Test: Prilba ABUS Moventor velvet  - kvalitné spracovanie  a univerzálnosť

Test: Prilba ABUS Moventor velvet - kvalitné spracovanie a univerzálnosť

V dnešnej dobe výrobcovia bicyklov a cyklopríslušenstva investujú nemalé finančné prostriedky do vývoja jednotlivých produktov, a preto sa čím ďalej, tým menej stretávame s produktami na univerzálne použite.

Prilba ABUS Moventor velvet mi na prvý pohľad prišla vhodná pre MTB, trail a po drobnej úprave snáď aj pre cestných cyklistov. O to viac som sa tešil na test, či sa bude napokon jednať o univerzálny kúsok. V našich končinách je táto nemecká značka známa skôr ako výrobca kvalitných zámkov a prilby u nich zatiaľ nepatria medzi veľmi rozšírené, čím sa moja zvedavosť na samotný test zvyšovala.

Cyklistická sezóna je už v plnom prúde a my sme už od jej začiatku mohli vidieť prilby ABUS na rôznych cestných pretekoch najvyššej kategórie. Konkrétne, španielsky tím Movistar zveril dôveru tejto značke a sprevádzajú jazdcov na každom kilometri a hlavne im poskytujú bezpečnosť s čo najaerodynamickejšími vlastnosťami.

Prilbu je možné zakúpiť v dvoch veľkostiach, M (54-58 cm) a L (57-61 cm) s hmotnosťou 280 g, respektíve 300 g a v štyroch farebných variantoch. Tá testovaná bola vo veľkosti M a dokonca váha mi ukázala pod 280 g. ABUS zaradil model Moventor do offroad sekcie a súčasťou balenia je aj odnímateľný predný šilt. Neprekombinované tvary všetkých vetracích otvorov zvýrazňujú eleganciu a príjemný dizajn. Príjemne ma prekvapilo, keď som v balení našiel náhradnú výstelku aj so sieťkou proti hmyzu a suchými zipsami na jej prichytenie. Sieťka je široká cez všetkých päť predných vetracích otvorov, čo veľmi výrazne prispieva ku komfortu jazdy, lebo asi všetci dobre poznáme, aký vie byť hmyz nepríjemný pod prilbou.

Nasadiť a hotovo

Nastavenie je možné pomocou dĺžky popruhov a obopnutie rieši zadné otočné koliesko. Má chod po malých krokoch, čo zaručuje dostatočne presné nastavenie a dotiahnutie prilby. Pokiaľ by ste ju potrebovali počas jazdy povoliť alebo dotiahnuť, určite to hravo zvládnete jednou rukou. Mal som ju možnosť testovať prevažne v teréne a osobne som spokojný, ako držala na hlave. Patrím do skupiny ľudí, ktorí už dávno nemusia používať rôzne pomôcky na úpravu vlasov, keďže už takmer žiadne nemám .

Pri niektorých modeloch sa mi stávalo, že sa mi šmýkala po hlave. Moventor a upínací systém však v tejto skúške obstáli a prilba držala na hlave ako prilepená a počas jazdy v teréne sa vôbec nepohla. ABUS nazýva tento systém upínania „Zoom Ace“, ktorý je dokonca prispôsobený, aby sa pohodlne dali schovať či upnúť aj dlhšie vlasy, alebo dokonca vrkoč. Upínací systém je umiestnený na temene hlavy, čím vzniká priestor medzi zadnou časťou a uťahovacím kolieskom na vloženie vlasov.

Oba zadné popruhy sú vedené priamo cez upínací systém a následne idú čiastočne po zadnej strane hlavy. Upnutie prilby pod bradou je pomocou spony s trojzubcom, ktorá je veľmi ľahko ovládateľná. Nad sponou nie je použitá ochranná výstelka, ale počas testu som ani raz nepocítil, že by bola v tomto mieste potrebná. Osobne mám dobrý pocit z držania prilby na hlave, čo oceňujem hlavne z bezpečnostného hľadiska a verím, že v prípade pádu by hlavu dobre ochránila.

Odvetranie

Na prilbe sa nachádza celkovo 19 odvetrávacích otvorov, ktoré sú rozdelené na 12 vstupných, z toho je 5 v prednej časti a zvyšných 7 je výstupných. Posledné týždne kraľovalo veľmi teplé počasie a ani 30 °C teploty neboli ničím výnimočným. Mne sa v takomto, už letnom počasí pošťastil viac ako štvorhodinový cestný švih, pri ktorom som si odvetranie v kombinácii s čiernou farbou prilby mohol vyskúšať. 12+7 sa javí ako ideálna kombinácia, pri ktorej je odvetranie veľmi účinné a cirkulácia vzduchu je viac ako dostatočná.

Výborná cirkulácia dostala od výrobcu pomenovanie „ActiCage“. Konštruktéri sa pri nej zamerali na zachovanie čo najvyššej bezpečnosti, aby jej pevnosť nebola oslabená a zároveň sa do nej mohli integrovať dostatočne veľké odvetrávacie otvory. S prilbou sa mi podarilo najazdiť nemalé množstvo hodín, a preto môžem len potvrdiť, že konštruktéri zadanú úlohu zvládli na výbornú.

Samozrejme, že sa pod ňou potíte, ale výstelka si zaslúži pochvalu za absorbovanie potu a zachovanie pocitu komfortu. Výstelka aj so sieťkou proti hmyzu sú z jedného kusu, čo je jednoduchšie na údržbu. Navyše je k prilbe štandardne pribalený aj kus bez sieťky.

Spracovanie

Takmer celý môj pracovný život sa pohybujem v oblasti spracovania plastov, takže aj na mne sa sem-tam prejaví profesionálna deformácia. Už moje prvé pohľady na prilbu smerovali k tomu. Pochvalu si zaslúži veľmi čisté a kvalitné spracovanie. Na prilbe som nenašiel náznak chýbajúceho alebo prebytočného materiálu. To isté platí aj o plastovom šilte, ktorý má v strede logo ABUS. Možno jediná vec, ktorá by stála za vylepšenie, sú krytky otvorov pre šilt. Tie sú až príliš veľké a prečnievajú cez okraj, ale to je malý dizajnový nedostatok, ktorý je vďaka celkovej vyváženosti prilby viac ako zanedbateľný.

Plusy:

• Široká sieťka proti hmyzu.
  • Držanie prilby na hlave na každom povrchu.
  • Pohodlné výstelky.
  • Presný uťahovací mechanizmus.
  • Dôkladné spracovanie plastov.
  • Cirkulácia vzduchu v prilbe.

Mínus:

• Veľké krytky otvorov pre šilt.

Celkový dojem

V špecifikácii od výrobcu sa dočítajte, že je zaradená do offroad sekcie. Z mojej subjektívnej skúsenosti si dovolím tvrdiť, že prilba má univerzálne použitie. V prvom rade je to bezchybné držanie na hlave, či už sa vydáte na technické trialy, alebo si užijete jazdu po obľúbenej asfaltovej ceste. Príjemný trailový look dodá predný šilt, s ktorým som najazdil taktiež zopár kilometrov v teréne. Bežne ho na prilbe nepoužívam, ale príjemným zistením pre mňa bolo, že šilt počas jazdy a hlavne v zjazdoch vôbec neprekážal v zornom poli. MTB, cestný či cyklokrosový pretekársky look spravíte jednoduchým odopnutím šiltu. V neposlednom rade vďaka otvoru v zadnej časti prilby, nájdu využite bikerky či bikeri s dlhšími vlasmi.

Cena testovanej prilby sa pohybuje okolo 99,00 € a viac informácií nájdete na tomto odkaze.