Bikovanie v zime: 7. časť - Zimné tretry alebo klasické návleky

Imroman 13.02.2017 5 fotografií   Horska Cyklistika Zima Oblecenie Tretry Cestna Cyklistika

Na tému zimy sme už publikovali niekoľko článkov, ja osobne som trochu bližšie predstavil ako bojujem s chladom nôh aj trochu obsiahlejšie. V podstate sú 2 základné možnosti ako ochrániť nohy – buď siahnete po špecializovaných zimných tretrách alebo na svoje klasické letné použijete návleky. V tomto článku by som rád predstavil výhody a nevýhody pre niekoho, kto sa nevie rozhodnúť, ktorým smerom sa vydať, keďže vybavenie nie je samozrejme lacná záležitosť – u koníčka s názvom cyklistika to platí dvojnásobne .

Návleky – klasika, ktorá má stále čo ponúknuť

Úplne najjednoduchším a samozrejme aj najlacnejším riešením sú klasické návleky na tretry. Aj pri nich môžeme vyberať z rôznych materiálov a prevedení. V podstate sa robia cestné verzie, kde je diera len na kufri alebo s viac otvorenou podrážkou pre MTB (samozrejme tie sa dajú použiť tam aj tam). Za úplný zimný základ do každého počasia sa dá považovať neoprén, ktorý poskytne výbornú ochranu pred vlhkom, slušnú izoláciu a hlavne elasticitu, takže sa veľmi dobre prispôsobí. Samozrejme, je X ďalších materiálov a prevedení do rôznych podmienok. Aj v chladných dňoch mi umožnia v pohode vydržať vonku okolo 2 hod. a navyše sa pod ne dajú navliecť aj tenšie – viac informácií nájdete už v spomínanom článku (Bikovanie v zime: 4. časť - Chlad na nohy - zimný nepriateľ číslo jedna). Za najväčšiu slabinu sa dá považovať prienik studeného vzduchu zospodu, teda oblasť kufrov, ktorá nie je nijako chránená. Druhou ich veľkou slabinou je chôdza, čo platí hlavne ak jazdíte MTB. Pár krokov v snehu a máte všetko pod návlekom a ak nebodaj skočíte do vody alebo blata, hold, smola. Nehovoriac o tom, že sa takto návleky veľmi rýchlo zničia, no nájdu sa aj výnimky ako napr. model od Endury (Endura MT500 návleky na tretry), ktorý by mal zvládnuť aj väčšie „pochodovanie“.

Každopádne, tretry v kombinácii s klasickými návlekmi stále používam na svojom cestnom bicykli počas celej zimy. Ak idem do 2 hod., nemám problém ani v mraze. Samozrejme, ku koncu už cítim, že palce trošku tuhnú, ale s tým treba rátať . Na niečo dlhšie výborne poslúžia ohrievače, ktoré si vždy držím v zásobe, no takých výjazdov v mraze človek veľa nedáva. Tie ale tepelný komfort poriadne zdvihnú. Na tomto „setupe“ mám rád ten pocit ľahkosti, pretože mám na nohách v podstate letné tretry, v ktorých sa predsa len o niečo lepšie šliape. Pomocou rôznych verzií návlekov viete pokryť takmer každé počasie vrátane najhoršieho – pokiaľ teda neskočíte do kaluže nohou . Takže, aby som to zhrnul, pokiaľ jazdíte viac po ceste, prípadne v teréne veľa nechodíte po vlastných, klasické návleky stále spravia výbornú službu a dá sa s nimi zima bez problémov zvládnuť.

Plusy

• cena
  • univerzálnosť použitia
  • možnosť voziť celoročne obľúbené tretry

Mínusy

• chôdza v teréne a tiež ochrana pred vodou a blatom mimo bike
  • slabšia izolácia zospodu, a teda o čosi nižší tepelný komfort

Sportful Neoprene, Castelli PIOGGIA, Polaris Tornado

Zimné tretry – investícia, ktorá sa vyplatí

Druhú možnosť, ktorú máme v zime, tvoria zimné tretry. Samozrejme najväčšou nevýhodou je cena, ktorá sa pohybuje v hodnotách ďaleko vyšších ako pri návlekoch – podľa modelu cca od 100 do 200 €. Za tieto peniaze získame v prvom rade ďaleko lepšiu ochranu a hlavne v prípade, ak potrebujeme sem-tam prejsť peši, čo v zime a na biku nie je nič neobvyklé. V prvom rade sa v nich vďaka mäkšej podrážke lepšie chodí a za druhé, ak skočíme do blata alebo vody, nemáme v topánke hneď mokro. Rovnako vnútro býva prispôsobené pre hrubšiu ponožku, teda je tam viac miesta, čo je v zime vždy výhoda pre dobrý krvný obeh – a netreba zbytočne kupovať o číslo väčšie. Častokrát majú aj určitú formu izolácie, a teda poskytujú oveľa lepší tepelný komfort - osobne v nich vydržím vonku o dosť dlhšie ako s návlekmi pri teplotách pod bodom mrazu.

Každopádne, nesmiete mať prehnané očakávania, pretože aj do nich vám zima zájde, čo je ale veľmi individuálne. A nevýhody? Teda okrem vyššej ceny mi napadá jedine trochu väčšia neohrabanosť, čo ale cítim najviac pri prechode z letných tretier a tento „feeling“ postupne úplne zmizne. Samozrejme sú špeciálne MTB aj cestné modely, no určite najviac univerzálne sú práve tie do terénu vďaka podrážke a možnosti pohodlnej chôdze, čo v zime nie je zlé ani na ceste . Ešte k tej cene, netreba zabúdať na fakt, že tieto tretry budeme nosiť oveľa menej ako klasické, takže o to viac nám aj vydržia nehovoriac o tom, že bývajú častokrát ešte extra spevnené na špičke a päte.

Plusy

• lepšia izolácie zospodu
  • ochrana pred vodou a snehom pri chôdzi
  • priestor vo vnútri prispôsobený pre hrubšie ponožky

Mínusy

• zo začiatku troche nemotorné
  • oveľa vyššia cena

Northwave Celsius 2 GTX, Shimano SH-MW5ML, Mavic Ksyrium Pro Thermo

To bolo len niekoľko postrehov z mojej strany, ktoré mieria v prvom rade na začínajúcich cyklistov, ktorí by radi jazdili aj v chladnejšom počasí a nevedia, či sa im investícia do zimných tretier oplatí. Ak máte nejaký postreh k tejto téme, tak budem rád, ak ho napíšete do komentáru pod článkom.

Zhrnutie článkov s témetikou "zima":

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Tretry a obuv ~ MTB tretry):

Prejsť do shopu (Tretry a obuv ~ MTB tretry)

lto 13.02.2017 (13:25)

Alebo klasicke pedale za 5e a k tomu normalne zimne topanky

iron.hide lto 13.02.2017 (13:31)

nie klasicke, ale normalne platformy s pinmi, a az na ne zimne topanky napriklad tvrda podrazka vibram sa tymi pinmi neznici, maksia sa moze, takze na to pozor.

martinzz iron.hide 14.02.2017 (09:01)

Presne tak isto to riesim aj ja, platformy a zimmne topanky ma doma asi kazdy.

SB@RB lto 14.02.2017 (19:21)

A ešte aj oprášiš techniku jazdenia, ktorá sa na nášľapoch trošku zanedbá

radovan192 13.02.2017 (17:24)

Zopar zimnych sezon som odolaval a odkladal nakup zimnych tretier, ale tuto sezonu som nakoniec skoncil pri Specilaized Defroster, trochu ma ja ovplyvnil Imroman. Nosim do nich iba hrubsie merino ponozky. Do -5°C uplna pohoda. Ked som bol cca pri -8°C asi 4 hodiny, bolo mi treba sem tam potlacit bajk, pochodit a prekrvit chodidla. Momentalne cez zimu som dal aj na cestak MTB pedale

janohalik 13.02.2017 (21:15)

Neoprenove navleky su fajn a v kombinacii hrubymi merino ponozkami ta podrzia do -12 na 2 hodiny treningu von. Pri nizsich teplotach dam este tenke navleky na vrch a -19 sa da prezit. Takto jazdim uz xtu zimu a da sa. Jedine negativum je to ze BBB neoprenove navleky vydrzia cca 2 mesiace a mozete ich vyhodit lebo sa rozlepia na narte a nevyreklamuju vam to. Takze za tie peniaze mozete mat 5 sad lidlackych navlekov ktore posluzia skoro rovnako.

drifter_00 13.02.2017 (14:36)

Dobrý článok, v podstate so všetkým súhlasím. Ito a ironhide, klasické pedále jedine v tedy ak jazdite po rizikovej trase na ktorej je všade ľad, hlboký sneh a podobne kde stále hrozí pád. Iný význam v tom nevidím, podľa mňa je to len okrátenie sa o výhody nášľapných pedálov.
Zimné tretry tiež odporúčam. Pár rokov som používal klasické neoprenové návleky. Okrem toho, že sa zošupnú v hlbšom snehu a podobne, tak sa mi nechcelo sa snimi babrať, navlekať/naťahovať a potom plné blata dávať dole... Pre to som si ich aj par krát v zime nedal a som skoro prišiel o nohy. Až minulý rok som si zohnal zimné tretry, aj teraz Stupava winter trphy som v nich šiel prvý krát a je to super. Odpadne veľká starosť s návlekmi a teda presne ako Imroman píše. Ja mám Northwave Celsius GTX (starší model ako ten na obrázku). Som s nimi celkom spokojný. Sú pohodlné, celkom ľahke na to že sú zimné, prakticky vodotesné a v mínusových teplotách aj po pár hodinách mi v nich zima nebola a ani sa mi noha nepotila (zrejme vďaka GTX). Už som v nich aj stál v potoku a ostal som suchý. Neobratnosť ja moc neriešim kedže som hlavne rekreačný biker. Cena, to je pravda, že je to investícia, vidím to tak, že slúžiť budú veľa rokov a letné tretry zas dlhšie vydržia, kedže sa nebudú ničiť v zime a ešte odrátaná cena za navleky a sa to aj celkom vyrovná. Jeden veľký mínus majú tieto NW Celsius, sú trochu nízke. Gate sa nedajú dobre prevliecť cez ne, počas jazdy sa gate vyhrnú a zima ide priamo na píšťale. Hodila by sa na nich vyššia tá manžeta, prelepovačka - to krytie na suchý zips. Pozdávajú sa mi práve tie Specialized Defroster Trail ako má Imroman. Tie majú vysokú tú manžetu/krytie na suchý zips, s nimi by tento problém nemal byť. Prípadne Imroman napíš ako to riešiš alebo iní ktorí ich máte.

Imroman drifter_00 13.02.2017 (15:25)

No ja mam tie Defrostery a spravil som si taky vlastny navlek zo starych navlekov na ruky ktore prevliekam cez tretry. Kukni sem: http://www.mtbiker.sk/clanky/7499/bikovanie-v-zime-2-cast-oblecenie-ako-zaklad.html

drifter_00 Imroman 14.02.2017 (09:11)

to je dobrý nápad. Ešte čo sa týka gatí, ja nemám rád také úplne obtiahnuté, aj preto mám tento problém. Takýto návlek by to mohol vyriešiť, aj keď tiež možno sa nebude dať dobre uchytiť na moju tretru . Vyskúšam to. Zároveň by mi to aj stiahlo gaťu, aby nešla do reťaze.

dores 13.02.2017 (19:46)

toto je moja prvá zima, čo nešiel bike "na vešiak". Odhodlal som sa k tomu až po kúpe zimných tretier. Cena bola pomerne vysoká na rodinný prah citlivosti rozpočtu ale ani trochu ich neľutujem. Po minulé sezóny šiel bike na vešiak pri +2C až +4C, čo bola hranica pre letné tretry s 2 ponožkami. Teraz som skúsil aj extrém okolo -12C na 2,5hodinky ležérnej jazdy a pravda je, že som rozmrazoval prsty podobne ako na tých letných pri +2 až +4C.

Skúšal som vtedy aj návod s jednorázovými ohrievačmi, ale v podstate boli po výjazde studené ako prsty. Až doma sa znova ohriali. Asi sú to gaučové typy tie ohrievače... Neviem, ako pre takéto extrémy vyriešiť prísun vzduchu do zimnej tretry, pre jednorázový ohrievač, keď je tretra v podstate vzduchotesná. Ak máte skúsenosti, budem rád.

V každom prípade, keď je len pár pod nulou, tak je to v tých zimných paráda, jednoducho neriešim chlad na prsty, nebojím sa skočiť do snehu a dá sa v tom aj normálne chodiť. Odporúčam.

dores dores 13.02.2017 (19:47)

...a teda bajkujem už aj v zime

Bade dores 13.02.2017 (20:02)

a ake mas zimne tretry si nepovedal.

dores Bade 13.02.2017 (22:06)

Musel som ísť pozrieť - shimano mw700

ehvie 13.02.2017 (13:44)

Ešte 2 veci ktoré tam asi mali byť uvedené:

- nevýhoda zimných tretier, u membránových, je horšia údržba. Návlek sa operie alebo umyje ľahko, špinavá tretra oveľa horšie. Dá sa to riešiť ľahkým návlekom cez zimnú tretru.

- membránová tretra (napr. z GTX) je síce fajn proti vode a tak, ale zateplenie nie je na úrovni jazdenia v mrazoch. Na to je treba teplé zimné tretry.

Imroman ehvie 13.02.2017 (15:22)

No tie tensie GTX verzie tretier by sa dali nazvat skor prechodne ale ano, ak to nema izolaciu je to len proti vode a teda na velku zimu moc nie. Na to si pred kupou samozrejme treba dat pozor.

julo93 13.02.2017 (15:04)

Podelím sa o môj zimný setup: tenšia merino ponožka, na ňu sáčok, letné tretry, na nich natiahnuť hrubú zimnú ponožku s vystrihnutým otvorom na kufor a na to neoprénové návleky. Keby ťahalo odspodu, dá sa ešte dať alobal pod vložku tretry. Max som bol v asi -10 °C na horáku a pohoda.

Bade julo93 13.02.2017 (16:04)

naco to riesit jednoducho , ked sa da zlozito, vsakze.

julo93 Bade 13.02.2017 (16:45)

Raz si tie zimné tretry kúpim, zatiaľ to mám takto.