Test: Magická Mária od Schwalbe – Exemplo Addix Plex

Keď ma oslovili, či by som nespravil recenziu na plášte, tak som sa najprv spýtal, o aké ide. Akonáhle mi povedali, že potestujem Magic Mary od Schwalbe, tak mi zaiskrili očká a kýval som hlavou ako zajačik Duracell.

Aby ste pochopili, tieto plášte som mal doma v 26“ verzii a nejakých 100 km som na nich odjazdil, ale nie dostatočne a v extrémnych podmienkach, aby som sa presvedčil, či naozaj stoja za to a vedia aj zosadiť legendu z trónu, svetoznáme Miniony. Povedal som si, že tento test bude stáť za to a aj napriek tomu, že nie som zjazdár, dám im dobre nažrať. Už len preto, lebo nahradia na mojich kolesách práve spomínané Miniony DHF a DHRII. Tak poďme na to!


Línie, zmesi, bočnice... kto sa má v tom vyznať?

Každá značka má svoje kategórie plášťov, rôzne zmesi, určené do všetkých podmienok, a to, aby ste boli zamestnancom značky, keby ste sa v tom chceli orientovať. Áno, aj Schwalbe má svoje tabuľky. Aby ste sa v tom nemotali ako v kukurici, vysvetlím vám to veľmi jednoducho. Podľa kvality je Performance líniaEvolution línia. Evolution je to top od Schwalbe, čo vedia uvariť v hrnci a ponúknuť vám na stôl. Takže voľba jasná, vyberáme Evo. Čo potom, akú Addix zmes? Nebudem vám tu motať hlavu a rozpisovať sa, ako Schwalbe najalo super technika, ktorý navaril fantastické zmesi a nazval ich Addix. A navaril ich veľa. Vysvetľovať by to bolo trošku zdĺhavé.


Schwalbe preto pre ľahké zapamätanie pridelilo každej zmesi svoju farbu, a tak pri každom plášti si viete vybrať z viacerých zmesí, rozumej tvrdostí gumy (pozrite nižšie tabuľku). Musíte si však uvedomiť, že nie pri každom plášti si vyberiete akúkoľvek zmes. Preto aj Magic Mary, plášte určené predovšetkým pre enduro a downhill, si vyberiete len v tvrdšej modrej a hlavne v mäkkej oranžovej zmesi Soft alebo najmäkšej fialovej zmesi Ultrasoft. Fičúrka na záver, pri DH plášťoch si môžte ešte zvoliť posilnenú bočnicu Apex či top nepriestrelnú SuperGravity, ktorá pridá na váhe, ale ten plášť sám stojí na zemi a zase má oveľa vyššiu odolnosť v bokoch. Ešte stíhate?


Na test som dostal predný Magic Mary 27.5“ v šírke 2.35 palca s fialkovou najmäkšou zmesou Ultrasoft s pevnými bočnicami SuperGravity, ktorá vážila „krásnych“ 1 168 g. Jednoznačne DH guma, aj keď nie klasicky široká 2.5-ka, ktorú uvidíte na všetkých DH sveťákoch u známych celebrít, ale nielen vpredu, no aj vzadu obutú.

Malá poznámočka, ak ste nevedeli, Schwalbe nerobí Magic Mary v šírke 2.5, ale iba 2.35, 2.6 a 2.8. Cena sa pohybuje okolo 50 €. Zadná krasotinka v rovnakej šírke a rozmere vážila chutnučkých 882 g, lebo bola v oranžovej mäkkej zmesi Soft a „iba“ so SnakeSkin ochranou bočníc. Ideálna enduro guma, ktorá by sa nestratila ani na vašom domácom traili. DMOC v tomto prípade je okolo 60 €.


Zopár faktov po rozbalení

Po rozbalení vidieť jasný rozdiel vo váhe, mäkkosti gúm a hlavne v pevnosti bočníc. Pri nahadzovaní tej prednej SuperGravity to šlo ako v okukanom filme, nič nové na svete, guma sadla krásne do mojich UST ráfikov iba s prstami bez použitia montpák a s pár fúknutiami veľkou pumpou si poprdkala a držala tlak bez mlieka. So zadnou to už bol trošku iný pôrod. Do ráfika vliezla bez prehovárania, tiež iba s prstami bez montpák, ale bočnice nedržali svoj tvar a ani pri pritláčaní kolesa o zem a druhou voľnou rukou narovnávaním a vyťahovaním gumy z ráfika, si nedala povedať a fučala o dušu. Tak si hovorím, moja milá, keď si nedáš povedať, nebudem špekulovať a použijem bombu. Teda bombičku. Dolial som mlieko cez bočnicu a pol CO2 bombičky jej stačilo, aby si sadla do ráfikov.

2.35 nie je 2.50, no bohate to stačí. Pri tlaku 2 bary je to na mojom 24 mm ráfiku cca 56-58 mm. Po pár desiatkach kilometrov a s tlakom 1.8 bar je to na zadnom cca 61,38 mm. Pre porovnanie, Miniony v šírke 2.5 na rovnakých ráfikoch majú 59 mm. Žiadne prekvapenie asi, Schwalbe je známe tým, že ich plášte sú pekne tlsté moletky. Tí, ktorí jazdia širšie ráfiky, tak napr. pri tých 29 mm má Magic Mary 64,5 mm s tlakom 1.65 bar.


Poďme tie gumy zodrať!

Prvé kilometre jazdím na tlakoch 1.8 vpredu a 2.0 vzadu. Postupne znižujem a po týždni sa dostávam na 1.5 bar, čo už je málo. Cítiť to najmä v klopkách pri mojom štýle jazdy a hmotnosti 85 kg, takže dofukujem späť na 1.8. Podotýkam, že jazdím 24 mm Mavic UST ráfiky, čo robí tiež svoje a pri agresívnom jazdení by snáď plášť vydržal aj 1.5 na 30 mm. Prvá vec, ktorú ucítite pri šliapaní, je grip. Predné koleso zbiera po parkovisku všetky malé kamienky, listy a vlastne úplne všetko, čo sa na neho nalepí. Ako keď si vyperiete FiveTeny a vystúpite z auta. Podrážka tak lepivá, že žerie aj trávu pri ceste.

Toto je rovnaké - neuveriteľný grip. Ale k tomu sa dostaneme, aj ten má svoje limity. Samozrejme, toto nie sú XC plášte, a tak cítiť zvýšený odpor pri šliapaní, hlavne na asfalte, ale nie je to tragédia a je to o poznanie lepšie ako u 2.5-kovej konkurencie od Maxxisu. Zatiaľ plus pre naše cukríky. Prejdem do lesa a tam pri koreňoch a suchej hline sa ešte viac utvrdzujem, že tie gumy sa zarývajú do zeme a každé zašliapnutie ma posúva vpred. Pomaly, ale bez prešmyknutia. To pomaly je hlavne moja kondička. Za celý test som si vlastne ani raz nespomenul, že predná guma váži o 300 g viac ako zadná a mala by byť cítiť v tej vidlici... ale nie je. Vôbec tú SuperGravity váhu nevnímam.


Istý nemenovaný nemecký časopis robil v júni 2017 test 21 pneumatík a aj so Schwalbe gumami, kde vyhodnocovali, koľko wattov pri šliapaní vydáte pri tej-ktorej gume. Nepoznám detaily toho testu, na to sa ma nepýtajte, ale už len tie čísla majú svoju výpovednú hodnotu. Prekvapivo hlavne tá MM v SOFT zmesi.

  • Rocket Ron Speed 29x2,25 - 18,0 Watt
  • Nobby Nic Speedgrip 29x2,35 - 20,4 Watt
  • Magic Mary Soft 27,5x2,35 - 26,7 Watt
  • Magic Mary SG Ultrasoft 27,5x2,35 - 47,7 Watt

Vyšliapané, tak už len nasadnúť na kone a poď ho dolu kopcom. Magic Mary asi bude fakt magická, lebo naklápam, naklápam, ale limit nikde. Necítim ani prechod v náklone na bočné štuple, čo ma len utvrdzuje, že guma má dobrý guľatý profil a nie je tam hrana. Tak sa vrátim a idem zase ešte raz tie isté klopky rýchlejšie, nižšie a už fakt so strachom, že keď sa vyrýpem, tak to bude stáť za to. A nič. Nada. Ništa... Proste tá guma drží ako šľak a ako pribitá, a to aj v tej 2.35-ke. Dobre, je to super mäkulinká zmes, váži to cez kilo, ale tá DHFka v 2.5-ke a s WT profilom je to isté, akurát pri tom šliapaní je to rozdiel, ktorý pocíti aj vaša stará mama. Tak ideme ďalej, skáčeme, blbneme, šutre a rockgardeny, všetko s prehľadom a výborným valivým odporom. S istotou sa môžem oprieť do klopky, v momente zadná guma zbrzdí na nulu ako sa štuple zaseknú do zeme a po odraze v skoku spoľahlivo zatočí pri dopade do klopky.


Hmm, stále mi to ale nedá spať. Stále hľadám ten háčik, kde to tí nemeckí inžinieri nedomysleli. Cena, no dobre, tak to je jedna vec, sú o niečo drahšie oproti Maxxis konkurencii. Ale čo výdrž? Staré Schwalbe dlho nevydržali, aj tieto nové Addix sú v mäkkej zmesi a mali by sa teda trhať štuple, drať bočnice alebo aspoň ten dezén by mal vyzerať ako fakt použitý.

Najazdil som počas testu 115 kilometrov. Z toho 20% asfalt už len preto, aby som tú gumu dral čo najviac. Kamene, korene, šotolina, flekovačky, nevyberal som stopu ako tradične zvyknem... proste som tie gumy chcel poriadne oné, veď viete, ohoblovať a zničiť. Brzdil a flekoval som všade, ako keď sme boli malé deti a na každej zákrute sme museli ísť bokom... Podarilo sa? Posúďte sami podľa fotiek. Za mňa palec hore, určite tá výdrž je lepšia ako pri starých Vertstar a Trailstar zmesiach. Povedal som si, že si budem tie gumy fotiť každých 100 km, aby som videl, ako dlho vydržia a ako sa budú ničiť. Kto by mal záujem, môže zostať v kontakte a pošlem mu tie fotky, aby videl na vlastné oči.


Verdikt?

Suma sumárum, Mária veru stojí za to. Je to niečo, čo vás fakt podrží, má nižší odpor pri šliapaní ako známe „celebrity“ a nestratí sa ani na trailoch. V bikeparkoch má samozrejme svoje miesto vždy a je to aj guma do každého počasia, lebo sa čistí parádne. Povedal by som, že si je istejšia na vlhkom podklade a pri úplnom suchu a šotoline si trochu neverí. Preto nečakajte až tak úžasný grip ako 2.5-ky konkurencie, je to o malinkatý kúsoček menej, ktorý možno niekto ani nepostrehne, ale to je jedno mínus, ktoré som počas testu objavil.

Druhé mínus zostalo vyškriabané na mojom boku, rebre a nohe, keď som si myslel, že Majka je fakt magická. Jej limit som našiel na prašnej šotoline pri brzdení v náklone. Tam tie štuple sú príliš vysoké a mäkké, aby podržali. V tom prípade sa asi radšej zohnú a šmyknú. A tam potrebujete pneumatiku s menej agresívnymi a menšími štuplami. Inak budete mať v ruke alpu, obväzy a naštvanú frajerku, keď prídete domov. Takže, ak váhate a neviete si vybrať, Magic Mary môžem len odporučiť. Kvalita zmesi, ochrana bočníc a výdrž stoja za tú zvýšenú cenu, lebo na konci dňa sa budete škeriť od šťastia, ktoré vám tieto gumy prinesú.

Plusy:

  • Výborná rovnováha gripu, odvaľovania a výdrže.
  • Bezproblémové nahadzovanie do ráfikov a držanie tlaku.
  • Odolnosť voči prerazeniu (nielen pri SG bočnici).
  • Šírka gumy v realite.

Mínusy:

  • Slabší grip na prašnej šotoline za sucha (kvôli vysokým mäkým štuplom).
  • Cena.


Zopár faktov

Hmotnosť:
  • Predná 2.35/27.5 SG v zmesi Ultrasoft 1 170 g (výrobca udáva 1 100 g)
  • Zadná 2.35/27.5 TLE v zmesi Soft 880 g (výrobca udáva 835 g)

Šírka:
  • Po nahodení pri tlaku 2 bary, ráfik 24 mm: 56-58 mm
  • Po 115 km pri tlaku 1.8 bar, ráfik 24 mm: 61,38 mm
  • Po nahodení pri tlaku 1.6 bar, ráfik 29 mm: 64,5 mm

Viac informácií o použítých zmesiach a ďalších verziách nájdete na domovskej stránke Schwalbe. Dovozcom na Slovensko je značka Paul Lange Oslany.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Dublinboy 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
Enduro bicykle – skroť tie najťažšie traily PR článok

Enduro bicykle – skroť tie najťažšie traily

Skoky, technické pasáže a členitý terén sú pre teba rajom, ale vieš sa do toho aj oprieť, keď bojuješ o sekundy na rýchlostnej skúške? Tieto bicykle ťa budú zaujímať.
Plášte XC vs. enduro - porovnanie v stúpaní a pocity v zjazde

Plášte XC vs. enduro - porovnanie v stúpaní a pocity v zjazde

Skúsil som porovnať, koľko času v stúpaní vezmú agresívne plášte a či to stojí za tú istotu pri zjazde. Prípadne existuje nejaké ideálne riešenie?
keyboard_arrow_up