Čo všetko by mala obsahovať kontrola bicykla pred nasadnutím?
Horská cyklistika je bez výhrad krásny šport. Rovnako aj náročný čo sa týka výbavy, nastavení, údržby, trvácnosti komponentov a doplnkov. Je veľa dôvodov, ktoré vedia jazdenie prekaziť alebo aspoň znechutiť.
Áno, MTB robíme všetci hlavne preto, že nám jazdenie na bicykli prináša radosť a ani občasná porucha na tom nič nezmení. Niekedy pomôžu malé "vychytávky" a niekedy proste nepomôže nič.S akými nepríjemnosťami musí teda jazdec počítať a ako tomu čo najlepšie predísť?
Jazda v teréne zvyšuje náročnosť na odolnosť bicykla a jeho súčastí, či už sa jedná o bežné spotrebné komponenty ako reťaz, prevodníky, kazeta, pneumatiky, ložiská, brzdové platničky, kotúče alebo už samotný rám bicykla. Ten je skúšaný hlavne drsnou jazdou technickým terénom, dopadmi zo skokov, dropov a podobne. Zvyšujúca sa technická náročnosť terénu a pravdepodobnosť pádov, odrení o korene, kamene a podobne, rovnako prispieva k vysokému opotrebovaniu alebo zničeniu komponentov.Asi každému sa už stalo, že napríklad "chytil" prehadzovačku, skrivil či polámal ramienko alebo pätku, ohol ráfik... Áno, do určitej miery s tým musí biker rátať, keď sadá na svoj stroj. Po rokoch jazdenia a rôznych neočakávaných situácií môžem potvrdiť, že čím toho viac človek zažije, tým je viac pripravený a nevyvedie ho to tak z miery ako na začiatku.
Rovnako treba brať do úvahy ročné obdobia a poveternostné vplyvy. Každé prináša iné nástrahy a je nutné na to myslieť pri príprave a údržbe. Či už je to sucho a s ňou spojená prašnosť na trailoch v lete alebo blatisté a vlhké prechodné obdobia spojené s nízkymi teplotami, či zimné mrazivé podmienky.
Na rôzne klimatické podmienky či zmeny počasia so zreteľom na dĺžku výjazdu, treba byť taktiež pripravený vhodným oblečením a náhradnými vrstvami. Zmoknutie, podcenenie teploty, či vetra môže priniesť pár preležaných dní či týždňov, rovnako ako úpal a dehydratácia v letných horúčavách. Niekedy zase pomôže aj náhoda či nedbanlivosť, napríklad pri prevoze bicykla v aute - zanedbaná údržba a môžete mať poriadne "zavarené" na problém.
Na veľa takýchto neočakávaných situácií sa vie jazdec dopredu pripraviť a voziť so sebou, či už v aute alebo priamo v batohu, nejaké náhradné veci a náradie. Samozrejme, na všetko sa pripraviť nedá, to by musel voziť na chrbte náhradný bicykel. Podstatná je vždy zodpovedná príprava pred výjazdom.
Samotná kontrola bicykla
Zákadom pred začatím výjazdu je technická kontrola bicykla – vhodná najmä po dlhšej preprave. Je viac spôsobov, ako na to, jedna dobrá možnosť je začať odpredu smerom dozadu:- kontrola upevnenia prednej pevnej osky, prípadne rýchloupínacej osky
- kontrola tlaku v prednej pneumatike a celkového stavu pneumatiky
- skontrolovanie uvoľnenia výpletu na prednom kolese
- kontrola bŕzd, ich funkčnosť pri stlačení páčiek, upevnenie strmeňov a kotúčov a prípadného úniku tekutiny
- pri kontrole prednej brzdy skúsiť vôľu v uchytení predstavca a hlavového zloženia
- kontrola chodu vidlice
- kontrola vôle kľúk a stredového zloženia
- zatiahnutie pedálov
- sedlo a sedlovka - ak máte teleskopickú, tak malá vôľa je v poriadku; dôležité je vysúvanie a zachytávanie v jednotlivých polohách
- pri celoodpruženom bicykli kontrola chodu zadného tlmiča a zadnej stavby
- zadné koleso - kontrola tlaku v pneumatike, opotrebenie a jej stav, výplet, dotiahnutie zadnej pevnej osky / rýchloupínacej osky
- vizuálna kontrola rovnosti - pokrivenia prehadzovačky a pätky, skontrolujeme aj ich dotiahnutie
To by malo bohate stačiť na odhalenie základných a veľmi častých problémov, ktoré sa môžu počas jazdy prejaviť a vy si môžete naplno užiť jazdu.
Komentáre Zobraziť komentáre (1)