Reportáž: BBB Vlko Hron MTB – výborné podujatie a ešte lepšie preteky

Nie je veľa tradičných „maratónskych“ akcií, na ktorých by som za ten čas, čo jazdím, nebol pozrieť. BBB Vlko Hron MTB patril medzi jednu z nich. Doteraz...

Dôvod bol vždy prostý. V ten istý dátum sa zakaždým konal aj obľúbený maratón u susedov - AUTHOR Šela maratón. Lenže tento rok veterná kalamita presunula jeho konanie na koniec sezóny a padlo rozhodnutie ísť konečne pozrieť Bystričanov na už 13. ročník podujatia. A bol som skutočne prekvapený...

Podujatie organizuje CK Vlkanová (z Vlkanovej) a koná sa v dedine Hronsek, takže pomenovanie už mi je jasné - prípadne to ešte môže byť aj vďaka rieke Hron . Každopádne, okolo 8:00 parkujem, prechádzam cez naozaj pekný park pri zámočku a zapisujem sa na 50 km dlhú trať. Stretávam Jána Halíka a spolu ideme roztočiť nohy na úvodné metre trate.

Jej dĺžku poznám, ale akosi sa nemôžem dopátrať k výškovému profilu, prípadne aspoň k hodnote prevýšenia. Tuším, že to bude na štýl menších „brdkov“ a neustále hore-dole. A hlavne budeme jazdiť ako v lete, pretože už teraz ráno je poriadne teplo. Postupne sa zliezajú ďalší a zíde sa naozaj pekná účasť a konkurencia. Na štartovej čiare vpredu je tesno a ešte si na poslednú chvíľu vyzliekam spodné tričko, ktoré odložím do stánku tradičného „spíkra s kávou“, Romana Barényiho. Inak, okrem našej päťdesiatky bol v ponuke ešte 30 km dlhý variant a tiež dvojica 8 km a 2 km pre deti a rodiny.

Hlavne si zapamätaj sedem vŕškov

Konečne sa od spoluorganizátora a kamaráta Paľa Krnáča dozvedám na poslednú chvíľu nejaké info. Hlavne mi hovorí o peknom kopci Kozlínec, na ktorý sa bude štverať v akýchsi siedmych stupňoch, z čoho každý je pekne strmý, no záverečný najviac. Preto sa celé stúpanie volá aj ľudovo sedem vŕškov . Mám aspoň nejaký referenčný bod a o 9:45 sa môžeme do toho pustiť naplno. Resp. ešte chvíľku čakáme, kým prejde vlak, pretože za dedinou hneď prechádzame koľaje a potom šup do prvého kopca, ktorý celé pole začína deliť.

Všade sa poriadne práši, ale nedávne búrky zanechali občasné kaluže a trochu šmykľavejšie úseky v lese. Rýchly zjazd, rovina a akoby uzatvárame menší okruh. Hneď ďalší strmý kopec už definitívne vytvorí skupinky, ja sa dostávam k tradičným tohtoročným súperom ako Andrej Kubiš, Lech Kaweci, či Dano Kučera. Zo začiatku mi tradične trvá, než sa trochu rozbehnem a cítim únavu, ale pomaly rozbieham motor. Krajina okolo ubieha doslova letecky a neustále striedanie svetlo/tieň robí rýchle zjazdy celkom nepríjemné a treba sa sústrediť. Za dedinou Vlkanová začíname tiahle stúpanie dolinou, kde nás opúšťa Lech s defektom.

Ku koncu sa to mierne zdvihne, Andrej s Danom za to berú a musím si to potom dorážať na rýchlych lúkach. Skutočne ostrá pravá zákruta do lesa a hneď poriadna stojka prekvapí, ale Eagle dovolí skutočne prasiť . O malú chvíľu už mám vzadu 50 a doťahujem sa. Akurát Dano dnes v kopci ide ako píla, takže s Aďom a Filipom Kušnýrom vytvoríme nakoniec trojičku.

Nielen zvážnice a lúky

Za naozaj dlhou lúkou čaká bufet, za ktorým sa opäť stúpa a vidíme aj úplné čelo, kým znovu nezamierime do lesa. V dlhom tiahlom stúpaní po zvážnici sa striedame a vypľuje nás do pekných a hravých singláčov. Tie sa po chvíli opäť zlomia smerom nahor a začínam mať pocit, že to je ten kopec, o ktorom mi hovoril Paľo. Strmé úseky striedajú rýchle „zošupy“, v jednom z nich obiehame jazdca Kristiána Jánošíka, ktorému úplne seklo.

Vidím, že Aďovi ani Filipovi to v tom najstrmejšom až tak nechutí a v tých finálnych častiach si vytvorím náskok. Ten posledný úsek mal skutočne najviac percent a môžeme sa pustiť do zjazdu, kde sa strieda širší chodník cez les a pekné singláčiky. Inak, musím pochváliť značenie a celkovú organizáciu, pretože ani na chvíľu som nemal pochyby, kam treba ísť a kde bolo potrebné, vždy niekto stál a ukazoval. Taktiež trať tvoril rozumný mix „oldschool“ zvážnic a hravých chodníčkov, ktoré vždy osviežili.

Naháňačka v závere

V dlhom zjazde nechýbali rôzne hravé pasáže cez les a ako z neho vyletím, pripájam sa na cestu a z pravej strany sa o chvíľu pridajú aj jazdci z kratšieho, 30 km dlhého variantu. Razom je ľudí okolo ako maku, ale opäť žiadny problém sa dohodnúť pri obiehaní. Vôbec netuším, ako bude trať pokračovať, len sa snažím držať svoje tempo na rýchlych zvážniciach. Akurát vidím, že je ešte 15 km do cieľa, tak hádžem do kotla ďalší gél. Lúka, les, lúka, les, no keď sa obzriem, vidím sa približovať „kanárika“ Andreja. Opäť sa zlepíme, mne sa ide lepšie v strmejších úsekoch, Aďo je silný na rovine, ale pri obliehaní jedného jazdca sa trochu zaseknem a malá diera sa postupne zväčšuje.

Všade na lúkach krásne suchučko, zelená tráva ako z katalógu a len sa tak príjemne práši. No v duchu si pomyslím, že ak by bolo poriadne blato, záver by mohol byť z kategórie survival . V jednom z posledných kopcov sa ešte snažím dotiahnuť, ale už to nejde tak ľahko a kilometre prezrádzajú, že cieľ sa pomaly blíži. Vyletíme pred Hronsekom, prechod cez železnicu a cieľová rovinka. Mne nakoniec čas 2:08 hod. stačil na celkové 7. miesto. Záznam z aplikácie Strava nájdete na tomto odkaze. No a prevýšenie bolo nakoniec cca 1 230 m...

Z celkového víťazstva sa radoval „veterán“ Jano Halík v čase 1:57 hod. a medzi ženami Viera Kissová za 2:42 hod. Výsledky aj z ďalších tratí nájdete na tomto odkaze.

Do vyhlásenia zostáva stále kopec času, a tak sa práve s Jančim dohodneme na menšom výlete a v podstate si zopakujeme ešte raz úvod trate. Slovo veterán pred chvíľou som dal naschvál do úvodzoviek, pretože neviem, či pre neho dané označenie platí .

Okolo 14:30 začína vyhlasovanie a musím povedať, že park, počasie a tiež celkové zázemie vytvorili naozaj pohodovú atmosféru. Stromy vytvárajú príjemný tieň, sedí sa na tráve, bicykle opreté kade-tade a postupne prichádza aj únava z celého, doslova letného dňa. Z akcie mám naozaj výborný pocit a preteky BBB Vlko Hron MTB tak konečne spoznávam na vlastnej koži. Organizátorom držím palce do ďalších rokov, pretože vidno, že sú to skutoční nadšenci. Nezostáva mi nič iné než pobaliť veci a vybrať sa na chalupu pod Krížnou na menší reset .