
Odblokovanie elektrobicykla alebo, keď rýchlosť nie je dostatočná
Každý, kto sedel na elektrobicykli, pozná ten pocit - je energický, bicykel silne zrýchľuje a môžete tak ľahko dosiahnuť rýchlosť 25 km/h a zrazu sa dostanete do lepkavého bahna.
Aspoň je to tak cítiť. Pri tejto rýchlosti sa dosiahne zákonný limit a motor vypne “šťavu”. Niekedy je to dosť nepríjemné, ale odblokovanie vášho elektrobicykla nie je tak neškodné, ako sa zdá.Základný princíp odblokovania
Elektrobicykel neustále sleduje rýchlosť a silu jazdcovho pedálovania a pomocou týchto informácií rozhoduje o tom, koľko výkonu bude poskytovať. Keď motor dosiahne zákonom stanovený rýchlostný limit 25 km/h, podpora motora sa deaktivuje. Vďaka vlastnej kondícii alebo klesaniu môže byť bicykel samozrejme stále rýchlejší, aj bez pridaného výkonu pohonu. Ak je potrebná motorová výpomoc aj pri rýchlosti vyššej ako 25 km/h, systém musí byť presvedčený, že aktuálna rýchlosť je pomalšia, než v skutočnosti je. Väčšina možností odblokovania je založená na tomto princípe. Malé elektronické zariadenie je inštalované medzi snímač magnetu kolesa a počítačovú jednotku, ktorá vypočítava rýchlosť. Toto zariadenie manipuluje s elektrickými impulzmi z magnetu a počítač potom vypočíta tieto falšované signály do pomalšej aktuálnej rýchlosti. Výsledok je, že jazdíte rýchlejšie - ale nie silnejšie.

Mnoho e-cyklistov predpokladá, že inštaláciou odblokovania je možné získať silnejší motor, ktorý im umožňuje zrýchliť. To však nie je pravda. Táto metóda nezvyšuje výkon pohonnej jednotky, len umelo prekrýva legálnu hranicu 25 km/h. Do momentu dosiahnutia tejto rýchlosti nedôjde k žiadnej zmene, takže manipulácia pri strmých výstupoch zostáva presne tá istá.
Zvýšené zaťaženie motora a batérie
Otázka, či odblokovanie prináša zvýšené zaťaženie systému, je jednoducho zodpovedaná - áno! Odblokovanie vôbec neovplyvňuje riadenie motora - otáčky motora a regulácia teploty zostávajú nedotknuté. Nehrozí teda nebezpečenstvo neúmyselného preťaženia pohonnej jednotky. Pri prekročení hranice 25 km/h sa však systém v praxi používa pri plnom zaťažení oveľa dlhšie. Motor využíva viac elektrickej energie, batéria sa vybíja rýchlejšie a vyžaduje častejšie nabíjanie. Vyššie teploty batérie nemajú pozitívny vplyv na celkovú jej životnosť. Navyše, súčasti bicykla sa opotrebujú rýchlejšie, pretože motor sa používa viac a pri vyšších zaťaženiach na reťaz ako pri použití regulovaného motora, ktorý vás núti pohodlne pedálovať pri rýchlostiach 25 km/h.

Takže, čo sa vlastne dosiahne odblokovaním?
Ak si nainštalujete odblokovanie, nebudete mať nový výkonnejší bicykel. Reklamy niektorých dodávateľov, ktoré naznačujú rýchlosť až 75 km/h, majú teoretický charakter. Odblokovaný elektrobicykel s bežným motorom s výkonom 250 W môže krátko dosiahnuť maximálnu rýchlosť 60 km/h s veľkým úsilím jazdca, a to na rovinke. Po dlhšiu dobu by mohol amatérsky jazdec dosiahnuť 35-50 km/h.

Nelegálne, ale, kto sa o to zaujíma?
Elektrobicykle s podporou pedálovania do 25 km/h, menovitým výkonom motora maximálne 250 W a asistentom chôdze maximálne 6 km/h sú legálne klasifikované ako bežné bicykle, jazdca nepodlieha žiadnym dodatočným pravidlám a predpisom. Ak podpora stále funguje nad rýchlosť 25 km/h, potom sa bicykel stáva takzvaným bicyklom s nízkym výkonom. Potrebujete evidenčné číslo a musíte ho registrovať. Až po splnení týchto podmienok bude jazda na odblokovanom elektrobicykli legálna na verejných komunikáciach.
Odblokovanie? Nie, ďakujem!
Jazda na odblokovanom elektrobicykli môže byť trestným činom a môže mať vážne právne dôsledky. Okrem toho, výrobca môže zistiť použitie odblokovacieho zariadenia a odmietnuť opraviť motor v záruke, ak bol odblokovaný. Preto odporúčame e-cyklistom, aby sa zdržali inštalácie odblokovania do svojich elektrobicyklov.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
comment Komentáre Zobraziť komentáre (10)