Test: Cannondale Super X Force 1 SE – karbónová strela na rozhraní gravel/cyklokros

Segment podobných bicyklov tento rok zdá sa nastúpil na úspešnú vlnu. V ponuke každého zvučného výrobcu nájdete nejaký ten kúsok, no Cannondale svoj model Super X vyšperkoval všetkými modernými technológiami. Pozývame vás na krátku ochutnávku!

V prvom rade sa nenechajte zmiasť, pretože tento model patrí v podstate do sekcie cyklokrosových bicyklov, ale bol vytvorený aj pre náročné gravel preteky, ktorých postupne pribúda. Posúva teda hranice gravelu ešte viac smerom do terénu a využitie nájde v oboch disciplínach.


Tím, ktorí sa trochu viac zaujímajú o tento typ bicyklov určite neunikla informácia, že v júni sa v Českej Kanade konali vôbec prvé dvojdňové preteky gravel bicyklov na štýl endura. Táto kategória pretekov a štýl jazdenia ponúka veľkú dávku voľnosti, rýchlosti, zábavy a natočených kilometrov v jazdivom teréne. Do tejto rovnice presne zapadá aj model Super X od americkej značky Cannondale, ktorý v sebe spája maximálnu ľahkosť a komfort pri jazde po spevnených cestách a v menej náročnom teréne.


Geometria a osadenie

Na testovanie sa ku mne dostal bicykel vo veľkosti č. 54, čo bolo asi o chlp viac, ako by sa v ideálnom prípade na mojich 176 cm patrilo, no po predozadnom posunutí sedla a postavení komína na predstavci sme si so „superikskom“ celkom dobre porozumeli. Samotná geometria je štandardne ladená do pohodlna, posed je kratší, vzpriamenejší a riadítka sú širšie s hrubšou omotávkou. Miernou zmenou je však použitie sedlovky SAVE, ktorá tlmí nárazy a špeciálne profilovanej zadnej stavby z BalisTec karbónu, ktorá vyzerá, akoby sa skrútila na ostrom slnku. Všetko má však svoj dôvod a ja som veľmi zvedavý, ako si táto kombinácia bude počínať v reáli, najmä v porovnaní so sedlovkou VCLS, ktorú som mal možnosť jazdiť prednedávnom.


Na poli komponentového osadenia sa Cannondale pridržiava svojej typickej schémy, ktorá pozostáva z konfekcie portfólia značky SRAM, doplnenej o vyšperkované komponenty vlastnej produkcie, ako sú duté kľuky Hollowgram s direct Mount N/W prevodníkom, integrovaný ježko alebo spomínaná nárazy pohlcujúca sedlovka SAVE. Hlavnými poznávacími znakmi však zostáva 11-rýchlostná sada SRAM Force 1, hydraulické kotúčové brzdy a nápadná oranžová farba olemovaná tubeless ready plášťami WTB s béžovými bočnicami.


Iný v detailoch, detailný v odlišnostiach

Značka Cannondale vždy išla tak trochu proti prúdu. Vďaka výmyslom ako napr. vidlice Fatty, Lefty alebo predstavce OPI, si získala základňu fanúšikov, ako aj zavrhovateľov. Rovnakú rodovú príslušnosť k firemnej filozofii nájdete aj na modeli Super X. Oko skúseného bikera určite zaujme integrovaná objímka sedlovky, ktorá má imbusovú skrutku ukrytú v spodnej časti napojenia hornej rámovej a sedlovej trubky. Po dizajnovej stránke dokonalé čisté riešenie, na častú manipuláciu už trochu horšie. Estétov poteší aj možnosť odmontovania úchytu prešmykača a kompletné vnútorné vedenie kabeláže, vrátane hydraulických hadíc bŕzd vnútrom vidlice. Tu sa môžu ukľudniť aj všetci domáci servismani, nakoľko hadice sú vybavené „rýchlospojkami“ a pri demontovaní vidlice nemusíte vypustiť brzdovú kvapalinu z páky a strmeňa. Je fajn, že pri takýchto dizajnových riešeniach nejde funkčnosť a praktickosť bokom.


Čo už na prvý pohľad zrejmé nie je, no po prvej jazde vás zaručenie prekvapí, je použitie pravej páky s označením double-tap. Hoci si túto fičúru pamätám ešte z čias 9-rýchlostných MTB radení SRAM, na cesťáku sa mi pod ruky nikdy nedostala. Aby som vám však ozrejmil systém fungovania tohto sparťanského mechanizmu – na radenie na ľahší aj ťažší prevod sa používa len jedna malá páka (taká, akou na Shimano dualoch odraďujete vzadu na ťažší prevod). Krátkym zatlačením páčky preradíte na ťažší prevod, pokiaľ zatlačíte o niečo viac, preradíte na ľahší prevod. Pokiaľ ju zatlačíte nadoraz, preradíte naraz o dva ľahšie prevody. Na ťažší prevod páčka preradí až po tom, čo ju pustíte, nemusíte sa teda báť, že si najskôr zaradíte ťažší prevod a potom vzápätí ľahší.


Veľkou výhodou tohto systému je fakt, že brzdová páka je pevná a nehýbe sa žiadnym bočným smerom. Toto je pri jazde v teréne určite výhodou a hlavným dôvodom, prečo sa dualy od Shimana nepresadili aj vo svete horskej cyklistiky. V minulosti som za to chválil už radiace páky Micro Shiftu, no Double Tap je dotiahnutý takmer k dokonalosti pri zachovaní minimalistického dizajnu. Na tento systém si treba nejaký ten piatok zvykať, no potom už vám všetko ostatné príde divné.

Orange is the new red! Zabudnite na to, že červená farba je najrýchlejšia

O rýchlosť a odpich tohto bicykla sa veľkou mierou zasluhujú kolesá. Jednak je to použitie ľahkých a širokých ráfikov WTB KOM i23, ktoré držia v ráme pevné osky a kombinácie plášťov WTB RIDDLER v šírke 37 mm, ktoré majú veľmi jemný a rýchly stred behúňa a na jeho bokoch výraznejšie štuple, ktoré vás pekne podržia aj v náklonoch. Plášte sú samozrejme vhodné na bezdušovú konverziu a výrobca vám ako bonus do krabice pribalí aj sadu bezdušových ventilkov. S tým súvisí aj tradičné vyosenie zadnej stavby označované ako Ai offset, vďaka čomu je zadná stavba krátka, má vysokú priechodnosť a rovnako je výplet kolesa rovnomerne zaťažený.


Tuhý stred štandardu BB30 s kľukami Hollowgram z vlastnej kuchyne americkej značky držia ako hluchý dvere a opretie sa do pedálov znamená okamžitú akceleráciu. Ako protipól k tomuto pôsobí zadná stavba, ktorej vzpery sú „lukovito“ poprehýbané a umožňujú jej mierne prepružovať na nerovnostiach a pohlcovať tak tie najväčšie rany od terénu. Tu sa komfort ešte násobí použitím sedlovky SAVE, ktorá funguje na rovnakom princípe a zahanbiť sa nenecháva ani sedlo Fabric, ktoré je polstrované nadštandardne vzhľadom na to, o aký ostro strihnutý stroj sa jedná.


V tomto konkrétnom prípade musím povedať, že zadná časť bicykla je pohodlnejšia ako predná. Tam pre dorovnanie treba trochu upustiť z tlaku predného plášťa. Ku komfortu riadítok však prispieva aj použitie 3,5 mm hrubej gélovej omotávky, ktorú je v porovnaní s iným cestným bicyklom (na 28 mm plášťoch), ktorý mám momentálne doma, neskutočne cítiť. Vďaka vyššie uvedeným vymoženostiam, bicykel po spevnených cestách doslova letí a nedochádza mu dych ani v kopcoch. Výkonnostne zdatným jazdcom bude chýbať ťažší prevod, ktorý by vyriešila kazeta 10-42, miesto továrne osadenej 11-42-zubovej.


Jazda po singláčoch? Nič, čoho by ste sa museli s týmto bicyklom zriecť

Najväčšou výhodou tohto bicykla pre mňa bola jeho univerzálnosť. Keďže som na ňom mesiac dochádzal do práce, nebol problém ráno zadupať po asfalte, aby som všetko stíhal na stanovenú hodinu a poobede som si mohol vybrať, kade sa poberiem domov. Po úvodných skratkách cez zadné cesty poza dediny som sa dopracoval až k trase, ktorú som si bežne dával na svojom fulle.

Suché lúky, singláče, ani stojky neboli problém, ktorý by sa s miernou dávkou technickej zdatnosti nedal zvládnuť. Samozrejme, zjazdy po voľných kameňoch a koreňoch boli omnoho opatrnejšie, no ako nácvik jazdnej techniky poslúžili dobre a výjazd nabral nový rozmer na strane hravosti v porovnaní s 29-palcovým celoodpruženým tankom, ktorý bez zapotenia prejde cez všetko, čo sa mu postaví do cesty. Ďalšou veľkou výhodou bola nízka hmotnosť „oranžády“. Keď sa predo mnou zjavila cyklokrosová sekcia popadaných smrekov, bicykel som s ľahkosťou hodil na plece a preskákal cez ne ako srnka. Obdobne som riešil aj výstupy na rôzne vyhliadky.


Pár slov na záver

Ak by som mal vyjadriť svoje pocity z jazdy, pravdepodobne by som zo seba vysúkal slová ako - tuhý, pohodlný, jednoduchý a funkčný. Tento bicykel celkom určite uspokojí nároky všetkých tých, ktorí chcú gravel bez kompromisov a sú zvyknutí na jazdu na MTB-čku.

Materiál rámu, vidlice a sedlovky v kombinácii s tvarom zadnej stavby a bezdušovými kolesami ponúka v porovnaní s hliníkom citeľný rozdiel v komforte jazdy, zatiaľ čo stred štandardu BB30, pevné thru-axle osky a 23 mm ráfiky vám dovolia sa do toho poriadne oprieť bez toho, aby sa vám prehral celý život pred očami pri spustení sa do neznámeho terénu.


Model Super X si jazdu po šotolínkach a teréne doslova pýta, no nenechá vás v štichu ani pri celodennom asfaltovaní. Z môjho pohľadu ide zatiaľ po stránke jazdných vlastností o najviac vyvážený gravel bicykel, ktorý som mal možnosť sedlať. Jediným neduhom bolo občasné vydávanie tupých zvukov, z ktorých by som obvinil integrovaný zámok sedlovky, ktorý si asi žiadal nejakú pastu alebo loctite, ktorý som mu nedožičil. Občas by padol vhod aj jeden ťažší prevod, ale pokiaľ nemáte potrebu dupať rýchlosťou nad 40km/h, tak vás to až tak veľmi zaujímať nemusí.


Testovaný model si Cannondale cení na 3 999 € a kompletnú špecifikáciu s výpočtom použitých technológií si môžete pozrieť na stránke výrobcu cannondalebikes.sk.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Bikepacking okuliare existujú - Alba Optics Delta a Solo II
Ktoré sklá z ponuky sa výborne hodia do terénu? Dajú sa okuliare využiť na nosenie vecí?
Test: Dresy Craft - od aera po cargo
Už nejaký čas mám možnosť jazdiť v dresoch Craft. A pretože striedam cyklistické disciplíny a máloktoré dva moje výjazdy sú si podobné, nájdu u mňa uplatnenie aj rôzne typy dresov.
Test: Alba Optics - okuliare na preteky, do auta alebo úplne na všetko
Na čo sa hodia jednotlivé modely Stratos, Mantra a ANVMA, ktoré sú v novom dizajne značky Alba Optics pre rok 2024?
keyboard_arrow_up