Skončila sa Old Spice Afrika Expedícia

Old Spice Afrika Expedícia – ktorej členovia sú športovci z východnej a strednej Európy – 11. marca vyrazila z Kapského mesta a 3. júla prišla do Alexandrie. Počas cesty prešli v smere juh-sever africký kontinent. Z extrémnych športovcov pozostávajúca skupina – pod vedením Pála Hídvégi-Üstösa – trávila posledné štyri mesiace a 12 500 kilometrov výstupom na vrch, behom, cyklistikou, túrami a kajakom.

Najkrajším okamihom Old Spice Afrika Expedície bol 11. máj, keď atléti vystúpili na 5 895 m vysoký Uhuru vrch Kilimadžára.
Počas expedície skúsení športovci medzi prvými testovali nový výrobok Old Spice, Kilimanjaro. Oficiálnym sponzorom, ako aj oficiálnym dezodorantom expedície bol Old Spice.

Počas Old Spice Afrika Expedície extrémni športovci medzi 11. marcom a 3. júlom prešli africkým kontinentom. Štvormesačná túra bola skutočnou výzvou, jedna z najťažších, ktorej sa mohli zúčastniť skúsení chlapi. Po tom, čo športovci v strede marca opustili Kapské Mesto, prešli na bicykloch južnú Afriku. Skupina prešla v priemere 100 km za deň v 40° C horúčave. V treťom týždni štvormesačnej túry členovia expedície prebehli cez Namíbijskú púšť a tak zdolali spolu 150 km v extrémnom teple a piesku. Tri dni strávené v Namíbijskej púšti vysilili športovcov, niektorí boli odkázaní na lekárske ošetrenie kvôli úpalu, ale vstali a pokračovali v ceste. V Botswane a Malawi sa museli popasovať s ďalšími výzvami, 2 dni veslovali na rieke Zambezi – 80 – 100 km na divej vode, na rieke, ktorá je známa rýchlym tokom – a ďalších 20 km na jazere Malawi.

Po 6 000 kilometroch na bicykli, behu v Namíbijskej púšti a kajaku na Zambezi a Malawi jazeru, čakal na športovcov 4 565 m vysoký Mt. Meru a Kilimandžáro.
11. mája ráno o 7. 25 hodine Old Spice Afrika Expedícia splnila jednu z najdôležitejších úloh; všetci členovia skupiny vystúpili na 5 895 m vysoký Uhuru vrch. Po výstupe na Kilimandžáro skupina pokračovala v ceste smerom k cieľu, do Egypta.

Výzvy cesty neskončili po výstupe na Kilimandžáro; skupinu čakali ďalšie výzvy: Old Spice Afrika Expedícia v Keni vystúpila na druhý najvyšší vrch Afriky - Mt. Kenya; v Etiópii sa prebicyklovali cez etiópsku vrchovinu; v Sudáne sa museli popasovať s extrémnou horúčavou, so 45-50°C africkou teplotou.

Po Sudáne sa Old Spice Afrika Expedícia dostala do poslednej krajiny na trase, ktorú si vytýčili, do Egypta. Skupina sa kompou dostala cez Nasser jazero, potom pokračovali behom k cieľu, smerom k Alexandrii. Old Spice Afrika Expedícia po 116 dňoch skutočnej námahy a množsta výziev sa úspešne dostala do Alexandrie.

Cieľom Old Spice Afrika Expedície bolo jej úspešné zdolanie a prekonanie osobných prekážok. Členovia skupiny každý deň posúvali hranice svojich schopností, ich fyzické zaťaženie bolo extrémne a psychický stav bol skúšaný dennodenným stresom. Expedície bola o spoznaní nového, o výzvach a nadobudnutí ďalších skúseností.

Petr Siskar Tuma aj na tie najťažšie okamihy hrdo spomína: „Boli okamihy, keď som cítil, že som prekročil vlastné hranice. Bol som vyčerpaný, ako fyzicky tak aj psychicky, žil som z minúty na minútu. Ale nakoniec som v sebe stále našiel ukryté zásoby energie. A stále, keď sa mi to stalo, som vedel, že som sa o sebe opäť čosi naučil.“
Pre iných členov expedície, ako napríklad pre slovenského Tibora Alföldiho, bolo najlepším okamihom výstup na najvyšší vrch Afriky: „Bol to najkrajší okamih za posledných 116 dní. Doslova všetko, všetky bolesti, pocity samoty, stáli za ten pocit, keď som sa mohol porozhliadnuť z Uhuru vrchu. Práve tam a v tom okamihu som si uvedomil, že tomuto podobné zážitky budú nezabudnuteľné len vtedy, keď si ich dosiahnutie vyžiadalo námahu.“

Bezpečnosť skupiny bola ohrozená v Etiópii, kde miestni obyvatelia nevítali milo športovcov, dokonca ich dvakrát napadli. V prvom prípade na nich hlasno kričali a hádzali do nich ovocie a palice. V druhom prípade to bolo nebezpečnejšie, lebo do športovcov hádzali kameňmi.

Počas expedície sa jej členovia museli popasovať aj s logistickými problémami. „Je jedno príslovie v Afrike: neplánuj do ďalekej budúcnosti, lebo sa všetko priebežne mení...“ – hovorí Pál Hídvégi-Üstös, vedúci Old Spice Afrika Expedície. „Už na začiatku som prišiel na to, že je príslovie skutočne pravdivé a platné. Vytýčenú trasu som musel meniť buď kvôli politickým pomerom, alebo poveternostným podmienkam. Hnevalo ma, že kvôli tomu sme sa častejšie presúvali kamiónom ako som plánoval. Je to jeden z dôvodov, prečo sa expedícia skôr skončila.“ Expedícia mala problém aj s vízami, bolo ťažké vybaviť ich do všetkých navštívených krajín. „Pre dlhú trasu sa najčastejšie riešili administratívne veci počas cesty. Napríklad na víza do Sudánu sme čakali tri dni. A navyše doprava výbavy expedície bola tiež ťažká úloha, ale DHL Forwarding ju úspešne zvládla.“ – hovorí Pál Hídvégi-Üstös.

Skutočnosti a čísla zo 116 dňovej Old Spice Afrika Expedície

Vzdialenosť: 12 500 km
Počet dní: 116
Počet prejdených krajín: 10

Zdolané vzdialenosti:
• na bicykli: 7 390 km
• behom, trekking: 185 km (Namíbijská púšť, Sudán, Egypt/Západná púšť)
• kajakom: 150 km (Orange river, Zambezi, jazero Malawi, Níl)
• plachetnicou: 100 km (Níl)
• výstupom na vrch: 160 km (malý a veľký Mt. Meru, Kilimandžáro, Mt. Kenya)
• quadom: 120 km (Namíbijská púšť)
• povinný transport kamiónom: 4 395 km
A to všetko vďaka ozbrojenej ochranke kvôli miestnym politickým pomerom, predpisom národných parkov (Chobe, Marsabit, Kenya, Meru) a 9 dní čakajúcemu kamiónu na sudánsko-egyptských hraniciach.

Najvyšší výškový rozdiel: 5 895 m (Kilimandžáro, vrch Uhuru)

Old Spice Afrika Expedícia – očami slovenského športovca

Alföldi Tibor – slovenský reprezentant
„Dobre mi ide bicyklovanie sa, preto bol pre mňa výstup na Kilimandžáro najťažší. Keď som bol na vrchole Gilmanu a Uhuru vrchu, vtedy som sa cítil doslova naplnený. Ešte som nikdy také čosi necítil: cítil som hrdosť, bol som šťastný, spokojný a slobodný. Samozrejme aj tie zlé veci mali na mňa rovnaký vplyv, v prvom rade pocity nevoľnosti, proti ktorým som počas cesty pravidelne bojoval. Dodnes neviem ich príčinu, môj organizmus sa jednoducho nevedel prispôsobiť Afrike. Napriek tomu som si počas expedície dokázal, že to, čo skutočne chcem, viem dosiahnuť.“