Jazdíme s cyklovozíkom - tipy na výlety

Máte, alebo by ste chceli cyklovozík? Poďte sa pozrieť, kde všade sa s ním a vašou ratolesťou dá dostať.

Rozhodol som sa aspoň stručne zhrnúť najkrajšie miesta a najkrajšie výlety, ktoré sme za posledné zhruba dva roky absolvovali s našou dcérou v cyklovozíku. S dobrým vozíkom a akou takou kondíciou toho dokážete prejsť naozaj veľa a nemusíte sa rozhodne obmedzovať len na rovinku niekde na cyklochodníku na hrádzi.

Niečo na začiatok

Najskôr začnem s niečím jednoduchším, čo by mal zvládnuť aj bežný, menej trénovaný smrteľník. Pre Žilinčanov sa centrom športu v posledných rokoch stalo vodné dielo Žilina a práve cyklochodník z Budatína do Strečna je aj naším najčastejším cieľom. Je tu viacero možností na zastávku na kofolu, kde sa môžu decká zabaviť v piesku alebo na preliezkach. Celá trasa vedie po rovine, čiže nie je vôbec náročná.

Ďalším pekným a stále nenáročným výletom je aj trasa po Kysuckej cyklomagistrále, ktorá vedie z Krásna nad Kysucou až do Novej Bystrice k miestnej vodnej nádrži, ktorá zásobuje vodou prakticky celý sever Slovenska. Cestou si môžete urobiť zastávku v Starej Bystrici pri miestnej atrakcii, ktorou je známy orloj. Trojicu nenáročných výjazdov uzatvára Cyklostezka Bečva. Ide o sieť cyklochodníkov a ciest na Valašsku. Najkrajší úsek je zo Vsetína do Veľkých Karlovíc, ktorý kopíruje tok Vsetínskej Bečvy. Valašsko je inak aj skvelá lokalita na cyklodovolenku. Okrem spomínanej Cyklostezky Bečva je tu aj viacero bike parkov a prírodných trailov. Viac informácii nájdete na tomto odkaze.

Niečo pre výkonnejších “ťahačov”

Akonáhle odťaháte nejaké tie desiatky alebo dokonca stovky kilometrov s vozíkom po rovine, môžete si dovoliť aj niečo náročnejšie. Práve v kopcoch sa skrývajú tie najkrajšie výlety a výhľady. Viac trénovaní rodičia budú mať určite výhodu a aj stúpania s dodatočnou záťažou si budú určite užívať . U nás v Žiline a blízkom okolí je hneď viacero možností, kde sa dá vyraziť s cyklovozíkom. Povinnou jazdou” žilinských bikerov je určite Polom. Zo Stráňav tu vedie lesná asfaltka, ktorá je síce miestami dosť rozbitá, ale pre cyklovozík plne zjazdná. Z vrcholu je pekný výhľad na Žilinu a taktiež tu je aj veľký pamätník bojov z druhej svetovej vojny. A ešte jeden typ. Ak si dáte Polom s vozíkom v roku aspoň 10x, tak na jeseň na Šprintpolome budete doslova lietať .

Veľmi pekné vozenie je aj v Javorníkoch. Kvalitnou lesnou asfaltkou sa dostanete z obce Petrovice až do lyžiarskeho strediska Kasárne. Pripravte sa na nekonečné stúpanie Petrovickou dolinou, ktoré sa neskôr celkom zdvihne a veru budete mať s vozíkom čo robiť. Na Kasárňach je viacero možností na občerstvenie. Dobrá voľba je chata Bačkárka, kde je pekné detské ihrisko. Z Kasárni sa nemusíte vracať po rovnakej ceste, ale môžete zvoliť cestu do Štiavnika a následne sa viete cez jeden menší brdok dostať naspäť k autu do Petrovíc a uzavrieť tak pekný okruh.

Pekný vyhliadkový kopec je aj Mravečník nad Terchovou, ktorý poskytne ďaleko krajšie výhľady ako známa rozhľadňa nad touto obcou. Na začiatok vedie trasa po asfaltke z Terchovej do Hornej Tižiny. Tam začína kvalitné stúpanie do osady Káčerovci. Za Káčerovcami treba ešte zdolať trochu nekvalitnejšej zvážnice, ale záver stúpania už ide po relatívne kvalitnej šotoline. Z vrcholu kopca budete mať Malú Fatru doslova ako na dlani. Ak by ste si chceli stúpanie skrátiť, tak nemusíte ísť z Terchovej, ale zo sedla Lutiška nad Lutišami.

Veľmi sa nám páčil aj náš kysucko-oravský výlet. Štart bol v Novej Bystrici, cez Vychylovku sme sa po starej ceste dostali až do sedla Demänová nad Oravskou Lesnou, kde je križovatka Kysuckej a Oravskej lesnej železnice. Z Oravskej Lesnej sme zbehli až k vodnej nádrži Nová Bystrica, ktorú sme takmer celú obkrúžili a výjazd ukončili opäť v Novej Bystrici.

S našim vozíkom sme zavítali aj do Kysuckých Beskýd. Z Rakovej sa dá po lesných cestách dostať až na hraničný hrebeň a ďalej na českú stranu na Kamennú chatu pod Veľkým Polomom, pri ktorej je aj rozhľadňa. Môžete si tu urobiť aj celý okruh, ak budete pokračovať lesnou asfaltkou popod Veľký Polom ďalej až do Olešnej a odtiaľ kúsok po hlavnej ceste späť do Rakovej. Vo vedľajšej doline v Milošovej sme začínali zase výlet ku kamenným guliam na Megonkach a odtiaľ ďalej cez Mosty u Jablunkova až do českej Hrčavy, k slovensko-česko-poľskému trojmedziu.

Dobrou lokalitou na dovolenku pre outdoorovo zamerané rodiny s deťmi sú aj Vysoké Tatry. K viacerým horským chatám vedú kvalitné asfaltové cesty. Treba tu už samozrejme počítať s väčším prevýšením, no odmenou za vašu námahu budú krásne panorámy tatranských štítov. My sme boli s vozíkom napríklad na Sliezskom dome pod Gerlachom. Okrem toho sa s ním dostanete aj k chate pri Popradskom plese alebo k tej Žiarskej. Cyklistiku môžete striedať s turistikou a keď už budete mať z toľkého ťahania a nosenia “nakúpené”, tak si môžete dať relax v nejakom aquaparku.

Výlety so stúpaním kategórie HC

Na záver ešte pridám 3 typy na výlety z kategórie tých najnáročnejších. Pri všetkých prevýšenie atakuje hranicu 1 000 výškových metrov. Prvým z týchto väčších kopcov sú Martinské hole. V prípade, že neskončíte pri chatách, ale budete pokračovať až úplne hore k vysielaču, tak vám tachometer ukáže zhruba 13 km a 1 000 výškových metrov. Najvyšší bod, kde sa na Slovensku dostanete na biku a dokonca aj s cyklovozíkom, je Kráľova hoľa s nadmorskou výškou 1 946 m n.m. Stúpanie z obce Šumiac až hore k vysielaču má 12 km a nastúpate pri ňom 1 030 výškových metrov. Pri našich potulkách sme zdolali aj najvyšší bod v Česku. Je ním Praděd v Jeseníkoch s nadmorskou výškou 1 491 m n.m.

Ako môžete vidieť, s vozíkom sa toho dá prejsť naozaj veľa. Okrem toho, čo sme stihli zatiaľ prejsť my, je ešte veľa možností, ktoré snáď budúci rok vyskúšame už vo štvorici. A samozrejme platí, že čím viac jazdíte s vozíkom, tým viac toho dokážete prejsť, pretože je to s tými kilami záťaže navyše sakra dobrý tréning