Vyhliadky v Strážovských vrchoch

Dĺžka: 21 km

Autor: james9

V Strážovských vrchoch sa nachádza množstvo zrekonštruovaných vyhliadok, ktoré obsahujú popisné tabule, kde je spísaná stručná história a základné informácie o danom mieste, ale aj miesta na oddych v podobe nových lavíc a malých prístreškov. Každý návštevník sa tiež môže zapísať do knihy návštev, ktoré sú umiestnené v železných schránkach na každej jednej vyhliadke.

Naša trasa začína v Novej Dubnici, na Mierovom námestí, rovno pri turistickej tabuli, ktorá označuje stred mesta. Presné GPS súradnice sú 48°56"11.74" s.z.š. a 18° 8"43.52" v.z.d.

Z tohto miesta smeruje trasa na juh rovno do mestskej časti Miklovky, ktorá sa nedá minúť, nakoľko je to jediná časť mesta kde sú postavené rodinné domy. Ak by sa predsa len pri presune vyskytli nejaké problémy, trasa smeruje okolo Gymnázia sv. Jána Bosca a zdravotného strediska, ktoré sú vyznačené informačnými tabuľami. Cesta nás dovedie medzi rodinné domy, odkiaľ sa je potrebné dostať na hocijakú hlavnú cestu, ktorá nás vždy dovedie k miestu s tenisovým kurtom a novopostavenému domu, ktorý mimochodom patrí hokejistovi Tomášovi Kopeckému, rodákovi z Novej Dubnice. Medzi týmito dvoma objektmi sa nachádza prístupová cesta na poľnú cestu.

Cesta sa dostáva do ľahučkého terénu, ktorým sa prechádza až k neďalekej záhradkárskej osade Stanoviny, pred ktorou sa odbočí vpravo a začína približne kilometer a pol dlhé stúpanie, ktorého najprudšia časť má sklon 13% (údaj s cyklistického tachometra).
Ak by niekto preferoval stúpania po asfalte, môže odbočiť vpravo až za záhradkárskou osadou, kde sa nachádza asfaltová cesta, ktorá je veľmi málo frekventovaná a privedie vás na to isté miesto ako cesta poľná.

Trasa sa dostáva do pomyselnej prvej zástavky chodníka, na veľkú lúku pri salaši , odkiaľ je pri peknom počasí nádherný výhľad na celú Novú Dubnicu ale aj Nemšovú a časť Dubnice nad Váhom a Trenčianskej Teplej. Je možno vidieť Biele Karpaty, na opačnej strane Váhu, kde je pozorovateľný vrchol vysielača nad Trenčianskou Závadou a tiež pohorie Vršatec. Smerom na juhovýchod je možno vidieť vrchy Čertovej skaly a Čvirigovca, kde sa podľa archeologických výskumov nachádzalo mesto ešte z doby bronzovej.
Z tejto lúky sú takisto pozorovateľné následky lesného požiaru z roku 1999, ktorý zničil väčšinu lesného porastu v okolí.
Toto miesto slúži ako relaxačná zóna pre všetkých obyvateľov mesta a konávajú sa tu aj stretnutia medzi občanmi Novej Dubnice a Trenčianskych Teplíc.
Chýba tu však akákoľvek tabuľa, ktorá by informovala o spomínaných skutočnostiach.

Trasa pokračuje v mierne prudkom stúpaní po kamennej ceste okolo ďalších záhradiek. Po necelom kilometri je možno vidieť ďalšiu zástavku na protiľahlom kopci, a to už novo zrekonštruovanú vyhliadku oproti vrchu Slimáková. Naša cesta však stále pokračuje trocha monotónnym, no nie však veľmi príjemným stúpaním. Cyklisti si musia dávať hlavne pozor na väčšie kamene a koľaje vyjazdené od traktorov, do ktorých sa dá ľahko vkĺznuť. Po konci kamennej cesty prichádza na rad lesná cestička, ktorá sa za krátko zmení na prudký ale krátky výšľap. Ide o prvé výrazné zvýšenie tepovej frekvencie. Pre rekreačných výletníkov do prírody by bolo vhodné dopriať si na tomto mieste chvíľkový oddych, nakoľko už o pár metrov čaká ďalší pomerne náročný kopec.

Po jeho zdolaní je potrebné odbočiť pri turistickej značke, ktorú určite nikto neminie, vpravo. Miernym briežkom sa dostanete k druhému zastaveniu, vyhliadke nad Novou Dubnicou . Táto vyhliadka obsahuje dva posedy. Prvý posed sa nachádza hneď pri chodníku, ďalší je približne 500 metrov od neho, za malými krovinami.
Z prvého posedu je možno za jasného počasia vidieť časť Trenčianskej Teplej, lúky na Trenčianskymi Teplicami, cintorín a časť Mikloviek v Novej Dubnici, Trenčiansky hrad a samozrejme vzdialenejšie pohoria Bielych Karpát. Druhá vyhliadka umožňuje pohľad na Trenčianske Teplice. Pri oboch sa nachádzajú tabule s informáciami o okolí v troch jazykoch.

Pre milovníkov akcie, dobrodružstva a menšieho adrenalínu, je možnosť si vyskúšať celosvetovo uznávanú individuálnu turistickú súťaž Geocatching, ktorej podstatou je hľadať skrýš podľa GPS súradníc uvedených na internete, v ktorých sú ukryté určité predmety. Po nájdení si môžete jeden predmet vziať a nahradiť ho svojím. Pri týchto vyhliadkach sa nachádza jedna skrýša, ktorú sa nám však nepodarilo nájsť. Vy budete mať možno väčšie šťastie.

Pre pokračovanie vo vytýčenej trase je potrebné sa vrátiť späť k turistickej tabuli, pri ktorej bola odbočka vpravo. Tentoraz sa však bude pokračovať rovno po nerozbitej lesnej ceste. Je potrebné držať sa žltej turistickej značky.
Približne po troch kilometroch po tejto ceste sa dostávame ku križovatke, ktorá je označená turistickou tabulou. Pokračujeme vľavo, smerom na Kýšky ako ukazuje tabuľa. Ak by sme však pokračovali rovno, dostali by sme sa k ďalšej vyhliadke nazvanej Jeleň, ktorá sa vyníma na Trenčianskymi Teplicami a nachádza sa tu veľkou drevenou sochou jeleňa.

Po odbočení sa hneď začína najprudšie stúpanie celej trasy na konci ktorého sa nachádza lavička na zaslúžený oddych. V tomto momente sa naša cesta dostáva k jednej rozpadnutej vyhliadke, z ktorej však toho nie je veľmi veľa vidieť. Jej okolie je zarastené a odpočinkový prístrešok s lavičkami je rozpadnutý. Na náš podnet smerovaný Klubu slovenských turistov Kolačín na opravu tejto vyhliadky nikto neodpovedal.

Pokročíme k však k ďalšej, už opravenej vyhliadke, ku ktorej sa dostaneme úzkym kamenným chodníčkom. Naľavo si môžete všimnúť veľkú dieru v zemi, ktorá vraj vznikla po výbuchu granátu a po pravej strane je možno vidieť nádherný výhľad, ktorý bude ešte krajším, keď sa dostanete až k vyhliadke. Tá je jasne označená turistickou tabuľou a nesie názov Biela skala (melanin oddych) . Približne desať metrov od nej sa nachádza obrovský kríž. Táto vyhliadka je najkrajšou zo všetkých, ktoré navštívil v celých Strážovských vrchoch. Je z nej možno vidieť celé Trenčianske Teplice, vrchy Machnáč, Klepáč, v diaľke Inovec a dokonca aj Homôlku či Baske. Taktiež je možné zazrieť aj Trenčiansky hrad. Nachádza sa tu novoopravený posed a s popisnou tabuľou.

Pre pokračovanie v našej trase je potrebné sa vrátiť späť k rozpadnutej vyhliadke. Odtiaľ sa je potrebné vybrať po zelenej turistickej značke. Tá nás prevedie lesnými chodníčkami a nádhernou prírodou, ktorá nás dovedie na lúku Kýšky. Tá bola vyhlásená jedným z najpeknejších miest Strážovských vrchov ale v súčasnosti je zničená ťažbou dreva. Na tomto mieste by bolo posledné zastavenie.

Cesta späť je nenáročná po požiarnej ceste, ktorá je viditeľná priamo z lúky a dovedie vás priamo do Kolačína a odtiaľ sa dá ľahko dostať do Novej Dubnice po ceste alebo chodníku.

Páči sa ti táto trasa?

Tvoje hodnotenie:

Zdieľaj ju:
Staň sa naším fanúšikom:
MilanM 29.06.2012 (11:40) Odpovedať

Pozor - na zaciatku je chyba ! Pred alebo za Stanovinami je treba odbocit dolava nie doprava !!!!!