Nastavenie pruženia - základ komfortu a kontroly

Ani to najlepšie odpruženie nebude dobre fungovať, ak nespravíte aspoň základné nastavenie. Ako na to?

V minulom článku sme sa trochu pozreli na základnú kontrolu pred jazdou. Teraz je na rade pruženie a jeho základné nastavenie.

Dôležité je prispôsobiť nastavenie vašej hmotnosti, štýlu jazdy, druhu prepákovania zadnej stavby a osobným preferenciám. Treba rátať s tým, že sa to ešte pri novej vidlici, tlmiči či komplet novom bicykli veľmi často dolaďuje počas jazdenia, a preto neváhajte so sebou vziať na výjazd aj pumpičku na vidlicu a tlmič – z toho už vyplýva, že máme na mysli hlavne vzduchové jednotky, s ktorými sa v súčasnosti stretnete najčastejšie.


Správny SAG = základ

Ako prvé nastavíme SAG pomocou tlaku vzduchu, teda hĺbku zanorenia tlmiča a vidlice pri zaťažení hmotnosťou jazdca, bez iných vplyvov. Treba myslieť aj na to, že určitú hmotnosť má aj batoh s vodou a vecami, pokiaľ ho nosíte. Na vidlici a tlmiči sa väčšinou nachádza gumený krúžok, ktorý slúži práve na tento účel. Niektorí výrobcovia pružiacich jednotiek udávajú SAG nakreslený priamo na vnútornej nohe jednotky a iní výrobcovia celoodpružených bicyklov pomáhajú nakreslením zanorenia zadného odpruženia na ráme.

Pred samotným nastavením nezabudnite otvoriť pružiace jednotky (povoliť lockout) a vypnúť kompresie. Bicykel postavíme k nejakej stene, o ktorú sa môžete pri nasadnutí oprieť. Potom opatrne nasadnete na bicykel tak, aby sa pruženie zbytočne nezanorilo viac, než je pod hmotnosťou jazdca nutné. Postavíme sa na pedále s vystretými rukami na riadítkach. Rovnako opatrne z bicykla zídeme a odmeráme na vnútornej nohe tlmiča a vidlice, koľko sa pruženie zanorilo.


Malo by to byť okolo 25 - 30% z celkovej dĺžky vnútornej nohy, čo je univerzálne nastavenie. Niektorí jazdci preferujú menšie zanorenie (najmä tí športovo zameraní), iní zase o trochu viac. Pri jazdení to sledujte pomocou krúžkov, nakoľko na pružiacich jednotkách využívate ich dĺžku zanorenia. Pokiaľ by aj po agresívnych technických úsekoch, alebo nebodaj skokoch ostávalo dosť v rezerve, skúste z nich trochu vzduchu ubrať. Treba však dávať pozor, aby vidlica a tlmič nechodili na doraz. To by mohlo znamenať ich postupné poškodzovanie. Pokiaľ by sa vám zdalo, že sa pruženie zanára priveľmi, môžete trochu dofúknuť alebo upraviť nastavenia kompresií, pokiaľ ich vaše pruženie má.


Odskok – nech to nekope, a pritom stíha

Ďalším nastavením je odskok, teda, ako rýchlo sa bude vracať pruženie po stlačení naspäť. Nastavenie z veľkej časti záleží podľa štýlu jazdy a na osobných požiadavkách jazdca. Rýchle nastavenie bude dobré na malé nerovnosti, hlavne v rýchlosti. Na väčších nerovnostiach a prejazde napríklad jamy či skoku, vás môže takéto nastavenie kopať, čo vie byť veľmi nepríjemné a vtedy je lepšie zvoliť pomalší odskok. Ak bude zase priveľmi pomalý, pruženie nestihne reagovať na ďalšiu nerovnosť (keďže bude v zanorení), nepohltí dobre prekážku a bude pocitovo veľmi tvrdé. Preto treba zvážiť, do akého terénu sa práve chystáte a prispôsobiť tomu nastavenie odskoku.

Rôzne značky pruženia majú rôzne nastavovania, rôzny počet klikov, a tak treba skúšať, čo vám sedí a čo sedí zadnému odpruženiu vášho bicykla v spolupráci s tlmičom. Niektorí výrobcovia majú na pružení pri koliesku nastavenia odskoku nakreslený + a - a niektorí zajačika a korytnačku. Teda logicky + alebo zajačik je rýchlejší odskok, - a korytnačka zase pomalší. Ja odporúčam stredné nastavenie, možno pár klikov do rýchlejšej polohy. Pri nastavení rýchlosti aj tvrdosti odpruženia hľadajte rovnováhu, aby bolo absorbovanie nerovností vidlice a tlmiča na bicykli pocitovo rovnaké.


Nastavene kompresie

Nastavenie kompresií, pokiaľ ich vaše pružiace jednotky majú vo výbave, sú viac o testovaní a skúšaní. Je o trochu komplikovanejšie, vyžaduje viac trpezlivosti a testovania v teréne. Ak by som to mal zhrnúť, vysokorýchlostná kompresia sa stará o reakciu nárazov vo veľkej rýchlosti, napríklad, keď sa rútite rozbitým terénom plným skál. Vtedy je potrebné, aby pruženie reagovalo rýchlo a zanáralo sa ochotnejšie do zdvihu. Nízku kompresiu využijete skôr pri prejazde rôznych jám, vĺn, výjazdov z prudkých pasáží a podobne.

Ak máte pocit, že napríklad ide vidlica príliš do zdvihu v rýchlom, rozbitom teréne, zatiahnete vysokorýchlostnú kompresiu viac. Rovnako je to s nízkorýchlostnou kompresiou, ale pri prejazdoch tých vĺn a jám, o ktorých som písal. S týmito kompresiami viete nastaviť vidlicu alebo tlmič na tvrdšie bez toho, aby ste museli prifukovať vzduch, a tým urobiť pruženie menej citlivé na menšie nerovnosti. Veda? Je to hlavne o skúšaní a jazdení, ako takmer všetko . Treba si nájsť ten svoj odrazový mostík a trochu sa s tým pohrať.

To bolo pár základých informácií o nastavení pruženia a snáď aj tento menší článok prispeje k tomu, aby vám bicykel poskytoval čo najväčší pôžitok z jazdy. A o ten nám predsa ide najviac. Trailu zdar...
report_problem Našiel si v texte chybu?
warzone 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: 5 signálov, ktorými vidlica prosí o servis

Video: 5 signálov, ktorými vidlica prosí o servis

Odpružené vidlice najlepšie fungujú vtedy, keď sa pravidelne servisujú. Ako spoznať, že už nastal tento čas?
Od základu: Čo si nastaviť po kúpe horského bicykla?

Od základu: Čo si nastaviť po kúpe horského bicykla?

Kúpa akéhokoľvek bicykla je síce začiatkom šťastného života, no iba vtedy, ak bude bicykel správne fungovať. Ako nastaviť bicykel po kúpe?
Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity

Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity

Dva rôzne svety, dva rozdielne princípy, dva odlišné pocity z jazdy, ale jedna rovnaká zábava. Aké sú rozdiely medzi pevným a celoodpruženým rámom bicykla?
keyboard_arrow_up