Tip na výlet: Tour de Prague alebo z Prahy do Hlohovca za 5 dní cestami-necestami

Za posledné tri roky okrem bežných jednodňových výjazdov vždy v sezóne podnikneme aj dlhší viacdenný výlet. Už máme za sebou niekoľko etáp v rámci Slovenska, a tak som navrhol tentokrát trasu Praha - Hlohovec.

Na moje počudovanie nemal nikto nič proti, a tak sa mohol začať kolotoč vybavovania ubytovania, plánovania trasy a výroby dresov - veď ideme do zahraničia reprezentovať Slovensko. Trasu sme rozdelili zhruba na 100 km denne, ale to sa už menilo podľa toho, kde sa nám podarilo vybaviť nocľah.

Deň prvý: Praha – Vrané nad Vltavou

Konečne nastal deň „D”. Do Prahy sa vezieme vlakom spoločnosti Arriva, ktorý premáva na trase Nitra - Praha. Cesta sa zdá nekonečná a konečne po 6 hodinách vystupujeme na hlavnej stanici. V parku pred ňou sa prezliekame do cyklistického oblečenia. Skúšam sa pýtať mladej slečny, či by nás odfotila, ale tá mi po anglicky odpovedala, že mi nerozumie. Tak hold, pýtam sa anglicky, a to už že „jasné odfotím”. Od stanice sa vydávame dolu ulicou na námestie k orloju, tu už sa ale predierame davom turistov z celého sveta.

Mladý pripitý Francúz, ktorý videl slovenský znak na našich dresoch vyškerený od ucha k uchu vykrikoval „Sagan! Sagan!”. Na to sa k nám otočila skupina kórejských turistov a tí si nás fotili, aj keď nevedeli, koho vlastne fotia. Tak sme chvíľu zapózovali a vysmiati sa poberáme obdivovať Karlov most a ostatné pamiatky.

O chvíľu sa dostávame na nábrežie Vltavy, na cyklochodník. Pomaly opúšťame Prahu, trasa lemuje Vltavu, poskytuje veľa možností na oddych, občerstvenie, či už v stánkoch alebo plávajúcich bufetoch. Podvečer prichádzame do Vrané nad Vltavou k nášmu prvému ubytovaniu - Penziónu Kaskáda. Za sebou máme prvých ľahkých 25 km. Po výbornej večeri dohadujeme ešte skoré raňajky, aby sme mohli čím skôr vyraziť.

Deň druhý: Vrané nad Vltavou – Pacov

O 8 hod. už sadáme na bicykle, pokračujeme smer Pacov do cieľa dnešného dňa. Z Vrané prechádzame železničným mostom cez Vltavu na Davle. Na moste chýba lávka pre peších a cyklistov, tak je to trochu adrenalín, lebo kompa, ktorá premáva na druhú stranu Vltavy, cez víkend nepremávala. Z Davle prechádzame naposledy mostom cez Vltavu a pokračujeme trasou popri Sázave. V hlave mi znejú pesničky od Nedvědov o Sázave, Medníku a pod...

Celý úsek trasy lemujú chaty, rybári, lavičky pri rieke, móla na loďky. Počasie je príjemné, vchádzame do Pikovic, opúšťame rovinu a začíname prudko stúpať k lesom nad Pikovicami. Trasu máme naplánovanú tak, aby sme sa vyhli frekventovaným cestám a hlavným ťahom. Vchádzame do tieňa ihličnatého lesa a po pozvoľnom stúpaní nás čaká prvý zjazd. To sme netušili, že to bude jeden z mnohých v tento deň. Prekvapuje nás hornatý terén, prudké stúpanie a následné dlhé zjazdy. Lesy nechávame za sebou, vchádzame do Bystřice, kde si dávame v hostinci zaslúžené pivo a obed.

Zvyšok dňa už po asfalte dlhými ťahavými stúpaniami a krátkymi zjazdmi. Polia a lúky opäť vystriedali lesy, ku koncu dňa už boli stúpania dlhšie a strmšie, to sa už hlásila o slovo Vysočina. Podvečer vchádzame do Pacova a v miestnych potravinách kupujeme jedlo na raňajky. O chvíľu sme už v turistickej ubytovni s honosným názvom Hotel Vysočina – dokonca s jednou hviezdičkou.

Privítala nás vedúca klubu českých turistov, vyplácame peniaze za ubytovanie, dostávame inštrukcie, že ráno pri odchode stačí za sebou len zabuchnúť dvere. Tešíme sa konečne na sprchu, pivo, večeru. Pre dnešok máme v nohách 97 km.

Deň tretí: Pacov – Hostim

Po výdatných raňajkách a lá Bůčková paštéta, zelenina a syr odkladáme zvyšok nenačatých paštét a syrov do erárnej chladničky v ubytovni a nakladáme vaky s vecami na bicykle. Slnko dnes od rána páli, tak si nechávame návleky na rukách a nohách skôr ako ochranu pred spálením. Vyrážame smer Znojmo. Za prvými zákrutami nás víta opäť prudké stúpanie z Pacova.

Za mestom sa rozprestierali lúky, ktoré lemovali ihličnaté lesy. Ponúkajú sa nám nádherné výhľady na okolité kopce, krajina nám pripomínala našu Oravu. Prechádzame okolo stáda koní, kocháme sa výhľadom na blízky zámok Kámen. V tom sa nám ohlásil ďalší člen výpravy Ivan, ktorý sa k nám dnes pridá na zvyšok trasy. Dohadujeme stretnutie v Kamenici nad Lipou, kde sa zvítame a pokračujeme smer Telč. Slnko praží a v Počátkoch si chvíľu oddýchneme, dáme pivo a krátku prehliadku námestia. Tam nás českí cyklisti upozorňujú na Hotel u Modré Hvězdy, kde Magda Vášáryová „exla” veľké pivo vo filme Postřižiny.

Opúšťame Počátky a po pár kilometroch pri obci Janštejn vchádzame opäť do lesa, v ktorom ako aj po celej trase, sú dobre značené cyklochodníky a vynárame sa až skoro pri Telči. O Telči by sa dala napísať samostatná kapitola, je to prekrásne mesto s nádhernými historickými budovami, zámkom, kde sa natáčalo kopec rozprávok a filmov. Určite stojí za to si ho prezrieť. V Telči si dávame obed a pokračujeme ďalej ako na hojdačke celou Vysočinou. Cestu lemujú lúky a pasienky s početnými stádami dobytka. Poľnohospodárstvo tu výrazne prosperuje, skoro v každej dedine je uprostred malý rybník a skoro v každej jednej stolárstvo. Prekvapuje nás čistota a udržiavanie okolia ciest, domov, parkov.

Počasie nám praje, zatiaľ úplne bez oblakov, len začína fúkať protivietor. Podvečer opúšťame Vysočinu, vchádzame do okresu Znojmo a do obce Hostim, kde máme nocľah v Penzióne U Zejdů. Je to veľmi útulný penzión s príjemnými domácimi. Dĺžka dnešnej trasy činila 109 km.

Deň štvrtý: Hostim – Valtice

Ráno známy rituál - hygiena, raňajky, príprava vecí a o 8 hod. už stúpame do kopca za Hostimom. Asfaltová cesta vedie lesom, po oboch stranách cesty odstavené autá a rodiny s deťmi, ktoré zbierali smeti popri ceste. Musím pochváliť rodičov, že učia deti od mala vzťahu k prírode. Hornaté úseky cesty sa pomaly vytrácajú, krajina sa viac otvára a je vidno ďaleké moravské nížiny.

Cyklotrasy začínajú viac prechádzať vinicami, úsekmi s rozhľadňami, a tak nejako nám trasa rýchlejšie ubieha. Len vietor je na tejto rovine čoraz silnejší a nepríjemne fúka stále do tváre. Ale aspoň neprší. Namiesto toho sa natierame opaľovacím krémom, aby sme sa nespálili. Poobede už lemujeme cyklotrasou česko-rakúske pohraničie, čoraz častejšie sa vyskytujú bunkre z druhej svetovej vojny. Je tu citeľne viac cyklistov a korčuliarov.

Blížime sa k Mikulovu, na trase je už pomerne husto, míňame skupiny dôchodcov na elektrobicykloch. O občerstvenie na trase nie je núdza, je tu pomerne hustá sieť stánkov a posedení, jeden navštívime aj my a v tieni rákosia si doprajeme vytúžené pivo na uhasenie smädu. O chvíľu nám na stole pristávajú poldecáky s rumom, to už značne „nabicyklovaná” miestna legenda „Kozel” s nami nadväzuje česko-slovenské priateľstvo.

Po krátkom oddychu pokračujeme ďalej popri Lednických rybníkoch až do moravského Hlohovca. Z Hlohovca nás čaká strmý výjazd na Valtice, kde už záver trasy len zjazdujeme. Po ubytovaní sa vydávame na prehliadku Valtic, zámockého areálu a parku. Viac sme do tmy nestihli. Dnes sme prešli 93 km.

Deň piaty: Valtice – Hlohovec SK

Prebúdzame sa do zamračeného rána, slnko nepraží, je príjemne. Z Valtic pokračujeme smerom na Národnú prírodnú rezerváciu Ranšpurk, miesto s najvyšším stupňom ochrany prírody. Po ceste Patrik dostáva defekt, poriadny tŕň, ale po rýchlej oprave pokračujeme ďalej. Bol to vlastne jediný defekt na celej trase.

Cyklotrasa v Ranšpurku pretína hniezdiská bocianov, staré duby, početné močariská. Popri Lanžhote sa dostávame na cestu, ktorá nás privádza priamo na hraničný most cez rieku Morava. Ďalej pokračujeme cez Kúty a Šaštín-Stráže. Tam sa zastavujeme pozrieť baziliku, pokračujeme na Borský Mikuláš a vchádzame do vojenských lesov. Trasa začína opäť stúpať, blížime sa ku Plaveckému Petru, kde nás čaká stúpanie cez Malé Karpaty. Míňame vodnú nádrž Buková, v dedine si dávame pauzu na jednu orosenú odmenu. Pokračujeme popri kameňolome do Trstína, kde si plánujeme dať obed. Hold, skutek gutek, nebolo nič otvorené, a tak situáciu zachraňujú aspoň proteínové tyčinky.

Za Trstínom začína nekonečné stúpanie k obci Naháč, slnko praží čo to dá a o chvíľu nás už doháňa búrka, ktorá nás zastihla našťastie len okrajovo pri zjazde do Dechtíc. Tú sme prečkali pod prístreškom pri zmrzline. Po búrke naberáme vodu z miestneho prameňa a pokračujeme do Trakovíc. Tu sa odpája Miro, ktorý pokračuje domov do Maduníc. V Šulekove nás opúšťa Ivan, ktorý pokračuje do Šúroviec. Ešte pár záberov do pedálov a už sme doma v Hlohovci. Nechávame za sebou 115 km, kopec spomienok a zážitkov.

Celková dĺžka trasy bola cca 439 km. Určite sa dá prejsť rýchlejšie alebo pomalšie, ale záleží na každom, ako sa rozhodne. Nebudem na záver spomínať rozdiely v kultúre cyklistiky na Slovensku a v Čechách, veď všade sa dajú nájsť pekné miesta na jazdenie. Možno tento článok niekomu pomôže alebo aspoň inšpiruje k objavovaniu cyklotrás mimo Slovenska. Ak by mal niekto záujem, môžem poslať aj GPX súbor s trasou.