Tip na výlet: Letná dovolenka s rodinou - namiesto mora do Álp

Tento rok to bude už bude po 6-krát, kedy letnú dovolenku s rodinou strávim v Alpách. Možno pre niektorých netradičná destinácia, ale jednoducho som si ju ako milovník hôr a cyklistiky zamiloval a taktiež si ju obľúbila aj moja rodina.

Preto vám chcem týmto článkom trocha popísať, čo vás na takej dovolenke čaká, na čo si dať pozor, poprípade, kde ušetriť, a to ako z pohľadu cyklistu, ako aj otca rodiny.

Destinácia

Ako miesto pobytu vždy vyberám väčší rezort s možnosťou vývozu lanovkami. Je to tým, že preferujem all-mountain a enduro, takže tam, kde sú lanovky, je aj vyššia koncentrácia umelých, ale aj prírodných trailov. Ich ďalšou výhodou je, že doobeda si užijem sám a po obede sa môžem venovať rodine, nezničený z nastúpaných výškových metrov. No a za tretie, moja rodina nebicykluje, resp. nešportuje ako ja, a preto, aby si užila výhľady a aj prírodu, sú lanovky možnosťou, ako sa na pekné miesta ľahšie dostať.

Ak si myslíte, že lanovkami sa nedá poriadne zaturistikovať alebo zabicyklovať, tak sa mýlite. Veľakrát sa mi stalo, že som pri používaní lanoviek nastúpal 1 000 metrov výškových alebo "naturistikoval" s rodinou aj 15 km za deň. Proste, vyveziete sa do 2 km nad morom a zvyšných 500 metrov na kopec spravíte už za svoje. Takto si vychutnáte prírodu s menšou námahou, pripravení aj na druhy deň absolvovať niečo podobné. No a nepochybne asi najväčšou výhodou je, že pri ubytovaní dostávate kartu výhod daného rezortu. Tým prejdem k ďalšiemu odstavcu – služby.

Služby

Mnohé rezorty v Alpách pochopili, že okrem hlavnej zimnej sezóny sa musia zamerať aj na tú letnú a tomu prispôsobili aj svoju politiku a služby. Ako hlavné lákadlo používajú kartu výhod daného regiónu, resp. rezortov. Vďaka nej máte rôzne služby zdarma alebo za lepšiu cenu. Spomeniem výhody ako bezplatné lanovky, parkovanie, autobus, minigolf, či bazén. Za lepšie ceny máte na túto kartu vstupy do múzeí, lanových parkov, adrenalínových zábav a podobne. V prípade bicyklov sa za vývoz lanovkou už musí priplácať. Je to tým, že “boom” trailového bicyklovania rastie a o traily sa treba starať či ich budovať a na rozdiel od turistu, lanovky využijete viackrát za deň. Ešte zostali rezorty ako Saalbach-Hinterglemm, kde je vývoz pre bicykle zdarma, ale myslím si, že sa to čoskoro aj tam zmení.

Z ďalších služieb ma zaujalo hlavne požičiavanie elektrobicyklov, ktoré sú tu už vo väčšom počte ako tie klasické, a teda môžete si dať spoločný výjazd s manželkou na nejakú horskú chatu, kde vás bude nedočkavo čakať a hovoriť, kde toľko trčíte. Nabíjacie stanice sú tiež samozrejmosťou, takže, len ojedinele sa stane, že vás nechá elektrobicykel v štichu.

No a v neposlednom rade netreba zabudnúť na deti. Pre nich je nachystaných asi najviac atrakcií. V každom rezorte je niekoľko detských ihrísk, a to nielen dole, ale aj hore. Aby ich turistika bavila, sú pre nich prichystané rôzne náučné alebo rozprávkové chodníky. Lanovkou hore a náučným chodníkom dole. Dokonca minulý rok bol na kopci aj detský pumptrack či lanový park. Všetky tieto rezorty majú niekoľko horských chát, kde sa dá najesť alebo občerstviť. Pri takýchto službách som nikdy nemal problém celý týždeň aktívne využiť. V prípade zlého počasia som využil minigolf, bazén či wellness.

Ubytovanie

Tak to si treba hľadať dostatočne vopred, ideálne na jar. Minulý rok sa mi stalo, že mesiac pred dovolenkou bol už problém niečo nájsť za slušnú cenu priamo v rezorte. Mimo neho je to s ubytovaním ľahšie, ale tieto zariadenia neposkytujú kartu výhod a je potrebné viac cestovať. Na druhej strane, ak vám lanovky netreba, tak môžete na takomto ubytovaní ušetriť peniaze. Ja ich hľadám buď na stránke daného rezortu, kde si nájdem webové stránky konkrétneho ubytovania, resp. penziónu alebo cez Booking.com, kde stačí zadať názov rezortu. Vždy uprednostňujem rodinné penzióny, keďže hotely sú násobne drahšie. Pri rezervácii si je potrebné overiť, či ponúkajú kartu výhod.

Tipy a rady

Ako som spomínal, na ubytovaní sa dá ušetriť, ak si vyberiete rodinný penzión a čím väčší apartmán zoberiete (pre väčší počet osôb), tým lepšia bude cena na osobu. Ak nemáte rodinu, môžete ušetriť aj tým, že dovolenku v Alpách strávite v mesiacoch jún alebo september, kedy sú ceny ubytovania priaznivejšie oproti hlavnej sezóne. Pre tých, ktorí majú deti a sú viazaní výberom termínu počas letných prázdnin, určite odporúčam začať hľadať ubytovanie už na jar, tým zvyšujete šance nájsť niečo v dobrom pomere cena/poloha/kvalita.

Keďže ste v horách, tak odporúčam pri výletoch mať vždy so sebou nejakú pláštenku proti dažďu, resp. chladnému počasiu a taktiež preventívne sledovať predpoveď počasia. Mne sa osvedčila stránka radareu.cz. No a hlavne vzhľadom na pohyb vo vyššej nadmorskej výške, netreba zabudnúť na krém na opaľovanie.

Ja si na výjazdy beriem aj dostatok vody a nejaké to pivo do batohu z dôvodu, že rozdiel medzi pollitrovým nápojom kúpeným v obchode a na nejakej chate sú aj 4 €. Nehovorím, že si nedoprajem aj na chate, ale ak máte platiť viac kôl, dovolenka sa predražuje. Taktiež, ak chcete ušetriť na jedle, je ideálne vybrať si apartmán s vlastnou kuchynkou či grilom. Ale odporúčam sa určite najesť aj niekde vysoko v horách, keďže to má svoje čaro a jedlo je takmer vždy kvalitné a je z čoho vyberať.

Pred odchodom si tiež naštudujte mapy alebo stiahnite GPX súbory do mobilu. Teda plánujte dopredu, kde by ste chceli ísť. Každé stredisko má na stránkach odporúčané výlety či už na bicykli alebo na turistiku. Ak nemáte mapové podklady v mobile, určite si zaobstarajte aspoň nejaké papierové mapy. Tie sú k dispozícii pri pokladniach na lanovky alebo v infocentre. Ja určite odporúčam nejakú aplikáciu s GPS trackovaním. Mne sa osvedčila Locus a mapový podklad z mtbmap.cz.

Veľakrát sa mi stalo, že som si nebol istý, či idem správne a keď som nemal mapu, riskoval som, že sa objavím niekde v druhej doline. Alebo som išiel po nejakom chodníku, ktorý sa síce spočiatku zdal ako výborný trail, ale zrazu sa zmenil na nosenie dolu skalami. Jedná sa to hlavne o tých, ktorí majú radi traily, ale aj tých, čo si chcú vychutnať výjazd po zvážnici. Netreba sa hanbiť ani spýtať domácich ale okoloidúcich, aby vám pomohli, resp. poradili.

Nepodceňujte ani obtiažnosť terénu. Ak nemáte dobrú techniku, jazdite radšej modré trate, pretože čierne a prírodné traily sú naozaj obtiažne a dajú zabrať aj skúseným jazdcom. To sa týka aj výletov k horských chatám, resp. vrcholom. Na mape sa to zdá byť kúsok, ale v teréne ide bežne o 10 a viac-percentné stúpania. Čo môže byť obtiažne nielen smerom hore, ale aj dole. Pokiaľ nemáte kondíciu alebo nabitý elektrobicykel, rátajte s tým, že sa môžete riadne vytrápiť, poprípade polovička vám to otočí dole po prvom kilometri. Preto ja vždy beriem rodinu niekde až po tom, ako si sám prejdem daný terén. Keďže mám malého syna a manželka nebicykluje aktívne, využívam s rodinou hlavne cykloturistické trasy v doline, ktoré majú tiež čo ponúknuť. V prípade, ak by ste nevládali, dajú sa využiť “shuttle busy”, ktoré chodia po údolí.

Ďalej odporúčam hlavne tým, čo radi zjazdujú, aby si pribalili náhradné brzdové platničky, lebo sa mi už stalo, že organické som za 4 dni zodral a bol problém kúpiť nové. Dôležité je nezabudnúť sa poistiť. Bežne cestovné poistenie nemusí kryť, resp. ani nekryje záchranné akcie v horách či zranenia, ktoré sa stanú mimo spevnených ciest. Na to slúži pripoistenie alebo poistenie na hory. Ja osobne využívam ročné poistenie Alpenverein pre celú rodinu, keďže sme v horách často. Ak idete len raz za rok, potom je dobré využiť krátkodobé cestovné poistenie s príplatkom šport.

Cena

Konkrétnu cenu nebudem písať, lebo záleží na tom, ako ste nároční, čo všetko chcete využiť a aké stredisko navštívite. No môžete určite rátať s cenou od 1 000 € pre štvorčlennú rodinu na týždeň.

Za 5 rokov som bol v strediskách Zell am See - Kaprun, Solden, Saalbach-Hinterglemm, Ischgl a v talianskych Dolomitoch. Verím, že vás môj článok motivuje a pomôže pri výbere dovolenky, ktorú môžete stráviť v Alpách. Pre každého, kto má rád hory a cyklistiku, to určite bude stáť za to.