Test: Hayes Dominion A4 - nech žije nový kráľ

Test: Hayes Dominion A4 - nech žije nový kráľ

Kedysi jednotka na trhu a nočná mora konkurencie sa časom prestala objavovať na bicykloch a jej miesto rýchlo prebrali konkurenti. Po dlhej odmlke však Hayes vstáva z popola ako fénix a chce si vydobyť svoje miesto na trhu úplne novou brzdu Dominion.

Bol to práve Hayes, ktorý ako prvý v roku 1996 uviedol na trh prvú hydraulickú brzdu určenú pre bicykle. O rok neskôr predal už 12 000 kusov Treku. Po viac ako 20 rokoch je tu však brzdový špecialista späť a práve nová štvor–piestiková brzda mu má pomôcť dostať sa do povedomia bikerov a nájsť si ich priazeň.  



Obsah balenia a inštalácia


Brzdy sú zabalené v decentnej čiernej krabici, ktorá v sebe ukrýva kompletne odvzdušnenú brzdu, náhradné metalické platničky, náhradné skrutky a olivu. Hayes nerobí rozdiel medzi prednou a zadnou brzdou, jediný rozdiel je tak len v dĺžke hadice. 


 
Hadice sú dostatočné dlhé a skrátenie bolo potrebné aj na mojom Rallone vo veľkosti XL. Skrátenie hadice a  inštalácia novej olivy zaberie pár sekúnd, nakoľko túto stačí nasunúť na skrátenú hadicu a následným utiahnutím do páky sa všetko utesní a spojí. Omnoho lepšie ako u Shimano, kde to treba natĺkať. 



Odvzdušnenie je tiež príjemné prekvapenie a to hneď z dvoch dôvodov. Tým prvým je možnosť použitia odvzdušňovacej sady na Sram brzdy. Druhým je celková jednoduchosť odvzdušnenia, kedy podobne ako u Shimano a Sram po roku 2017, sa kvapalina už tlačí len z jednej strany. Taktiež na brzdovom strmeni sú po vzore „moto” sveta dva odvzdušňovacie porty, tak viete vytiahnuť aj tú najmenšiu bublinku, ktorá by inak ostala uväznená. 


 
Pri inštalácii som si tiež všimol, že hadica je zo strmeňa vyvedená na pravej strane pod miernym uhlom, a tak navedie hadicu do rámu, čo vyriešilo môj problém na zadnej stavbe, kedy pri Shimano brzdách sa hadica vedená zľava stále šúchala o rám.


 
Nedá mi nespomenúť unikátny systém nastavenia strmeňa nazývaný „Crosshair”. Zabudnite na zdĺhavé nastavovanie a používania kadejakých trikov, aby ste docielili perfektné vycentrovanie strmeňa. Hayes použil jednoducho dva malé červíky, ktoré sa šróbujú kolmo na skrutky držiace prasa k rámu, ich otáčaním môžete toto posúvať po desatinách milimetra. V praxi to znamená jednoducho pritlačiť ľavú platničku o kotúč, následne pritiahnete skrutky držiace strmeň tak, aby sa nehýbal, nie však na doraz, a teraz pomocou červíkov odťahujeme strmeň postupne, až pokiaľ nie je kotúč perfektne v strede. Nakoniec stačí pritiahnuť na predpísaný moment a máme hotovo. Prečo to nepoužíva každý výrobca, ostáva naďalej záhadou.



Kvalita, kam sa len pozrieš


Že to Hayes myslí s tým návratom na vrchol vážne, dokazuje aj kvalita spracovania a použité materiály. Brzdová páka je prepracovaná do detailu a Hayes investoval veľké množstvo času a peňazí do testovania, kedy priamo na trailoch používal špeciálnu sadu bŕzd vybavenú tlakovými snímačmi a GPS modulom. Výsledkom tohto je zistenie, že dnešní jazdci používajú ďaleko nižšiu silu pri brzdení, a tak sa mohol tlak v hlavnom pieste znížiť, čo sa priaznivo prejaví na výdrži tesnení. 


 
Celá páka je taktiež vyrobená z hliníkovej zliatiny, vrátane nastavenia vzdialenosti páčky a momentu dotyku platničiek s rotorom. Apropo „bite point” alebo „free stroke” ako ich poznáme u konkurencii tu na rozdiel od Shimana XT, ktoré som doteraz používal, naozaj funguje a je cítiť už malá zmena. Po chvíli som sa však vrátil k factory nastaveniu, ktoré mi vyhovuje asi najviac a pridávanie „mŕtveho pohybu” páky mi veľmi nesedí. Chválim, že nastavenie vzdialenosti páčky nijak nepretŕča, a tak pri páde je menšia pravdepodobnosť odlomenia. Tiež sa veľmi ľahko nastavuje aj v rukaviciach.


 
Páka sa otáča na zapuzdrených ložiskách a jej chod je veľmi plynulý a jemný. Objímka nie je kompatibilná ani so Sramom, ani so Shimanom, tak zabudnite na nejaký uhladený kokpit. Aspoň, že je dvojdielna, tak pri montáži netreba dávať všetko dole.  



Hadica K2 je obalená v kevlare, ktorý má za úlohu predísť tomu, aby sa hadička pri zvýšenom tlaku nafukovala ako balónik. Taktiež to má obmedziť rozdielny pocit v páčke medzi prednou a zadnou brzdou, ktorý ste určite už niekedy na svojom bicykli zaregistrovali. U dominion je to určite lepšie ako pri mojich XT brzdách, ale stále tam je malý rozdiel cítiť – holt dĺžku hadice neoklame ani kevlar.


 
Brzdové prasiatko je tvorené z dvoch kovaných hliníkových častí, v ktorých sa ukrývajú štyri hliníkové piestiky a prepracovaný systém vedenia kvapaliny, ktorý už so spomínaným dvojitým odvzdušňovacím ventilom prispieva k dokonalému odvzdušneniu. Hayes sa rozhodol použiť DOT 5.1, kvapalina, ktorá má lepšie zvládať vyššie teploty a odvádzať teplo. Použité sú taktiež nové štvorhranné piestové tesnenia, ktoré spolu s novým materiálom majú dať viac priestoru pri vracaní valčekov, a tým menšie šúchanie platničiek o rotor. Môžem potvrdiť, že počas testu platničky ani raz nešúchali o kotúč.


 
Prasiatko pôsobí veľmi mohutne, materiálom sa tu nešetrilo, čo má za následok aj dobrý odvod tepla. Ruka v ruke s tým samozrejme ide aj hmotnosť a spolu s pákou a príslušenstvom (hadica 90 cm, platničky) váži Dominion 305 g, čo nie je vôbec zlé, len pre porovnanie Saint váži 308 g a XT 8000 279 g. 



Brzdové platničky ma zaujali svojou veľkosťou, tak mi to nedalo a musel som ich premerať. Moja predtucha sa naplnila a naozaj oproti Shimano platničkám sú o 10 mm dlhšie, pri Avid je to dokonca až 13 mm. Pri brzdách platí staré známe, čím väčšia brzdná plocha tým lepšie, ale potvrdiť to samozrejme bude musieť až praktická skúška. 



Nové brzdy, nový rotor


Nové brzdy si zaslúžia aj nové kotúče, a tak som na test dostal spolu s brzdami aj kotúče zo série D. Ide o kúsky špeciálne pripravené pre brzdy Dominion, hneď po vybalení ma zaujala ich hrúbka 1,93 mm. Keď musím opäť raz porovnávať so Shimanom, tak kotúče RT66 majú štandardne šírku 1,73 mm. Ak vám hlavou prebehla myšlienka o zvýšenej hmotnosti, tak máte pravdu, kotúče vážia pri 180 mm 160 g a pri 203 mm je to 200 g, pri Shimano je to 140 g respektíve 180 g. 



Kotúče používajú technológiu MRC (Modal Resonance Cancelation), čo má za následok nižšie rezonancie pri brzdení. V praxi to znamená, že rezonancie, ktoré vydávajú platničky sú presne opačné ako tie, ktoré sú tvorené v kotúčoch, a tak sa eliminujú navzájom. Asi to funguje, lebo počas testu sa mi ani raz nestalo, že by som cítil rezonancie. Taktiež ani po dlhom brzdení a následnom uvoľnení sa kotúč nevlnil, čo sa mi bežne stáva u Shimano kotúčov (RT66), ktoré potom cinkajú a šúchajú o platničky pokiaľ sa opäť ochladia. 



Teória v praxi


Na papieri to vyzerá veľmi dobre a aj príjemná inštalácia vo mne zatiaľ nechali len dobré dojmy, a tak som sa veľmi tešil na prvú jazdu. Hneď na úvod poviem, že brzdy som nijak nezahrieval, ani s nimi nerobil nič špeciálne a šiel rovno na ostrú jazdu s úplne novými platničkami. Všetky moje bicykle, (ktoré som vlastnil) mali brzdy Shimano, a tak som bol zvyknutý na brzdenie typu – zapnuté alebo vypnuté. Pri testovacích bicykloch som sa stretol s rôznymi brzdami a pomaly sa mi začali viac páčiť brzdy, kde bola predsa len nejaká modulácia a brzdná sila sa dala aspoň sčasti dávkovať. 



Nebudem vás už ďalej naťahovať, Dominion brzdia fantasticky. Brzdná sila je enormná, ak by som to mal k niečomu prirovnať, tak je to asi na úrovni Saint alebo nových Code. Čo je však pri týchto brzdách iné, je práve spomínaná modulácia, ktorá sa nepodobá na nič iné, čo som doteraz jazdil. V každom momente som presne vedel, kedy sa platničky dotknú kotúča a taktiež, kedy sa koleso zablokuje a začne šmýkať. Z úplného zablokovania stačí povoliť stotinku milimetra a koleso sa hneď chytá podkladu a pritom stále brzdilo obrovskou silou. Počas testu sa mi ani raz nestalo, že by páčka prepadla alebo mala špongiovitý efekt, čo je dôsledok už aj spomínaných kevlarových hadíc. Páčka je prispôsobená na brzdenie jedným prstom a sila potrebná na jej stláčanie je naozaj menšia ako napríklad pri XT a ani po dlhom brzdení mi netŕpol prst. 



Mal som v pláne vyskúšať aj metalické platničky ale pravdu vám poviem, zatiaľ som nebol v situácií, kedy by som ich potreboval a pravdepodobne budem musieť ísť niekde do Álp, aby som našiel dno týchto bŕzd. Teplotný manažment je takisto iný level, nepodarilo sa mi brzdy uvariť ani skrútiť brzdový kotúč. Je veľmi príjemné jazdiť s takto tichými brzdami, tie kotúče by určite stáli za zváženie aj pri iných brzdách – najmä v prípade ak máte podobný problém ako som mal ja so šúchajúcími platničkami.



Plusy:

  • Spracovanie a kvalita
  • Brzdná sila a modulácia
  • Nové kotúče
  • Obsah balenia
  • Kevlarové hadice
  • Fungujúci bite point
  • Odvzdušnenie – jednoduché a efektné

Mínusy:

  • Cena


Toto musím mať


Dlho som hľadal nejaké negatívum na Dominion brzdách, ale ani s odstupom času som žiadne nenašiel. Teda jedno by tu bolo a to je vyššia cena okolo 230 € plus 50 € za kotúč. Keď sa však pozrieme, ako veľmi Hayes nad touto brzdou rozmýšľal, aké inovácie a technológie sa tu použili, tak si myslím, že sa to bude dať doma ospravedlniť . Pripočítajte k tomu detailné servisné manuály, jednoduchý servis a máte brzdy, ktoré môžu dediť vaše deti. Mňa Hayes presvedčil natoľko, že som sa rozhodol zadovážiť si ich nastálo. Test teda nekončí týmto článkom, určite sa ozvem po čase, čo je nové. 

Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke Hayes, alebo na stránke dovozcu.

Dovozcom na Slovensko je Procycling.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up21thumb_down comments 23 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Simona Kuchyňková - s nulovými očakávaniami vyhrala EWS play_arrow

Video: Simona Kuchyňková - s nulovými očakávaniami vyhrala EWS

Simonu Kuchyňkovú (Simču) mnohým z vás predstavovať nemusíme, no niektorí možno ani nevedia, aký talent na Slovensku v gravity disciplínach máme.
Reportáž: MTBIKER Hornonitrianska Enduro Séria 3. kolo - prírodný terén vo Veľkej Lehôtke

Reportáž: MTBIKER Hornonitrianska Enduro Séria 3. kolo - prírodný terén vo Veľkej Lehôtke

Trate vo Veľkej Lehôtke sú ozajstné enduro a k tomu sa tam stretla aj dobrá partia. Poďte sa pozrieť, ako to tam vyzeralo...
Video: Ebiky Rock Machine 2022 - enduro, gravel, fatbike play_arrow

Video: Ebiky Rock Machine 2022 - enduro, gravel, fatbike

Stručne a vecne porovnané rôzne modely elektrických bicyklov značky Rock Machine. Komu sa hodí fatbike, prečo je fajn gravel a čo sú silné stránky ich fullov?
keyboard_arrow_up