Novela zákona o lesoch - pokus o amatérsky právny výklad

Novela zákona o lesoch - pokus o amatérsky právny výklad

Priatelia,
v súvislosti s blížiacim sa / 1.9.2007. – keďže prezident zákon podpísal / nadobudnutím účinnosti právnej úpravy tzv. lesného zákona, som si dovolil amatérsku právnu analýzu súčasného stavu a skutočností očakávaných.
Keďže nemám rád aroganciu a postoj typu „čo mi môžu?“ a „chcem vidieť, kto ma chytí!“, považoval som za rozumné zorientovať sa v predpisoch, aby boli pohromade argumenty. Je dobre vedieť, čo si môžem dovoliť a akými predpismi sa „oháňať“.

Novela zákona o lesoch – zákona 326/2005 hovorí toto:
§ 31
Zákaz niektorých činností

(1) Na lesných pozemkoch je zakázané
a) vykonávať terénne úpravy, stavať ploty alebo budovať
chodníky, narúšať pôdny kryt, odvážať lesnú
pôdu alebo hrabanku,
b) zakladať alebo udržiavať otvorené ohne na nich alebo
v ich ochrannom pásme mimo vyznačených
miest, a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy,

Zákon 543/2002 – Zákon o ochrane prírody a krajiny hovorí toto:

§ 13
Druhý stupeň ochrany

(1) Na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany,
je zakázaný
a) vjazd a státie s motorovým vozidlom alebo záprahovým
vozidlom, najmä vozom, kočom alebo saňami,
na pozemky za hranicami zastavaného územia
obce mimo diaľnice, cesty a miestnej komunikácie,
parkoviska, čerpacej stanice, garáže, továrenského,
staničného alebo letištného priestoru,
b) vjazd a státie s bicyklom na pozemky za hranicami
zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty,
miestnej komunikácie, účelovej komunikácie
a vyznačenej cyklotrasy.

Ako sa chovať v súvislosti so zákonom o ochrane prírody a krajiny je popísané tu:

http://bikemagazin.sk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=321&mode=thread&order=0&thold=0
Je to tu celkom slušne vysvetlené. O niektorých myšlienkach sa dá polemizovať, ale budiž...

Tzv. Cestný zákon zase hovorí toto:
§ 22 zákona 135/1961

(1) Účelovými komunikáciami sú najmä poľné a lesné cesty, príchodové cesty k závodom, staveniskám, lomom, baniam, pieskovniam a k iným objektom a cesty v uzavretých priestoroch a objektoch

Bolo by asi potrebné si uvedomiť, že cesta je teleso, inak povedané, stavba. Nie je to nejaký náhodne vyjazdený pás, ale ani nemusí byť zákonite vyasfaltovaná, vybetónovaná a podobne. Minimálna požiadavka je na nejaký spevnený zvršok / teleso / a minimálne jednoduché odvodnenie.
V zmysle, novej, toľko kritizovanej, právnej úpravy bude podľa všetkého najdôležitejšie rešpektovať dopravné značenie pri vstupe do lesa. Teda zákaz vjazdu všetkých vozidiel / značka B1 /, alternatívne zákaz vjazdu cyklistov / B10 /. Značka zákaz vjazdu všetkých motorových vozidiel / B3 / sa nás netýka. Polemiku o frekvencii výskytu týchto značiek prenechám iným. Každý z nás asi pozná niekoľko spôsobov, ako sa na svoju obľúbenú, ale aj inú trasu dostať. Ja poznám Karpaty a tak viem, že pri výjazde sa nemusím stretnúť so žiadnou zo spomínaných značiek. Podľa toho sa aj mienim chovať.
Či autor novely mal na mysli značenú cyklotrasu, alebo akúkoľvek značenú trasu, je právne irelevantné. V zákone je uvedená značená trasa. Podľa toho sa mienim aj správať. Tu si treba uvedomiť, že ak som v druhom stupni ochrany, nemám čo na turistickom chodníku robiť. V tomto smere je Zákon 543/2002, o ochrane prírody a krajiny, § 13 odst. 1 písm. b, ešte prísnejší .
Akákoľvek debata o tom, prečo lesáci, poľovníci, motorkári a iní môžu a my nie, je iba polemikou. Oprávnenou, samozrejme. Ale ani lesáci a ostatní vymenovaní nemôžu hocičo. Správanie je iná vec a možnosť postihu tiež.

A teraz ešte pár skúseností: Často jazdím na Veľkú Homoľu a lokality priľahlé. Turistov ako maku. Slušne zdravím, ďakujem za uvoľnenie cesty a väčšinou sa mi nestalo, aby sa do mňa niekto pustil. Výnimky existujú, ako asi všade. Minule som tam stretol poľovníkov, opäť pozdrav, pohoda. Som toho názoru, že mnohým problémom sa vieme vyhnúť tak, že si ich nebudeme vlastnou aroganciou vyrábať.

P.S.
Neviem, čo nám toto pomôže pri argumentácii, ale chcel som mať jasno a prípadne sa podeliť o názor.
S týmto dokumentom naložte podľa vlastného uváženia, ak to pomôže, budem len rád.

Robert
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Ako ďalej s jazdením v lese?

Ako ďalej s jazdením v lese?

... na bicykli po prijatí novely Zákona o lesoch? V spolupráci s advokátskou kanceláriou Legal Counsels s.r.o. sme sa pokúsili dať odpoveď na otázku, kadiaľ teda cyklisti môžu jazdiť, kedy by porušovali zákon a s akými dôsledkami.
Cyklisti len po vyznačených trasách a lesných cestách

Cyklisti len po vyznačených trasách a lesných cestách

Cyklisti nebudú môcť od septembra jazdiť v lese mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy. Schválili to poslanci v novele zákona o lesoch. Za porušenie tohto ustanovenia bude možné uložiť pokutu päťtisíc korún.
keyboard_arrow_up