Test: Rock Machine GRAVELRIDE 200 – svižný gravel za dostupnú cenu

Test: Rock Machine GRAVELRIDE 200 – svižný gravel za dostupnú cenu

13 komentárov

bimjeam 11.06.2018 30 fotografií   Bicykel Gravel Rock Machine Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika

Časy, kedy slovo gravel stavalo do pozoru všetkých ortodoxných XC-čkarov sú snáď už preč. Táto kategória bicyklov si pomaly našla svoje miesto na trhu a dokazuje, že má rozhodne čo ponúknuť aj v ekonomickej triede.

 

Gravel bicykle zažili asi najväčší “boom” ešte v priebehu minulého roka a hoci spočiatku sa im skôr dostávalo rôznych nelichotivých označení než uznania, čas ukázal, že tento koncept predsa len niečo do seba má a svoju cieľovú skupinu si nájde. Koniec koncov, s podobným scenárom sme sa stretali už veľakrát, počnúc odpruženými vidlicami, kotúčovými brzdami, elektronickým radením a podobne. Nič nie je však smerodatnejšie, ako vyskúšať si to na vlastnej koži. Moje „poprvé“ s bicyklom kategórie gravel prebehlo počas minulého mesiaca a tento krátky flirt vôbec nehodnotím ako zlú skúsenosť.



Prvé dojmy


Gény značky Rock Machine v sebe nezaprie ani model GRAVELRIDE 200. Typická tyrkysová farba v kontraste so zeleno-žltými logami je stálicou v katalógu tohto českého výrobcu. Rovnako možno badať aj spoločné tvarové rysy s MTB súrodencami ako je tvarovanie hornej rámovky Shark Spine Evo alebo masívna vzpera navarená na prednej časti sedlovej trubky. V duchu motta značky “in trail we trust” je aj badateľné, že osadenie gravelu je naklonené skôr nespevneným cestám ako hladkému asfaltu. Tento fakt podčiarkujú aj 40 mm široké plášte WTB, ktoré zvolil výrobca veľmi šalamúnsky. Stredový dezén tvorí takmer súvislý pás po celom obvode a “nabombované” plášte budú odvaľovať pomerne slušne aj na väčšiu šírku. Na druhej strane, vďaka výraznejšiemu dezénu na bokoch a väčšej styčnej ploche, sa nemusíte obávať vybočiť zo zabehnutých koľají do terénu.

12-milimetrové osky predpovedajú tuhosť v zábere a mechanické kotúčové brzdy zasa záruku vysokého brzdného účinku za všetkých podmienok. To všetko za cenu priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Papierovo to znie veľmi sľubne, avšak, aká bude realita?



Geometria a osadenie


Geometria je typicky gravelovská. Nečakajte preto natiahnutý pretekársky posed, strmé uhly, ale skôr pohodovú jazdu a hravé ovládanie. Hliníkový hydroformingovaný rám vyrobený z dvakrát zoslabovaného hliníka je osadený zaujímavým mixom komponentov ako sú radiace páky Micro Shift, kotúčové brzdy Tektro, kazeta Shimano 11-34 a prehadzovačka Shimano Claris. Toto všetko uvádzajú do pohybu kľuky FSA s oceľovým nerrow/wide prevodníkom so štyridsiatimi zubami. Aby nebolo v tomto mixe málo, reťaz dodalo KMC. Zvyšok komponentov nesie logo WTB, ONE alebo FSA.



Teória v praxi – plnou poľnou vpred


Napriek tomu, že pravidelne striedam rôzne horské a cestné bicykle, posed na tomto je od začiatku iný. Môžu za to hlavne atypické barany, ktoré sú v porovnaní s tými cestnými podstatne širšie a v spodnom úchope sú vytočené smerom von. Pokiaľ zostanem pri porovnaní so žiletkou, tak posed je viac vzpriamený a pohodlnejší. Táto geometria nabáda k pohodovej jazde, ktorá vášmu telu nepredloží boľavý účet ani s narastajúcim počtom kilometrov. Ako prvú trasu volím cestu popri Vážskom kanáli, čo je kombinácia starého asfaltu, štrku a poľnej cesty stále smerom vpred.

Bicykel uháňa celkom svižne v porovnaní s MTB-čkom a z hľadiska komfortu sa rozhodne nedostávam nad jeho limity. Správne zvolený tlak vie urobiť divy a ja som sa zastavil na hodnote cca 3,2 atm v zadnom a 2,8 atm v prednom kolese, kedy som pociťoval ideálny pomer medzi pohlcovaním nerovností a odvaľovaním plášťov.

Aj kamarát si obľúbil GRAVELRIDE 200

Radenie Micro Shift - kompromis na strane pohonu alebo výhoda?


Spomínané páky Micro Shift som mal možnosť držať v rukách po prvýkrát. Ako výhodu na takýto typ bicykla som vnímal pevné telo brzdovej páky, ktoré sa nepohybuje do strán. V terénnych zjazdoch bol tak úchop oveľa istejší ako s bežnými dualmi, ktoré sa hýbu horizontálne aj vertikálne. Spôsob ovládania radenia na pravej páke som si osvojil prakticky hneď a po stránke funkčnosti k nim nemám žiadnu výtku. Radenie fungovalo spoľahlivo po celý čas a rozhodne sa nejednalo o nejaké “béčko”, ktoré by šetrilo výrobcovi náklady na úkor funkčnosti.



K čomu ale výhrady mám, je voľba 8-rýchlostnej kazety s rozsahom 11-34 zubov. Kým rozsah až taký problém nebol, pokiaľ si odmyslím strmé stojky, odstupňovanie bolo na môj vkus dosť hrubé a určite by pomohla kazeta s menším rozsahom alebo viac prevodov. Zvyknúť sa na to síce dá, no pri presadaní z bicykla s jedenástimi kvaltami ten rozdiel cítiť bol. Pozor by mali však dať hlavne ťažší jazdci, ktorým by najľahší prevod v dlhých stúpaniach stačiť nemusel. Ak však jazdíte v rovinatom kraji alebo máte silu v nohách, problém by ste mať nemali.



S baranmi a pevnou vidlou do terénu? Prečo nie!


O tom, že bicykel toho zvládne viac ako môj pud sebazáchovy, som sa presvedčil hneď počas druhého výjazdu, ktorý som absolvoval s kamarátom, sedlajúcom 29“ HT so 100 mm zdvihu a veľmi sa neriešilo, či je trasa „gravel friendly“ alebo nie. V strmšom mokrom zjazde som mal na začiatku síce “bobky”, no široké vyhnuté barany, kotúčové brzdy a dobre navrhnuté plášte vedeli podržať celkom slušne aj napriek šírke 40 mm. Mechanické kotúčové brzdy sa zabehli po pár brzdeniach a potom s nimi brzdiť už bola jedna radosť. Modulácia aj výkon predčili moje očakávania a v teréne dávali neporovnateľne väčší pocit istoty ako ráfikové brzdy.



Plusy:

  • atraktívny dizajn a cenovka
  • vhodne zvolená geometria
  • pevné osky
  • výborná omotávka

Mínusy:

  • hrubé odstupňovanie zadnej kazety
  • pre ťažších jazdcov malý rozsah kazety na kopce




Cesťák, kros alebo skôr stepná koza? Pre koho je tento bicykel vhodný?


GRAVELRIDE 200 je základným modelom, ktorý nemieri príliš vysoko, no o to sympatickejšie je, že sa k osadeniu tohto bicykla pristupovalo s ohľadom na praktickosť a zábavu, nie na tabuľkové ohúrenie zákazníka. Jednoprevodníková sada s radením Micro Shift funguje spoľahlivo a odbúrava rôzne „nešváry“ a možnosti prípadných porúch. Pohodlná geometria a plášte sa nestratia ani v miernom teréne a rovnako dobre sa popasujú aj s kvalitou našich ciest. Ako ideálne využitie biku by som videl dochádzanie do práce, pokiaľ vaša cesta nevedie po ukážkových asfaltkách alebo cestách prvej triedy.



S gravelom si môžete cestu skrátiť krížom cez pole, čo by ste na cesťáku skúšali asi zbytočne, no zároveň ste na asfaltových úsekoch citeľne rýchlejší ako by ste boli na tom horskom. Rozsah kazety je mierne limitujúci pre ťažších jazdcov, no pokiaľ nemáte pred sebou dlhé 12%-tné stúpania, tak to nepredstavuje až taký neprekonateľný problém. Bicykel ocenia určite aj všetci tí, ktorí nevyhľadávajú náročný terén, no chcú sa výletníckym tempom dostať všade, kam stojí za to ísť sa previezť. Na takýto účel je GRAVELRIDE 200 doslova predurčený a keby som sa ja osobne mal rozhodovať medzi kúpou krosového alebo gravelového bicykla, určite by som sa priklonil ku gravelu, minimálne kvôli variabilite úchytu dlaní na riadítkach.



Odporúčaná cena testovaného kúsku sa pohybuje okolo 850 € a kompletnú špecifikáciu si môžete pozrieť na stránkach Rock Machine alebo dovozcu pre slovenský trh - SLOGER-EU.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

tonyro1sk 11.06.2018 (17:50)

všetky gravely či fitnesy majú za účel dosiahnuť slušnú rýchlosť na ceste a zároveň nemať problémy v stredne ťažkom teréne...namiesto galusiek sú tam plášte 30-35mm, čo je ok, ale prevody sú o ničom...ideál bude vpredu 2 píla medzi 42-28 a 48-32/3 píly su minulosťou,čo výrobcovia bikov nechcú pochopiť,1 píla sa nedá použiť všade// a vzadu aspoň 9 sp 12-36.....vtedy bike splňa všetky kritéria univerzála....samozrejme nič nebráni 10-11 sp..kazete s vyššou cenou

 
Sarinator tonyro1sk 12.06.2018 (07:48)

Plne suhlasim. Tento model si budu asi kupovat ludia, ako druhy bike popripade zacinajuci. A tam by bola rozumnejsia mensia pila v predu (ked dve rozpocet neuniesol) .

 
wulstar 13.06.2018 (07:16)

ako mínus by som videl tu AL vidlicu

 
bimjeam wulstar 13.06.2018 (10:47)

Oceľová by bola asi lepšia, ale tie 40mm plášte pri rozumnom tlaku toho utlmia celkom dosť. Aspoň nemá ten bike o kilo naviac

 
Sarinator bimjeam 13.06.2018 (10:48)

no rozdiel v AL vs CrMO bude 200-400g Ronin je cely CrMo a vahov niejej daleko

 
ppi 12.06.2018 (08:29)

Rukopis RM mam pocit je ten navarok, ziadne ine znacky ho nemaju, ani starsie RM, otrasne riesenie, otrasne vyhotovenie typu made in cccp - ked uz to tsm musi byt, to v cine nemaju jedneho robota co dokaze spravit rovny zvar??? O.i. tuto triedu bikov moc nechapem - neodpruzene, maly rozsah prevodov, chapem ze niekomu v terene vadi prevodnik, ale tu by sa skor zisiel, inak to poriadne nepojde ani po rovine, ani do kopca, mech. kotucovky maju byt akoze vyhoda?

 
bimjeam ppi 12.06.2018 (08:38)

Okrem toho návarku je tam aj prehnutá horná rámovka - tzv. "shark spine evo" . Ono je lepšie si to najskôr vyskúšať. Na začiatku som bol voči tomuto segmentu aj ja dosť skeptický, no celkom ma takéto jazdenie chytilo. Prevody sú samozrejme zrejmý kompromis na tomto biku. S kazetou 11-42z by to bolo určite lepšie. Mechanické kotúčovky brzdia dobre, podstatne lepšie ako ráfikové brzdy. Na takýto typ bicykla sú podľa môjho skromného názoru dobrou voľbou. Treba brať do úvahy aj to, že je to základný model, nie raketa za 1500+

 
hurmikak ppi 12.06.2018 (11:31)

Myslel som ze som jediny, komu sa jemne pritazi pri pohlade na ten priserny navarok

 
desertfremen 12.06.2018 (09:47)

Ja som mal na cestom FELTe radenie microsift, a neviem si to vynachváliť. 6iadny problém s tým nebol, a radilo to presne, nikdy som nič nemusel doštelovávať. Teraz mám Shimano, a zdá sa mi že ten microshift bol lepší.

 
Sarinator desertfremen 12.06.2018 (09:55)

ja som ho kupil z druhej ruky na zimak/gravel a som fakt spoko 3 rok ,ake kolvek podmienky a slape to paradne

 
matulatorr 12.06.2018 (17:52)

Prečo gravel stavalo do pozoru všetkých ortodoxných XC-čkarov ?

 
kimlo matulatorr 15.06.2018 (12:56)

lebo to povazovali len za zbytocny marketingovy tah na nase penazenky ako pri prichode 29" rozmeru kolies

 
bimjeam matulatorr 15.06.2018 (13:22)

Ja by som ešte doplnil, že v úplných začiatkoch to výrobcovia robili tak, že na XC rám osadili barany a dali pevnú vidlu, úzke plášte a veľa ľudí v tom videlo cestu späť do čias, kedy takto jazdil svetový pohár John Tomac na kulotovom Yeti. Teraz už tie geometrie sú vychytané podstatne viac, existujú dokonca odpružené gravel vidlice, špeciálne riadidlá (viď canyon grail) a celkovo tie bicykle sú iné ako HT-čka s ktorými ich často porovnávali.

 
Pridaj komentár