Test: Cannondale Scalpel-Si SE1 - trailový bike s pretekárskou DNA

Test: Cannondale Scalpel-Si SE1 - trailový bike s pretekárskou DNA

12 komentárov

iceman 28.06.2018 30 fotografií   Trail Horska Cyklistika Enduro Am/en Test Cannondale MTB

Cannondale Scalpel bol od svojho vzniku vždy nekompromisný XC špeciál, určený na drvenie konkurencie pri XC pretekoch a maratónoch. Dlhé roky to bol aj môj vysnívaný bike, takže keď prišla ponuka na testovanie, neváhal som ani sekundu.

 

Na začiatku ma aj trocha zamrzelo, že nemám momentálne formu hodnú stroja, akým Cannondale Scalpel je. To sa ale rýchlo zmenilo, keď som rozbalil krabicu a vytiahol som z nej Cannondale Scalpel-Si SE1, čiže mierne upravenú verziu tejto XC rakety. Ide o stroj, ktorý vychádza z pôvodného modelu Scalpel, akurát SE disponuje vyššími zdvihmi a mierne upravenou geometriou, čiže sa posúva viac k segmentu takzvaných trailových bikov. No a práve toto je typ, ktorý sa momentálne najviac hodí k môjmu jazdnému štýlu. Stále sa rád ponaháňam v tempe po kopcoch, ale viac sa už orientujem na pohodlie a zábavu.



Scalpel-Si vs. Scalpel-Si SE


Cannondale Scalpel-Si SE1 si od svojho predchodcu berie riadny kus pretekárskej DNA. K tomu pridáva vďaka vyšším zdvihom aj o kus väčší “fun factor”. Kým pôvodný Scalpel disponoval zdvihom 100 mm vpredu aj vzadu, tak SE-čko narástlo na 120 mm vpredu a 115 mm vzadu. Mierne sa zmenila aj geometria. Je tu použitý tlmič s vyšším zdvihom, kvôli ktorému musela byť mierne upravená aj zadná stavba. Najviac asi ľudia zvyknú riešiť hlavový uhol, ktorý je na SE-čku o 1° viac položený (69,5° vs. 68,5°). Geometriu a posed ovplyvní aj kratší 60 mm predstavec. Kým na vyšších modeloch Scalpel je použitý BALLISTEC HI-MOD carbon, na SE nájdeme nižší karbónový rad, čiže klasický BALLISTEC carbon. Pri všetkých Scalpeloch je samozrejmosťou vnútorné vedenie hadíc a bowdenov, Press fit stred a Si asymetrická konštrukcia. S tou súvisí aj vyosenie zadného kolesa - teda zadná stavba Ai. Vďaka tomu je krátka s dostatočným miestom aj pre širšie plášte a boost teda nie je potrebný. Samozrejme ani vpredu kedže tam pracuje Lefty a tá je tuhá viac než dosť.

Geometria a špecifikácia




Odpruženie


Čo sa týka systému odpruženia, tak Cannondale opäť použil prepákovaný jednočap, tzv. Zero Pivot. Zadný čap by ste tu preto hľadali márne. Namiesto čapu sa stavilo na pružnosť materiálu a zadná stavba je vyrobená z jedného kusu. Takéto riešenie sa objavuje aj u ďalších výrobcov. Tlmič dodala značka FOX, konkrétne model Performance Elite s 3 polohami (Climb - Trail - Descent). K bikom Cannondale neodmysliteľne patrí vidlica Lefty. Na SE-čku je konkrétne hliníková Lefty 2.0 s PBR patrónou, 55 mm offsetom a zdvihom 120 mm.

Výbava - z každého rožku trošku


Výbavu tvorí mix komponentov z viacerých rád a od viacerých výrobcov. 12-rýchlostný “šalter” SRAM X01 Eagle je doplnený radením, kazetou a reťazou z nižšej sady GX. Kľuky sú TRUVATIV Stylo s 32-zubovým prevodníkom. O brzdenie sa stará Shimano overenými brzdami zo sady XT so 180 mm brzdovými kotúčmi vpredu aj vzadu. Kolesá sú zapletené na nábojoch DT Swiss, výplet je DT Swiss Competition a ráfiky ZTR Arch Tubeless Ready so šírkou 26 mm.



Čo sa týka obutia, tak na SE-čku sa šlo cestou odolnosti a gripu. Sú použité plášte Maxxis Ardent Exo Protection Tubeless Ready so šírkou 2,4 palca vpredu a 2,25 palca vzadu. Prvýkrát bola na modeli Scalpel použitá teleskopická sedlovka. Na mnou testovanom modeli išlo o RockShox Reverb. V katalógovej výbave by mala byť použitá sedlovka Race Face Turbine. Sedlo je Fabric Scoop s titánovými lyžinami, rajdy dodal Cannondale v šírke 760 mm rovnako ako 60 mm dlhý predstavec.



Prvé dojmy


Po vybalení z krabice mi bolo jasné, že tento bike už má čo to za sebou a predchádzajúci testovači ho rozhodne nešetrili. Ale vlastne, tak by to asi pri testovačkách malo byť . Veľmi zvláštne bolo nastavené odpruženie. Vidlica bola veľmi mäkká a naopak, zadné odpruženie nafúkané tak na 120 kg jazdca. Mierne som teda upravil tlaky v tlmičoch a nastavil sedlo. Posed na SE-čku je vďaka kratšiemu predstavcu o niečo pohodlnejší ako pri klasickom Scalpeli, ale dá sa povedať, že stále športový. V porovnaní s mojim bikom Orbea OCCAM je posed o 1 cm dlhší (pri rovnako dlhých predstavcoch – 60 mm). Predchádzajúce používanie bolo najviac vidieť na oboch kolesách. Jemné “osmičky” boli vpredu aj vzadu.



Na prvom kratšom testovacom výjazde som prešiel zopár koreňových trailov. Chyba bola, že som si so sebou nezobral pumpu na tlmič, pretože prvá koreňová pasáž ukázala, že zadná stavba je až príliš tvrdá a bike po koreňoch dosť poskakuje. Vidlica naopak už na menších brdkoch chytala dorazy. Doma som teda musel opäť doladiť vidlicu a zadný tlmič. Pri nastavovaní vidlice som narazil na jednu zvláštnosť. Tá síce na výjazde chytala dorazy, ale podľa gumičky na vnútornej nohe bol jej chod iba 80 mm. Navyše bola už nafúkaná na podstatne vyšší tlak, ako uvádza tabuľka. Využil som preto žolíka v podobe priateľa na telefóne, odborníka na slovo vzatého na vidlice a tlmiče všetkého druhu, fóristu Lapierra. Ten mi poradil, ako je možné Leftynu “zresetovať”. Vyfúkol som preto vzduchovú patrónu a prázdnu vidlicu som zatlačil celou hmotnosťou. A čuduj sa svete, zdvih sa vrátil až na takmer tabuľkových 120 mm. A rovnako aj potrebný tlak sa začal zhodovať s predpísanou tabuľkovou hodnotou.



Srdcom pretekár


Športová DNA zdedená po ostrom Scalpeli bola na SE-čku cítiť už od prvých metrov. Odozva na záber pedálu je doslova ukážková. Už pri strednej polohe tlmiča som mal pocit, že je zadná stavba doslova zamrznutá. V teréne som teda nemal nikdy potrebu voliť na tlmiči polohu “climb”, tento režim som zapínal iba na asfalte. Páčka na prepínanie jednotlivých režimov je vďaka umiestneniu tlmiča pod hornou rámovou trubkou jednoducho dostupná. Ešte lepšie sa “zamyká” vidlica, keďže prepínanie je na jej vrchu. Vďaka dvojkorunke je prepínač veľmi blízko k rajdom. K lepšej efektivite šliapania prispieva aj výborná tuhosť karbónového rámu. Rýchlosť a akceleráciu vo výšľapoch nepriaznivo ovplyvňujú široké, robustnejšie, a tým pádom aj ťažšie plášte Maxxis Ardent. Je to samozrejme daň za odolnosť a grip, ktorý na kamenistých trailoch určite oceníte.

Podľa mojich skúseností Ardent nie je úplne ideálny do mokrého terénu. Mám ich aj na vlastnom biku a na posledných dvoch blatových pretekoch som sa vždy aspoň raz porúčal k zemi, keď som prekonal limity ich bočného vedenia v blate. SE-čko stúpa veľmi solídne, ale ideálne podmienky preň nastanú pri jazde z kopca. Odpruženie krásne “spapá” všetky korene a nerovnosti, ktoré mu naservírujete. Lefty je doslova etalón pre citlivosť a tuhosť vidlice. Musím povedať, že s lepšou vidlicou som zatiaľ nemal tú česť jazdiť. Pri jazdení po bežných trailoch a cestách okolo Žiliny (Dubeň, Ovčiarsky singel…), som nedokázal zájsť až za limity odpruženia a biku samotného. Samozrejme, zdvihy 120 mm nebudú to pravé orechové na enduro a DH trate, ale pri celodenných výjazdoch sa nemusíte vyhýbať ani náročnejšiemu terénu.



Vyššia hmotnosť nevadí


Oproti klasickému Scalpelovi je SE-čko samozrejme o niečo ťažšie. Svoju daň prinesú hlavne ťažšie plášte a teleskopická sedlovka. Vyššia hmotnosť je ale vykúpená vyššou odolnosťou a pohodlím. Mnou testovaný Scalpel-Si SE1 vážil presne 13 kg spolu s pedálmi (Shimano PDM 520). Nejaké tie gramy by sa dali zhodiť osadením bezdušákov. Podľa mojej skúsenosti by to bolo v tomto prípade zhruba 200 g. Bezdušáky by som rozhodne odporúčal, keďže sa mi na jednej skúšobnej jazde podarilo urobiť defekt na prednom kolese. S tŕňom, ktorý defekt spôsobil, by si bez problémov poradil tmel. Kopec gramov by sa dalo ušetriť aj výmenou teleskopky za klasiku, ale popravde, kto raz vyskúša jej výhody, nad takouto výmenou rozhodne uvažovať nebude.

Plusy:

  • výborná vidlica Lefty
  • univerzálnosť a odolnosť biku
  • tuhosť rámu

Mínus:

  • okrem vyššej ceny žiaden




Univerzálnosť sama osebe


Cannondale Scalpel-Si SE1 je bicykel, s ktorým zvládnete bez problémov celodenné výjazdy a nezľaknete sa s ním ani ťažšieho terénu. Navyše je to stroj, s ktorým sa môžete bez obáv postaviť aj na štart maratónu a nemusíte sa obávať, že budete kvôli nemu výrazne strácať. SE-čko je podľa mňa ideálna voľba na podujatia typu Beskidy MTB Trophy. Ak hľadáte univerzálny bicykel, ktorý kombinuje rýchlosť a pohodlie, Cannondale Scalpel-Si SE1 je ideálna voľba. SE-čko je v podstate univerzálnosť sama. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 5 700 €, viac sa dozviete na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Sarinator 28.06.2018 (21:17)

Pekne si to napisal paci sa mi aj to ako popisujes v akom stave to prislo.

 
DanielH 29.06.2018 (08:32)

Je to proste masina

 
ppi 29.06.2018 (10:41)

Perfektnost toho bicykla stoji vlastne len na tej prednej vidle - viete niekto kde a ci vobec sa da samostatne kupit?

 
AspidMan ppi 02.07.2018 (12:23)

Majú ich napríklad na bike24.de, avšak za šialené sumy, inak by som už jednu na svojom HT dávno mal.

 
katko 29.06.2018 (13:56)

plastový chránič spodnej rámovky by tomu celkom pomohol

 
DanielH 29.06.2018 (14:03)

Môžem jednu otázku? Reset Lefty píšeš ze ju treba sfuknut a zatlačiť dole. Pýtam sa lebo mne kamarát vravel že treba naopak potiahnuť silou hore

 
katko DanielH 29.06.2018 (14:14)

kamarát ti vravel dobre aj zle....zatlačíš ale musíš aj povytiahnuť a znovu zatlačiť...viackrát...

 
DanielH katko 29.06.2018 (14:16)

Vážne takto? Hmm. On ma dve staršie a tie že dáva trhom hore a potom idú. Ale dobre vedieť. Ďakujem

 
DanielH katko 29.06.2018 (19:03)

Waaaaaw Katko ďakujem veľmi pekne. Asi sa do toho nepustím ale veľmi rad som si to pozrel. Dík.

 
katko DanielH 29.06.2018 (19:11)

no ten reset je jednoduchy...sfuknes, pobuchas parkrat a nafukas...hotovo...

 
DanielH katko 29.06.2018 (19:39)

Ano to ano. Hneď zajtra to spravím. Verim ze to zabere. A vazne ďakujem ešte raz

 
Pridaj komentár