Test: Sigma ROX 11 – vlajková loď v zálohe

Možno sa čudujete, prečo publikujeme test cyklopočítača Sigma ROX 11, keď na tohtoročnom Eurobiku už bol predstavený jeho nástupca s poradovým číslom 12. Dôvodom je jednak poctivé dlhodobé testovanie ako aj fakt, že táto šikovná mašinka sa do dôchodku zatiaľ určite nechystá.


Rozbalenie, prvý dojem, obsah balenia

Cyklopočítač Sigma ROX 11 sa dostal ku mne v máji tohto roku, ešte stále ako dosluhujúca vlajková loď nemeckej značky Sigma Sport. Produkty tejto značky pre mňa neboli žiadnou neznámou, nakoľko som mal možnosť už predtým testovať tachometre Sigma BC 23.16 a BC 14.16 a Sigma BC 9.16 a BC 7.16, ako aj sporttester Sigma ID.LIFE. Zásadná zmena bola v tom, že prvýkrát sa mi dostalo do rúk od tejto značky zariadenie s GPS. Plný očakávaní som sa teda pustil do rozbaľovania predčasného vianočného darčeka.

V škatuli sa nachádzal okrem cyklopočítača duálny senzor, slúžiaci na snímanie kadencie a rýchlosti, ANT+ snímač s hrudným pásom, dva úchyty na riadidlá/predstavec, USB káblik, magnety, sťahovacie pásky a manuál s kupónom na aktiváciu Sigma-data centra. Inými slovami v balení sa nachádza všetko potrebné, aby ste mohli hneď vyraziť na plnohodnotný tréning so záznamom všetkých dôležitých hodnôt bez nutnosti dokupovania ďalších doplnkov.


Čo sa týka samotného prístroja, tak jeho spracovanie (ako to už býva u značky Sigma zvykom) je štandardne na vysokej úrovni a dizajnovo je obdobné so zvyškom modelovej rady ROX. Základnými rysmi sú veľký monochromatický displej s modrým podsvietením, kompaktné rozmery, certifikácia IPX7 a po dve tlačidlá na oboch bokoch.

Na zadnej strane okrem otočného úchytu nájdete šesticu torxových skrutiek, ktoré zabraňujú “povrzávaniu” plastov a gumovú krytku micro-usb konektora, pod ktorou sa nachádza ešte otvor na prevlečenie remienka pre prípad, aby ste počítač nestratili ani pri intenzívnom testovaní nástrah gravitačného poľa. Povrch vypuklých ovládacích tlačidiel je pogumovaný a zdrsnený, podobne ako zvyknú byť telá zrkladloviek, čo je len a len dobre.


Základné údaje
  • rozmery: 75x50x22 mm
  • hmotnosť: 61 g
  • konektivita: Bluetooth, ANT+
  • funkcie: GPS, kadencia, merač tepu
  • výdrž batérie: max. 13 hodín


Inštalácia a ovládanie – na začiatok celkom slušný rébus

Skôr, než však vyrazíte na prvý výjazd, musíte prebrať zariadenie z bezvedomia a nastaviť všetky potrebné údaje o vašej telesnej schránke a dvojkolesovom tátošovi. Toto popravde nie je až taká brnkačka, ako by sa mohlo zdať. So sklopenými ušami musím priznať, že asi prvýkrát som musel najskôr siahnuť po priloženom manuále, aby som sa dopracoval k submenu, v ktorom sa nastavuje obvod kolesa. Na samotné ovládanie menu a funkcií máte štvoricu tlačidiel, z ktorých dve slúžia na posun v menu, jedno na potvrdzovanie výberu a jedno ako krok späť.

Ako som už písal vyššie, rukami mi prešlo viacero druhov elektroniky značky Sigma, no tu som sa mierne strácal a bolo mi jasné, že na prebádanie všetkých funkcií bude treba trochu dlhšie zoznamovanie. S odstupom pol roka sa mi však všetko dostalo do krvi a s týmto “GPS tamagočim” si spolu veľmi dobre rozumieme.


Na samotné uvedenie zariadenia do chodu slúži podržanie tlačidla “start”, kým sa neozve trojica tónov a úvodná obrazovka, na ktorú si môžete mimochodom napísať vaše ctené meno alebo prezývku. Podsvietenie displeja aktivujete súčasným stlačením spodnej dvojice tlačidiel.


Funkcií čo hrdlo ráči – všetko, na čo si (ne)spomeniete

Pri nastavení rôznych funkcií môžete klikať doslova „o stošesť“. Teda nie tak celkom. ROX 11 má celkovo dokopy „len“ 105 rôznych funkcií. Namiesto zdĺhavej enumerácie jednotlivých funkcionalít si tak môžete na otázku, či má Sigma ROX 11 vami požadovanú funkciu odpovedať rovno: áno má! Čo je však dôležitejšie, je zobrazenie jednotlivých funkcií, ktoré je rozdelené na displeji do maximálne šiestich „chlievikov“, ktoré dopĺňa horný stavový riadok, v ktorom sa nachádza údaj o stave batérie, aktuálny čas a prítomnosť GPS signálu v podobe malej ikonky satelitu.

Prepínať si môžete medzi šesticou prednastavených obrazoviek, na ktorých sa nachádzajú rôzne zoskupené údaje o aktuálnych, priemerných a maximálnych hodnotách. Osobne som ocenil možnosť individuálneho nastavenia každého políčka na každom „screene“ aj prostredníctvom aplikácie Sigma Link v smartfóne, no kto preferuje skôr prácu s PC, možné to je samozrejme aj cez program Sigma data center. Z môjho pohľadu je možnosť B však menej praktická, lebo musíte vždy zapínať telefón, pripájať kábel a laborovať.


1000 a jeden výjazd – rýchly, presný a s pamäťou slona

105 funkcií a pamäť na 1000 hodín jazdy sú pôsobivé čísla, ktoré vás odbremenia od pravidelného premazávania pamäte. Ja so Sigmou ROX 11 jazdím od mája tohto roku a všetky výjazdy (a vedzte, že ich nebolo málo, mám poctivo uložené v pamäti zariadenia). Prenos cez Bluetooth do smartfónu v aplikácii Sigma link je veľmi pohodlný, netreba žiadne káble, netreba zapínať počítač a môžete si rovno odfajknúť aj automatický upload do aplikácie Strava a než si vyzlečiete veci, výjazd máte natiahnutý na nete so všetkými údajmi, ako sú presné nastúpané výškové metre, údaje o tepe a trase.

Ak sa nekamarátite so Stravou, tak aj samotná aplikácia Sigma Link je navrhnutá veľmi prehľadne a nemáte problém z nej vyčítať všetky dôležité údaje a parametre, vrátane top hodnôt, ktoré ste dosiahli v tejto sezóne. Horšie je to už s dátami pre live segmenty a navigovanie trasy, ktoré musíte do zariadenia dostať cez program Sigma data center z PC cez kábel. V Live segmentoch na Strave môžete mať označených maximálne 100 segmentov, ktoré keď označíte hviezdičkou, tak sa vám naimportujú do cyklopočítača.

Obdobne to funguje aj pri nahrávaní trasy, podľa ktorej chcete navigovať svoj výjazd. V tomto vidím ako veľkú výhodu aj elektronickú podporu zo strany výrobcu, ktorý má na svojich stránkach a YouTube kanáli kvantum videí o tom, čo a ako nastaviť, keď si neviete dať s niečím rady. Za to si Sigma zaslúži určite palec hore!


Výdrž batérie – priemer, ktorý nevytŕča z davu

Vzhľadom na rozmery zariadenia a jeho funkcie by som povedal, že výdrž batérie je taký normálny priemer. Nie je to žiadna tragédia, no ak sa zameriavate na 24-hodinovky alebo je vašou najväčšou radosťou, keď sa ráno vyparíte a vrátite sa z výjazdu až večer, ROX 11 pre vás to pravé nebude. „Papierová“ výdrž síce hovorí o trinástich hodinách prevádzky, no z cca rok starého akumulátora sa mi obvykle podarí dostať reálne tak 10 hodín pri pripojení všetkých senzorov.

Stalo sa mi však, že pri jednociferných teplotách a extra oblačnej oblohe a zapnutej funkcii Strava live segmentov som Sigmu vyžmýkal už po šiestich hodinách prevádzky. Celodenný výjazd v pravom slova zmysle bez powerbanky v batohu je tak utópia. Mne osobne to síce až tak neprekáža, nakoľko drvivá väčšina mojich výjazdov trvá od jednej do štyroch hodín, no niekoho by to limitovať mohlo. Cieľová skupina tohto zariadenia nie sú ultramaratónci a prieskumníci, ale skôr jedinci orientovaní na výkon, pre ktorých je ROX 11 veľmi šikovným tréningovým nástrojom.


Praktické postrehy z dlhodobého používania pre bežného používateľa

Pri písaní tejto recenzie som uvažoval, ako nejako zrozumiteľne a pokiaľ možno stručne zhrnúť všetko, čo ROX 11 dokáže. Keby som chcel opísať každú funkciu alebo nastavenie, článok by skutočne nemal konca. Na druhej strane, na internete nájdete kvantá popisov a unboxingových videí. Preto by som sa radšej povenoval postrehom z dlhodobého testovania, ktoré sa z popisu eshopov, recenzií a povrchných videí nedozviete. Po prvej sezóne používania som zistil teda nasledovné: Prenos dát cez Bluetooth je pohodlný a bezproblémový, vyžaduje však párovanie ROX-u s telefónom, ako aj inštaláciu aplikácie Sigma link, ktorá je dostupná pre Android aj iOs. Ak niekto používa ešte Windows phone - I have bad news for you...

Veľmi šikovnou “fičurou”, ktorá tiež využíva funkciu Bluetooth, je aj možnosť zobrazovania notifikácií zo smartfónu na displeji ROX-ky. Neviem ako vy, ale ja pomerne často na bicykli strácam prehľad o čase a vibračné zvonenie mobilu v zápale jazdy vôbec nevnímam. Po spárovaní mobilu so Sigmou cez Bluetooth mi na displeji zobrazí číslo telefónu, ktoré sa ma snaží zastihnúť alebo poslalo správu. Netuším prečo mi nezobrazuje aj meno volajúceho uloženého v mobile, ale svojim spôsobom to svoj účel splní. Podobne by malo fungovať aj zobrazovanie zaradeného prevodu na elektrických sadách Di2 a eTap, no keďže žiadnu z uvedených nevlastním, neviem to potvrdiť po praktickej stránke.


Ďalšou veľkou výhodou je reálne meranie nadmorskej výšky cez presný barometer. Nastúpané výškové metre v porovnaní s tými, ktoré meria mobilný telefón napr. cez aplikáciu Strava sú skutočné, nenadhodnotené a poctivé! Aktuálnu nadmorskú výšku môžete kalibrovať tromi spôsobmi, a to zadaním referenčnej výšky nad morom na mieste, kde ju máte overenú, použitím barometra alebo korigovanú cez GPS signál, čo má presnosť +/- 10 metrov.

Keď sa s tým trochu vyhráte, tak vám budú odmenou reálne čísla na vrcholoch vašich výjazdov ako aj v tréningových záznamoch. Spomínané Strava live segmenty treba nahrať v PC cez program Sigma data center, no aj tak musíte disponovať prémiovým (plateným) účtom na Strave, aby ste si mohli vychutnať túto funkciu. Málokde sa totižto píše, že kúpa drahého zariadenia vám automaticky neumožní využívať všetky jeho funkcie.

Určitou náplasťou je však možnosť vyskúšať si túto funkciu na 60 dní bezplatne, keď sa k nej preklikáte cez Sigma data centrum. Čo mne osobne trochu vadilo, bolo riešenie úchytu na riadidlá, ktorý sa prichytáva len sťahovacími páskami. Zatiaľ čo snímač rýchlosti/kadencie uchytíte aj gumičkami, v prípade computera na ne môžete rovno zabudnúť. Tu sa s nimi nepočíta. Riešenie je to určite bezpečnejšie, no mierne limitujúce. Našťastie v balení je dvojica úchytov, takže ak budete ROX 11 striedať len medzi dvomi bicyklami, tak to nie je problém.

Ja som mal k dispozícii žiaľ len jeden úchyt a keďže bicykle striedam ako ponožky, tak mi neostávalo iné ako cvakať, cvakať a ešte raz cvakať sťahovacie pásky. Tých, ktorí vlastnia staršiu generáciu cyklopočítača ROX 10 by mohlo potešiť aj to, že samotný úchyt je podstatne nižší a ROX 11 tak na riadidlách alebo predstavci nesvieti ako maják. Rád by som spomenul aj to, že jednou z vecí, na ktoré treba dávať pozor, je aj aktualizácia firmwéru. Pri tomto úkone sa totižto vymažú všetky dáta do nenávratna.


Ak ich chcete zachovať, je potreba si ich vopred zálohovať napríklad cez appku v mobile a potom nahrať späť. Inak je prostredie aplikácie Sigma link navrhnuté myslím celkom logicky, prehľadne a základné nastavenia či už o vás alebo ROX-e si môžete naklikať priamo v aplikácii a natiahnuť cez Bluetooth do zariadenia. Je to rýchlejšie a pomerne pohodlnejšie, ako klikanie v samotnom zariadení. Pre istotu by som rád aj zmienil, že ROX 11 nie je plnohodnotná navigácia s mapovými podkladmi. Navigovať vás dokáže iba po trase, ktorú ste už raz prešli a máte ju uloženú v pamäti zariadenia (po ktorej vás dokáže ROX 11 navigovať aj v obrátenom smere) alebo musíte trasu manuálne nahrať cez PC do zariadenia.

Zobrazenie trasy je pomerne jednoduché, no na prejdenie trasy plánovaného maratónu to v pohode stačí. Ak však očakávate, že si do ROX-u stiahnete mapy, zadáte cieľovú destináciu, tak ste na zlej adrese a siahnuť budete musieť po drahšom modeli ROX 12. Určitú medzigeneračnú zmenu k lepšiemu vidím aj v zmene dizajnu snímača tepu, ktorý má tenší profil a tým pádom je aj ľahší a príjemnejší na nosenie ako snímač, ktorý je dodávaný napr. k tachometrom BC 23.16 STS. Keď už je reč o “dvadsaťtrojke”, tak tá má pod displejom samostatné tlačidlo na odklikávanie okruhov, ktoré mi na ROX jedenástke tak trochu chýba.

Možno je to len sila zvyku, no kolečká si “odklikávať” samozrejme môžete tlačidlom štart. Hrudný pás je dostatočné elastický z príjemného materiálu, ktorý neevokuje vo vás “umelinu” a na jeho boku je praktické rozpájanie, ktoré vám umožní dať dole pás aj popod traky cyklonohavíc. Pozitívom je aj to, že záslepka USB konektora aj po takmer roku drží rovnako dobre ako nová a nestalo sa mi, že by pod ňu zatiekla voda, alebo vniklo blato. Bicykel umývam obvykle aj s nahodenou Sigmou a nikdy sa jej nič nestalo.

V tomto ponímaní je spracovanie naozaj precízne, všetko lícuje, nič nevaklá, neklepe a ani po dlhodobom používaní nemáte pocit, že je to opotrebované. No a v neposlednom rade by som rád podotkol aj to, že fixnutie GPS-ky je naozaj rýchle, funguje obvykle aj v budove a rovnako jednoduché a “instantné” je aj pripájanie hrudného pásu a duálneho snímača, s ktorými som nikdy nemal problém. Toto považujem určite za dôležitejšie, ako to, či má zariadenie 99 alebo 105 funkcií.


Workouty pre všetkých, ktorí sa chcú zlepšovať

ROX 11 nie je len štandardným zaznamenávačom výjazdov, ale funguje aj ako virtuálny tréningový nástroj. Cez PC aplikáciu Sigma Data center si opäť vytvoríte šablóny jednotlivých tréningov, vrátane tepových zón, intervalov, požadovaného výkonu a pod. a tie si následne nahráte do zariadenia. Cez menu si spustíte workout a tortúra môže začať. Virtuálny kouč ROX 11 vám diktuje, akou intenzitou máte dupať, aby ste netočili len “jalové” kilometre.

Ja som síce z tohto už tak trochu vyrástol a jazdím skôr na pohodu a pre zábavu, ale verím tomu, že takáto funkcia osloví veľa bikerov a pomôže im pri správnom nastavení vstupných údajov posunúť svoju výkonnosť na vyššiu úroveň. Parametrov, ktoré tu môžete sledovať, je naozaj požehnane. Ak rozumiete pojmom ako normalizovaný výkon, Training Stress Score, Intensity Factor apod. tak si ROX 11 budete celkom určite rozumieť.


Plusy:

  • rýchle vyhľadávanie GPS signálu
  • všetko čo treba je v základnom balení
  • kompaktné rozmery
  • hromada videomanuálov od výrobcu na youtube
  • vlastná aplikácia Sigma Link
  • podpora Strava live segmentov
  • prenos dát cez Bluetooth a automatická synchronizácia na cloud
  • notifikácie z mobilu na obrazovke počas jazdy

Mínusy:

  • nemá samostatné tlačidlo na klikanie okruhov
  • slabšia výdrž batérie pri pripojení všetkých senzorov v oblačnom počasí
  • spočiatku ťažkopádna navigácia v menu, na ktorú si treba chvíľu zvykať
  • úchyt na riadidlá možno pripnúť len sťahovacími páskami
  • čas hodín v stavovom riadku je malý a ťažko čitateľný pre ľudí s horším zrakom


Čo dodať na záver?

Sigma ROX 11 je zariadenie, ktoré má funkcií naozaj na rozdávanie, možnosti jeho nastavenia sú obdivuhodné a vystačí si s ním bežný hobík, ako aj zanietený cyklista, ktorý vyžaduje spoľahlivý tréningový nástroj, ktorým ROX 11 rozhodne je. Čiernobiely displej mňa osobne nijako nelimitoval, výdrž batérie je na klasické tréningy úplne postačujúca a potešujúce je, že v balení máte všetko, čo k prevádzke tohto zariadenia treba, bez toho aby výrobca ťahal ďalšie peniaze z vašich vreciek. Senzory sú rýchle, presné a výpadky GPS signálu alebo hrudného pásu boli skôr ojedinelé ako bežná prax.

Za cenu, ktorú sa zariadenie dá momentálne zohnať, je to z môjho pohľadu veľmi rozumná kúpa, aj keď sa jedná už o starší cyklopočítač. Ja osobne veľmi oceňujem kompaktné rozmery, ktoré ešte stále pripomínajú viac konvenčný cyklopočítač než 5” dotykový telefón. Ak teda hľadáte zariadenie nabité funkciami za dobrú cenu, ktoré sa zmestí aj na 50 milimetrový predstavec, Sigma ROX 11 je určite dobrou voľbou, ktorá si svoje miesto zastane aj v početnej konkurencii.

Cena setu Sigma ROX 11 sa pohybuje na úrovni okolo 250€ a viac informácii sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: SIGMA ROX – slušná kvalita za primeranú cenu?

Test: SIGMA ROX – slušná kvalita za primeranú cenu?

Akonáhle som mal možnosť otestovať GPS cyklopočítač SIGMA, neváhal som. Zaujímalo ma, čo táto značka s priaznivou cenovkou ponúka.
Test: Garmin Edge 840 Solar – „nadupaný dotykáč“

Test: Garmin Edge 840 Solar – „nadupaný dotykáč“

Garmin si na tento rok pripravil naozaj mnoho noviniek a jednou z nich je aj dlhoočakávané uvedenie modelov Edge 540 a 840.
Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Máte radi ľahké a spratné veci? Vyrážate na švih skoro ráno, prípadne podvečer alebo zdolávate veľké prevýšenie v kopcoch? Tak zbystrite pozornosť...
keyboard_arrow_up