Sériu ŠKODA BIKE OPEN TOUR čaká pomerne výrazná zmena

Koniec jedného z top maratónov u nás má za následok niektoré zmeny v rámci série a tiež možné zavedenie nových pravidiel.

Najväčším podujatím, čo do počtu účastníkov, sa už predbežne stal v tomto roku AUTHOR ŠKODA Bikemaratón Súľovské skaly. Ročníky, kedy bolo cieľom atakovať počet 1000 štartujúcich, doslova zmietla tohtoročná účasť 1352 bikerov, z ktorých 1270 dorazilo do cieľa niektorej z množstva tratí. Bol to skutočný rekord, ktorý zrejme z časti prispel aj k menej príjemným následkom.

Možno ste už počuli, alebo čítali, že jeden z najstarších maratónov u nás uzavrel svoju kapitolu práve na 20. ročníku a konať sa už nebude. Dôvody neskôr zhrnul hlavný organizátor Slavomír Strečanský do svojho vyjadrenia. Jeho kompletné znenie nájdete priamo v MTBIKER fóre a nižšie je uvedená skrátená verzia.

Vyjadrenie Slavomíra Strečanského

"Bikemaratónske dianie sa posúva kamsi, kam nechceme. Na akciách tohto typu sa kedysi schádzali ľudia, ktorí cyklistiku mali v srdci a na akciu si prišli zajazdiť z radosti a tešili sa, že stretnú rovnako „postihnutých“ jedincov. Tento ročník bikemaratónu bohužiaľ nielenže potvrdil trend z posledných rokov, ale o dosť výraznejšie ukázal, že tak ako sa k horšiemu menia medziľudské vzťahy všeobecne, tak aj na pretekoch sa stále viac objavuje arogancia, drzosť, hulvátske správanie, neochota rešpektovať pravidlá a vytráca sa tolerancia, slušnosť a zmysel pre poriadok. Každý rok po pretekoch pri odznačovaní trás vyzbierame množstvo odpadkov. Nečudujme sa teda ochranárom, vlastníkom pozemkov a miestnym obyvateľom, že sú nespokojní, keď nachádzajú počas pretekov a tesne po nich obaly z tyčiniek, gélov a iný špecifický odpad v prírode (dokonca aj v rezervácii !!!), popri plotoch, pred bránami a videli sme odpadky aj vo dvore! Týmto bordelárom je asi jedno, že si niekto musí dať námahu po pretekoch to vyzbierať, ale hlavne vysvetliť obyvateľom a vlastníkom pozemkov, že sa na budúce budeme snažiť minimalizovať odpad na trasách. Považujú za samozrejmosť, že ten chliev po nich niekto musí predsa upratať. Veď oni si zaplatili štartovné...

Za vážny až zásadný problém ale považujem ignorovanie pravidiel účasti na pretekoch. Začalo to už na parkovisku (obzvlášť keď v Súľove je jediné miesto, kde sa dá parkovať – lúka pod skalami), keď sa pár jedincov napriek pokynom usporiadateľov postavilo tak, ako to vyhovovalo im a komplikovali usporiadanie množstva ďalších áut. Dianie na prezentácii v sobotu ráno bolo chvíľami ako zo zlého sna. Pár vopred nezaregistrovaných ľudí sa hrubým spôsobom dožadovalo prihlásenia na preteky a našim ľudom na prezentácii oplzlo nadávali! Systém prihlasovania roky vysvetľujeme (ak máme osobné údaje pretekára v databáze vopred, štartovné sa dá zaplatiť aj v sobotu ráno) a snažíme sa vyjsť v ústrety, keď to je možné. Žiaľ za ďalšie, niektoré indivíduá nechcú pochopiť, že keď nemajú vopred zaplatené štartovné, treba si vystáť 2 rady, aby nezdržiavali tých, ktorí majú všetko v poriadku... Na prezentácii si naši usporiadatelia vypočuli toľko nadávok a urážok, že mi ich je ešte teraz ľúto.

Väčšina z nás organizuje preteky preto, lebo nás to baví a po vydarenej akcii nás teší pozitívne hodnotenie a spokojnosť účastníkov. Objektívna kritika nedostatkov je vítaná, akcie to posúva k lepšiemu. Keď je ale odmenou za 2 dni permanentného stresu za viac-menej dobrovoľnú prácu rodinných príslušníkov, priateľov a ďalších x pomocníkov ich urážanie a to len z dôvodu svojvoľného nerešpektovania pravidiel pretekov, tak to tolerovať nebudem. Bohužiaľ, ako to už býva, na pár nevychovaných jednotlivcov dopláca slušná väčšina. Je najvyšší čas začať riešiť tento nešvár na ďalších akciách, lebo sa pokojne môže stať, že pohár trpezlivosti a tolerancie pretečie aj ďalším organizátorom. Nešportové arogantné správanie a zahadzovanie odpadkov mimo vymedzených zón by malo byť trestané zákazom štartu na všetkých pretekoch.

Mrzí ma to viac, než si myslíte, no z vyššie uvedených dôvodov ďalší ročník bikemaratónu v Súľove už organizovať nebudeme. Ďakujem za porozumenie a všetkým slušným bikerom za doterajšiu účasť na pretekoch v Súľove."

Aké budú zmeny?

Z toho vyplývajú aj zmeny, ktoré sa uskutočnia v budúcom ročníku ŠKODA BIKE OPEN TOUR 2019. Tou zatiaľ plánovanou je zavedenie akéhosi systému, na základne ktorého by bolo možné ľudí, ktorí porušujú pravidlá upozorniť, resp. aj vylúčiť. Niečo na spôsob žltej a následne v druhom prípade červenej karty, pričom skutočne závažné priestupky by boli potrestané okamžitým vylúčením z podujatia a tiež z ostatých v rámci série. A čoho by sa dané priestupky týkali? Odhadzovanie odpadkov, nešportové správanie, ohrozovanie ostatných, vulgárne správanie voči usporiadateľom, regulovčíkom, ľudom na bufetoch a pod. Cieľom nie je samozrejme nikoho obmedzovať, len skúsiť trochu zabrániť tomu, aby pre pár ľudí trpeli ostatní. Veď na zrušenie jedného z top maratónov u nás s 20. ročnou tradíciou doplatia všetci „slušní“ bikeri, ktorých je väčšina. Tých pár „premotivovaných“, čo si myslia, že môžu všetko, alebo sú snáď na Majstrovstách sveta, môže zostať radšej doma...Detaily budú upresnené samozrejme neskôr, ale taký je predbežný plán, ktorý nám prezradil Pavol Grujbár (organizátor ŠKODA STUPAVA Trophy) na základne rozhovorov s ostatnými organizátormi podujatí ŠBOT.

Tou potvrdenou zmenou je úprava termínov na budúci rok a jeden nový prírastok. Podujatie ŠKODA STUPAVA TROPHY sa presunie z júlového termínu na júnový. Konkrétne sa bude konať 21 – 23. júna, teda cca o mesiac skôr, ako sme boli doteraz zvyknutí. Do kalendára ŠBOT pribudne Cyklomaratón Topoľčianky s dátumom 27. júla. Podujatie má síce krátku históriu, ale už prvé 2 ročníky presvedčili o svojej kvalite. Pozitívne ohlasy jazdcov boli z viacerých strán, o čom ste si mohli prečítať aj v našich reportážach z roku 2016 a 2017.

Ako som písal vyššie, všetky detaily sa upresnia neskôr a dúfajme, že následky, aké mala akcia v Súľove, boli dostatočným varovaním. Zatiaľ nás čaká ešte finále súčasnej série, ktoré sa bude konať na podujatí ŠKODA Slovenský raj už 8. septembra.