Test: Hayes Dominion A4 - nech žije nový kráľ

Test: Hayes Dominion A4 - nech žije nový kráľ

23 komentárov

Henry33 08.12.2018 42 fotografií   Procycling Horska Cyklistika Enduro Brzdy

Kedysi jednotka na trhu a nočná mora konkurencie sa časom prestala objavovať na bicykloch a jej miesto rýchlo prebrali konkurenti. Po dlhej odmlke však Hayes vstáva z popola ako fénix a chce si vydobyť svoje miesto na trhu úplne novou brzdu Dominion.

 

Bol to práve Hayes, ktorý ako prvý v roku 1996 uviedol na trh prvú hydraulickú brzdu určenú pre bicykle. O rok neskôr predal už 12 000 kusov Treku. Po viac ako 20 rokoch je tu však brzdový špecialista späť a práve nová štvor–piestiková brzda mu má pomôcť dostať sa do povedomia bikerov a nájsť si ich priazeň.  



Obsah balenia a inštalácia


Brzdy sú zabalené v decentnej čiernej krabici, ktorá v sebe ukrýva kompletne odvzdušnenú brzdu, náhradné metalické platničky, náhradné skrutky a olivu. Hayes nerobí rozdiel medzi prednou a zadnou brzdou, jediný rozdiel je tak len v dĺžke hadice. 


 
Hadice sú dostatočné dlhé a skrátenie bolo potrebné aj na mojom Rallone vo veľkosti XL. Skrátenie hadice a  inštalácia novej olivy zaberie pár sekúnd, nakoľko túto stačí nasunúť na skrátenú hadicu a následným utiahnutím do páky sa všetko utesní a spojí. Omnoho lepšie ako u Shimano, kde to treba natĺkať. 



Odvzdušnenie je tiež príjemné prekvapenie a to hneď z dvoch dôvodov. Tým prvým je možnosť použitia odvzdušňovacej sady na Sram brzdy. Druhým je celková jednoduchosť odvzdušnenia, kedy podobne ako u Shimano a Sram po roku 2017, sa kvapalina už tlačí len z jednej strany. Taktiež na brzdovom strmeni sú po vzore „moto” sveta dva odvzdušňovacie porty, tak viete vytiahnuť aj tú najmenšiu bublinku, ktorá by inak ostala uväznená. 


 
Pri inštalácii som si tiež všimol, že hadica je zo strmeňa vyvedená na pravej strane pod miernym uhlom, a tak navedie hadicu do rámu, čo vyriešilo môj problém na zadnej stavbe, kedy pri Shimano brzdách sa hadica vedená zľava stále šúchala o rám.


 
Nedá mi nespomenúť unikátny systém nastavenia strmeňa nazývaný „Crosshair”. Zabudnite na zdĺhavé nastavovanie a používania kadejakých trikov, aby ste docielili perfektné vycentrovanie strmeňa. Hayes použil jednoducho dva malé červíky, ktoré sa šróbujú kolmo na skrutky držiace prasa k rámu, ich otáčaním môžete toto posúvať po desatinách milimetra. V praxi to znamená jednoducho pritlačiť ľavú platničku o kotúč, následne pritiahnete skrutky držiace strmeň tak, aby sa nehýbal, nie však na doraz, a teraz pomocou červíkov odťahujeme strmeň postupne, až pokiaľ nie je kotúč perfektne v strede. Nakoniec stačí pritiahnuť na predpísaný moment a máme hotovo. Prečo to nepoužíva každý výrobca, ostáva naďalej záhadou.



Kvalita, kam sa len pozrieš


Že to Hayes myslí s tým návratom na vrchol vážne, dokazuje aj kvalita spracovania a použité materiály. Brzdová páka je prepracovaná do detailu a Hayes investoval veľké množstvo času a peňazí do testovania, kedy priamo na trailoch používal špeciálnu sadu bŕzd vybavenú tlakovými snímačmi a GPS modulom. Výsledkom tohto je zistenie, že dnešní jazdci používajú ďaleko nižšiu silu pri brzdení, a tak sa mohol tlak v hlavnom pieste znížiť, čo sa priaznivo prejaví na výdrži tesnení. 


 
Celá páka je taktiež vyrobená z hliníkovej zliatiny, vrátane nastavenia vzdialenosti páčky a momentu dotyku platničiek s rotorom. Apropo „bite point” alebo „free stroke” ako ich poznáme u konkurencii tu na rozdiel od Shimana XT, ktoré som doteraz používal, naozaj funguje a je cítiť už malá zmena. Po chvíli som sa však vrátil k factory nastaveniu, ktoré mi vyhovuje asi najviac a pridávanie „mŕtveho pohybu” páky mi veľmi nesedí. Chválim, že nastavenie vzdialenosti páčky nijak nepretŕča, a tak pri páde je menšia pravdepodobnosť odlomenia. Tiež sa veľmi ľahko nastavuje aj v rukaviciach.


 
Páka sa otáča na zapuzdrených ložiskách a jej chod je veľmi plynulý a jemný. Objímka nie je kompatibilná ani so Sramom, ani so Shimanom, tak zabudnite na nejaký uhladený kokpit. Aspoň, že je dvojdielna, tak pri montáži netreba dávať všetko dole.  



Hadica K2 je obalená v kevlare, ktorý má za úlohu predísť tomu, aby sa hadička pri zvýšenom tlaku nafukovala ako balónik. Taktiež to má obmedziť rozdielny pocit v páčke medzi prednou a zadnou brzdou, ktorý ste určite už niekedy na svojom bicykli zaregistrovali. U dominion je to určite lepšie ako pri mojich XT brzdách, ale stále tam je malý rozdiel cítiť – holt dĺžku hadice neoklame ani kevlar.


 
Brzdové prasiatko je tvorené z dvoch kovaných hliníkových častí, v ktorých sa ukrývajú štyri hliníkové piestiky a prepracovaný systém vedenia kvapaliny, ktorý už so spomínaným dvojitým odvzdušňovacím ventilom prispieva k dokonalému odvzdušneniu. Hayes sa rozhodol použiť DOT 5.1, kvapalina, ktorá má lepšie zvládať vyššie teploty a odvádzať teplo. Použité sú taktiež nové štvorhranné piestové tesnenia, ktoré spolu s novým materiálom majú dať viac priestoru pri vracaní valčekov, a tým menšie šúchanie platničiek o rotor. Môžem potvrdiť, že počas testu platničky ani raz nešúchali o kotúč.


 
Prasiatko pôsobí veľmi mohutne, materiálom sa tu nešetrilo, čo má za následok aj dobrý odvod tepla. Ruka v ruke s tým samozrejme ide aj hmotnosť a spolu s pákou a príslušenstvom (hadica 90 cm, platničky) váži Dominion 305 g, čo nie je vôbec zlé, len pre porovnanie Saint váži 308 g a XT 8000 279 g. 



Brzdové platničky ma zaujali svojou veľkosťou, tak mi to nedalo a musel som ich premerať. Moja predtucha sa naplnila a naozaj oproti Shimano platničkám sú o 10 mm dlhšie, pri Avid je to dokonca až 13 mm. Pri brzdách platí staré známe, čím väčšia brzdná plocha tým lepšie, ale potvrdiť to samozrejme bude musieť až praktická skúška. 



Nové brzdy, nový rotor


Nové brzdy si zaslúžia aj nové kotúče, a tak som na test dostal spolu s brzdami aj kotúče zo série D. Ide o kúsky špeciálne pripravené pre brzdy Dominion, hneď po vybalení ma zaujala ich hrúbka 1,93 mm. Keď musím opäť raz porovnávať so Shimanom, tak kotúče RT66 majú štandardne šírku 1,73 mm. Ak vám hlavou prebehla myšlienka o zvýšenej hmotnosti, tak máte pravdu, kotúče vážia pri 180 mm 160 g a pri 203 mm je to 200 g, pri Shimano je to 140 g respektíve 180 g. 



Kotúče používajú technológiu MRC (Modal Resonance Cancelation), čo má za následok nižšie rezonancie pri brzdení. V praxi to znamená, že rezonancie, ktoré vydávajú platničky sú presne opačné ako tie, ktoré sú tvorené v kotúčoch, a tak sa eliminujú navzájom. Asi to funguje, lebo počas testu sa mi ani raz nestalo, že by som cítil rezonancie. Taktiež ani po dlhom brzdení a následnom uvoľnení sa kotúč nevlnil, čo sa mi bežne stáva u Shimano kotúčov (RT66), ktoré potom cinkajú a šúchajú o platničky pokiaľ sa opäť ochladia. 



Teória v praxi


Na papieri to vyzerá veľmi dobre a aj príjemná inštalácia vo mne zatiaľ nechali len dobré dojmy, a tak som sa veľmi tešil na prvú jazdu. Hneď na úvod poviem, že brzdy som nijak nezahrieval, ani s nimi nerobil nič špeciálne a šiel rovno na ostrú jazdu s úplne novými platničkami. Všetky moje bicykle, (ktoré som vlastnil) mali brzdy Shimano, a tak som bol zvyknutý na brzdenie typu – zapnuté alebo vypnuté. Pri testovacích bicykloch som sa stretol s rôznymi brzdami a pomaly sa mi začali viac páčiť brzdy, kde bola predsa len nejaká modulácia a brzdná sila sa dala aspoň sčasti dávkovať. 



Nebudem vás už ďalej naťahovať, Dominion brzdia fantasticky. Brzdná sila je enormná, ak by som to mal k niečomu prirovnať, tak je to asi na úrovni Saint alebo nových Code. Čo je však pri týchto brzdách iné, je práve spomínaná modulácia, ktorá sa nepodobá na nič iné, čo som doteraz jazdil. V každom momente som presne vedel, kedy sa platničky dotknú kotúča a taktiež, kedy sa koleso zablokuje a začne šmýkať. Z úplného zablokovania stačí povoliť stotinku milimetra a koleso sa hneď chytá podkladu a pritom stále brzdilo obrovskou silou. Počas testu sa mi ani raz nestalo, že by páčka prepadla alebo mala špongiovitý efekt, čo je dôsledok už aj spomínaných kevlarových hadíc. Páčka je prispôsobená na brzdenie jedným prstom a sila potrebná na jej stláčanie je naozaj menšia ako napríklad pri XT a ani po dlhom brzdení mi netŕpol prst. 



Mal som v pláne vyskúšať aj metalické platničky ale pravdu vám poviem, zatiaľ som nebol v situácií, kedy by som ich potreboval a pravdepodobne budem musieť ísť niekde do Álp, aby som našiel dno týchto bŕzd. Teplotný manažment je takisto iný level, nepodarilo sa mi brzdy uvariť ani skrútiť brzdový kotúč. Je veľmi príjemné jazdiť s takto tichými brzdami, tie kotúče by určite stáli za zváženie aj pri iných brzdách – najmä v prípade ak máte podobný problém ako som mal ja so šúchajúcími platničkami.



Plusy:

  • Spracovanie a kvalita
  • Brzdná sila a modulácia
  • Nové kotúče
  • Obsah balenia
  • Kevlarové hadice
  • Fungujúci bite point
  • Odvzdušnenie – jednoduché a efektné

Mínusy:

  • Cena


Toto musím mať


Dlho som hľadal nejaké negatívum na Dominion brzdách, ale ani s odstupom času som žiadne nenašiel. Teda jedno by tu bolo a to je vyššia cena okolo 230 € plus 50 € za kotúč. Keď sa však pozrieme, ako veľmi Hayes nad touto brzdou rozmýšľal, aké inovácie a technológie sa tu použili, tak si myslím, že sa to bude dať doma ospravedlniť . Pripočítajte k tomu detailné servisné manuály, jednoduchý servis a máte brzdy, ktoré môžu dediť vaše deti. Mňa Hayes presvedčil natoľko, že som sa rozhodol zadovážiť si ich nastálo. Test teda nekončí týmto článkom, určite sa ozvem po čase, čo je nové. 

Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke Hayes, alebo na stránke dovozcu.

Dovozcom na Slovensko je Procycling.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

marek7650 08.12.2018 (12:02)

Brzdové platničky ma zaujali svojou veľkosťou, tak mi to nedalo a musel som ich premerať. Moja predtucha sa naplnila a naozaj oproti Shimano platničkám sú o 10 mm dlhšie, pri Avid je to dokonca až 13 mm.
Nerad rypem ale porovnavat dlzku platniciek 4 piestov a 2 piestov mi pride usmevne...

 
dobi235 08.12.2018 (14:55)

porovnávať 4piesty Hayes, ktoré stoja 315€ s 2piestami Shimano za 160€... opäť test jak hovado

 
voodoo400 08.12.2018 (17:47)

Mňa zas pobavilo, že rezonancie, ktoré vydávajú platničky sú presne opačné ako tie, ktoré sú tvorené v kotúčoch, a tak sa eliminujú navzájom

 
misobiker 08.12.2018 (19:33)

Toto je uplne srandovny clanok, platena reklama s malym ucinkom!

 
lto 08.12.2018 (16:18)

V teste ma najviac zaujalo to, ze by Henry mal zacal pouzivat normalne brzdy a nie nebrzdiace XTcka s odlahcovanymi kotucmi, vhodne akurat tak na hradzu pre zenu

 
marecej 11.12.2018 (16:03)

Že to Hayes myslí s tým návratom na vrchol vážne, dokazuje aj kvalita spracovania a použité materiály.
haha
obycajny lacny "vykovok" z nejakej megalacnej formy, paka vyzera jak za 3 koruny a prasa ani nevedia zalicovat tie dve polovice, povrchova uprava nula
mam pocit, ze v tej elegantnej ciernej krabici boli pribalene aj dva spendliky do oci

 
Jackob47 09.12.2018 (00:40)

nemôžem si pomôcť, ale tá brzdová páka vyzerá strašne lacno... a to porovnávanie platničiek je fakt úplne mimo misu...

 
Xwege 08.12.2018 (16:25)

"šróbujú" ? to važne ?

 
adam_saragla 08.12.2018 (13:17)

Hm tieto brzdy ma zaujímajú teda dobre padol tento test,len preboha dúfam,že si celú dobu porovnával zo štvorpiestovými xt-čkami a nie dvojpiestami ako naznačujú platničky

 
zihadlo 5 08.12.2018 (15:58)

A ta cena teda, to už prekonali aj hope e4

 
tomasspura zihadlo 5 08.12.2018 (18:17)

Stačí vyhľadať názov s site:. de a hneď sú za 145

 
Denisko5 08.12.2018 (17:08)

Pre zaujimavost som zmeral platnicky na brzdach sram code 4. Celych 36 mm. Porovnavat velkost platniciek 2 a 4piestovych brzd len aby sa laickej verejnosti predali je ....(doplnte co sa Vam hodi). Bohuzial ale novodobe testy produktov a bicyklov( myslim vseobecne,nie len mtbiker) ide do ex-krementov.

 
Dano5 08.12.2018 (18:30)

brzda to bude dobrá,ale cena je dosť mimo-predná 229 + zadná 229 + kotúče 2 x 50 Eur = 558 Eur ...
celkom by ma zaujímalo porovnanie z inými 4-piestmi,napr. Guide RE,ktoré jazdím k velkej spokojnosti cca 1 rok , predná + zadná spolu 180 Eur,kotúče 2 x 22 Eur = 224 Eur

 
tomasspura Dano5 08.12.2018 (18:44)

Da sa zohnať za 145 predná 145 zadná, to už potom vyzerá lepšie

 
jafri457 08.12.2018 (19:29)

MRC to ma fakt pobavilo, výrobca si myslí občas, ze zákazník má 4 ludove

 
Mirex 08.12.2018 (22:45)

Brzdy sú zabalené v decentnej čiernej krabici, ktorá v sebe ukrýva kompletne odvzdušnenú brzdu... ...to naozaj???

 
mitocross 09.12.2018 (09:46)

Znacka ktora dokazala svojho casu pustit do sveta top model El Camino so skrytou funkciou "ucinok je cisto nahodny" , a podobne experimenty, to bude mat u zakaznikov tazke...

 
jafri457 08.12.2018 (21:44)

Vzhľadom na fakt, že som vždy používal brzdy od Japoncikov, nepoznám produkty ostatných výrobcov a možno to už niekto používa, plávajúce uchytenie strmenov saebo kotucov(to som už zaregistroval) by bolo celkom vhodné z motorových sveta posunúť aj medzi bicykle, také škrtanie kotúča by sa dosť eliminovali.

 
RoyalNatal 10.12.2018 (08:18)

a teraz pravdu, kupoval si kvoli farbe strmena, aby ladila s farbou ramu?

 
PeteTong 10.12.2018 (09:03)

Bola to práve Formula, ktorá ako prvá v roku 1987 uviedla na trh prvú hydraulickú kotúčovú brzdu určenú pre bicykle.

https://www.pinkbike.com/news/a-brief-history-of-disc-brakes-2017.html

 
iron.hide 10.12.2018 (10:56)

jaky mas brutalne cisty bajk, je to vobec mozne :-O

 
dodobiker 11.12.2018 (10:17)

nikde som sa nedozvedel ci su piesty keramicke, ale predpokladam to dnes uz ako standard kvoli resistancii keramiky na odvod tepla, mal som kedysi deore piesty z hliny, v lete som ich varil v kazdom zjazde

 
marecej dodobiker 11.12.2018 (15:51)

si to precitaj este raz v takom pripade > Brzdové prasiatko je tvorené z dvoch kovaných hliníkových častí, v ktorých sa ukrývajú štyri hliníkové piestiky

 
Pridaj komentár