Test: Magická Mária od Schwalbe – Exemplo Addix Plex

Test: Magická Mária od Schwalbe – Exemplo Addix Plex

15 komentárov

Dublinboy 17.05.2018 15 fotografií   Trail Horska Cyklistika Enduro Schwalbe MTB Plaste

Keď ma oslovili, či by som nespravil recenziu na plášte, tak som sa najprv spýtal, o aké ide. Akonáhle mi povedali, že potestujem Magic Mary od Schwalbe, tak mi zaiskrili očká a kýval som hlavou ako zajačik Duracell.

 

Aby ste pochopili, tieto plášte som mal doma v 26“ verzii a nejakých 100 km som na nich odjazdil, ale nie dostatočne a v extrémnych podmienkach, aby som sa presvedčil, či naozaj stoja za to a vedia aj zosadiť legendu z trónu, svetoznáme Miniony. Povedal som si, že tento test bude stáť za to a aj napriek tomu, že nie som zjazdár, dám im dobre nažrať. Už len preto, lebo nahradia na mojich kolesách práve spomínané Miniony DHF a DHRII. Tak poďme na to!



Línie, zmesi, bočnice... kto sa má v tom vyznať?


Každá značka má svoje kategórie plášťov, rôzne zmesi, určené do všetkých podmienok, a to, aby ste boli zamestnancom značky, keby ste sa v tom chceli orientovať. Áno, aj Schwalbe má svoje tabuľky. Aby ste sa v tom nemotali ako v kukurici, vysvetlím vám to veľmi jednoducho. Podľa kvality je Performance líniaEvolution línia. Evolution je to top od Schwalbe, čo vedia uvariť v hrnci a ponúknuť vám na stôl. Takže voľba jasná, vyberáme Evo. Čo potom, akú Addix zmes? Nebudem vám tu motať hlavu a rozpisovať sa, ako Schwalbe najalo super technika, ktorý navaril fantastické zmesi a nazval ich Addix. A navaril ich veľa. Vysvetľovať by to bolo trošku zdĺhavé.



Schwalbe preto pre ľahké zapamätanie pridelilo každej zmesi svoju farbu, a tak pri každom plášti si viete vybrať z viacerých zmesí, rozumej tvrdostí gumy (pozrite nižšie tabuľku). Musíte si však uvedomiť, že nie pri každom plášti si vyberiete akúkoľvek zmes. Preto aj Magic Mary, plášte určené predovšetkým pre enduro a downhill, si vyberiete len v tvrdšej modrej a hlavne v mäkkej oranžovej zmesi Soft alebo najmäkšej fialovej zmesi Ultrasoft. Fičúrka na záver, pri DH plášťoch si môžte ešte zvoliť posilnenú bočnicu Apex či top nepriestrelnú SuperGravity, ktorá pridá na váhe, ale ten plášť sám stojí na zemi a zase má oveľa vyššiu odolnosť v bokoch. Ešte stíhate?



Na test som dostal predný Magic Mary 27.5“ v šírke 2.35 palca s fialkovou najmäkšou zmesou Ultrasoft s pevnými bočnicami SuperGravity, ktorá vážila „krásnych“ 1 168 g. Jednoznačne DH guma, aj keď nie klasicky široká 2.5-ka, ktorú uvidíte na všetkých DH sveťákoch u známych celebrít, ale nielen vpredu, no aj vzadu obutú.

Malá poznámočka, ak ste nevedeli, Schwalbe nerobí Magic Mary v šírke 2.5, ale iba 2.35, 2.6 a 2.8. Cena sa pohybuje okolo 50 €. Zadná krasotinka v rovnakej šírke a rozmere vážila chutnučkých 882 g, lebo bola v oranžovej mäkkej zmesi Soft a „iba“ so SnakeSkin ochranou bočníc. Ideálna enduro guma, ktorá by sa nestratila ani na vašom domácom traili. DMOC v tomto prípade je okolo 60 €.



Zopár faktov po rozbalení


Po rozbalení vidieť jasný rozdiel vo váhe, mäkkosti gúm a hlavne v pevnosti bočníc. Pri nahadzovaní tej prednej SuperGravity to šlo ako v okukanom filme, nič nové na svete, guma sadla krásne do mojich UST ráfikov iba s prstami bez použitia montpák a s pár fúknutiami veľkou pumpou si poprdkala a držala tlak bez mlieka. So zadnou to už bol trošku iný pôrod. Do ráfika vliezla bez prehovárania, tiež iba s prstami bez montpák, ale bočnice nedržali svoj tvar a ani pri pritláčaní kolesa o zem a druhou voľnou rukou narovnávaním a vyťahovaním gumy z ráfika, si nedala povedať a fučala o dušu. Tak si hovorím, moja milá, keď si nedáš povedať, nebudem špekulovať a použijem bombu. Teda bombičku. Dolial som mlieko cez bočnicu a pol CO2 bombičky jej stačilo, aby si sadla do ráfikov.

2.35 nie je 2.50, no bohate to stačí. Pri tlaku 2 bary je to na mojom 24 mm ráfiku cca 56-58 mm. Po pár desiatkach kilometrov a s tlakom 1.8 bar je to na zadnom cca 61,38 mm. Pre porovnanie, Miniony v šírke 2.5 na rovnakých ráfikoch majú 59 mm. Žiadne prekvapenie asi, Schwalbe je známe tým, že ich plášte sú pekne tlsté moletky. Tí, ktorí jazdia širšie ráfiky, tak napr. pri tých 29 mm má Magic Mary 64,5 mm s tlakom 1.65 bar.



Poďme tie gumy zodrať!


Prvé kilometre jazdím na tlakoch 1.8 vpredu a 2.0 vzadu. Postupne znižujem a po týždni sa dostávam na 1.5 bar, čo už je málo. Cítiť to najmä v klopkách pri mojom štýle jazdy a hmotnosti 85 kg, takže dofukujem späť na 1.8. Podotýkam, že jazdím 24 mm Mavic UST ráfiky, čo robí tiež svoje a pri agresívnom jazdení by snáď plášť vydržal aj 1.5 na 30 mm. Prvá vec, ktorú ucítite pri šliapaní, je grip. Predné koleso zbiera po parkovisku všetky malé kamienky, listy a vlastne úplne všetko, čo sa na neho nalepí. Ako keď si vyperiete FiveTeny a vystúpite z auta. Podrážka tak lepivá, že žerie aj trávu pri ceste.

Toto je rovnaké - neuveriteľný grip. Ale k tomu sa dostaneme, aj ten má svoje limity. Samozrejme, toto nie sú XC plášte, a tak cítiť zvýšený odpor pri šliapaní, hlavne na asfalte, ale nie je to tragédia a je to o poznanie lepšie ako u 2.5-kovej konkurencie od Maxxisu. Zatiaľ plus pre naše cukríky. Prejdem do lesa a tam pri koreňoch a suchej hline sa ešte viac utvrdzujem, že tie gumy sa zarývajú do zeme a každé zašliapnutie ma posúva vpred. Pomaly, ale bez prešmyknutia. To pomaly je hlavne moja kondička. Za celý test som si vlastne ani raz nespomenul, že predná guma váži o 300 g viac ako zadná a mala by byť cítiť v tej vidlici... ale nie je. Vôbec tú SuperGravity váhu nevnímam.



Istý nemenovaný nemecký časopis robil v júni 2017 test 21 pneumatík a aj so Schwalbe gumami, kde vyhodnocovali, koľko wattov pri šliapaní vydáte pri tej-ktorej gume. Nepoznám detaily toho testu, na to sa ma nepýtajte, ale už len tie čísla majú svoju výpovednú hodnotu. Prekvapivo hlavne tá MM v SOFT zmesi.

  • Rocket Ron Speed 29x2,25 - 18,0 Watt
  • Nobby Nic Speedgrip 29x2,35 - 20,4 Watt
  • Magic Mary Soft 27,5x2,35 - 26,7 Watt
  • Magic Mary SG Ultrasoft 27,5x2,35 - 47,7 Watt

Vyšliapané, tak už len nasadnúť na kone a poď ho dolu kopcom. Magic Mary asi bude fakt magická, lebo naklápam, naklápam, ale limit nikde. Necítim ani prechod v náklone na bočné štuple, čo ma len utvrdzuje, že guma má dobrý guľatý profil a nie je tam hrana. Tak sa vrátim a idem zase ešte raz tie isté klopky rýchlejšie, nižšie a už fakt so strachom, že keď sa vyrýpem, tak to bude stáť za to. A nič. Nada. Ništa... Proste tá guma drží ako šľak a ako pribitá, a to aj v tej 2.35-ke. Dobre, je to super mäkulinká zmes, váži to cez kilo, ale tá DHFka v 2.5-ke a s WT profilom je to isté, akurát pri tom šliapaní je to rozdiel, ktorý pocíti aj vaša stará mama. Tak ideme ďalej, skáčeme, blbneme, šutre a rockgardeny, všetko s prehľadom a výborným valivým odporom. S istotou sa môžem oprieť do klopky, v momente zadná guma zbrzdí na nulu ako sa štuple zaseknú do zeme a po odraze v skoku spoľahlivo zatočí pri dopade do klopky.



Hmm, stále mi to ale nedá spať. Stále hľadám ten háčik, kde to tí nemeckí inžinieri nedomysleli. Cena, no dobre, tak to je jedna vec, sú o niečo drahšie oproti Maxxis konkurencii. Ale čo výdrž? Staré Schwalbe dlho nevydržali, aj tieto nové Addix sú v mäkkej zmesi a mali by sa teda trhať štuple, drať bočnice alebo aspoň ten dezén by mal vyzerať ako fakt použitý.

Najazdil som počas testu 115 kilometrov. Z toho 20% asfalt už len preto, aby som tú gumu dral čo najviac. Kamene, korene, šotolina, flekovačky, nevyberal som stopu ako tradične zvyknem... proste som tie gumy chcel poriadne oné, veď viete, ohoblovať a zničiť. Brzdil a flekoval som všade, ako keď sme boli malé deti a na každej zákrute sme museli ísť bokom... Podarilo sa? Posúďte sami podľa fotiek. Za mňa palec hore, určite tá výdrž je lepšia ako pri starých Vertstar a Trailstar zmesiach. Povedal som si, že si budem tie gumy fotiť každých 100 km, aby som videl, ako dlho vydržia a ako sa budú ničiť. Kto by mal záujem, môže zostať v kontakte a pošlem mu tie fotky, aby videl na vlastné oči.



Verdikt?


Suma sumárum, Mária veru stojí za to. Je to niečo, čo vás fakt podrží, má nižší odpor pri šliapaní ako známe „celebrity“ a nestratí sa ani na trailoch. V bikeparkoch má samozrejme svoje miesto vždy a je to aj guma do každého počasia, lebo sa čistí parádne. Povedal by som, že si je istejšia na vlhkom podklade a pri úplnom suchu a šotoline si trochu neverí. Preto nečakajte až tak úžasný grip ako 2.5-ky konkurencie, je to o malinkatý kúsoček menej, ktorý možno niekto ani nepostrehne, ale to je jedno mínus, ktoré som počas testu objavil.

Druhé mínus zostalo vyškriabané na mojom boku, rebre a nohe, keď som si myslel, že Majka je fakt magická. Jej limit som našiel na prašnej šotoline pri brzdení v náklone. Tam tie štuple sú príliš vysoké a mäkké, aby podržali. V tom prípade sa asi radšej zohnú a šmyknú. A tam potrebujete pneumatiku s menej agresívnymi a menšími štuplami. Inak budete mať v ruke alpu, obväzy a naštvanú frajerku, keď prídete domov. Takže, ak váhate a neviete si vybrať, Magic Mary môžem len odporučiť. Kvalita zmesi, ochrana bočníc a výdrž stoja za tú zvýšenú cenu, lebo na konci dňa sa budete škeriť od šťastia, ktoré vám tieto gumy prinesú.

Plusy:

  • Výborná rovnováha gripu, odvaľovania a výdrže.
  • Bezproblémové nahadzovanie do ráfikov a držanie tlaku.
  • Odolnosť voči prerazeniu (nielen pri SG bočnici).
  • Šírka gumy v realite.

Mínusy:

  • Slabší grip na prašnej šotoline za sucha (kvôli vysokým mäkým štuplom).
  • Cena.




Zopár faktov


Hmotnosť:
  • Predná 2.35/27.5 SG v zmesi Ultrasoft 1 170 g (výrobca udáva 1 100 g)
  • Zadná 2.35/27.5 TLE v zmesi Soft 880 g (výrobca udáva 835 g)

Šírka:
  • Po nahodení pri tlaku 2 bary, ráfik 24 mm: 56-58 mm
  • Po 115 km pri tlaku 1.8 bar, ráfik 24 mm: 61,38 mm
  • Po nahodení pri tlaku 1.6 bar, ráfik 29 mm: 64,5 mm


Viac informácií o použítých zmesiach a ďalších verziách nájdete na domovskej stránke Schwalbe. Dovozcom na Slovensko je značka Paul Lange Oslany.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

sss5xxx 17.05.2018 (13:32)

Veľmi pekne napísaná recenzia ! Aj keď ma táto kategória pneu nezaujíma , článok bol napísaný pekne a pútavo.
Len tak ďalej

 
madxface 17.05.2018 (10:27)

Diky za detailnu recenziu. Schwalbacke 2.35 stacia aj na zjazdak, siroke su dost. Skoda len tych vysokych odchylok vo vahe, 1170g je na enduro plast uz celkom dost.

 
Dublinboy madxface 17.05.2018 (11:00)

Viktor len ty hovoris o tej “DH” gume práve. Tá má tých 1170g je v zmesi Ultrasoft a má super hrubé bočnice. Preto tá váha. Je aj Ultrasoft zmes iba so Snakeskin bocnicami a tá váži pod kilo čo si pamätám.

 
madxface Dublinboy 17.05.2018 (11:13)

Nie, SuperGravity je "endurospecific" a DH-ckova Magic Mary je este tazsia, okolo 1300g, ale aj DHckovy Minnion ma cez 1300g. Zial Ultrasoft so SnakeSkinom sa oficialne nevyraba, uz som to lustroval. Jedine ze by ti poslali daku podpultovku na testovanie, tak sa ozvi, kupim ju

 
Dublinboy madxface 17.05.2018 (13:27)

Aha áno. Mea culpa máš recht. A tie gumy som videl u Schwalbe na stránke len asi ofiko nepredávajú.

 
Nagasaki 17.05.2018 (10:57)

Skus potom hodit dodatocne info,ako su na tom plaste po 1000-1500km. Ako som cital,tak boli pre mna MM zaujimave az do momentu,ze nedrzia dobre na suchom prasnom podklade,lebo vacsinou v takych podmienkach jazdievam (nieze by som chcel,ale vacsinou tak to je v okoli BA )

 
Dublinboy Nagasaki 17.05.2018 (14:32)

Maťo pokúsim sa, fotím si to, hádam tento rok ešte na tých gumách tých 1000km dám

 
simecek 17.05.2018 (12:49)

Vyborna presna recenzia. Jazdim na 2x MM 2,6"/27,5" v soft orage verzi na sirokych rafkoch. Dodam len, ze vyrobcom udavany minimalny tlak je 1,2 bar, co aj jazdim /mam 80 kg/. Je to velky komfort, lebo plaste pohlcuju drobne nerovnosti lepsie nez vidla.

 
stofi 17.05.2018 (15:32)

Pekna recenzia. Tiez jazdim MM Adix Soft a mega spokojnost, pekne drzia, nesklamal zatial ani na suchom prasnom podklade.

 
Henry33 17.05.2018 (10:49)

Som kúpil na základe tvojích chválospevov Magic Mary dopredu a Hans Dampf dozadu ale len soft verziu lebo v 29" sa nerobi ultra soft tak ak budú zlé tak viem kde bývaš

 
lto 17.05.2018 (13:57)

Tak ono pneumatika sama stoji aj napr. kazda jedna UST od Continentalu, aj lahek 750g 2.4" X-king, toz o to viac je smutne, ze ich prestali vyrabat

 
reactor 17.05.2018 (15:13)

tusim vratim dnes kupeny a horko tazko zohnany Ground Control od speslu ked citam tieto chvalospevy A sucasne sa ospravedlnujem mojmu biku, ze menim zadny plast po 5000 km Z toho dobry litrik asfalt so synatorom

 
mino256 28.05.2018 (17:57)

Jazdím ich už 2 roky na DH žeby nedržali na prašnom to mi je novinka. Limit? Treba mať SKILL to si v obchode nekúpiš. A vôbec testovať DH plášte na XC (ešte to tam aj napíšete) to bol zase koho nápad? A čo ma na takýchto "testoch" najviac "baví" keď po pár km odjazdených v jedných podmienkach sa píše test. A addix je už skoro rok na trhu kde bol test doteraz? To je tiež tak trochu akty X. Hlavne, že teraz rýchlo rýchlo test. Takto aj potom vyzerá. Fakt fail. Nehovoriac, že kopec vecí tam chýba. Aby nebolo viac škody jak osohu. Ste to mali dať testovať DH-čkarovi a na dlhšie keď už.
Jedna rada na záver: Ak to už chceš jazdiť na xc tak si obuj verziu: Bike Park Performance neaddixovú. Addix ultra soft a soft výlučne pre gravity. Ale to je na dlhšie. Pekný deň prajem.

 
Dublinboy mino256 28.05.2018 (18:25)

mino256 díky za reakciu, nie som XCčkar a gumy neboli testované XC štýlom. Ak nepovažuješ rockgardeny, skoky, korene a klopky za DH, tak potom neviem. Súhlasím s tebou ze to bol extrémne krátky test, ale gumy zažívajú už aj bajk park, no správna recenzia by chcela dlhší čas.
A ako napísal madxface, toto nie sú DH verzie.
Nedržia na prašnej šotoline v náklone. To je taký menši štrk. Na suchom prachu v pohode.

 
mino256 Dublinboy 28.05.2018 (20:15)

Nebudem sa hádať. Článok už je napísaný v bike parku mali byt už predtým. Keď ultra mekká zmes nie je na DH tak potom neviem na čo je. A to že je to 2.35 ? Aj on to píše že stačí na DH. Lebo napísali v časopise enduro specific . Tak nie sú DH to sa fakt takto chcete strápňovat? Je to širšie ako dhf 2.5, 26”a široké ako 2.4 dhr2 možno milimeter je rozdiel. A v náklone na štrku keď zaflekujes tak to neviem aký plast nesmikne. Brzdí sa pred, ako v klopkach a keď už tak pribrzdiť a použiť skill a nie flekovat. Na fotkách vidím hladké klopky a tie kamienky keď sú rockgardeny tak čo sú potom tie ozajstne . A sklon tam tiež márne hľadám. Kde je blato voda mokré kamene korene predvídateľnosť atd. Som bol v maline na tej bikepark performance 2.35 a držalo to a to takmer pól dezénu už nie je ešte aj sprchlo vtedy sem tam zaváhanie vykrijes so skilom. A intro Dh monster dog atd. Modry zamat bez zaváhania . Ty máš nový ultra meku zmes a šmýka tá hmmmm. Napísal si nie som zjazdár. Tak čo enduro? Si pozrite ľudia americké enduro to je ešte náročnejšie jak naša spdh. Keď už chcete opakovat po USA.

 
Pridaj komentár