Mondraker Foxy Carbon 29 – horúca novinka pre náročný terén

Španielska značka predstavila nový model pre milovníkov kategórie trail, all-mountain a enduro, postavený na 29-palcových kolesách. Na čo sa môžete tešiť?

Mondraker bol medzi prvými, ktorý výrazne presadzovali smer tzv. progresívnej geometrie. Tá sa postupne stala trendom a vo väčšej alebo menšej miere ju prebrali aj ostatní. Nový model vychádza z obľúbeného Foxy Carbon (postaveného na 27,5-palcových kolesách) a dá sa označiť za akýsi vstup značky medzi 29-palcové modely s vyšším zdvihom.


Prečo 29?

29-palcové bicykle sa už nedajú škatuľkovať ako neohrabané bicykle pre maratóncov, veď už aj zjazdové modely postavené na väčšom priemere kolies dokážu vyhrávať na tratiach svetového pohára. Aj pri vyšších zdvihoch sa dajú vďaka modernej geometrii vyťažiť hlavné výhody bez výrazných obmedzení – najmä priechodnosť, schopnosť poradiť si ľahšie s ťažkým terénom a samozrejme grip. To sú aj dôvody stále rastúcej popularity tohto priemeru medzi jazdcami all- mountain a endura, kam nový Foxy v prvom rade mieri.


Novinka je celkovo všestranne orientovaná a s menšími úpravami sa dá použiť ako na bežné jazdenie v horách, tak na preteky v endure. Dlhý rám, kratučký predstavec (forward geometria), krátka zadná stavba, či menší offset vidlice, patria medzi charakteristické znaky a inak tomu nie je ani teraz.

Odpruženie

Nový Foxy 29 ponúka zdvih 150 mm, čo je rovnaká hodnota ako nedávno inovovaný model na 27,5-palcových kolesách, ale navyše využíva spomínané výhody väčšieho priemeru kolies – najmä, ak je cieľom rýchlosť a plynulosť. Zadná stavba je uložená na dvojici vahadiel a využíva virtuálny „Zero Suspension“ systém odpruženia. Aby sa tento systém mohol ľahšie adaptovať na väčší priemer kolies, pomohlo využitie Trunion tlmičov. Tie využívajú expanzné nádobky a najvyšší model je osadený dokonca pružinovým variantom.


Vpredu je to ešte o 10 mm viac, konkrétne 160 mm. Nájdete tu 66-stupňový uhol, ktorý je možné regulovať v rozsahu jedného stupňa. Osadené vidlice majú skrátený offset na 44 mm, pre čo najlepšiu ovládateľnosť v zákrutách.


Pri zväčšovaní priemerov kolies ide ruku v ruke požiadavka na zachovanie tuhosti. Toho si boli vedomí u značky Mondraker a najmä pri konštrukcii zadnej stavby, kde je možné nájsť 8 priemyselných ložísk. Osadené čapy sú väčšieho priemeru než je bežné. Samozrejmosťou je štandard boost a integrované vedenie bowdenov, úchyt na prešmykač by ste hľadali márne – ráta sa jedine s jednoprevodníkom. Špeciálne uloženie tlmiča si vyžaduje aj vlastný blatníček, ktorý ho ochráni pred tým najhorším. Mnohí užívatelia zrejme najviac ocenia klasické závitové stredové zloženie so šírkou 73 mm, takže jeho výmena bude opäť hračka.


Len karbón

Momentálne by ste v ponuke hľadali márne hliníkový variant rámu – všetky 3 dostupné modely sú postavené výhradne na karbónovom základe (Stealth Carbon) s tradičnou charakteristikou značky Mondraker. Teda mohutná spodná rámová trubka a subtílna horná časť rámu s výrazným sploštením. Konštrukcii nechýba ani rozdvojenie pri hlavovej partii rámu. Karbón je na citlivých miestách v oblasti spodnej rámovej trubky a zadnej vzpery poriadne chránený pred poškodením – rovnako tradičný znak Mondrakeru.


Ako sme spomínali, zatiaľ budú v ponuke 3 verzie na karbónovom základe. Je možné, že dostupnejšie hliníkové prevedenia prídu neskôr. Najdostupnejším je momentálne Foxy Carbon R 29 s kompletným odpružením od FOX v podobe vidlice Float 36 a tlmiča DPX2 LV EVOL z radu Performance. Nechýba SRAM Eagle GX, brzdy SRAM Guide T, kolesá dodalo DT Swiss s označením E1900 Spline (šírka ráfika 30 mm). Ostatné doplnky sú hliníkové, teleskopická sedlovka nesie názov Onoff Pija. Hmotnosť celku by mala byť okolo 13,94 kg.


Vyšším modelom je Foxy Carbon RR 29, kde už na prvý pohľad zaujme pruženie od FOX s povrchovou úpravou Kashima. To značí príslušnosť k top radu Factory pri vidlici Float 36 a tlmiči DPX2. Celý rám je farebne ladený tak, aby všetko pasovalo s farbičkami od FOX-u. Pohon obstaráva SRAM X01 Eagle (kazeta GX) s karbónovými kľukami, brzdí SRAM Code RSC. O úroveň vyššie sú aj kolesá DT Swiss EX 1501 Spline One postavené na nábojoch 240 s „ratchet“ systémom. Karbónové sú aj riadítka a teleskopická sedlovka FOX Tranfer má na starosti spoľahlivý chod za každých podmienok. Hmotnosť celku sa pohybuje okolo 13,56 kg.


Najvyššie postavený Foxy Carbon 29 XR je ladený aj najviac smerom k enduro pretekom, o čom svedčí najmä pružinový tlmič FOX DHX2. Vpredu pracuje vidlica od rovnakej značky, konkrétne Float 36 v top prevedení factory. Celý rám je opäť dizajnový tak, aby doslova ladil s vidlicou a vytvoril sa kompletný celok. Pohon má v rukách SRAM XO1 Eagle s karbónovými kľukami, brzdy nesú označenie Code RSC. Na sedlovke FOX Transfer opäť nájdete Kashima úpravu a celok váži okolo 13,42 kg.


Konkrétne ceny ešte nie sú stanovené, podrobnosti a presné špecifikácie nájdete na domovskej stránke značky Mondraker.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Unboxing: Mondraker Raze Carbon R - „drvič“ trailov

Unboxing: Mondraker Raze Carbon R - „drvič“ trailov

Radi „krotíte“ traily v plnej rýchlosti, ale nepohrdnete ani hrebeňovkou či dobývaním kopcov? Trail bike Mondraker Raze R má čo ponúknuť aj tým náročnejším jazdcom.
Mondraker - španielske novinky do novej sezóny PR článok

Mondraker - španielske novinky do novej sezóny

Mondraker má v novej sezóne veľké ambície na vrcholovej úrovni, no nezabúda ani na súťaživých nadšencov, trailových či víkendových jazdcov. Pozrite si spolu s nami novinky z horúceho Alicante.
Unboxing: Haibike Nduro 6 – mullet do ťažkého terénu

Unboxing: Haibike Nduro 6 – mullet do ťažkého terénu

Hľadáš ebike na tie najťažšie traily, enduro preteky a zdolávanie náročného terénu? Možno práve Nduro bude pre teba to pravé. Si zvedavý na výbavu? Čítaj ďalej.
keyboard_arrow_up