Test: Castelli SANREMO 3.2 – ak ide o sekundy a hlavne maximálny komfort
Kombinéza rozhodne nepatrí medzi bežnú výbavu hobby jazdcov a ani nebude. No aké výhody vie ponúknuť tým športovo zameraným, ak nejde len o milimetre na cieľovej páske?
Ako sa hovorí, dnes je doba „aero“. Máme aero biky, aero komponenty a samozrejme aero oblečenie. V tomto smere je na pomyselnom vrchole kombinéza, ktorá si postupne razila cestu až do stavu, kedy sa nosí už aj v bežných etapách a nielen na poste šprintérov, ktorým ide o každú stotinu. Ale vráťme sa teraz pekne na zem a do reality „hobby“ segmentu...Už na úvod radšej napíšem, že sa nejedná o žiadny vyslovený test, či vnucovanie v štýle – bez toho to nejde. To by som bol na hlavu, aby som to tvrdil o takto špecifickom kúsku oblečenia . Skôr sa jedná opäť o tak trochu iný pohľad na klasické cyklo-oblečenie a keďže rád skúšam a teším sa rôznym „vychytávkam“, výsledkom je tento článok. Takže, čo vie priniesť kombinéza športovo zameraným jazdcom, ktorým nejde zase o každú stotinu? Má vôbec zmysel aj na bežných výjazdoch?
Kde sa vzali?
Už od začiatku sezóny mám možnosť voziť kombinézu Castelli SANREMO 3.2, ktorá je v podstate koncipovaná ako univerzálne riešenie na klasické jazdenie – teda nie je to žiadny špeciál na časovku, do ktorého vám musia pomôcť nasúkať sa 3 ľudia. Len pre zaujímavosť - bolo to práve Castelli, ktoré zaznamenalo s týmto oblečením úspech v pro-pelotóne.V roku 2010 vytvorili koncept a v roku 2011 sa v ňom radoval Johan Vansummeren pri šokujúcom víťazstve na Paris-Roubaix, pričom sa strhla pozornosť aj na to, čo mal oblečené pri svojom parádnom sóle. No a potom už to išlo rad za radom a kombinéz začalo pribúdať. Podobné ambície rozhodne nemám, cestu mám hlavne pre radosť a ako tréningový doplnok k biku. No aj tak mám veľmi rád pocit, keď to pekne odsýpa a všetko sedí ako uliate.
Skúsenosť a konštrukcia
Čo sa týka kombinézy, nie je to moje prvé zoznámenie. Už pred 2 rokmi som vám priblížil moje pocity zo zimnej verzie a nájdete ich v tomto článku. Táto kombinéza stále slúži k plnej spokojnosti .Opäť je hlavná podstata taká istá – spojenie dvoch najobľúbenejších produktov do jedného celku. Teda v letnom prípade krátkych nohavíc FREE AERO s dresom AERO RACE. Na poste výstelky je opäť obľúbená Progetto X2 Air, s ktorou si môj zadok dokonale rozumie a je to moja voľba č.1 na všetky extrémne akcie. Z hľadiska univerzálnosti použitia sú dôležité najmä 3 veľké vrecká a vďaka spôsobu spojenia a centrálnemu zipsu nie je žiadny problém s obliekaním. Najskôr sa oblečú nohavice a potom vrch, pričom nie sú potrebné akrobatické pózy.
Čo sa mi páči je moderný strih – nohavice sú dostatočne dlhé (aj pre mňa), a to isté platí aj o rukávoch. Osobne mám radšej tento dlhší „trend“ nielen z hľadiska výzoru, ale aj praktického použitia a ľahkého kombinovania s návlekmi. Konce sú ukončené pekne širokým pogumovaním, takže držia na svojom mieste bez akéhokoľvek obmedzovania. Celok je ladený v duchu maximálnej priedušnosti, opory (najmä stehná) a komfortu, takže tu nájdete rôzne panely materiálu podľa toho, kde treba ubrať a naopak.
Samozrejme, cieľom je stále čo najlepšia aerodynamika, o ktorú sa stará napr. aj povrch v štýle golfovej loptičky na bokoch a okolo pása, no hlavným je najmä dokonalé kopírovanie tela. Golier tu nehľadajte, zvolený je nízky strih, naopak v jeho zadnej časti je kapsička – pre vysielačku . Čo poteší je, že aj tu sa myslelo na bezpečnosť a na stehnách v zadnej časti je dvojica reflexných prvkov.
Suit up!
To, čo som zatiaľ písal, samozrejme nájdete aj v katalógu, takže je čas sa obliecť. Len dodám, že kombinéza nemá rada proporčné rozdiely a ja som išiel do veľkosti XXL – teda takej, ako mám klasické krátke nohavice, pričom dres vozím už XL. Tu problém nenastal, pričom sa samozrejme jedná o výrazný športový strih, čo je asi jasné. Obliekanie ani opačný proces je úplne v pohode a ak sa už teraz pýtate, ako sa ide na „malú“, tak odpovedám, že lepšie ako pri klasických kraťasoch.Predná časť je totiž nízka a keďže tu nie sú žiadne traky, problém vyriešený. Čo ale cítiť hneď po oblečení, je akýsi pocit rýchlosti... zapnete zips a máte chuť si dať poriadny výjazd, alebo rýchly tréning. Nič totiž neodstáva ani neprekáža a je úplne jedno, do akej jazdeckej pozície sa dáte. Navyše, ak sa vystriete, tak sa nemusíte báť, že vám predná časť vylezie nahor vďaka pevnému spojeniu. No a čo vysielačka? Tú samozrejme nevozím, ale vrecko sa dá použiť napr. na kľúče, alebo nejakú drobnosť, ktorú chcete mať oddelenú od ostatných vecí.
Tak, kde je ten efekt?
Rozhodne tu nechcem písať o aerodynamike a nejakých sekundách na X kilometrov. Stačí len dodať, že istotne bude viac než dobrá pre potreby 99% smrteľníkov . Prvá dôležitá vec pre „hobby“ segment je najmä komfort – vďaka absencii trakov si treba chvíľu zvyknúť, no verte mi, je to veľmi návykové, čo som ocenil najmä počas poriadne dlhých jarných kilometrov.Nič nikde neťahá, neškrie a hlavne nevzniká zbytočné „zdvojovanie“ materiálov. Samozrejme, nie sú to mega rozdiely oproti kvalitnému setu, len iné vnímanie. Všetko som ocenil ešte viac v prípade, že boli napratané vrecká. Poznáte to... nejaké návleky, vesta, jedlo, mobil, drobnosti a razom máte vecí. Prípadne poriadna akcia v lete s plnou zásobou traťoviek . Vďaka pevnejšiemu materiálu okolo pása a samozrejme zošitiu, vrecká držia stále ako prikované. No a tento rozdiel sa ešte viac zvýrazní, ak sa človek rozopína. To ma privádza k druhej veľkej výhode – vetraniu. Najmä v poriadnom kopci vždy príde vhod možnosť sa kompletne rozopnúť.
Lenže, ak máte veci vo vreckách, nie je to veľmi príjemné, ak vám potom poletujú po chrbte zboku nabok. V tomto prípade opäť žiadny problém a ak sa rozopnete úplne, je to v podstate stále rovnaké. Druhá vec – keďže nemáte žiadne traky, vzduch vám ide priamo na telo. Práve usadenie aj s napratanými vreckami a výborná ventilácia sú podľa mňa veci, ktoré športoví jazdci ocenia a najmä s pribúdajúcimi kilometrami, či stupňami na teplomeri. Letnému zameraniu pomáha aj nízky strih okolo krku. Pri skutočne vysokých teplotách ju vozím bez spodného trička, pretože materiál je na telo naozaj príjemný a vzdušný. Navyše, ak vyleziete hore a treba sa hneď zapnúť a valiť do zjazdu, nahmatať zips je otázkou sekundy a vždy viete, kde je.
Na MTB?
V tomto prípade opäť záleží na preferenciách a platí to isté ako som písal vyššie. Len treba brať ohľad na to, že u MTB je väčšia šanca poškodiť nejakú časť – konáre a kríky sa už neraz podpísali na mojej garderóbe. No a keďže je to jeden celok, poškodenie bude mrzieť o niečo viac – navyše je vyrobená z výrazne perforovaného materiálu, ktorý si s tŕňmi rozumieť nebude. Osobne som nemal to srdce tento komplet drať na horáku a nebodaj sa bahniť . Až na jednu výnimku – Sellaronda Hero. Tento maratón v srdci Dolomitov bol ideálny prevetrať SANREMO na hrubých plášťoch a navyše žiadne tŕne ani kriaky tu nie sú. No a ešte dokonalé azúro…Gramárov zrejme vždy poteší fakt, že celok je ľahší ako nohavice a dres v rovnakom prevedení . Túto kombinézu som videl na viacerých bikeroch, dokonca aj na Beskidy MTB Trophy, kde ste naopak ošľahávaní kríkmi z každej strany. No a ešte som ju nasadil na MTB časovku v úvode sezóny v Bystričke.
Možno sa pýtate, prečo som zvolil bielu farbu, ktorá sa z hľadiska použitia a starostlivosti neradí medzi najpraktickejšie. Pôvodne mala prísť čierno/červená, ale dodávateľ Paľo sa mi ospravedlnil, že to v Taliansku pomýlili a či to chcem teda vymeniť. Keď som ju ale uvidel naživo, vyzerala inak ako na obrázku (kde sa červená podobá skôr na ružovú) a hlavne som si povedal, že nemusím mať všetko ako Batman. Bude z nej slávnostná garderóba na poriadne cestné „švihy“ a v prípade poriadneho úpeku v lete - a tam biela predsa nevadí . A tak sa aj stalo...
Pre koho vlastne je, alebo malé zhrnutie
Ako som písal v úvode, nechcem to koncipovať ako nejaký test, ale skôr o niečo iný pohľad na oblečenie, ktoré môže pri správnom použití priniesť niekoľko výhod – tým nemyslím len aerodynamiku, no hlavne komfort pri poriadne svižnej jazde. Ocenia ju nadšení „drtiči“ kilometrov a ak majú aj pretekárske chúťky (cestné preteky, časovky), tým lepšie. Pri nich zrejme nebude problém ani s veľkosťou a strihom, ktorý je naozaj v štýle „racing fit“. O to viac, ak je už základ šatníka vybudovaný a cieľom je výbava bez kompromisu. Predsa len, univerzálnosť použitia je výrazne nižšia ako pri klasickom sete.Len pre zaujímavosť, práve v tejto kombinéze zvíťazil minulý rok Michal Kwiatkowski na podujatí, ktoré jej dalo názov, teda Milan-San Remo. Na ten napínavý súboj a už legendárny cieľový šprint si určite ešte pamätáte, keďže Kwiato porazil Sagana a Alaphilippa asi o pár cm. Ale to už sme zase mimo realitu...
(roadcyclinguk.com)
Zrejme tušíte, že cena vzhľadom na zaradenie v rámci značky nebude najnižšia a je stanovená na 229 €. No rovnako ako pri zimnej verzii platí, že je to lacnejšie ako samostatná kúpa nohavíc a dresu v danej kategórii, pričom na výber sú celkovo 3 farebné varianty.
Dovozcom značky Castelli na Slovensko je SK Profi Bike a viac informácií nájdete na tomto odkaze.