Základné tipy na zimné jazdenie – technika jazdy

Základné tipy na zimné jazdenie – technika jazdy

15 komentárov

Imroman 02.01.2017 5 fotografií   Trening Horska Cyklistika Prejazd Vyjazd Technika Zima

V minulom článku som spomínal základné úpravy na kolesách, ktoré umožnia veľmi jednoducho prispôsobiť bike pre jazdu v zime a po snehu. Teraz prišiel rad na zopár tipov ohľadom techniky jazdy, ktoré mi pomáhajú v prvom rade zvýšiť bezpečnosť a užiť si tak výjazd na maximum.

 

Tak ako predtým, ani teraz z toho nechcem robiť žiadnu vedu. Každý jazdíme trochu inak, máme iné nároky a predstavy, takže je veľmi ťažké napasovať to detailne pre každého. Skôr sa jedná o zopár mojich „postrehov“, ktoré sa mi osvedčili a ktorých sa snažím pri výjazdoch držať, aby ma jazda bavila a bola zároveň bezpečná – možno prídu niekomu vhod .



Žiadne veľké klopenie


Asi tým najdôležitejším, čoho sa snažím pri jazde v zime držať, je snaha o minimálne klopenie a nakláňanie bicykla. Hlavne, ak si človek nie je úplne istý, či sa pod vrstvou jemného snehu neskrýva ľad. Ak sa budeme snažiť držať čo najpriamejšiu stopu a nebudeme sa na biku zbytočne mrviť, dajú sa veľmi dobre prekonať aj pomerne „šmykľavé“ úseky. Horšie, ak zrazu zistíme, že sme vo väčšej rýchlosti nabehli na ľad a už je neskoro to zmeniť. V prvom rade nesmieme hneď spanikáriť (čo je samozrejme aj otázka cviku) a už vôbec nie začať meniť prudko smer, aj keď sa pred nami začína cesta stáčať. Radšej ísť ďalej rovno a postupne dobrzdiť aj za cenu „odparkovania“ .

V samotných zákrutách, ak si nie ste istí, podkladom je ideálne biku pomôcť zadkom, teda snažiť sa točiť vychýlením ťažiska a nie len točením riadítkami. Niečo podobné, ale v inom prenesení platí aj pre šikmé plochy. Mám na mysli napr. peknú zvážnicu, ktorá sa od stredu po okraj zužuje od toho, ako sa po nej jazdí. Prechod po šikmej ploche vie byť veľmi zradný a ani neviete ako a ste na zemi. Takže, pokiaľ to ide, vždy treba hľadať čo najrovnejšiu cestu, prípadne, ak prechádzate z jednej strany na druhú, treba predné koleso mierne nadvihnúť/odľahčiť. Na zadnom to nebýva až taký problém ustáť, keď náhodou stratíme grip.



Jazda v stoji


Aj taká prirodzená vec ako sa postaviť do pedálov a trochu si prišliapnuť, vie spraviť v zime celkom problémy. V tom lepšom prípade vám len prešmykne zadné koleso, v tom horšom ujde to predné a držka je na svete . Takže pokiaľ si nie som 100 % istý, že podklad pod kolesami je suchá cesta, zem, štrk alebo poriadne udupaný sneh, tak radšej zostávam stále v sedle. Veľmi nebezpečná je v tomto prípade jemná námraza na ceste, ktorá dokáže byť poriadne nenápadná...

Šliapanie do kruhu


Zrejme ste už X-krát počuli, že na bicykli treba čo najviac šliapať do kruhu. No a práve zima je ideálny čas tento dôležitý „skill“ vybudovať, prípadne oprášiť. Vďaka tomu sa dajú na snehu vyjsť veci, na ktoré by ste povedali, že sa ani vyjsť nedajú. Navyše, dobrá technika šliapania príde vhod rovnako v blate a vlastne v každom poriadne strmom a technicky náročnejšom kopci. No a o čo teda ide? V skratke: treba sa snažiť do pedálov nielen tlačiť, ale v opačnom smere aj ťahať. Najlepšie prirovnanie čo som počul bolo, akoby ste sa o trávu snažili z podrážky odstrániť nalepené psie...exkrementy . Nie je to samozrejme vec, ktorá sa dá naučiť za jeden výjazd, no ak sa vám postupne podarí techniku zlepšiť, uvidíte, že postupne „padnú“ čoraz strmšie kopce – či už v zime alebo neskôr v sezóne.

Jazda v koľaji alebo stope


Ak niečo dokáže otvoriť väčšie možnosti zimného jazdenia, tak je to práve schopnosť „jazdy“ v koľaji alebo v úzkej stope. Znie to možno banálne, no schopnosť držať smer v úzkom koridore bez toho, aby vás hádzalo z jednej strany na druhú, nie je úplne zadarmo – hlavne, čím rýchlejšie ideme. Vďaka tomu sa ale dajú výborne prejsť všetky možné zvážnice, kde už predtým niečo prešlo, prípadne si to môžete pekne pustiť po nejakom vydupanom chodníčku. Sám na seba mám niekedy nervy, keď z ničoho nič začnem kľučkovať v stope – navyše, čím viac sa rozčuľujem, tým to ide horšie .



Stále sa sústrediť


No a na záver ešte úplne základná vec. Stále sa sústreďte na terén pred vami. Treba vedieť už dopredu odhadnúť, kde to môže šmýkať, prípadne, kde sa skrýva ľad a podľa toho sa zariadiť. Keď už naletíme na ľad v 50 km/h, je väčšinou neskoro .

To bolo len zopár základých tipov, ktoré sa mi osvedčili pri jazde v zime na snehu, prípadne všade tam, kde si nie som úplne istý, či to šmýka alebo nie. Ak máte nejakú skúsenosť, tak budem rád, ak vyjadríte svoj názor v komentároch pod článkom. Nabudúce sa zase trochu zameriam na vhodný výber trasy.

Zhrnutie článkov s témetikou "zima":
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Výživa a nápoje ~ Pitný režim):

Prejsť do shopu (Výživa a nápoje ~ Pitný režim)

Komentáre

RANDAL 02.01.2017 (20:10)

Ja osobne ked napadne sneh,tak zhodim SPD a nahodim platformy.Citim sa istejsie.

 
bysto1 02.01.2017 (17:57)

no a čo sa týka tej jazdy v stope, by som rád podotkol, že nech to nie je stopa bežkárska. len tak pre úplnosť

 
Imroman bysto1 02.01.2017 (18:34)

No tak verim ze cyklisti nie su hlupaci

 
daniel_TRM bysto1 02.01.2017 (18:46)

Dobrý postreh.

 
iron.hide bysto1 02.01.2017 (21:11)

neboj sa, bezkarska stopa je na to prilis uzka, to by nedal ani ekvilibrista peto sagan

 
janohalik 02.01.2017 (19:08)

Jedna rada pre tych ktori zacinaju bikovat na snehu. Brzdit zadnou brzdou je zaklad.

 
Sarinator 02.01.2017 (21:06)

Vdala.Chyba mi sekcia o jazde v cerstvom snehu.To je podla mna najzabavnejsie jazdnie. Mne sa osvedcilo:
- preniest vahu viacej dozadu a odlahcit predne koleso, umozni to regovat na nervonost, ktora je pod snehom a necakame ju
- mat volne lakte ale pevne sa drazat gripov. Treba reagovat na impulzy od biku, kedze clovek nevidi po com ide

 
Imroman Sarinator 03.01.2017 (10:38)

No prave preto je tu moznost komentarov Ono kopec veci cloveka napadne az neskor...

 
danyH 02.01.2017 (20:11)

Imroman ahoj, prezradis z ktorych lokalit su tie krasne zabery? neviem identifikovat tu dedinu/mesto dole a vlavo tie kominy.
krasna krajina na zimne jazdy. ma to svoje caro, dakujem

 
sylvatic danyH 02.01.2017 (21:14)

Prvy je podla mojho nazoru z Polomu a posledny z V.Stranika z pohladom na M.Stranik,Duben a dedinu Zastranie

 
Imroman danyH 03.01.2017 (10:37)

Ahoj, Sylvatic to trafil presne

 
paulus01 04.01.2017 (10:34)

este by som pridal: pokial je potrebne prejst usekom z cisteho ladu, hladat co najrovnejsiu trasu, akykolvek hrbol znamena vacsinu podsmyknutie bajku (aj s jazdcom samozrejme ). Vyskusal som... Inac zaujimave info, na kt. sice clovek casom sam pride, ale naco objavovat ameriku. SPD prinasaju aj vyhody, vid slapanie dokola, radsej preto volim tuto moznost s tym, ze idem opatrnejsie.

 
maros1974 08.01.2017 (08:32)

robte to ako napisal Imroman alebo si kupte poriadny fatbike

 
sten-tntcrew 13.01.2017 (21:01)

Imroman prosim ta a co vravis na pouzitie ikonov 2,2 zmes 3c maxxspeed na zimu a sneh?

 
sten-tntcrew sten-tntcrew 16.01.2017 (10:32)

Imroman zabudol som ta oznacit

 
Pridaj komentár