Test: Plášť Hutchinson Skeleton 29x2,15 - rýchlik od kosti

Test: Plášť Hutchinson Skeleton 29x2,15 - rýchlik od kosti

Koniec augusta a začiatok septembra bol tento rok mimoriadne suchý. O dôvod viac prečo nahodiť plášte, ktoré poriadne letia a zároveň podržia.

Bezdušové plášte Hutchinson som mal možnosť testovať už minulý rok, kedy podstatne upravili moju mienku o tejto francúzskej značke. Tento rok sa naskytla možnosť poriadne prevetrať plášte z trochu iného súdka, a to XC novinku s názvom Skeleton.

Keďže už na Eurobiku som si poriadne okukal verziu so skinwall bočnicou, bolo jasné, že babie leto bude rýchle a zbesilé . Ak vás zaujíma, ako si plášte počínali po tom, čo dostávali poctivo mesiac na frak, čítajte ďalej!



2x50 deka bezdušákov poprosím!


Nedať nové čerstvo vybalené bezdušové plášte na váhu by v očiach “fóristov” bol neodpustiteľný čin, ktorý som nehodlal riskovať. Po amputácii plastového štítku putovali plášte nedočkavo na váhu. O pár gramov ťažší z dvojice plášťov vážil 556 gramov, čo vzhľadom na šírku a výšku dezénu považujem za veľmi rozumný kompromis medzi hmotnosťou a odolnosťou. Plášte pod pol kila obvykle toho moc nevydržia a extra nízka hmotnosť je pre “normočloveka” (rozumej nad 75 kg) skôr na škodu.

Sám som teda zvedavý, koľko toho tieto plášte znesú. Častým obchodným trikom výrobcov plášťov býva aj oblbovanie spotrebiteľa na strane šírky plášťa. Skeleton udáva šírku 2,15“, čo je v prepočte 54,61 mm. Mnou nameraná šírka cez bočnice čerstvo nahodeného plášťa na 23 mm ráfiku činila 54 mm, za čo si frantíci zaslúžia medailu za čestnosť!



Nahodenie ako z americkej reklamy


Ešte živo si pamätám, ako som toto leto dolámal montpáku na plášti so šedou bočnicou nemenovanej talianskej značky. Nahodenie Skeletonu na ráfik bola úplne iná pesnička. Jednu stranu som nahodil rukou, pri druhej strane som si pomohol na poslednom kúsku jedným zapáčením montpáky a bolo hotovo. Až som sa začal obávať toho, že fúkanie plášťa, ktorý ide na ráfik takto ľahko bude hotový pôrod. Hypotéza sa však nepotvrdila a obavy boli celkom zbytočné!

Pätky chytili na prvý fuk dielenskej pumpy a žiadny tréning tricepsov sa nekonal. Na bočnici sa neobjavili absolútne žiadne priesaky a trochu tmelu vybehlo len v spodnej časti pätky. Skrátka úplná brnkačka. Za 20 minút som nemal čo robiť, vrátane zotretia podlahy. Viac “user-friendly” bezdušové gumy som ešte asi nefúkal, a to už som toho za tie roky prestriedal požehnane.



Základ by sme mali, ide sa do ostrého!


Skeletonmi som nahradil univerzálne gumy s hrubším vzorom, ktoré mali každá cez 700 gramov a šírku 2,35 palca. Moje očakávania tak boli vysoké, no rozhodne som sa neplánoval voziť len po “poľňačkách”. Objem plášťov sa vizuálne zjavne okresal, no aspoň som sa vôbec nemusel obávať o priechodnosť plášťov cez zadnú stavbu.



Grip a jazdné vlastnosti - teória v praxi


Tí pozornejší z vás si asi všimli, že vzor plášťa v stredovej oblasti behúňa pripomína stavce a odtiaľ je odvodený aj názov Skeleton - teda kostlivec. Výška dezénu je pomerne nízka a v strede tvorí takmer súvislú kružnicu, čo veští, že plášť sa bude dobre odvaľovať a bude rýchly. Bočné štuple sú pomerne výrazné a ich úlohou bude kontrolovať, aby vám kolesá neustreľovali v náklone. V reálnych podmienkach boli plášte naozaj rýchle a vďaka nízkej rotačnej hmotnosti mi na Strave vyskakovali “Personal Recordy” v segmentoch častejšie, ako som bol zvyknutý.

Čo sa týka gripu, tak ten bol v suchých podmienkach úplne postačujúci a nikdy som nemal pocit, že by som strácal kontrolu nad bikom. Plášte dobre držali aj v mäkšom podklade, vďaka širokým “stavcovitým” výstupkom, ktoré zabraňovali tomu, aby koleso prekĺzavalo v strmších výšľapoch. Vo väčšom blate a v teréne s väčším množstvom voľných kameňov plášte už však strácali dych, čo je pomerne logické vzhľadom na ich určenie do sucha. Bočné štuple Skeletonu vedia zachrániť nejednu situáciu aj v náklone, no treba si zvyknúť trochu na “ON/OFF” prechod medzi stredom behúňa a hranou.

Profil plášťa má zvonovitý tvar a stred oproti bočným štupľom mierne vyvýšený, pričom medzi stredovou časťou a bočnými štupľami je cca pol centimetra priestoru bez vzoru. Pri náklone tento prechod mierne cítiť. Nie je to nič, na čo by sa nedalo po dvoch jazdách zvyknúť, len pokiaľ ste doteraz jazdili vpredu plášť, ktorý mal “žiarovkovitý” prierez, prvý moment bude pre vás trošku zvláštny.



Odolnosť a výdrž


Ako som už načrtol na začiatku, s plášťami som sa nemaznal a okúsili všetky lokálne traily, zvážnice a korene. Pre pokročilejších jazdcov nebude problém s nimi “odkarovať” ani náročnejšie trasy, no tým technicky menej zdatným by som odporúčal tento plášť buď len do sucha, alebo na zadné koleso, kde vám spraví veľmi dobrú službu. Napriek nízkej hmotnosti som s odolnosťou nemal žiaden problém. Plášť som neprepichol, nestrácal tlak a ani štuple nevykazujú žiadnu dávku opotrebenia po kamenistých a makadamových zjazdoch.



Plusy:

  • Rýchlosť.
  • Nízka hmotnosť.
  • Maximálne jednoduché bezdušové nahodenie.
  • Odolnosť.
  • Poctivá reálna šírka.

Mínusy:

  • V blatistom teréne stráca dych.
  • V ponuke iba jedna šírka 2,15”.




Pár slov na záver…


Hutchinson nesklamal ani v poradovom teste č. 2 a Skeletony si počínali naozaj veľmi dobre na všetkých frontoch. Od bezproblémového nasadenia, až po odolnosť. Pri plášti, ktorý má 550 gramov by som čakal určite nejaký háčik, či už v deklarovanej šírke, tesnosti bočníc, odolnosti alebo výdrži.

Žiadna z mojich domnienok sa však nepotvrdila a tieto plášte určite budú mojou tajnou zbraňou na rýchle maratóny a preteky do vrchu, kedy bude hlavnou požiadavkou čo najkratší presun zo štartu do cieľa, ktorý nebude na úkor funkčnosti. Svojou šírkou 2,15“ môžu byť zaujímavou voľbou pre všetkých tých, ktorí sa nevedia rozhodnúť, či ísť do 2,1-tiek alebo 2,25-tiek.

Testovaný plášť je v ponuke slovenského dovozcu Velon v cene 30 € a viac si môžete pozrieť na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up10thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Otázka výberu gravel pneumatík je v mojom prípade jasná a je to snáď vidieť v chválospevoch, ktoré odo mňa zožali GravelKing-y. Je preto na mieste sa báť mi poslať na test nejakú inú značku, nakoľko som evidentne zaujatý. A predsa to spravili.
Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Sedlo je časť bicykla v priamom kontakte s najcitlivejšími partiami cyklistu a cieľom každého z nás je mať také, o ktorom ani nevieme.
Test: Nová sada SRAM GX Eagle – rozsah na rozdávanie

Test: Nová sada SRAM GX Eagle – rozsah na rozdávanie

Sada SRAM GX bola prelomová v tom, že dostala jednoprevodníky ku masám. Hoci sa to možno ani nezdá, aktuálna sada SRAM GX Eagle je už jej treťou generačnou obmenou.
keyboard_arrow_up