Čo všetko by mala obsahovať kontrola bicykla pred nasadnutím?

Čo všetko by mala obsahovať kontrola bicykla pred nasadnutím?

Horská cyklistika je bez výhrad krásny šport. Rovnako aj náročný čo sa týka výbavy, nastavení, údržby, trvácnosti komponentov a doplnkov. Je veľa dôvodov, ktoré vedia jazdenie prekaziť alebo aspoň znechutiť.

Áno, MTB robíme všetci hlavne preto, že nám jazdenie na bicykli prináša radosť a ani občasná porucha na tom nič nezmení. Niekedy pomôžu malé "vychytávky" a niekedy proste nepomôže nič.

S akými nepríjemnosťami musí teda jazdec počítať a ako tomu čo najlepšie predísť?


Jazda v teréne zvyšuje náročnosť na odolnosť bicykla a jeho súčastí, či už sa jedná o bežné spotrebné komponenty ako reťaz, prevodníky, kazeta, pneumatiky, ložiská, brzdové platničky, kotúče alebo už samotný rám bicykla. Ten je skúšaný hlavne drsnou jazdou technickým terénom, dopadmi zo skokov, dropov a podobne. Zvyšujúca sa technická náročnosť terénu a pravdepodobnosť pádov, odrení o korene, kamene a podobne, rovnako prispieva k vysokému opotrebovaniu alebo zničeniu komponentov.

Asi každému sa už stalo, že napríklad "chytil" prehadzovačku, skrivil či polámal ramienko alebo pätku, ohol ráfik... Áno, do určitej miery s tým musí biker rátať, keď sadá na svoj stroj. Po rokoch jazdenia a rôznych neočakávaných situácií môžem potvrdiť, že čím toho viac človek zažije, tým je viac pripravený a nevyvedie ho to tak z miery ako na začiatku.



Rovnako treba brať do úvahy ročné obdobia a poveternostné vplyvy. Každé prináša iné nástrahy a je nutné na to myslieť pri príprave a údržbe. Či už je to sucho a s ňou spojená prašnosť na trailoch v lete alebo blatisté a vlhké prechodné obdobia spojené s nízkymi teplotami, či zimné mrazivé podmienky.

Na rôzne klimatické podmienky či zmeny počasia so zreteľom na dĺžku výjazdu, treba byť taktiež pripravený vhodným oblečením a náhradnými vrstvami. Zmoknutie, podcenenie teploty, či vetra môže priniesť pár preležaných dní či týždňov, rovnako ako úpal a dehydratácia v letných horúčavách. Niekedy zase pomôže aj náhoda či nedbanlivosť, napríklad pri prevoze bicykla v aute - zanedbaná údržba a môžete mať poriadne "zavarené" na problém.

Na veľa takýchto neočakávaných situácií sa vie jazdec dopredu pripraviť a voziť so sebou, či už v aute alebo priamo v batohu, nejaké náhradné veci a náradie. Samozrejme, na všetko sa pripraviť nedá, to by musel voziť na chrbte náhradný bicykel. Podstatná je vždy zodpovedná príprava pred výjazdom.



Samotná kontrola bicykla


Zákadom pred začatím výjazdu je technická kontrola bicykla – vhodná najmä po dlhšej preprave. Je viac spôsobov, ako na to, jedna dobrá možnosť je začať odpredu smerom dozadu:
  • kontrola upevnenia prednej pevnej osky, prípadne rýchloupínacej osky
  • kontrola tlaku v prednej pneumatike a celkového stavu pneumatiky
  • skontrolovanie uvoľnenia výpletu na prednom kolese
  • kontrola bŕzd, ich funkčnosť pri stlačení páčiek, upevnenie strmeňov a kotúčov a prípadného úniku tekutiny
  • pri kontrole prednej brzdy skúsiť vôľu v uchytení predstavca a hlavového zloženia
  • kontrola chodu vidlice
  • kontrola vôle kľúk a stredového zloženia
  • zatiahnutie pedálov
  • sedlo a sedlovka - ak máte teleskopickú, tak malá vôľa je v poriadku; dôležité je vysúvanie a zachytávanie v jednotlivých polohách
  • pri celoodpruženom bicykli kontrola chodu zadného tlmiča a zadnej stavby
  • zadné koleso - kontrola tlaku v pneumatike, opotrebenie a jej stav, výplet, dotiahnutie zadnej pevnej osky / rýchloupínacej osky
  • vizuálna kontrola rovnosti - pokrivenia prehadzovačky a pätky, skontrolujeme aj ich dotiahnutie




To by malo bohate stačiť na odhalenie základných a veľmi častých problémov, ktoré sa môžu počas jazdy prejaviť a vy si môžete naplno užiť jazdu.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up8thumb_down comments 1 komentár report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Požičanie biku z trailcentra – na čo si dať pozor

Požičanie biku z trailcentra – na čo si dať pozor

Dôvodov, prečo si ľudia požičiavajú bicykle z požičovne, je viacero. Buď je za tým smola, keď sa v trail rezorte čosi na vašom biku pokazí a neostáva nič iné, ako využiť služby centra, alebo proste vhodný bike na podmienky nemáte a tak si priplatíte za požičanie.
Na východe vyrástol nový flowtrail Hriešny - aspoň raz zhrešiť

Na východe vyrástol nový flowtrail Hriešny - aspoň raz zhrešiť

V posledných mesiacoch sa v Košiciach rozchýrila istá zvesť o dokončovaní nového trailu Hriešny (a to aj napriek blízkemu príchodu pápeža).
Video: V bikeparku na ebiku? Prečo a hlavne ako play_arrow

Video: V bikeparku na ebiku? Prečo a hlavne ako

Ak máme doma len elektrický bicykel, nemusíme si návštevu bikeparku odopierať. Aj keď nevyužijeme pomoc motora, tak vďaka týmto odporúčaniam si jazdenie v parku užijeme.
keyboard_arrow_up