Podvodníci preč a chaos

Vinokurov trvá na nevine, ale nebude o ňu bojovať

ORTHEZ 25. júla (SITA, AP) - Alexander Vinokurov nepoužil žiadnu dopingovú metódu a spolu so svojím cyklistickým tímom Astana sa stal na 94. ročníku Tour de France obeťou krivého obvinenia. Taká je prvá reakcia kazašského pretekára, ktorého podľa utorkových správ na základe vzorky zo sobotnej časovky jednotlivcov usvedčili z použitia krvného dopingu formou transfúzie krvi obohatenej o kyslík. "Prišlo k chybe. Nikdy som nedopoval, nie je to spôsob, ktorým by som pristupoval k svojej profesii," povedal Vinokurov pre stredajšie vydanie francúzskeho denníka L"Equipe a ponúkol aj svojráznu verziu: "Myslím si, že chyba mohla nastať aj vinou môjho pádu. Rozprával som sa s tímovými lekármi, ktorí prišli s hypotézou, že som mal v stehennom svalstve zhromaždené väčšie množstvo krvi, čo mohlo spôsobiť pozitívny nález." Jeden z favoritov pretekov a víťaz 13. a 15. etapy však nevylúčil ani možnosť, že sa spolu s Astanou stal obeťou "provokácie". "Už to trvá niekoľko mesiacov a dnes sa rozhodli definitívne ma odrovnať. Na vznik nášho tímu sa veľa ľudí pozeralo žiarlivým pohľadom a teraz za to platíme. Je to hanba, že musíme Tour opustiť takýmto spôsobom, ale nemienim márniť čas dokazovaním svojej neviny," dodal líder kazašského tímu, ktorý sa pred rokom zrodil na troskách jeho bývalého španielskeho zoskupenia Liberty Seguros, zruinovaného dopingovou kauzou Operation Puerto. Napriek škandalóznemu vyústeniu svojho návratu na Tour a pravdepodobnému koncu kariéry Vinokurov nestráca dobrú náladu. Dokonca si na účet svojho šokujúceho pozitívneho testu zavtipkoval: "Počul som, že cudzia krv pochádzala od môjho otca. Absurdné, môžem vám povedať, že s jeho krvou by som bol pozitívny na vodku."

Jazdci protestovali, Rasmussena diváci vypískali
Cyklisti francúzskych a nemeckých tímov protestovali proti posledným dopingovým obvineniam, 16. etapa sa začala s meškaním

ORTHEZ 25. júla (SITA) - Desiatky cyklistov - aktívnych účastníkov Tour de France 2007 - sa rozhodli protestovať proti posledným dopingovým škandálom, aj preto sa stredajšia, v poradí 16. etapa 94. ročníka, posledná pyrenejská, v Orthez nezačala načas. Cyklisti sa na 218,5 km dlhú púť na Col d´Aubisque vydali s trinásťminútovým zdržaním. Protest prišiel deň po tom, čo vyšiel najavo krvný doping u Alexandra Vinokurova a jeho tím Astana odstúpil z pretekov. V stredu sa jazdci rozdelili na dve skupiny. Jedna chcela odštartovať v riadnom čase, patril do nej aj kontroverzný líder Michael Rasmussen, druhá požadovala na znak protestu
zdržanie štartu o pár minút. Viacerí cyklisti zvolili na podnet francúzskych a nemeckých tímov symbolický protest. "Sme otrávení," povedal Francúz Ludovic Turpin krátko pred začiatkom etapy pre Eurosport. Francúzske tímy už dlhšie tvrdia, že doping ruinuje tento šport. Štart etapy oddialili cyklisti zoskupení v tímoch Agritubel, AG2r, Francaise des Jeux, Bouygues Telecom, Cofidis, Credit Agricole, Gerolsteiner a T-Mobile, ktorí diskutovali so šéfom Tour Christianom Prudhommom.
Na vzniknutú situáciu zareagovali aj fanúšikovia na štarte, ktorí vypískali Rasmussena. Dán je v podozrení z dopingu, keďže sa vyhol testom a navyše ho jeho bývalý kamarát obvinil z pašovania zakázaných preparátov.
V stredu ráno sa dopingovým kontrolám podrobilo ďalších 14 cyklistov z tímov Cofidis a AG2R, všetky testy boli negatívne. Celkovo sa urobilo počas tohtoročnej Tour de France už 225 dopingových odberov, z nich jediný bol pozitívny.

Ohlasy na aféru Vinokurov: "Podvodníci preč a chaos"

L´Équipe (Fr.): "Chaos. Treba dať organizátorom voľné ruky, aby mohli pozývať len čisté tímy. Navyše je potrebné zreformovať profesionálnu cyklistiku ako celok."

Le Parisien (Fr.): "Podvodníci preč! V roku 1903 založené preteky sú jedny z najťažších v histórii a včera dostali tvrdú ranu. Vinokurov sa vyfarbil a navyše v žltom tričku jazdiaci pretekár je klamár. Krásna rozprávka o mučeníkovi, ktorý bol jeden deň hore, potom dolu, ktorý vystúpil z pekla do cyklistického raja, je za nami. Skutočnosť je umelá viac ako v minulosti, chemický raj je riadne prehnitým kráľovstvom."

Le Figaro (Fr.): "Čierny utorok pre Tour de France. Prípad Vinokurov je ranou z milosti. Na Tour zostáva veľa nevysvetliteľných vecí. V žltom drese jazdiaci Rasmussen nedokáže odpovedať na mnohé otázky."

Libération (Fr.): "Konečne jedna dobrá správa z Tour: Vino je pozitívny a spolu s ním Tour opúšťa celý tím Astana. A čo teraz? Bude Tour pokračovať? Alebo sa predčasne skončí?"

La Gazzetta dello Sport (Tal.): "Šok pre Tour. La Grande Boucle opäť musí bojovať s dopingom. Je tu však dobrá správa, nie je to pohreb Tour. Cyklistika nie je mŕtva. Cyklistika sa musí otriasť a naďalej bojovať proti dopingu. Súčasná generácia skleslých hviezd musí skončiť. Musia prísť mladí cyklisti, ktorí vedia jazdiť a triumfovať bez dopingu."

Corriere della Sera (Tal.): "Koniec. Cyklistika má svoje čaro, ale mnohí ho nechápu."

Il Tirreno (Tal.): "Rok 2007 je pre cyklistiku hororovým."

Neue Zürcher Zeitung (Švajč.): "Tour de Fraška - prišla ďalšia nečakaná rana."

El País (Šp.): "Vinokurov zmenil Tour de France na nočnú moru. Cyklistika čelila v posledných 15 mesiacoch mnohým dopingovým prípadom, ide o nekonečný boj.

El Mundo (Šp.): "Vinokurov opúšťa Tour de France so sklonenou hlavou."

Marca (Šp.): "Vinokurov vyslal cyklistike smrtiaci direkt. Na nádherných a skvelých pretekoch explodovala bomba."

AS (Šp.): "Vinokurov pošpinil Tour."

Daily Mail (Angl.): "Vinokurov pošpinil a zneuctil Tour. Toto je správa, ktorej sa organizátori veľmi obávali."

The Times (Angl.): "Vinokurov ukázal organizátorom, že vojna proti dopingu je behom na dlhé trate."

Daily Telegraph (Angl.): "Tour de France sa dostala do jednej z najväčších kríz histórie."

O dopingu Vinokurova v Kazachstane neinformujú

ALMATY 25. júla (SITA) - Kazašská cyklistická federácia zatiaľ nechce bližšie komentovať škandál na Tour de France, ktorého hlavnou postavou je Alexander Vinokurov a jeho krvný doping. Kazachovia tvrdia, že je priskoro vynášať súdy predtým, než sa preskúma B-vzorka. Neslávny koniec jedného z favoritov ako aj kompletného tímu Astana na Tour de France sa nestretol ani v kazašských médiách s výraznejšou odozvou. Paradoxne domáce denníky stále informujú iba o úspechoch Vinokurova a Astany na francúzskych cestách, teda o dvoch etapových víťazstvách "Vina" v sobotňajšej časovke a v pondelkovej druhej pyrenejskej etape. O aktuálnej situácii na Tour veľmi neinformujú ani dve najväčšie kazašské agentúry Kazakhstan Today a Kazinform, ale množstvo názorov sa objavilo na internete. "Veľa ľudí ho považovalo za hrdinu, ale teraz... Bude veľmi ťažké byť hrdý na športovca, ktorý konal nečestne," píše sa na blogu populárnej kazašskej stránky bb.ct.kz. Iný fanúšik cyklistiky však napísal niečo úplne iné: "Bez ohľadu na to, aký je výsledok testu, Vinokurov zostáva pre mňa naďalej hrdinom."
Oficiálne zdroje kazašského ministerstva turizmu a športu uviedli, že nemajú informácie o tom, žeby sa 33-ročný cyklista a najnovší dopingový hriešnik mal v najbližších dňoch vrátiť domov do Kazachstanu. "Vinokurov žije dlhodobo v zahraničí. Pokiaľ vieme, nemá v úmysle sa vrátiť," tvrdia na ministerstve.

Polícia opúšťala hotel Astany s viacerými taškami

PAU 25. júla (SITA, AFP) - Príslušníci francúzskej polície s niekoľkými taškami opustili v utorok vo večerných hodinách hotel, v ktorom bol počas práve prebiehajúceho 94. ročníka Tour de France ubytovaný cyklistický tím Astana. Polícia odmietla celú udalosť komentovať, podľa všetkého však bola návšteva hotela motivovaná informáciami o pozitívnom výsledku dopingovej kontroly lídra tímu Alexandra Vinokurova. Krátko po zverejnení aféry sa Astana rozhodla na tohtoročnej Tour nepokračovať.
Podľa dostupných informácií boli počas náhlej policajnej akcie v hoteli členovia tímu aj niekoľkí jazdci, sám Vinokurov však na základe svedectva fotoreportéra agentúry AFP opustil hotel zadným vchodom o 16.30 h SELČ, teda približne hodinu predtým, ako informácia o jeho pozitívnom krvnom dopingu prenikla na verejnosť.
Polícia opustila hotel, v ktorom sa stretla aj s Nemcom Andreasom Klödenom, s niekoľkými športovými taškami a batohmi. O 23.00 h ešte prehľadala aj tímový autobus. "Hľadali niečo, čo mohlo mať nejakú súvislosť s dopingom," vyhlásil prokurátor z Toulouse Paul Michel.

Moreni pozitívny na testosterón

PARÍŽ 25. júla (SITA) - Ďalším pozitívne testovaným cyklistom na práve vrcholiacom ročníku Tour de France je Talian Cristian Moreni. Jazdcovi tímu Cofidis zistili po 11. etape zvýšenú hladinu testosterónu. Informuje o tom francúzsky športový denník L´Equipe. Testy Moreniho vzorky sa uskutočnili v laboratóriu v Châtenay-Malabry, teda tom istom mieste, kde vlani preverovali s rovnakým pozitívnym výsledkom vzorku víťazného Američana Floyda Landisa. Analýza v prípade Moreniho jednoznačne preukázala, že zvýšený testosterón nemôže pochádzať z tela pretekára, ale je exogénneho, čiže vonkajšieho pôvodu.
Ironicky vyznieva fakt, že Moreni a jeho tímu Cofidis boli medzi tými, ktorí v úvode stredajšej 16. etapy vyjadrili svoj protest voči dopingovému odhaleniu Kazacha Alexandra Vinokurova tým, že oddialili o niekoľko minút jej štart. Moreni je už tretím pozitívne testovaným cyklistom na testosterón za posledný mesiac. Jeho predchodcami v tomto smere boli Nemci Patrik Sinkewitz (T-Mobile) a Matthias Kessler (Astana).
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.