Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 –  jeden bike na všetko

Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 – jeden bike na všetko

33 komentárov

bimjeam 10.01.2017 35 fotografií   Kona Biky Foristov Horska Cyklistika

Túžba po novom bicykli je u cyklistu, ako iste poznáte, nekonečný kolobeh a táto diagnóza sa nevyhla ani mne. Po sezóne a pol slintania a laborovania nad novými celoodpruženými rámami zvíťazilo srdce nad rozumom a stal som sa hrdým majiteľom staršej generácie celoodpruženého „light enduro“ trailbiku - Kona Process 111. Tu sa však moja cesta za ideálnym „one for all“ bikom ani zďaleka neskončila a dlhoplánovaným výsledkom je bicykel, ktorý má len málo spoločného s orginálom a na tvári nejdeného bikera vystrúha nechápavý pohľad. Prečo je tomu tak a čo ma viedlo k takejto radikálnej zmene osadenia, sa vám pokúsim ozrejmiť v nasledujúcich odstavcoch.

 

Moderná geometria s konzervatívnym osadením


Ako som už načrtol v úvode, moja predstava o ideálnom komponentovom osadení sa „trošku“ líšila od tej, ktorú zamýšľali páni v Kone a nakoľko už mám nejaký ten rok a kilometer odjazdený, viem, čo mi vyhovuje, sedí a čo dokážem pri svojom štýle jazdenia využiť. Základnou požiadavkou bola stavba univerzálneho 29-palcového nízkozdvihového celoodpruženého biku s hravou a obratnou geometriou, ktorý by bol zároveň dostatočne ľahký na maratónske použitie.



Prečo práve Kona?


To je asi najčastejšia otázka, ktorej sa mi na fórach dostalo. Odpoveď je pomerne jednoduchá a prozaická. S výnimkou extrémne krátkej sedlovej trubky (ku ktorej sa ešte dostaneme neskôr), geometria a špecifikácia papierovo spĺňala všetky požiadavky, ktoré som požadoval. Kona si v podstate odjakživa ide svoje, a to, čo mnohí výrobcovia uvádzajú ako nové trendy a novinky na sezónu 2017, to už v Kone dávno nikto nerieši. Ideálnym príkladom je položená a natiahnutá geometria s krátkym predstavcom a zadnou stavbou a osádzanie jedenoprevodníkovými sadami, bez možnosti použitia prešmykača. Druhým dôvodom bola absencia boost osí kvôli spätnej kompatibilite kolies a zároveň prítomnosť viacerých riešení a detailov, ktoré sú svojim spôsobom nadčasové. Námatkou spomeniem napr. vnútorné vedenie kabeláže s linermi pre lanká, čo je balzam pre dušu každého mechanika.

Zmysel pre humor a cit pre detail


O tom, že v Kone majú zmysel pre humor, niet pochýb. Bike ozvláštňujú nápisy typu: these dropoupts are hollow (tieto koncovky sú duté) alebo this bridge is carbon (tento mostík je z karbónu). Úchyty bowdenov sú v kritických miestach riešené pomocou odskrutkovateľných úchytov a rovnako možno skrutkou prichytiť aj „brnenie“ spodnej rámovej trubky. Farebný odtieň laku je zaujímavo tmavofialový a metalická vrstva vynikne ideálne na priamom slnku. Pokiaľ ste človek, ktorý si potrpí skôr na decentné a elegantné farby ako na moderné neónové dizajny, určite vás farba v reáli príjemne prekvapí. Rám je vybavený ISCG úchytmi a na čele hlavovej trubky je nanitované efektné logo Kony v tvare písmena K s okrúhlym ozubením.



Sedlovka až do neba


Najväčším tŕňom v oku pri pohľade na bike je rozhodne do neba sa týčiaca neteleskopická sedlovka. Keby som pri každej poznámke, že ten rám rupne dostal euro, môžem si z fleku kúpiť nový bike . Pravdou však je, že je to skôr optický klam ako nerozvážnosť z mojej strany. Dĺžku sedlovky jednak skresľuje extrémne krátka sedlová trubka (408 mm) s minimálnym standoverom. Samotná sedlovka je zasunutá 2 centimetre pod ryskou maximálnej hodnoty vysunutia a nebyť môjho obľúbeného sedla SLR Flow od Selle Italia, ktoré má veľmi nízky profil, sedlovka by bola ešte o nejaký ten centimeter-dva hlbšie. Iste si ale kladiete otázku, prečo som tam nenechal teleskopku, ktorá tam v továrenskom setupe bola osadená. Pôvodná sedlovka KS LEV má efektívnu dĺžku 385 mm a v kombinácii s mojim sedlom mi chýbal centimeter a pol k ideálnemu posedu. Časom bude určite na programe nejaká 150 mm teleskopka, no dovtedy budem skúmať limity nového biku a tešiť sa z 300-gramovej váhovej úspory .



Redukčná diéta


V jednej českej recenzii tohto biku bolo v záverečnom zhrnutí prízvukované, že maratónske ambície tohto zábavného a obratného trailbiku limituje vyššia hmotnosť a špecifická geometria. S geometriou som nemal najmenší problém a hmotnosť nie je nič, s čím by sa nedalo ďalej pracovať. Ako prvý bod v programe odľahčovania padli za obeť ťažké „motorkárske“ plášte, ktoré nahradilo ľahšie nemecké duo Rocket Ron (LS) & Racing Ralph (SS) v šírke 2,25 palca. Nasledovala amputácia duší a výmena ráfikov WTB STi23 za treťogeneračné o 200 g ľahšie ráfiky ZTR Crest MK3 v 23 mm šírke. Nasledovala výmena lock-on gripov za 24 g penové madlá a náhrada teleskopky sedlovkou Thomson Elite a osvedčeným sedlom Selle ItaliaSLR Flow. Dôležitou úpravou v mojom ponímaní bolo nahradenie 780 mm riadítok o päť centimetrov užšími karbónovými s 0 mm stúpaním a 5-stupňovým zakrivením smerom k jazdcovi. Rovnaký osud postihol aj 40 mm predstavec, ktorý nahradil ľahký kovaný 80 mm kúsok so 17-stupňovým negatívnym sklonom. Ako príslušníkovi staršej školy, ktorá dlhé roky jazdila na 580 mm rajdách s rohami na koncoch, mi šírka 730 mm plne postačuje a ako bonus dokážem prejsť cez všetky zárubne panelového bytu . Výsledkom celej tejto snahy je váhová úspora cez 2 000 g, čo je už celkom poznať, zvlášť na rotačnej hmotnosti kolies.



Shimano a SRAM – svadba z rozumu?


Druhým atypickým povahovým rysom Kony je pohonné ústrojenstvo. Oku pozorného fóristu iste neunikol fakt, že zatiaľ čo prehadzovačka a radenie je od japonského Shimana, jedenásťkvaltová kazeta pochádza z dielne SRAMu. Dôvodom tejto neobvyklej kombinácie je jednak váhová úspora a ergonómia na strane druhej. Možnosť odradzovania oboma smermi (tzv. two-way release) a odradzovanie o dva stupne „jedným vrzom“ boli dôvodom, prečo ostať pri tejto kombinácii miesto pôvodného SRAMu X1. Príjemným bonusom je aj možnosť úchytu radenia na brzdovej páke a čistejší minimalistický vzhľad riadítok.



Jazdné vlastnosti


Ako dlhoročný HT-čkar, len ťažko objektívne popíšem a porovnám systém odpruženia Rocker indipendent suspension, zvlášť, keď na fulloch som doteraz jazdil len výnimočne. Moje pocity z nového bicykla sú však rozhodne pozitívne a nárast pohodlia je presne to, čo mi vždy chýbalo.

Trochu ma zarazilo, že tlmič má len dve polohy (bez prítomnosti pro-pedalu), no pri rozumnom tlaku a nastavení odskoku si nemám v praxi problém vystačiť aj s týmito dvomi polohami. S odstupom času musím však priznať, že by som skôr ocenil diaľkové ovládanie tlmiča. Zdvih je pocitovo takmer bezodný a na doraz sa mi ho nepodarilo dostať ani pri sebaväčšej snahe. Bočná tuhosť zadnej stavby je ukážková a nijakým spôsobom nie je nevýhodou oproti hardtailu. Jedinou drobnou nevýhodou tohto prepákovania je presun dier na košík na spodnú stranu dolnej rámovej trubky. V porovnaní s tlmičom mi externý lock-out na vidlici vôbec nechýba. Práve naopak. Možnosť plynulého nastavenia kompresie mi vyhovuje omnoho viac ako voľba medzi pruží/nepruží. 35 mm Pike je krásne tuhý a chodom mi vyhovuje viac ako predchádzajúca Reba so Solo Air patrónou. 200-gramová váhová penalizácia určite za to stojí.



Tuning a custom úpravy


Prvá vec, do ktorej som sa pustil, bola kontrola nedostatku mazacieho oleja v spodných nohách vidlice, čo je klasická vývojová vada vidlíc RockShox. Podľa predpokladu bolo v pravej nohe len zopár kvapiek. Nie vždy sa podarí výrobcovi dotiahnúť všetky detaily do absolútnej dokonalosti a vtedy prichádza na rad vynaliezavosť majiteľa. V mojom prípade mi v snahe znížiť výšku riadítok bránila 18 mm vysoká krytka hlavového zloženia. Po neúspešnom špekulovaní s krytkami iných výrobcov sa dostal k slovu sústruh a razom bolo po trinástich milimetroch problému .



Z ďalších drobných úprav môžem spomenúť výmenu striebornej oceľovej centerlock poistnej matice zadného kotúča za elegantnú čiernu hliníkovu, čo ukrojilo ďalších 10 gramov z celkovej hmotnosti. Hliníkové kľuky SRAM X1 dostali čínsku gumenú ochranu v podobe ochranných botiek.

Mojou úchylkou je vždy snaha o integráciu príslušenstva. Tak ako na predchádzajúcom biku, aj v tomto prípade si v útrobách Thomsonky našla svoje útočisko pohotovostná pumpa a na spodnej rámovej trubke pribudli úchyty bezkošíkovej flaše fabric (ktorá sa z fotogenických dôvodov vo fotogalérii nevyskytuje). Všetky oceľové skrutky na uchytenie košíkov a bowdenov boli nahradené hliníkovými a na jar ešte pribudne home-made sada „samurai-sword“ a ladiť sa bude aj počet bottomless tokenov vo vzduchovej patróne.



Podčiarknuté – zhrnuté...


Zmena konceptu použitia biku určite nie je bežným javom a napriek tomu, že ja sám som sa touto cestou vybral, by som ju rozhodne neodporúčal niekomu, kto nemá presnú predstavu o výsledku. V mojom prípade vznikol z biku určeného na drsnejšie trailové zaobchádzanie univerzál, ktorý zo mňa nevytrasie dušu v náročnejšom zjazde a zároveň ma extrémne nevytrápi ani v strmých maratónskych stúpaniach. Napriek tomu, že pravdepodobne nevyužijem naplno zjazdový potenciál tejto mašiny, mi vždy zostáva možnosť prekopať to naspäť. Kombinácia zdvihu 120/110 mm je skvelým kompromisom medzi rýchlosťou a pohodlím, čo bolo pre mňa prioritou. Najpodstatnejší je ale fakt, že zatiaľ ma to kvalitne baví tak, ako to je a už teraz rozmýšľam, čo bude ďalší bod programu v procese vylepšovania a odľahčovania .

Napíš aj ty o svojom biku


V rámci predstavovania bikov fóristov sme už predstavili napríklad: Dano5 a Yeti, AdMich a Merida Oné Fifti - fulla do pohody aj nepohody, , Mišo Petrovič a jeho bike príbeh, KELLYS Swag 30 - Za málo peňazí veľa muziky alebo Cieľ je niekedy dôležitejší ako cesta.

Stačí sa ozvať alebo rovno zaslať krátky článok s fotkami na redakcia@mtbiker.sk. Nemusí to byť iba drahý profi bike, ale kľudne môže mať zaujímavý design, výbavu, netradičnú značku, históriu alebo ho môžete mať iba jednoducho radi a chcete sa podeliť o spoločné zážitky s ďalšími bikermi...
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Bicykle ~ Horské bicykle ~ Fat Bike):

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Horské bicykle ~ Fat Bike)

Komentáre

sk_wizard 10.01.2017 (20:12)

Tá lávka mi je nejaká známa

 
lto 10.01.2017 (18:39)

Pekny bajk aj farba. Ale "položená a natiahnutá geometria s krátkym predstavcom a zadnou stavbou" je vec stara min. 15 rokov .
No a este potrebujes 150tku alebo 180tku teleskopku (idealne tu lahku mechanicku) a zdvihnute rajdy a mas to uplne dobre :P

 
Kristina 10.01.2017 (18:46)

Páči sa mi aj dizajnovo aj funkčne. Pekne a rozumne postavený bajk. Aká je celková hmotnosť aj s pedálmi?

 
bimjeam Kristina 10.01.2017 (20:40)

Nemám ho presne zvážený, ale s pedálmi a tachometrom to bolo +/- 12kg

 
Kristina bimjeam 10.01.2017 (21:28)

To je slušné na Alu full, Nech slúži k spokojnosti Možno by to chcelo ešte uviesť rozpis komponentov (brzdy, veľkosť jednoplacky, ...)

 
AdMich 10.01.2017 (18:54)

Pekný bike. Moc sa mi páči a ak by som teraz kupoval trailbike, 111 by bola medzi top favoritmi. Veľa šťastných "kilákov"

 
GaliPe54 10.01.2017 (19:00)

V originál výbave by bike mal mať dobrých 14 kg bez pedálov. (aspoň som tak na webe vyčítal) V plnej výbave teda cez 15 kg. (pumpa, duša, náradie, fľaša...) Na akú hmotnosť si Konu dostal po úpravách?
Inak bike vyzerá zaujímavo a originálne.

 
bimjeam GaliPe54 10.01.2017 (20:44)

S pedálmi, tachometrom, 200ml tmelu a bez zrezaného komína to malo cca 12kg, teraz som prihodil 100g pumpu, inbusy do riadidiel a nejaké prkotiny, takže čosi viac, môj cieľ je to dostať pod 12kg, priestoru je tam ešte dosť (ocelový orech, mosadzné niple, 2mm dráty, kotúče bez alu unášača a pod)

 
Janiiik bimjeam 10.01.2017 (20:45)

Tie nove rafiky si uplietol namiesto povodnych rafikov? Sedela dlzka spicov?

 
bimjeam Janiiik 10.01.2017 (21:19)

Prepletal som sám dĺžka sedela, bola tam rezerva čosi

 
Semanuel 11.01.2017 (18:56)

Pekny clanok aj bajk. Paci sa mi, ze si ides svojou cestou mimo zabehnutych trendov

 
bimjeam Semanuel 11.01.2017 (20:58)

Vďaka za kompliment. Potešilo

 
soused 11.01.2017 (19:54)

Dosť že ti horekopcom nestíham, už ani dole ti neujdem.

 
bimjeam soused 11.01.2017 (21:01)

Neboj hore kopcom ma to spomalí a dolu kopcom sa budem báť aby mi to neobili kamienky, tak budem brzdiť :P

 
mishox 12.01.2017 (19:35)

zaujmava masinka ale nebolo by lepsie nieco ako superfly,scalpel,hei hei.. kedze zjazdovo-trailovy potencial si ciastocne zabil posedom a sedlovkou?

 
dodobiker mishox 17.01.2017 (09:34)

Presne toto napadlo aj mňa. Keďže Process je jednoznačne určený na traily. Kona robí model Hei Hei, v 2 verziách, XC a Trail, prvý je 100/100 a druhý 120/100 ale s úplne inou geo aj komponentmi. Ja som veľmi chcel Konu Process ale 134 jediné čo mi vadilo boli tie 27,5 kolesá. Na 111 mi prišli tie zdvihy malé, ale nová 111 má od tohto roku 2017 má zdvihy 130/111 čo je super na rýchle traily.

 
bimjeam 12.01.2017 (20:57)

Superfly som mal, scalpel nechcem a hei-hei som zvažoval, ale tam je lepšia geo až na nových karbónových, ktoré sú cenovo úplne kdesi inde. Teleskopka je v pláne, ale zatiaľ to nejako nehrotím, všetko má svoj čas

 
Janiiik 10.01.2017 (19:17)

Ta hmotnost zaujima aj mna. Retaz je sram alebo shimano? Kompatibilita bezproblemova?

 
daniel_po Janiiik 10.01.2017 (21:05)

Podľa vizuálu to bude X1-ka.

 
bimjeam Janiiik 10.01.2017 (21:20)

Reťaz je KMC

 
Janiiik bimjeam 11.01.2017 (10:31)

A teda Shimanacke radenie na SRAM kazete s KMC retazou ide bez problemu?

 
bimjeam Janiiik 11.01.2017 (17:57)

No problém, shimano reťaz som nemal na biku roky.

 
RANDAL 10.01.2017 (19:58)

Ked sa tak pozeram na ten tlmic,ako je uchyteny v rame,resp co ho drzi,tak skor z toho by som mal strach,ze to rupne.Je to velmi tenke,uzke,ci ako to vyjadrit.A ja tipujem 11,2kg.

 
bimjeam RANDAL 10.01.2017 (21:06)

To sa ti len zdá, v skutočnosti je to tenké a široké, niečo ako trojuholník z pásoviny

 
doktor-40 11.01.2017 (10:24)

Pekny,Kony sa mi vždy lubili Kks tej vahe ale nechapem mam trištvrtinu veci na bajku lahsich ako ty,vratane karbonoveho ramu a tiez mam vahu cca 12 kg

 
bimjeam doktor-40 11.01.2017 (11:06)

Vďaka, tú váhu ber len orientačne, nemám to momentálne kde presne zvážiť. Každopádne sú tam niektoré gramárske komponenty: ráfky majú po 368g, predstavec 84g, gripy 24g, sedlovka 246g, predný plášť 498g, sedlo 175g, ľahké karbónové rajdy, kazeta má 312g apod.

 
bimjeam bimjeam 11.01.2017 (11:08)

PS: ja mám M-ko a ty XL- rám

 
doktor-40 11.01.2017 (11:24)

Ten moj je "L" ...na tých komponentoch čo si vypísal som o 200g lahší + rajdy ritchey trail carbon co mam su asi jedny z najlahších pod 200€ Inak my sa máme asi na Strave od Púchovského maratónu,že?

 
bimjeam doktor-40 11.01.2017 (14:55)

Ja myslím, že si ľahší o 300-500g, na jar ho prevážim na závesnej váhe a môžem ti dať vedieť
Či ťa mám na strave netuším podľa nicku, keď tak napíš do SS

 
neviempresne 11.01.2017 (12:50)

Ahoj, pekny bike... funguje spolahlivo radenie shimano so sram kazetou : na XD orech 11 sp.?

 
bimjeam neviempresne 11.01.2017 (14:52)

Ahoj , so správne nastavenými odrazmi a B-skrutkou to funguje bez najmenších problémov.

 
minkooo 11.01.2017 (20:27)

Ahoj. Idem sa ta starký opýtať odkiaľ si zohnal to fajnové obutie na kluky ?

 
bimjeam minkooo 11.01.2017 (20:56)

Ahoj, z bájneho orientu - aliexpressu
Ale videl som nejaké aj tuna na shope, ak sa ti nechce mesiac čakať

 
Pridaj komentár