych cca 15 kilakov mi trvalo 8 hodin). Nezelam to nikomu. Bez prilby by som tu nebol.
Od vtedy som vystriedal asi 5 dalsich prilieb. Jednu mam do mesta a jednu do lesa. Nikdy na tomto vybaveni nestrim, je to vec co stoji medzi mojim zivotom a mojou smrtou.

Deti bez prilby nepustim ani na odrazadlo a musia ju mat aj ked sedia vo voziku!

 
ferrdo 21.09.2016 (18:55)

pravda, najviac som sa znicil na asfalte

 
sefko73 21.09.2016 (19:08)

súhlas... tiež som mal minulý ok vážnu nehodu a ak by som nemal prilbu, už by som nebol medzi živými... a to som sa len "išiel previesť"

Keď teraz vidím ľudí bez prilby, doporučoval by som im vidieť moje následky

 
mireq1 21.09.2016 (19:40)

Presne tak, bez prilby uz neviem ani jazdit, a som vadny ked po pade prve kontrolujem bike a az potom seba?

 
Cykloturista 21.09.2016 (21:46)

Tiež súhlas a bez prilby pomaly ani na krok. Ešte si dobre pamätám ako som pred rokmi jazdil maratóny a už takmer pred cieľom pri pomalej rýchlosti pri prechode z asfaltky na makadam mi šmyklo koleso a ani neviem ako som bol v kríkoch. Zdvihol som sa a pokračoval ďalej. Až neskôr som si našiel v prilbe prerazenú dieru od nejakého konára, ceruzku som tam vopchal.

 
Bade 21.09.2016 (23:27)

Ja som zacal protiidúcich bajkerov s prilbou na rajdoch upozornovat aspon poklepanim po vlastnej prilbe. zopar si ich zatukalo na celo, ale nasli sa aj taky ktorym sa rozsvietilo.

 
ikar1968 Bade 22.09.2016 (08:53)

Súhlas. Stále stretávam bikerov hlavne na cesťáku bez prilby. Môj syn takých ani nechce pozdraviť . Vie prečo. Aj on mal pády a ja sa tiež z jedného takého liečim od júna. Prilba na zátylku praskla, ale mňa zachránila.

 
Marinada 21.09.2016 (19:43)

Este je tu take "stredne" riesenie a to MX okuliare k Am/En prilbe.

 
Rovano 21.09.2016 (19:52)

Keď dokážeš najprv skontrolovať bajk znamená to, že ti nič nie je seba už nemusíš.

 
Elgringo Rovano 21.09.2016 (19:56)

No to nieje pravda, adrenalin casto maskuje bolest aj vaznejsie zranenie

 
cipo11 21.09.2016 (22:08)

Kým so jazdil iba na HT, nemal som ziadny crash. S fullom narástlo sebavedomie aj odvaha a v priebehu dvoch rokov som si tri krát ustlal. Raz hlavou o kmeň stromu a raz o obrubník na ceste 20 metrov od domu Bez prilby by som už možno vegetoval na voziku a slamkou sŕkal polievočky.

 
vlastoch cipo11 21.09.2016 (22:13)

to ja som nemal ziaden crash kym som nekupil naslapne pedale
napr. pocas kosickeho singletracku som si "ustlal" 4x ... ale to boli len take kolmice dole, po nahlom zastaveni v narocnom terene ked som nestihol vypnut

 
ikar1968 cipo11 22.09.2016 (08:58)

Presne tak! Občas to sebavedomie treba "priškrtiť". Ale na druhej strane, ak nejazdím na hrane není to ono

 
Elgringo 21.09.2016 (19:07)

No vzdy je lepsie znicit prilbu ako hlavu, tiez radsej nosim klasicku enduro prilbu koli odvetravaniu ale na narocnych trailoch si radsej davam full face co sa vyplatilo uz vela krat

 
vlastoch 21.09.2016 (19:08)

suhlasim, prilbu vzdy a vsade ... mne zachranila hlavu v prudkom zjazde po kamenistej lesnej ceste, pri minimalnej rychlosti som trocha prudsie pribrzdil, tazisko sa posunulo viac dopredu a uz som isiel do salta cez riaditka ... ranu schytali rebra, zapastie a hlava, ktorou som tresol do jedneho balvanu na okraji ... prilba vydrzala bez poskodenia ... hlava tiez
odvtedu tiez viem ako schadzat zjazdy, s natiahnutymi rukami a riťou za sedlovkou

 
double vlastoch 21.09.2016 (20:07)

No uplne natiahnuté ruky nieje to najlepsie riesenie. Samozrejme tazisko v zadu ale nenatahuj ruky uplne a nebud uplne na zadnom kolese lebo mozu prist este technickejsie pasaže kde sa budes musiet este viac natiahnut tak aby si to vedel skorigovať Nejaku rezervu na odpruženie telom treba stale mat.

 
vlastoch double 21.09.2016 (20:13)

to je jasne, napisal som to trocha s nadsazkou

 
jammin 21.09.2016 (22:16)

Toto treba opakovat a opakovat. Najviac ma fascinuju borci ktori prilbu zoberu so sebou ale zavesia na rajdy (zavadzia to, pridava to gramy a je to uplne zbytocne) ale uplni majstri su ti co si ju nasadia na hlavu a nechaju ozopnute ramienka - to uz je uplny facepalm.
Osobne som prilbu dal na totalku v Polsku na maratone v kamenistom rychlom zjazde, defekt na predne, rana hlavou na sutre. Do ciela som dosiel par km sam ale aj tak som skoncil s lahsim otrasom mozgu. Bez prilby (alebo s blbo nasadenou) by to bola ina story.

 
robobike 21.09.2016 (22:43)

Môžeš byť akýkoľvek dobrý jazdec ja som išiel trikrát po hlavnej v meste trikrát ma dali dole dvakrát rozmlatena prilba.A je mi to komické keď vidím že si dávajú bikery prilby na riaditka keď vojdu do mesta.

 
warzone robobike 21.09.2016 (22:45)

Komicke?Pre mna nie,ale ludom nevysvetlis...kazdopadne,dufam,ze aj tento clanok tomu aspon o male percento na SK pomoze.

 
ddrmodes 22.09.2016 (07:44)

Pozerám fotky v sekcii nezaradené na faxcopy z mtb marattónu v KE a nestačím sa diviť. Čo to sú za pretekári bez prilby.

 
katko ddrmodes 22.09.2016 (11:54)

tak tí chalani na maratóne isto neboli

 
Harbingerr 23.09.2016 (00:00)

Jednoznacne prilba na hlavu patri za kazdych okolnosti a vsade, les, cesta, mesto atd. Tiez patrim do klubu stastlivcov. V 40tke skoncit v aute, co mi nedalo prednost, prilba vpredu prasknuta, sklo na dverach auta puknute, pramen krvi na cele a lahsi otras, odniesla si to "iba" klucna...

 
ddrmodes 23.09.2016 (09:50)

Keď to tu tak čítam tak ma až mrazí. Ja som mal iba jeden kotrmelec a nic vážne sa mi nestalo a tobôž, aby mi prilba praskla. Po vašich skúsenostiach, aký typ rilby by ste odporúčali?

 
rrunnerr 23.09.2016 (11:11)

Je vela sposobov podla coho si vybrat prilbu (a ci si vobec vybrat prilbu).
1. Cena
2. Ci ju na moje jazdenie vobec potrebujem
3. Ako v nej vyzeram
4. Farba
5. Ci v nej nie je prilis teplo
6. Ci nie je prilis tazka
Vsetko toto su doelzite parametre, ktore je vhodne zvazit pri vybere prilby.
No a potom pride jeden moment, kedy su vsetky vyssie body uplne nepodstatne a dolezite je len to, ci je vasa pokryvka hlavy schopna zachranit vase zdravie/zivot. Na toto bohuzial mnoih nemyslia.

Tiez som mal 15 a bol som na bajku nesmrtelny. A potom som v nevinnom zjazde po travnatom svahu pristal hlavou hned vedla jedineho kamena na 300m useku...

 
Johny1331 24.09.2016 (17:43)

Bratovi v nevinnom zjazde zapadlo predné koleso do malého rigolu a preletel cez rajdy, pričom padol aj na hlavu. Výsledkom bola prasknutá prilba a z daného výjazdu si niektoré veci nepamätal. Našťastie domov sa vedel vrátiť po svojich.

 
Pridaj komentár