Test: Pohon Shimano STEPS E8000 - špeciálne navrhnutý pre horské bicykle

Spoločnosť Shimano ako svetoznámy výrobca cyklistických komponentov doteraz nebola veľmi na očiach v segmente horských elektrobicyklov. Jej pozícia sa však výrazne mení príchodom nového pohonu Shimano STEPS E8000.

Práve pre modelový rok 2018/2019 sa mnohí výrobcovia spoliehajú na pohon z Japonska. Zlepšenia sú značné a moje testovacie výjazdy ukazujú, že Shimano urobilo veľa vecí správne.

V prvom rade uvediem, že systém pohonu bol na bicykli Ghost, ktorý v tomto prípade nebudem bližšie rozvádzať, lebo šlo vyslovene o test samotného pohonu, avšak dodám, že bicykel bol celoodpružený a osadený pluskovými plášťami, čo mu výrazne napomáha. S pohonom som jazdil na viacerých mojich jednodňových výjazdoch v okolitých lesoch Považského Inovca, ale dal som mu zabrať aj na jednej technicky veľmi náročnej trase na Zelené pleso vo Vysokých Tatrách. To, čo sa mne osobne najviac páčilo a čo bolo menej zaujímavé z pohľadu viacročného jazdca so systémom Yamaha, sa dozviete v tomto článku.


Kľúčové údaje o motore

Hneď pri prvom pohľade sú jasne viditeľné menšie a kompaktnejšie rozmery než je zvykom u jeho najväčšej konkurencie. Výraznou zmenou je aj konštrukčné usporiadanie, kľukový hriadeľ bol posunutý dozadu, čo umožňuje skrátenú reťazovú zostavu v konštrukcii rámu. Práve toto dáva konštruktérom omnoho viac možností, ako pohon umiestniť, a pritom zachovať aj potrebnú geometriu rámu. Okrem toho je to aj "Q-faktor", ktorý je v tomto prípade najmenší, takže vodorovná vzdialenosť pedálov je len 175 mm, čo zodpovedá ideálnemu rozmeru pre prirodzený zážitok z jazdy a navyše má pohon menej výrazný vplyv na vzhľad bicykla. Tieto dve opatrenia zabezpečujú, že rozdiel medzi elektrickou a neelektrickou verziou bicykla môže byť naozaj nepatrný.

Technické parametre
  • motor s výkonom 70 Nm
  • batéria s kapacitou 500 Wh
  • elektronické radenie Di2
  • displej (SC-E8000)
  • jednoducho ovládateľný prepínač Firebolt


Prvé postrehy

Necelých 20 kg hmotnosti bicykla pôsobilo celkom obstojne, pričom priemerná hmotnosť hliníkových modelov tejto kategórie je približne 14 kg. Takže rozdiel je vďaka pridanému výkonu zanedbateľný a elektrobicykel mi veľmi pripomínal bicykel bez pomoci motora. Jedine, že by ste boli zvyknutí skákať, vtedy je hmotnosť cítiť zreteľnejšie.

Jedným z mojich prvých testov bolo skúsiť, aký odpor kladie pohon pri vypnutí systému. Tu som bol naozaj prekvapený, pedálovanie bolo úplne pohodlné a bez žiadneho odporu pri jazde. Takže je možné aj pri úplne vybitej batérií, a to bez zbytočných strát na pohone. Prekvapením boli iba tri režimy podpory, doteraz ich bolo viac, ale priznám sa, že pri výjazdoch som ani raz nepocítil potrebu iného režimu. Hlučnosť motora je zanedbateľná. Prepínanie režimov s radiacou páčkou je nové, intuitívne a pohodlné, plusom je aj vzhľad, ktorý pripomína znova klasický bicykel. Malý displej je funkčný, prehľadný, farebne zvýrazňuje režim podpory a je chránený pred poškodením pri páde.


Malý, ale prehľadný displej

Tu je viditeľná výrazná zmena v designe. Zvyčajne je displej situovaný v strede riadítok, ale Shimano STEPS ho posunul na pravú stranu hlavového zloženia a taktiež značne zmenšil. Jeho veľkosť však nijako neobmedzuje prehľadnosť a čitateľnosť. Práve jeho umiestnenie je šikovné a hlavne displej chráni v prípade pádu. Zobrazenie režimu podpory je výrazne farebne odlíšené, takže naozaj postačuje letmý pohľad pre zistenie dôležitých informácií.


Ovládanie prináša zmenu

Režim podpory nie je ovládaný ako zvyčajne pomocou tlačidiel, ale prostredníctvom páčkového ovládača, ktorý vzhľadom pripomína ovládanie predného prešmykača. Ovládanie je preto veľmi jednoduché, intuitívne a jednoznačne napomáha celkovému vzhľadu napodobiť čo najviac klasickú verziu bicykla.


Elektronické radenie Di2

Testovací bicykel bol vybavený radením XT Di2 a tu prezradím, že to bola moja prvá skúsenosť s ním. Najskôr som nevidel úplne jeho význam na horských bicykloch, ale táto skúsenosť môj názor úplne zmenila. Jednoducho ma to milo prekvapilo. Reakcie, rýchlosť, presnosť a možnosť radenia aj pod väčším tlakom je neopísateľná. Tu viem dodať len to, že schopnosti tohto radenia nie je možné prirovnať k žiadnemu mechanickému. Určite tento systém odporúčam aj cyklistickým nováčikom, pretože vie odpustiť nejaké tie chyby a správne a rýchlo zaradiť aj vo väčšej záťaži, čo je práve problém pri nových jazdcoch, ktorí ešte nevedia správne a včas odhadnúť správny prevod.


Väčší prevodník

Namiesto primárneho hnacieho pastorku umožnuje pohon Shimano voliteľné dva prevodníky (34 alebo 38 zubov). Dôvodov je hneď niekoľko. Väčšie prevodníky znižujú opotrebenie, nie sú až tak citlivé na znečistenie a veľký a znateľný rozdiel je, ak pohon vypneme. Pri vypnutom systéme je odpor pohonu nepoznateľný, pričom u iných systémov s malým prevodníkom je výrazne cítiť. Obhajoba malých prevodníkov smeruje na svetlú výšku, a tým priechodnosť v teréne, ale hneď tu uvediem, že väčší prevodník Shimano STEPS-u svetlú výšku nijako neobmedzuje a jeho priechodnosť náročnejším terénom je nezmenená.


Režim „Eco“

Pocitovo je podporu motora stále dostatočne cítiť a ponúka k dispozícii dostatok energie. Práve tento režim umožňuje viac trénovaným jazdcom zdolávanie rozsiahlych výjazdov. To isté platí aj pri miernejšom teréne, kde je táto podpora dostačujúca a umožňuje napríklad jazdcovi efektívny kardio tréning.

Štandardný a pre mňa najviac používaný režim „Trail“

Tento režim pohonu podľa mňa najviac vystihuje jeho názov. Reakcie na pedál sú tak citlivé, akoby ste pohon ani nemali, teda som nepocítil žiadne nežiadúce trhnutie alebo prílišný nárazový výkon, ktorý by zbytočne spôsoboval len prešmykovanie zadného kolesa. Avšak musím tu zdôrazniť, že testovací bicykel bol obutý pluskovými plášťami, ktoré sú pre takýto štýl jazdy ideálne. Pohon sa jednoducho ovládal len pomocou tlaku na pedáli a zdolával tak rôzne prekážky na trati hravo, jednoducho s dostatočnou silou, čo mne umožňovalo viac času a priestoru na samotné balancovanie. Snímače, motor a riadiaca jednotka tu krásne spolupracujú, čo dodáva pocit ako bez pridanej elektro podpory. Dokonca aj rozjazd v prudkom stúpaní je v tomto režime pekne plynulý s adekvátnou silou, ktorú v tomto okamihu jazdec žiada od pohonu svojím tlakom na pedáli.

"Boost" – absolútna neskrotená sila

Najvyšší režim podpory (jazda je tu naozaj akčná a veľmi dynamická, mne pomáhal tento režim pri mojom vyčerpaní). 300% nespútanej sily už nejde až tak citlivo ovládať tlakom na pedál, a preto je pridanie motora výraznejšie citeľné, avšak je to možné jednoducho upraviť pomocou aplikácie. V technicky náročnejších stúpaniach je preto jazda výrazne ovplyvnená chovaním motora, čo vás prinúti vrátiť sa späť do režimu „Trail“. Ale ako vravím, skôr tu hrá úlohu technická náročnosť terénu, takže pri asfaltových stúpaniach alebo s pevným povrchom je táto energia výrazná a neoceniteľná, najmä pri jazdcovom vyčerpaní.


Nečakane výrazná asistencia chôdze

Náročný terén, či veľmi prudké stúpanie si občas vyžiada zosadnúť a jednoducho tlačiť a do niekoľkých takýchto situácií som sa dostal aj ja a veľmi tu prekvapila sila pohonu. Moje skúsenosti doposiaľ boli, že asistencii chôdze jednoducho chýbala energia, ale toto Shimano STEPS zmenil a energie bolo až až, doslova ma bicykel miestami ťahal strmými stúpaniami a taktiež rýchlosť bola úplne adekvátna k mojej chôdzi, takže som nepociťoval, že za bicyklom musím utekať.

Rýchlostný limit podpory

Pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h je motor relatívne mäkký a tento prechod vypnutia pohonu nie je nijako sprevádzaný náhlym vypnutím alebo trhnutím. Jednoducho povedané, systém v tomto momente plynule prejde len na silu jazdca a je možné pokračovať k väčšej rýchlosti svojou silou a pri zotrvaní na tejto hraničnej rýchlosti sa systém plynule a nepozorovane čiastočne pripája, ak sila jazdca nie je dostatočná. Taktiež je návrat pod rýchlostný limit veľmi plynulý a bez žiadneho výrazného trhnutia bicyklom.


Prispôsobiteľnosť a aktualizácia

Pohon Shimano STEPS E8000 nikdy nezostane starým projektom Shimano. Voľne dostupná aplikácia E-TUBE umožňuje jednoduchú aktualizáciu systému a naviac umožňuje vyladiť si režim „Trail“ a „Boost“ presne podľa svojich výkonových predstáv. Systém jednoducho spárujete so svojim smartfónom a kdekoľvek charakteristiku pohonu upravíte. Režim “Eco” je pevne nastavený a k vašej sile pridá približne 50% výkonu. Najväčší prínos tejto appky je umožnenie cyklistom konfigurovať dva režimy podpory “Trail” a “Boost”. V týchto režimoch môže cyklista jednoducho nastaviť podporu v troch úrovniach: nízku, strednú alebo silnú. Alebo si kliknutím vyberie vhodný predprogramovaný štýl (Dynamic, Explorer).

Tu poznamenám, že začínajúci jazdec bude skôr preferovať väčšie výkony podpory, ale vďaka častým výjazdom a zvyknutím si na elektrobicykel budete od bicykla vyžadovať menšiu dávku energie. Práve toto aplikácia umožňuje vyladiť a nakoniec vám tým vie nejakú energiu ušetriť, čo využijete pri dlhších výjazdoch. Softwarové novinky vám taktiež neuniknú a bez nutnosti návštevy servisu si systém aktualizujete jednoducho a z pohodlia vášho domova.


Ako Shimano STEPS zvládol najnáročnejšiu legálnu MTB cyklotrasu vo Vysokých Tatrách?

Najnáročnejšia cyklotrasa v Tatrách vás zavedie k Zelenému plesu, podľa môjho názoru tu už len veľmi ťažko hovoriť o cyklotrase a práve to ma inšpirovalo vziať do takto náročného terénu elektrobicykel a skúsiť, ako to celé zvládne.

Východzím miestom bol Starý Smokovec a po asfaltovej ceste cez Tatranskú Lomnicu som šiel až k Bielej vode. K tomuto úseku nie je čo dodať a elektrobicykel tu plnil svoju úlohu tak, ako mal. Nasledoval približne 4 km dlhý nespevnený úsek so značným stúpaním približne 12%. Režim „Trail“ sa tu osvedčil, výkon bol po celý čas adekvátny a jazda pohodlná a bez žiadnej citeľnej námahy. Práve na konci tohto úseku sa celý výlet zmenil na stúpanie miestami až 18% + nespevnený povrch, obrovské a vlhké balvany. Práve tento, asi 6 km úsek, je veľmi technicky náročný na udržanie rovnováhy a prejazd väčších prekážok. Shimano STEPS ma tu však milo prekvapil, zvolený režim „Trail“ spolupracoval maximálnou presnosťou a reagoval presne na tlak vyvíjaný na pedál, čo umožňovalo jednoduchý prejazd prekážok. Celkovo bol pre mňa aj tento náročný úsek krásnym výletom, ktorý som si po celý čas užíval.

Samozrejme, ocenil som aj celoodpruženie a hlavne pluskový rozmer plášťov, ktoré som aj mierne podhustil, spomeniem tu však aj komponenty PRO, presne širšie riadítka, uzamykateľné gripy a krátky predstavec, ktoré dodali bicyklu výrazne väčšiu obratnosť. Práve vhodné komponenty dodávajú jazdcovi lepšiu kontrolu nad bicyklom v teréne, čo taktiež zvyšuje bezpečnosť. Toto všetko robilo prejazdy jednoduchšie, nedochádzalo k nežiadanému prešmykovaniu a popravde priznám, že som neveril, že tento výstup vôbec zvládne. Zjazd je tu taktiež značne náročný, cesta je plná turistov, ktorí tu majú prednosť a nebezpečenstvo podtrhujú vlhké a klzké balvany. Ťažší elektrobicykel sa aj tu však správal vyrovnane a po celý čas som ho mal pod úplnou kontrolou. Pre mňa je neodmysliteľnou súčasťou aj ovládaná teleskopická sedlovka, ktorá zabezpečuje rýchlu zmenu ťažiska, takže aj neskúsený jazdec si bude v zjazde istejší. Za cenu tesne pod 230 € ponúka PRO Koryak výborný pomer výkonu, kvality a ceny.


Tento výjazd mi taktiež napovedal aj o spotrebe energie. Nechcem tu zavádzať nejakými tabuľkovými informáciami, a preto spotrebu vyčíslim priamo na konkrétnom úseku tohto výjazdu. Jednalo sa o dĺžku približne 13 km s výrazným stúpaním (v priemere asi 15%), kedy dôležitým faktorom bola moja hmotnosť, ktorá vôbec nie je ideálna + celé fotovybavenie, čo činilo 97 kg, a to bez bicykla. Do kariet nehrali ani úplne najlepšie podmienky a bolo z rána asi len 6 °C a v neposlednom rade výhradné používanie režimu “Trail”. Aj napriek tomu ma výsledok v cieli milo prekvapil, keďže ukazovateľ zostatku kapacity batérie klesol len o jednu tretinu. Z toho môžem vyrátať naozaj reálny dojazd, ktorý by bol na úrovni 40 km v týchto nehostinných podmienkach. Takto vyjadrená spotreba je asi najvhodnejším ukazovateľom a podotýkam, že ide o skutočnú jazdu smerom hore, kde nie je ani jeden meter klesania. K inému údaju o celkovom dojazde som sa nedopracoval, a to z toho dôvodu, že batériu sa mi ani pri jednom výjazde nepodarilo úplne vybiť.

Viac detailov z tohto výjazdu vám bližšie napíšem v samostatnom článku s nadpisom “Čo všetko elektrobicykel zvládne?”, kde doplním aj presnejšie zaujímavé dáta ako profil trate, moju hmotnosť vrátane výbavy a taktiež aj profil srdcového tepu počas výjazdu.


Pre koho je Shimano STEPS E8000?

Prispôsobenie vďaka apke E-TUBE, veľkosť celého pohonu, a tým jeho správne umiestnenie, zachovanie geometrie a jeho plynulé reakcie, tento pohon predurčujú na využitie v horskej cyklistike. V tomto prostredí je na tom správnom mieste a nemusíte sa obávať ani naozaj náročného terénu.

Hlavným cieľom elektrobicyklov je priniesť do každej jazdy ešte viac radosti, a to tento pohon pri mojich výjazdoch splnil na “jednotku”. Dohromady tvorí jeden prepracovaný výkonný celok, aj vďaka detailom, ako až nečakane presným a citlivým senzorom najmä v režime „Trail“ - čo ušetrí energiu a dosiahne väčšie dojazdy alebo nastúpa viac výškových metrov vďaka vynikajúcej akčnej sile režimu „Boost“. Rovnako aj konečne úspešne zvládnutá asistencia chôdze, ktorá je ozajstnou asistenciou a technické výhody či dobre čitateľný displej, radí tento motor medzi najlepšie pohony na trhu. Ako testovací jazdec označujem tento pohon ako "suverenitu v celej svojej kráse". Viac informácií nájdete na stránke shimano-steps.com.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
martinbielik 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Sandále Shimano so zarážkami SPD – tretry kabriolet

Predstavenie: Sandále Shimano so zarážkami SPD – tretry kabriolet

Sandále aj pre nášľapné pedále? Ani značka Shimano nečakala, ako sa tento nápad chytí.
Test: Shimano GE500 – je nové automaticky aj dobré?

Test: Shimano GE500 – je nové automaticky aj dobré?

Shimano predstavilo nedávno nový modelový rad topánok pre gravity disciplíny. Aké sú medzi nimi rozdiely a ako dopadne tretra pri solídnom teste v teréne?
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
keyboard_arrow_up