ShockWiz – keď odpruženie myslí
Minule sme predstavili Fox LiveValve, ktorý dokáže na základe vonkajších podnetov regulovať odpruženie. Aj ShockWiz-u je možné prisúdiť prívlastok mysliaci, keďže vyhodnocuje na základe impulzov určité dôsledky.
ShockWiz síce nie je až takou novinkou, ale v napĺňaní svojej funkcie nemá veľkú konkurenciu. V roku 2016 sa objavil na Kickstarteri (stránka, na ktorej môže ktokoľvek prezentovať svoj projekt a vyzbierať naň peniaze prostredníctvom dotácií). Nakoniec ho však získal Sram. Pomocou svojej značky, Quarq, ktorá sa zaoberala dátami a technológiami, priviedli produkt plnohodnotne na trh.ShockWiz možno označiť ako systém nastavenia odpruženia. Všetko potrebné sa odohráva práve v tejto malej „krabičke“. Ku koncovému užívateľovi, teda jazdcovi, sa údaje dostanú cez bluetooth pripojenie, v podobe prehľadnej schémy, zobrazenej v originálnej aplikácii ShockWiz. Počas jazdy nie je potrebné mať v blízkosti mobilný telefón – ShockWiz ukladá informácie do vlastnej pamäte vo vnútri zariadenia.
Vo vnútri samotného ShockWiz-u je uložený vysoko-citlivý tlakový senzor a mikroprocesor. Princíp spočíva v jeho pripojení na vzduchový ventil, poväčšine uložený v ľavej nohe vidlice alebo na tlmiči, vďaka čomu je ShockWiz-u sprostredkovaný chod odpruženia a súčasne aj jeho nedostatky. Senzor dokáže získavať konkrétne informácie o aktivite vidlice či tlmiča každú stotinu sekundy, čo je celkom úctyhodné. Následne sa zozbierané údaje vyhodnocujú algoritmami, vyvíjanými práve pre tento účel. Ako udáva samotný Quarq, „algoritmy pochádzajú z analýzy dát, získaných zo všetkých disciplín horskej cyklistiky, ako aj širokej škály povrchov – od začiatočníkov po pretekárov na svetovom pohári či svetovej sérii v endure.“ Kontinuálne zmeny v tlaku počas jazdy sú indikáciou správnosti/nesprávnosti nastavenia odpruženia.
Celkovo dokáže Shock-Wiz odlíšiť až 5 rôznych neadekvátnych aktivít v správaní sa vidlice/tlmiča, akými sú napríklad prílišné norenie sa vidlice do zdvihu, dostávanie sa na doraz či „poskakovanie“ (príliš rýchly návrat do pôvodného zdvihu). Ohlásenie prebieha v zobrazení konkrétneho stupňa na škále „zlý – slabý – ok“. Aby ste si nemuseli lámať hlavu, čo máte vykonať pre zlepšenie výkonu, rovnakým spôsobom sú odporúčané zmeny v nastavení odpruženia. Nimi sú tlak vzduchu vo vidlici, odskok, rýchla a pomalá kompresia, či množstvo tokenov (teda dodatočných vymedzovacích vložiek, ktoré znížia objem vzduchovej komory, čím sa upraví priebeh pruženia - najmä ku koncu zdvihu bude citeľná potreba väčšej pôsobiacej sily na ponorenie sa vidlice). Mimo iné, dokáže ShockWiz merať aj údaje, akými sú dĺžka skoku – čas strávený „vo vzduchu“ (v milisekundách).
ShockWiz nepôsobí bezprostredne v danej chvíli tým, žeby upravoval „in real time“ nastavenia, ale je len pomocníkom pri správnom „štelovaní”. Pred samotným testovaním je možné zadať parametre spojené s bicyklom a jazdcom, pomáhajúce vyhodnocovať viaceré jazdy navzájom. Vytvorenie svojho profilu v aplikácii vyžaduje zadanie hmotnosti bicykla, typ odpruženia v zmysle zdvihu, súčasný počet tokenov, či aktuálne podmienky na traili. Zariadenie si už potom vie získať informácie ako vonkajšia teplota, základný tlak vzduchu v komore, alebo štýl nastavenia. Posledné menované je akýmsi celkovým zhrnutím nastavení jednotlivých prvkov vidlice/tlmiča.
Je možné si vybrať z trojice módov.
- 1. Vyrovnaný – Celkovo harmonické rozvrhnutie medzi trakciou, komfortom a efektívnym šliapaním. Najvyužívanejší štýl užívateľov ShockWiz.
- 2. Hravý – Obdoba vyrovnaného módu, avšak s aktívnejším prejavom.
- 3. Vlastný – Možnosť vybrať si z 15 rôznych kombinácií tuhosti a aktivity, pre optimálny pocit z jazdy.
Tuhosť možno vybrať z 5 úrovní, od najmäkšej až po najtvrdšiu, ktorej výsledkom je prispôsobenie sa štýlu jazdenia – najmäkšia pre tých, ktorí trávia svoje výjazdy najmä na rozbitých chodníčkoch. K najtvrdšej sa poväčšine hlásia pretekársky založení jazdci a skôr z disciplín blízkym XC. Živosť už podľa označenia hovorí o aktívnom správaní sa odpruženia v „dynamických“ situáciách (technické úseky, skoky). Pre jeho nastavenie sú dostupné 3 úrovne, od pasívnejšieho k aktívnemu.
Ako už z textu mohlo vyplynúť, použitie je možné len so vzduchovými vidlicami a tlmičmi. Čo sa týka jednotlivých značiek, ShockWiz pokrýva väčšinu dominantných výrobcov, akými sú RockShox, Fox, Marzocchi, DVO, Manitou, Formula, Cane Creek alebo Cannondale. Ich zoznam je doplnený aj inými. Spolu so samotnou kompatibilitou je potrebné zhodnotiť aj stav vidlice/tlmiča po jeho technickej stránke. Zanedbanie údržby ovplyvňujúcej chod odpruženia môže viesť k nepresným výsledným hodnotám a teda zbytočnej snahe ho adekvátne nastaviť. Pripevnenie k samotnej vidlici či tlmiču je uskutočnené, z jednej strany cez hadičku pripojenú na vzduchový ventil, ale aj jednoduchými sťahovacími páskami na korunke vidlice. Napájanie zabezpečuje často využívaná plochá batéria CR2032. Hmotnosť sa zastavila na hodnote 45 g.
Cena tejto vecičky je okolo 349 € pre klasické vidlice, 399 € pre „upside-down“ modely, teda napr. RockShox RS-1. Pre mnohých bude ideálna skôr možnosť prenájmu na pár dní, čo je samozrejme už v rukách samotných predajcov.
Každým rokom prichádzajú viac a viac technológiami nabité bicykle (ale aj iné produkty), ktorých účelom má byť skvalitnenie a väčší pôžitok z jazdy. ShockWiz určite patrí do kategórie praktických a užitočných vynálezov, vďaka ktorým je možné reálne prispieť k adekvátnejšiemu nastaveniu bicykla ako celku. V konečnom dôsledku je ale na každom jazdcovi samotnom či si nechá poradiť od elektronického zariadenia, alebo sa bude naďalej pridŕžať zaužívaných rád, overených rokmi jazdenia.
Zdroje: quarq.com/shockwiz
foto: quarq.com/shockwiz, ridefox.com, instagram
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre