Test: Corratec E-Power RS 150 29 CX LTD - elektrobicykel z Bavorska

Spojenie elektromotora a celoodpruženého bicykla ma veľmi baví a vždy mám rád, keď príde na test práve táto kombinácia. Ak sa k tomu pridajú aj 29-palcové kolesá a zvučné meno, akým nemecký Corratec bezpochyby je, tak je o zábavu postarané.

Integrácia je cesta

Výrobcovia konečne pochopili, že elektrobicykel nie je len o tom, zobrať bežný bicykel a „nacapiť” tam motor a na spodnú trubku namiesto fľaše primontovať batériu. Som veľký fanúšik integrovaných batérií, ktoré dávajú bicyklu oveľa čistejší vzhľad. Corratec označuje spodnú rámovú trubku ako SET (Shadow Edge Tube) a musím uznať, že to majú veľmi dobre vymyslené. Otočením kľúča sa batéria vysunie a máte tak prístup aj k vnútorne vedeným lankám a brzdovým hadiciam. Výmena bude hračka. Na batérii je celkom solídny plastový chránič s gumovým tesnením po obvode, ktorý jednak chráni pred vniknutím vody, ale aj pred odlietajúcimi kameňmi. Pri páde je len veľmi malá pravdepodobnosť, že by ste batériu poškodili. V neposlednom rade sa vytvára priestor na fľašu a košík a aj keď v lese zriedka nosím tento set up, tak sú situácie, kedy chcem mať túto možnosť k dispozícií.

Geometria a rám

Rám je samozrejme vyrobený z hliníkovej zliatiny a okrem spomínanej integrovanej batérie má plne integrovaný motor. Priestor pre motor je pre väčšiu pevnosť a stabilitu odlievaný z jedného kusa. Ušetrí sa tým materiál a nejaký ten gram, nakoľko samotný motor prispieva k tuhosti. Rám je pripravený na ktorýkoľvek motor Bosch, a tak v prípade upgradu stačí povoliť pár skrutiek a vymeniť motor za taký, aký chcete . Ako som už spomínal, všetky káble, vrátane tých elektrických, sú vedené vnútrom. Zásuvka na nabíjanie je integrovaná do sedlovej trubky, ale po vybratí batérie sa dá táto nabíjať aj priamo. Mal som trochu obavu, či pri umývaní nenatečie voda pod batériu, čo sa však nepotvrdilo, a tak som mohol v pokoji spať.

Geometria tohto bicykla nie je ničím prevratná a radšej sa drží zabehnutých koľají. Trošku ma prekvapila dĺžka zadných reťazových vzpier, ktoré s hodnotou 485 mm patria asi k tomu najdlhšiemu, čo som jazdil pri 29-palcových kolesách. Pridanú dĺžku má na svedomí práve motor a iná pozícia šliapacieho stredu. Na traili nie je cítiť, žiadny hendikep v obratnosti, a tak moje prvotné obavy ostali nenaplnené. Pri pohľade na konkurenciu zisťujem, že toto je úplne bežná hodnota, a tak Corratec nijak nevybočuje zo zaužívaných hodnôt. Pri hlavovom uhle svieti hodnota 67 stupňov, čo je bežná hodnota pre trailové bicykle a poskytuje príjemný komfort pri stúpaní, kedy sa predné koleso zbytočne nedvíha.

Výbava = zlatá stredná cesta

Spraviť dobre vybavený bicykel s ľudovou cenou je pri elektrobicykli veľmi ťažké. Väčšina z nás ho automaticky porovnáva s tým bez motora, a tak jednoznačne elektrobicykel ťahá za kratší koniec. Treba si uvedomiť, že batéria a motor sú najdrahšie komponenty a na zvyšok zostáva z rozpočtu tá menšia časť. Corratec však u tohto modelu veľmi vkusne a s citom zvolil výbavu. O pruženie sa stará vpredu SR Suntour AION. Ak ste ešte nejazdili túto vidlicu, tak vedzte, že ide o podarený kúsok, ktorý sa so svojimi 150 mm nezľakne žiadneho terénu. Z nastavení ponúka iba rebound a úplne uzamknutie, avšak pracovala tak vyvážene, že mi ani žiadne ďalšie točítka nechýbali. Predná 15 mm oska sa tiež používa veľmi dobre a zhodenie kolesa je otázka pár sekúnd.

Zadnú stavbu kontroluje Manitou Radium expert, ktorý ponúka rovnaký zdvih ako vidlica. S touto značkou sa veľmi nestretávam, a tak nastavenie bola pre mňa dosť neznáma, avšak po nastavení sagu a pár skúšobných jazdách moje obavy prešli. Zadná stavba spolu s tlmičom vedia pekne kontrolovať trakciu zadného kolesa pri stúpaní, a tak zbytočne koleso nehrabe na mieste, keď sa do neho oprie motor v plnej sile. Pri zjazde sa správal, akoby trail, po ktorom sme šli, poznal naspamäť a krásne “papal” malé nerovnosti, ale aj veľké nárazy na skokoch a dropoch. Jedna malá nevýhoda bola páčka uzamknutia, ktorá nemala jasné dorazy, a teda som nikdy nevedel, či je tlmič otvorený alebo uzamknutý. Nakoniec som ho nechal aj tak len v otvorenej polohe, nakoľko uzamykať ani nebolo potrebné.

Z ďalšej výbavy musím spomenúť radenie a prehadzovač Shimano Deore, ktoré už sú rokmi overené a veľmi dobre si rozumeli aj s týmto bicyklom. Radenie bolo hladké aj pri plnom zaťažení motorom a predpokladám, že zadný prehadzovač bude plniť svoju službu veľa kilometrov. Výnimočne musím pochváliť aj brzdy Tektro a aj výrobcu, ktorý dal na obe osky 203 mm kotúče. Samozrejme, ak niekto bude jazdiť dlhé a prudké klesania, kde je nonstop na brzdách, tak si bude musieť asi časom zaobstarať niečo lepšie, lebo tieto po čase trochu zvädnú. Trošku mi chýbala teleskopická sedlovka, a tak pred každým zjazdom som musel sedlo dávať ručne dole. Až tu si človek uvedomí, že aj tá najlacnejšia teleskopka je lepšia ako žiadna. Ostatné komponenty nájdete v špecifikácií.

Ako jazdí RS 150?

Bosch performance CX je už vo svete elektrobicyklov overená klasika a ani tu ma nečakalo nič nové a 250 Wattov a 75 Nm má sily na rozdávanie. Bicykel nemal problém bez námahy ma vytiahnuť na kopec aj s dcérou. Kde normálne spravíme jedno kolo a máme dosť, teda aspoň ja, nakoľko Olívia sa len “pofľakuje” za mnou a nechá sa ťahať, tak tu sme mohli točiť, až pokiaľ sa nám nevybila batéria. Páčil sa mi aj malý prepínač režimov, ktorý na rozdiel od obrovského displeja dokáže ponúknuť tie isté informácie, ale v ďaleko menšom formáte. Zbytočne tak nezavadzia a aj riziko poškodenia je pri páde menšie.

Na ovládači je tiež možnosť aktivovať režim pomoci pri chôdzi, ktorý tlačí bicykel do rýchlosti 6 km/h. Pri hmotnosti cca 22 kg sa táto funkcia hodí. Kapacita batérie je 500 Wh a pri správnom zaobchádzaní a volení režimu sa dá s ňou absolvovať aj dlhší výlet v teréne. Ja som batériu vôbec nešetril a bez problémov som spravil aj 50 km.

Tento bicykel však nie je len na jazdenie po lesných cestičkách, ale bez námahy zvládne aj seriózny trail, kde bežne jazdím na trailovom alebo enduro bicykli. Treba však stále mať na mysli zvýšenú hmotnosť, ktorá v stúpaní nerobí žiadny problém, nakoľko vám pomáha motor, ale v zjazde je to už iná pesnička. Neraz sa mi stalo, že pred nejakým skokom som si potreboval prišliapnuť a v tom vypol motor. Alebo na druhej strane na strmých úsekoch, vďaka vyššej hmotnosti naberie bicykel rýchlosť, ktorú treba pred zákrutou krotiť, a tak netreba na to zabúdať. Bicykel je celkom dobre vyvážený a vo vzduchu som ho nemusel až tak veľmi usmerňovať a vždy robil to, čo som od neho chcel. Pneumatiky Continental X-King v šírke 2,4 palca držali celkom dobre aj napriek tomu, že sa jednalo o základný model. Priechodnosť terénom je vďaka 29” kolesám na veľmi dobrej úrovni a nezľakne sa ani rockgardenov.

Plusy:

• Overený motor.
  • Integrovaná batéria.
  • Sila motora.
  • Dojazd.
  • Skvelá vidlica.

Mínusy:

• Hmotnosť.
  • Bez teleskopickej sedlovky.
  • Nešikovná páčka na tlmiči.

Dobrý dojem zostal

Aj napriek tomu, že som mal v poslednej dobe pocit, že všetky elektrobicykle sú rovnaké a nie je nič, čo by ma mohlo nejako extra v tejto kategórií osloviť, tak Corratec E-Power RS 150 29 CX LTD ma presvedčil, že aj taká maličkosť ako je integrovaná batéria môže potešiť. Bicyklu to pridalo nielen estetickú, ale aj funkčnú stránku. Corratec ostáva u mňa v priazni, nakoľko mi uľahčil výjazdy s rodinou, kedy môžem jazdiť spolu s dcérou celý deň aj v kopcovitom teréne. Funkčnosť, dobrá výbava a spoľahlivý motor sú základy, na ktorých je tento nemecký elektrobicykel postavený, a tak mi neostáva nič iné, len začať šetriť .

Corratec E-Power RS 150 29 CX LTD sa predáva za 3 999 € a viac informácií a kompletnú špecifikáciu nájdete na stránke procycling.sk.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.