Rozhovor: Útrapy Bratislavského cyklistu

Rozhovor: Útrapy Bratislavského cyklistu

53 komentárov

Henry33 09.09.2018 12 fotografií   Cestna Cyklistika Pravidla Bratislava Cyklotrasy Rozhovor Cyklistika

S prichádzajúcim školským rokom sa nám po prázdninách na cestách doprava pekne zahustila, a tak pre mnohých z nás, čo nechcú pol dňa presedieť v zápche je logické, že radšej siahneme po bicykli alebo verejných dopravných prostriedkoch.

 

Nie je tajomstvo, že situácia na Slovensku a v našom hlavnom meste je žalostná a cyklociest je ako šafránu. A aj tých málo, ktoré môžete v Bratislave nájsť, je neraz blokovaných nezodpovednými vodičmi. Práve z tohto dôvodu vznikla Facebook komunita “Útrapy Bratislavského cyklistu”, ktorá si dala za cieľ poukázať na nezákonné správanie a pomoc cyklistom v hlavnom meste. Viac sa dočítate v rozhovore s bratislavským cyklistom.

V poslednej dobe sme mohli zaregistrovať na FB novú iniciatívu za lepšie podmienky cyklistov v Bratislave. Kde sa zrodila myšlienka na takúto stránku?
Útrapy Bratislavského cyklistu sa zrodili, ako inak, v bratislavskej premávke. Téme dopravy v meste som sa venoval už dávnejšie a keďže je v odborných kruhoch jasné, že najlepšie riešenie dopravy v meste je kombinácia cyklodopravy, MHD a peších presunov, rozhodol som sa, že je čas, aby som k jej zlepšeniu prispel tiež a odľahčil bratislavské cesty a chodníky od áut a začal som jazdiť do práce a na nákupy na bicykli.

Bol som ale naozaj prekvapený z toho, v akom stave je cykloinfraštruktúra v Bratislave a čoho všetkého sú schopní niektorí vodiči. Úplne bežným javom bolo, že som každých pár metrov musel zísť z cyklotrasy, pretože na nej parkovalo hneď niekoľko áut. Zo začiatku som to teda začal riešiť individuálne priamo na mieste. Spýtal som sa šoféra či vie, že stojí na cyklotrase a následne ho požiadal, aby z nej s autom odišiel. Tak desatina prípadov skončila ospravedlnením a odchodom z cyklotrasy.

Zbytok sa pohyboval na škále od úplnej ignorácie, cez vulgárne nadávanie, až po vyhrážanie sa a pokusy o napadnutie, ktoré tvorili tak tretinu prípadov. V tom čase som aj písal emaily firmám, ktorých dodávky som na cyklotrasách stretol a ktorých zamestnanci boli po upozornení vulgárni a agresívni. Obvykle však bez odpovede, či len s generickým odbitím. Volanie polície tiež končilo neúspechom a tá keď aj dorazila, tak to bolo dávno potom, ako previnilec odišiel.

Keď som si k tomu pridal koľkokrát ma na živote ohrozili šoféri na cestách, pričom som po ich následnom upozornení čelil priamym fyzickým útokom, bolo mi jasné, že pokiaľ sa nezačnem venovať bojovým umeniam či zbraniam, alebo si nezaložím právnu kanceláriu, tak tadiaľto cesta nepovedie. Vieru v ľudstvo som ale nestratil, tak som sa rozhodol, že to skúsim zmeniť verejným tlakom a založil som facebookovú stránku, na ktorej som začal dokumentovať, s čím sa stretávam na cestách. Netrvalo dlho a zistil som, že v tom nie som zďaleka sám a rýchlo sa začali objavovať príspevky od ďalších ľudí, ktorí sú v rovnakej situácii ako ja.



Povedzme si ešte na úvod, čo sa smie na cykloceste a čo nie, aby sme boli v obraze.
Cyklocesta slúži hlavne pre cyklistov a cyklistky a má tvoriť bezpečnú cestu, pričom na ňu môžu vstupovať ešte aj ľudia na korčuliach, kolobežkách, skateboardoch, či lyžiach (vážne). Chodci ale na ňu vstupovať nesmú, okrem prípadov, kedy ju križujú. Potom je tu ešte vyhradený jazdný pruh pre cyklistov, ktorý slúži výhradne cyklistom a cyklistkám. A samozrejme sú tu priechody pre cyklistov, cez ktoré môžu cyklisti jazdiť bez zosadnutia.

Autá nesmú používať (ani na minútku) ani cyklocesty, ani vyhradené jazdné pruhy pre cyklistov, a nemôžu ani zastavovať a stáť na značkách cyklokoridoru na cestách. Realita bratislavských cyklotrás je však niekde úplne inde. Vyhradené jazdné pruhy a cyklotrasy slúžia v centre ako bezplatné parkoviská, pričom toto konanie nikto efektívne nepostihuje, takže je to pre mnohých dlhodobým riešením parkovania a pre mnohé podnikateľské subjekty zasa výhodnou cestou, ako podnikať na úkor obyvateľov a obyvateliek mesta.

Cyklotrasy však ignorujú veľmi často aj chodci, ktorí by na ne mimo križovania nemali vôbec vstupovať. Vznikajú potom naozaj nebezpečné kolízne situácie, čo platí najmä na frekventovaných ťahoch, akým je napríklad Starý most či Trenčianska ulica. Tam sa na jasne označenú cyklotrasu neváhajú vybrať ani matky s kočíkmi a pobehujúcimi malými deťmi, či ľudia venčiaci svojich psov s vodítkom krížom cez celú cyklocestu. Niekedy tam človek uvidí či zažije naozaj dychvyrážajúcu nezodpovednosť a hrozivo nebezpečné situácie spôsobené chodcami na nesprávnom mieste.



Cieľom stránky je len poukázať na problémy cyklistov alebo robíte aj nejaké opatrenia, či protesty?
Spočiatku stránka slúžila najmä na dokumentovanie stavu, aby sme mali argumenty, ktorými môžeme tlačiť na kompetentných a dosiahnuť tak zlepšenie. Postupne sa však začali vynárať určité schémy správania niektorých aktérov. Napríklad sa ukázalo, že cyklotrasy v centre s obľubou využívajú kuriérske spoločnosti, závozníci, či taxikári ako bezplatné parkovacie miesta. Tak sme na to začali poukazovať a žiadať od firiem cez sociálne siete, aby s týmto správaním prestali. Obzvlášť v prípade vodičov z povolania to je zatiaľ jediná cesta ako to riešiť, keďže tam som sa stretol s asi najväčšou mierou arogancie a agresivity.

Práve táto taktika umožňuje ľuďom zapojiť sa a dostať problém do povedomia verejnosti, ako aj tých, ktorí robia rozhodnutia v týchto firmách. Zvažujeme však aj zorganizovanie verejných akcií. Napríklad sa pohrávame s konceptom „Na minútku“, kedy by sme v dohodnutý deň a čas všetci preniesli každodenné správanie vodičov na cyklotrasách na ich domácu pôdu – na cesty. Cyklisti a cyklistky by odstavili svoje bicykle v špičke uprostred jazdného pruhu, zapli si blikačky, na bicykel pripli papier s obľúbenou frázou šoférov parkujúcich v cyklopruhoch „len na minútku“, a odišli by. Rozhodne by bolo zaujímavé dať šoférom príležitosť vyskúšať si na vlastnej koži, ako sa jazdí v pruhu, v ktorom každých pár metrov niekto zastavil „na minútku“.



Je táto stránka zameraná iba na Bratislavu alebo môžu prispievať cyklisti aj z iných miest? Poprípade v budúcnosti plánujete expanziu aj do iných miest?
Stránka je zameraná na Bratislavu, a tak to je dobre. Minulá skúsenosť s podobným projektom “Parkujem ako debil” ukázala, že moc široký záber nedokáže vytvoriť adekvátny tlak. A tým, že všetci, čo za stránkou stojíme, spravujeme ju a aktívne jazdíme po Bratislave, vieme veľmi autenticky ľuďom priblížiť, čo sa vlastne na cyklotrasách deje, ktoré problémy sú najpálčivejšie. To by sme v inom meste nedokázali. Občas však zdieľame aj zaujímavé informácie z iných miest, či krajín. Obzvlášť porovnávania so zahraničím sú často veľmi trpké. Čo sa však týka iných slovenských miest, najlepšie čo môžu ľudia spraviť, je založiť si svoje vlastné Útrapy miestneho cyklistu. My im radi poskytneme know-how, ktorý je veľmi jednoduchý. Stačí založiť stránku s výstižným názvom a začať dokumentovať porušovanie zákona a ohrozovanie cyklistov v meste.

Pre ľudí treba pripraviť bezpečný a anonymný kanál na pridávanie fotografií – to môže byť po počiatočnom vybudovaní dôvery pokojne aj samotný Facebook a správy pre stránky. Pomôcť ale môže napríklad aj emailová adresa. Nuž, a potom stačí vyzvať ľudí, aby tiež posielali svoje fotografie, začať v zverejnených príspevkoch označovať firmy a inštitúcie, ktoré pravidlá porušujú a ohrozujú cyklistov, volať k zodpovednosti vedenie mesta, ktoré má cyklotrasy na starosti, požadovať od miestnej polície nápravu a pomáhať dostať tému cyklodopravy do verejnej diskusie. Čo je obzvlášť dôležité vzhľadnom na blížiace sa komunálne voľby. Takže ak váhate, či založiť svoju regionálnu stránku, tak teraz je ten správny čas začať.

Často označujete vinníkov vo vašich príspevkoch, aké sú ich reakcie? Snažia sa situáciu riešiť a napraviť do budúcna?
To je zatiaľ veľmi individuálne. Zo začiatku nás samozrejme ignorovali. S rastom stránky a s väčším počtom zapojených ľudí však už firmy reagovať začali. Niektoré mali naozaj príkladné reakcie, promptne sa ospravedlnili, prisľúbili preškolenie personálu, a odvtedy sme ich už na fotkách nevideli. Potom sú tu firmy, ktoré nás potichu ignorujú, ale je zjavné, že odkaz dostali a ich vodiči už porušujú pravidlá výrazne menej. A potom sú tu také, ktoré rady prerážajú dno a ktoré sa ešte verejne bijú do pŕs, že v porušovaní budú pokračovať. Aj tie ale postupne zisťujú, čo dokáže veľké množstvo vytočených cyklistov a že pre ich PR bude naozaj lepšie začať brať ohľady na ostatných a dodržiavať zákon.

Pri jednej z firiem sme toto mohli nedávno sledovať v priamom prenose. S rastúcim počtom zapojených cyklistov zrazu začali mazať a prepisovať svoje reakcie,komentáre a z útočenia prešli do ospravedlňovania. Tu sa naozaj oddeľuje zrno od pliev a firmy si musia dvakrát rozmyslieť, či im tých pár eur a minút ušetrených za parkovné a vykládku tovaru stojí za pokazenú reputáciu. Tým pokrokovým obvykle nie a správajú sa podľa toho. Nuž a potom sú tu verejné inštitúcie, ale to je zasa kapitola sama o sebe.



Stalo sa vám, že po poukázaní na problém sa vám niekto vyhrážal?
Odkedy máme stránku, tak priamo nie. To bol aj dôvod, prečo som ju založil – pridať dodatočnú vrstvu ochrany medzi nás cyklistov a agresívnych jedincov, ktorých sú bratislavské cesty naozaj plné. A funguje to zatiaľ dobre, keďže v momente ako problém spravíme verejnou témou, násilie ako nástroj umlčania kritiky už prestáva spoľahlivo fungovať. Aj to myslím stojí za tým veľkým množstvom fotiek, ktoré dostávame. Ľudia totiž zistili, že sa konečne môžu ozvať proti neprávu a krivde bez toho, aby riskovali, že ich za to na ulici napadne nejaká hlavohruď či nervózny závozník. Samozrejme, na stránke sa pravidelne objavujú vyhrážky agresívnych vodičov, ale takých automaticky blokujeme a nahlasujeme.

Veľa príspevkov je smerovaných aj na Mestskú políciu, ako sa stavia k porušovaniu zákona?
Mestská polícia je pre nás aktuálne komplikovanou témou. Mesto má tichú dohodu so štátnou políciou, takže ak kontaktujete s porušením 158, automaticky vás bez diskusie prepoja na Mestskú políciu. Tá však nemá kapacity na to, aby mohla riešiť problém takéhoto rozsahu, akým je parkovanie na cyklotrasách, keďže často majú na danú mestskú časť len jednu alebo dve hliadky, ktoré majú kopu ďalšej roboty. V praxi to potom vyzerá tak, že hliadka dorazí pokojne aj za 15-20 minút, počas ktorých má vinník dostatok času, aby pohodlne zmizol. Toto je teda nezvládnutie riešenia dopravy zo strany mesta, ktoré zodpovedá za kapacity mestskej polície.

V poslednej dobe sa však hromadia dôkazy toho, že Mestská polícia sama tento problém ignoruje a okolo áut na cyklotrase len nečinne prechádza. Navyše máme informácie od niektorých prevádzok, ktorých závozníkom údajne mestskí policajti povedali, že môžu pokojne odstaviť auto v cyklotrase. Čo považujem za absolútne neprijateľné. Znamená to teda, že tu máme problém, ktorý nikto kompetentný nemá kapacity riešiť, a v niektorých prípadoch zjavne ani vôľu. Cyklisti a cyklistky tak ostávajú visieť v akomsi vákuu, kedy sú v ich snahe zlepšiť dopravu v meste neustále obmedzovaní a ohrozovaní vodičmi, ktorí ignorujú zákon. Nemá im v tom kto pomôcť, a tí, ktorí to majú riešiť, im autá pod kolesá nakoniec možno aj sami posielajú.



Nemohol som si nevšimnúť takú malú FB vojnu s Políciou Slovenskej Republiky, ako to celé vzniklo?
Ako som už spomínal, pri tomto množstve fotiek sa začnú objavovať rôzne schémy správania niektorých skupín a inštitúcií. A v prípade štátnej polície to opakovane bolo parkovanie na cyklotrasách a cyklokoridoroch bez zapnutých majákov (pri ktorých zapnutí majú výnimku podľa § 40 cestného zákona, kde je odsek 10) ušitý práve na tieto situácie). Fotky sme samozrejme zverejnili a označili na nich facebookovú stránku Polície v očakávaní, že táto pôjde príkladom, vysvetlí situáciu a vysvetlí vodičom, že sa na cyklotrasách skrátka neparkuje. Opak bol ale pravdou a admin stránky sa rozhodol stiahnuť policajný zbor ku dnu výhovorkami a ospravedlňovaním porušovania zákona a ohrozovania cyklistov a to dokonca v situácii, kedy mala polícia asi 30 metrov od daného miesta vlastné parkovisko.

Pokračovala potom séria útokov na cyklistov s náučnými videami, čo všetko nesmú robiť, a ako sa nesmú správať. Čo by bolo za iných okolností úplne v poriadku, keďže cyklisti skutočne na chodníkoch nemajú čo robiť. Avšak v situácii, kedy polícia nie len že nie je schopná zabezpečiť zjazdné a bezpečné cyklotrasy a dodržiavanie zákona vodičmi tak, aby cyklistov v premávke svojou jazdou neohrozovali na životoch, a kedy jej vlastní zamestnanci parkujú autá na cyklotrasách a cyklokoridoroch a idú tak vodičom príkladom, vyznieva takáto osveta naozaj cynicky a robí viac škody než úžitku. Považujem to zo strany polície za obrovské zlyhanie v zabezpečovaní bezpečnosti na cestách. A tomu zodpovedali aj reakcie a hnev cyklistov a cyklistiek na našej stránke.



Aký názor má mesto na takéto správanie motoristov, predsa len je aj v ich záujme rozvoj bezpečnej cyklodopravy?
Mesto hrá v tejto zápletke mŕtveho chrobáka a nereaguje. Primátor Nesrovnal si svoju kampaň postavil aj na rozvoji cyklistiky ale počas štyroch rokov vo funkcii bol v rozvoji cyklodopravy aktívnou prekážkou, naplánované projekty nerealizoval, existujúce ničil (napríklad cyklotrasa na nábreží) a Mestskú políciu ponechal v stave, kedy nemá kapacity plniť si svoje úlohy v dostatočnej miere. Cyklokoalícia má túto oblasť jeho pôsobenia výborne zmapovanú, keďže veľmi intenzívne pracuje na rozvoji cyklotrás v meste a k tomuto budú vedieť povedať najviac a z prvej ruky práve oni. Ich práca je v tomto smere naozaj nenahraditeľná.

Čo by podľa vás mala Polícia či už štátna alebo mestská začať robiť, aby sa zlepšila situácia pre cyklistov v Bratislave?
V prípade Mestskej polície je to hlavne jasná požiadavka od nového vedenia mesta po komunálnych voľbách na navýšenie kapacít tak, aby dokázali zabezpečovať poriadok na cyklotrasách. V súčasnosti na nich parkuje toľko áut, že keby len v centre venovala jednu hliadku cyklotrasám, tak by na pokutách zarobila za deň na svoj plat na celý mesiac bez väčšej námahy. V prípade štátnej polície sú to štyri veci. Prvou z nich je presadzovanie výstavby bezpečných cyklotrás v každom dopravnom projekte, ktorý im prejde cez ruky. Stavebne oddelené cyklotrasy sú najlepšou cestou, ako dostať bezpečne a spoľahlivo cyklistov z ciest a chodníkov.

Druhou vecou je zabezpečenie osvety medzi šoférmi o tom, ako sa majú správať k cyklistom na ceste, čo je to bezpečné obiehanie, a čo je to vyhradený pruh pre cyklistov, a že na ňom nemajú čo robiť. V treťom rade je to zodpovedné trestanie porušení týchto pravidiel a všetkých ohrození cyklistov na cestách či cyklotrasách, aby tie boli pre ľudí naozaj bezpečné. A v štvrtom rade odporúčam vymeniť admina ich facebookovej stránky. Robí polícii naozaj medvediu službu a vytvára zlú krv medzi ľuďmi a políciou, ktorá má už teraz najnižšiu dôveru spomedzi všetkých polícií v Európskej únii.



Samozrejme aj cyklisti nie sú bezchybní, čo by ste odporučili im, ako sa správať na cestách, aby zbytočne neohrozovali seba a neprovokovali vodičov a jazdili čo možno najbezpečnejšie?
Samozrejme, samému sa mi niekedy zastavuje rozum, keď vidím, čo dokážu niektorí cyklisti robiť na cestách (a bohužiaľ aj na chodníkoch). O to väčším dôvodom je pre mňa pracovať na tom, aby mali bezpečné cyklotrasy a nejazdili v premávke a po chodníkoch. Pokiaľ ale idú na bicykli do premávky, tak zásady bezpečnosti sú veľmi jednoduché. Zoznámiť sa aspoň so základmi cestnej premávky – kto má kedy prednosť, čo znamená ktoré svetlo na semafore, ako dávať znamenie o zmene smeru jazdy a podobne.

Riadne osvetlenie a využívanie správneho smeru jazdy už považujem za samozrejmosť. Následne je to potom zvoliť štýl jazdy, ktorý bude bezpečný. To znamená nejazdiť na úplnom kraji vozovky, kde v prípade nejakej prekážky a natesno obiehajúceho auta človeku neostane žiaden manévrovací priestor a môže to skončiť zle. Najlepšie je teda nechať si po pravej strane bezpečný odstup. A v neposlednom rade netreba zabúdať na to, že bicykel patrí do premávky rovnako ako autá a nie je v doprave v meste prekážkou, ale riešením. Bez ohľadu na to, ako veľmi sú z toho šoféri nervózni.

Ktoré úseky sú z vášho pohľadu najrizikovejšie?
Nemyslím si, že existujú vyslovene rizikové úseky. Problémy vytvára rizikové správanie. V zásade sa každý úsek dá prekonať bezpečne, pokiaľ tomu všetci prispôsobia svoj štýl jazdy. Avšak aj na tých najlepšie nadizajnovaných úsekoch stretneme šoférov, ktorí predbiehajú cyklistov s odstupom 15 centimetrov a v plnej rýchlosti, prípadne odbočujú doslova cez cyklistov tak, že strhnú volant len pár centimetrov pred ním. To sú veci, ktoré sa mi dejú naozaj kdekoľvek. Paradoxne sa z tohto dôvodu často cítim bezpečnejšie na hlavných šesťprúdových ťahoch, než na kľudných bočných cestách. Dobrý dizajn ciest je teda síce dôležitý, ale oveľa dôležitejšia je v tomto prípade osveta a výchova vodičov, a samozrejme trestanie nebezpečného správania.

To sú faktory, vďaka ktorým vidíme priepastné rozdiely pri ceste do zahraničia, kde je celkom bežné, že vodič pokojne čaká za cyklistom až do bodu, kedy ho bude môcť bezpečne obehnúť cez vedľajší jazdný pruh. V týchto krajinách je zároveň štandardom jazdenie cyklistov vedľa seba, pretože je to bezpečnejšie riešenie tlačiace šoférov k obiehaniu cez vedľajší pruh, rovnako ako by obiehali auto. Zatiaľ čo u nás, v krajine kde polícia v riešení dopravy tragicky zlyháva, vás skôr vodič vytrúbi, obehne vás o pár centimentrov, cez okienko na vás vypustí spŕšku vulgarizmov a ešte to zaklincuje ostriekaním vodou z ostrekovača a odchádza s pocitom, že je vlastne ešte aj v práve. Je to skrátka problém dopravnej kultúry a miery dodržiavania pravidiel, ktoré je akútne potrebné začať riešiť.



Čo bolo asi najhoršie porušenie z vášho pohľadu, s akým ste sa mohli stretnúť?
Takých je asi dosť, keďže mám po Bratislave najazdených tisícky kilometrov ročne. Ale najviac adrenalínu mi privodil vodič kĺbového autobusu Dopravného podniku Bratislava, ktorý ma predbiehal tak, že v momente, ako ma obehol prvou nápravou, tak sa začal zaraďovať rovno ku krajnici. V bode, keď už ma obiehal kĺbom autobusu, som musel začať prudko brzdiť, inak by ma vlečkou strhol rovno pod kolesá. Vodiča som samozrejme dobehol a na zastávke hneď konfrontoval a posielal sťažnosť na DPB. Ten ma však odbil generickou odpoveďou s tým, že skutok sa vlastne nestal a vodič mi podľa vlastných slov nechal dostatok priestoru. Druhý silný zážitok, ktorý sa mi párkrát zopakoval, bol zasa postavený opačne.

Vodič autobusu či nákladného auta ma obieha najlepšie ako vie – cez vedľajší jazdný pruh – a do toho sa objaví vodič, ktorý sa rozhodne v plnej rýchlosti preletieť medzi mnou a predbiehajúcim nákladiakom. To sú skutočne prípady, ktorým by mali rovno zobrať vodičské oprávnenie. Takýchto situácii sa našťastie deje už len málo. Ale zážitok je to rozhodne silný a motivuje človeka kúpiť si ešte aj na bicykel kameru, aby sa vôbec mohol dovolať práva.

Aký je ďalší postup stránky a celej iniciatívy? Plánujete nejaké výchovné nálepky, aké napríklad používajú aktivisti v Rusku na motoristov?
Uvidíme, blížia sa komunálne voľby a je potrebné dostať do predvolebnej diskusie tému cyklodopravy. To sa dá rôznymi spôsobmi. Lepenie nálepiek na autá ale nie je najšťastnejším riešením. Okrem spomínanej akcie „Na minútku“ ešte zvažujeme do volieb stihnúť rátanie áut parkujúcich na cyklotrasách v centre za deň. Uvidíme, na čo bude čas a odhodlanie. Každopádne databáza našich fotografií na stránke je voľne dostupná pre každého, ktorý by ich vedel využiť vo svojej snahe za zlepšenie cyklodopravy v meste, takže verím, že bude využívaná viac a viac aj inými ľuďmi.

A samozrejme dúfame, že nebude trvať dlho a stránku budeme môcť pokojne zrušiť, lebo už nebude čo riešiť. Možno by teda bolo fajn, otvoriť tému zmeny legislatívy, ktorá by umožnila uplatniť model známy zo zahraničia, kedy stačí polícii poslať fotku nelegálne zaparkovaného vozidla, a tá už problém automaticky bude riešiť. U nás zatiaľ dostávame po takých fotkách len výhovorky, ako sa to nedá. Toto by teda mohol byť veľmi efektívny nástroj, ktorý by našu stránku úspešne zbavil jej opodstatnenia.

Takže toto je jeden z možných smerov. Inak nemáme žiadny solídny plán, keďže stránka vznikla skôr ako reakcia na každodennú realitu a veľkosť komunity, ktorá okolo nej vznikla ma samého prekvapuje. Ale určite chceme jej potenciál využiť naplno a spraviť čo sa bude dať preto, aby boli cyklotrasy v meste zjazdné a bezpečné, a aby sa v Bratislave podarilo vybudovať udržateľnú dopravnú infraštruktúru, ktorá má potenciál spraviť mesto oveľa lepším miestom pre život, než je dnes.

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa úspechov.
Viac informácií nájdete na Facebook stránke: Útrapy Bratislavského cyklistu.

Pozn. redakcie: MTBIKER si váži prácu Polície Slovenskej republiky a cieľom článku nie je snaha vyostrovať situáciu, ale poukázať na danú problematiku a potrebu venovať jej patričnú pozornosť.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Bicykle ~ Horské bicykle):

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Horské bicykle)

Komentáre

Coffey32 09.09.2018 (18:30)

v KE také cyklopruhy tuším ani niesu...

 
Žigo Coffey32 09.09.2018 (20:19)

Na Hlavnej cca 200m pred pesou zonou http://www.cyklodoprava.sk/cyklodoprava/cyklisticke-komunikacie/kosice/ Ale od 2013 sa uz mohlo co to zmenit.

 
Sarinator Coffey32 10.09.2018 (07:05)

V KE je jeden dlhy v Ceremly, Je zo zamkovej dlazby na cestaku Paris Roubaix, Na opcnej strane je chodnik plny zaparkovanych aut skocikom sa nie vzdy da prejst. Vyseldok, kociky, chodci, turisti, psiky na cyklotrase spolu s mtb, a ludia co jazdia cestu tak na ceste kde zakaz viazdu pre bicykle v danom useku. No ked su vsetci zucastneny ohladuplny tak sa da

 
p.ferenc.ml 09.09.2018 (20:17)

funtomicorsair Neviem čo sa rozčulujete. Chalan je bratislavčan, hnevá ho situácia aká je. On naozaj nemôže za to že mesto na Vás serie. Rieši situáciu tam kde môže.

 
funtomi p.ferenc.ml 09.09.2018 (20:24)

to bola len taka mala ironia, som uplne kludny a vysmiaty

 
Sarinator 10.09.2018 (07:15)

Problem bude v spolocnosti, ktora v pausale porusuje zakon a eticke normy.
Moj oblubeny priklad je Sajfa s dronom porusuje vsetky vyhlasky dopravneho uradu i bezpecnostne pravidla a to tak, ze je to na basu, Ma videa kde jazdi 80 v obci. Vysledok: je to jeden z najoblubenejsich moderatorov a podla mnohych skvely clovek.
Preto meno cyklistu za mna Don Quijote de la Mancha, lebo v spolocnosti, ktoru tovrime je zakon doporucenim a nie noromou.

 
urmibikes Sarinator 10.09.2018 (07:35)

wau, ty "slnieckar", tvoj pohlad na svet je neuveritelny. na tento web patri cokolvek co chcu jeho admini, ty o tom nerozhodujes. nik ta nenuti citat. cau !

 
Sarinator urmibikes 10.09.2018 (07:40)

Cau moj cim som ta nasral . Nedavam niake doporucenie adminovi ani nepisem, ze to tu nema co robit. Tak si sa chrustik napajedil, ze ani nevies co pises . Jedine co pisem je ze tento problem odstrani generacna vymena .

 
urmibikes Sarinator 10.09.2018 (07:45)

sry, ta reakcia mala ist na iny prispevok, zle som klikol. s tebou 100% suhlasim

 
roleta 10.09.2018 (09:10)

ja chalanom drzim palce a je dobre ze im to nie ukradnute. Nesrovnal ako primator sklamal, ten fajl s River parkom to je take slovenske - developer umyselne zmeni znacenie bez konzultacie z mestom a nic sa mu za to nestane. Bikesharing tu mame tiez iba vdaka Slovnaftu. Do roboty chodim uz dlho bajkom a musim povedat ze zlepsenia tam su. Najdrzejsi su u mna jednoznacne vodicy dodavok a taxikary (zivit sa vodicskym opravenim skupiny B to je asi diagnoza). Keby mal roznasat palety tak nic nepoviem ale ked oni bez problemov vezmu zasielku pod pazuchu a nechaju auto rano na Stefanikovej bez problemov ako keby boli disabled. Velmi by situaciu podla mna zlepsilo keby policia zacala kontrolovat mobilovanie za volantom. Toto nas podla mna ohrozuje ako bajkerov najviac. Co sa tyka fotomaterialu ako dokazu za porusenie pravidiel, mam to chapat tak ze ked odfotim wanabe cavoja ako ide na svojom 4x4 tanku po hrazy medzi korculiarmi v zakaze do svojho squatoveho hausbootu tak ma s tym policia posle niekam? Ako chapem ze fotoshop ale ked dam k tomu aj moje svedectvo? Ak je to naozaj tak mame blizsie k Balkanu ako k Nemecku. Nechapem co tam nedaju kamery, sak sa pise rok 2018 a v BA je pokrytie signalom full. Na SK asi tiez neriesitelny problem akurat ze fizlov mame viac ako v KLDR a vymozitelnost prava ziadna.

 
funtomi 09.09.2018 (18:03)

ehm, nechápem čo sa chlap sťažuje my tu v Banskej Bystrici máme 500 metrov cyklotrasy a môžme byť radi ze sme radi a že vraj BB mesto športu

 
patris99 funtomi 09.09.2018 (20:21)

cize ked vy mate malo tak je OK ze aj ini maju malo....mas prekrasny pristup k zivotu, skus zacat pouzivat hlavu kym nieco napises a mozno aj v BB zacnu stavat cyklotrasy

 
funtomi patris99 09.09.2018 (20:33)

to len zavidim ze tam mate aspon vyznacene trasy pre bicykle..

 
mich4l.nemeth 09.09.2018 (19:54)

Auto stojace pár minút na cykloceste je malichernosť oproti nebezpečným situáciám keď šoféri obiehajú cyklistov v tesnej blízkosti, nedávajú prednosť, tesne po obehnutí skrížia cestu cyklistovi a iné situácie. Takúto agendu riešte keď budú šoféri jazdiť bezpečnejšie, lebo takýmito konfilkktami čo vytvárate len stráca cyklistická komunita na rešpekte...môj názor

 
Žigo mich4l.nemeth 09.09.2018 (20:07)

Také veci má predsa riesiť polícia a vlastne aj parkovanie na cestickach pre cyklistov. Pre bezneho cyklistu je predsa jednoduchsie odfotit mobilom nesprávne parkujuce auto ako kamerovat si kazdu jazdu do a z prace zo vsetkych moznych uhlov. Ale je mozne ze aj to bude treba, z UK je prikladov kopu.

 
urmibikes 10.09.2018 (07:39)

udivuje ma stav diskusie pod tymto clankom. podobne reakcie by som cakal niekde na fb kde vacsina ludi v zivote nejazdila na biku a uz vobec nie denne do prace medzi autami. ale ze tu na mtbiker bude viac hejtu ako podpory, tak to som sokovany a rozmyslam ci si vobec takyto ludia ako tu diskutuju zasluzia aby za ich prava niekto bojoval. Keby zo dna na den mali vsetci krasne cyklocesty bez zavadzajucich aut nik by sa nstazoval, ale ked sa niekto snazi k tomu prispiet tak ho nazvete slecinka, netolerantny a pod. Zjavne vacsina z vas vie hovno o zakonoch a hovno o tom ako sa zije cyklistovi na bratislavskych cestach, vacsine z vas staci ze sa pise o BA a hned ste z toho vyklepani ze sa vas to netyka a nech si ideme vyskusat KE/BB a pod. Akoby sa to netykalo vsetkych a v kazdom meste. Je mi nagrc z tejto diskusie a hanbim sa za to ze aj medzi cyklistami su taketo idiotske nazory.

 
Rasto1 09.09.2018 (19:55)

Problém státia na cyklochodníku je napr. aj na Dunajskej v smere na MN. Keby som fotil všetky autá čo tam parkujú tak za mesiac možno vydať veľkú fotoknihu . Zásobovanie sa dá pochopiť ale 99% tam stoja osobné autá, ktorých šoférom sa zrejme zdá pod úroveň zaparkovať o ulicu vedľa a prejsť pár sto metrov peši po chodníku. Mne by to inak vôbec nevadilo že tam parkujú, keby sa dali bezpečne obísť vystrčením ruky. Obchádzanie ale komplikuje fakt, že tým autám sa radi z ničoho nič otvárajú dvere To znamená obchádzať tak s metrovou medzerou. A keď sa zoberie do úvahy pomerne úzky pruh pre autá a rušná premávka na Dunajskej človek si koleduje o problém.

 
funtomi 09.09.2018 (20:25)

inak pozrite si pekne videa na youtube "one cyclist in lisbon" a porovnajte s BA

 
Jano1987 10.09.2018 (00:40)

Prečítal som si daný rozhor a s niečím súhlasím a s niečím nie. Chápem, čo tym chcel daný človek povedať, ale z celého rozhovoru mi vyplynulo len to, že vodiči sú tí zlý a cyklisti dobrý a podobne. Na jednej strane mi vadia autá na cyklotrase, dokážem to pochopiť, na druhej strane dokážem pochopiť to zásobovanie. Ak tam ozaj príde a vyloží tovar a odíde prosím, prežijem to. Predsa len ľudia potrebujú jesť a piť. Tváriť sa teraz, že má zaparkovať vedľa a behať hore dole a v niektorých prípadoch aj zdvojnásobiť čas zásobovania (musí prebehnúť cez cyklotrasu tam a späť aj niekoľkokrát, väčšia šanca kolízie pre všetkých zúčastnených), lebo ja som cyklista a toto je môj priestor a nik iný tam nemá čo robiť je detinské. Ďalšia vec, čo mi dokáže zdvihnúť nervi je zakon obiehanie kolóny z prava cyklistom keď ide cez križovatku, že auto odbočujúce doprava mu musí dať prednosť. Som šofér aj cyklista aj chodec, ale za tento výmysel by som niekoho najradšej nakopal. Nemám nič proti tomu, že cyklista zprava obieha kolónu, to je podľa mňa v pohode. Ale to že cyklista vedomí si tohoto zákona slepo vletí do križovatky lebo podľa zákona má na to právo a ohrozí svoj život a zdravie život a zdravie ostatných ma vytáča. Bol som takto 2x svedkom, ako auto kúsok pred križovatkou dávalo prednosť chodcom a cyklista si len myslel, že stoja v kolóne a v plnej rýchlosti sa zrazil s chodcom. Alebo aj mne osobne sa pár krát stalo, že odbáčam doprava, kontrolujem chodcov okolo a zrazu uprostred manévru odniekiaľ spoza dodávky za mnou vyletí cyklista, ktorého som nemal ako vidieť a skoro bola zrážka. Áno podľa zákona som mal predvídať, takže ak by prišlo k nehode, bol by som vinný, ale proste ja som nemal ako vidieť toho cyklistu, hlavne vo večerných hodinách, keď cyklista je celý čierny, nemá ani odrazku a vynorí sa spoza áut, ktoré ma ešte aj oslepujú svetlami. Ani neporatam, koľko krát som sa s niečím takým stretol, či už ja, alebo známi. Takže tento zákon zrušiť, namiesto toho, by som dal to, že cyklista môže obiehať zprava, ale ak auto predním odbáča doprava a má aj smerovky, tak to auto má prednosť a cyklista povinný znížiť rýchlosť, aj zastaviť v prípade potreby. Osobne som za cyklotrasy, ale nie je možné aby boli všade a teraz ich cpať všade je zbytočné. Ani v zahraničí nemajú všade na každej ceste cyklotrasu. Na niektorých miestach stavebne oddelená, niekde stačí len pruh oddeľujúci cestu pre autá od cyklotrasy. Čo ma ešte celkom dokáže vytočiť je cyklista na ceste so slúchadlami v ušiach. Za to by som také pokuty dával. Množstvo tých cyklistov zo slúchadlami v ušiach sa uberá o jeden zmysel, ktorý ich môže varovať pred nebezpečenstvom alebo aspoň o približujúcom sa aute. Nakoniec je všetko o tolerancii. Poznám X ľudí z malých obcí či miest, kde sa vo veľkom jazdí na biku a tam ako šoféri vedia úplne v pohode obehnúť bezpečne cyklistu, alebo spomalia a obehnú ho až vtedy, keď to bude bezpečné, ale príchodom do BA ako keby túto schopnosť stratili. Na druhej strane nie cyklisti tiež nie sú zrovna svätí, jazda na červenú, preskakovanie z cesty na prechod aby mohol odbočiť doľava, neprimeraná rýchlosť na pešej zóne ( platí tam podľa zákona, že cyklista tam môže bicyklovať, ale musí prispôsobiť rýchlosť na bicykli peším, nehovorím zase, že má tlačiť bike ale zase nema ísť ako záverečných 50m na TdF pred cieľom).

 
johny.kollar Jano1987 10.09.2018 (01:31)

Ale no tak, viac-menej anonymny rozhovor (kde je meno toho cyklistu?), tendencne vedeny proti tym statisicom motoristov co jazdia v BA po cyklopruhoch, krasne boldom zvyraznene spravne myslienky, fotografie a screenshoty jednoznacne dokazujuce, ze vsetci motoristi su zli, nenapadna informacia o tom, ze vedenie mesta nic nerobi pre cyklistov aj ked to slubili, ze sa len tak mimochodom blizia komunalne volby a mali by sme s tym cosi robit, ze policia je zla, ked nema nonstop akciu zameranu na ilegalne parkovanie a aj tak za to moze admin ich stranky... To snad aj menej zdatny citatel musi vidiet o co tu bezi.

Takato kampan zacala v susednej CR asi tak 5-6 rokov dozadu, ked sa zacali vo velkom sutazit zakazky na cyklostezky z EUfondov. Presne ta ista retorika, tie iste argumenty o tom, ako su cyklisti ohrozovani - hoci su jedinym riesenim pre dopravnu situaciu, hotova spasa. O tom, ze cestne pruhy a parkovanie v meste musi ustupit cyklopruhom, o tom, ze zdielane bicykle su fajn (vid Cina). O tom, ze z mesta maju zmiznut auta a vsetci mame presedlat na bicykle, idealne aj v polke januara - alebo pouzit mastnu tyc. A kto pozna situaciu v CR, tak vie, ze to nikam nevedie, len sa zase prelievaju statisice na infokampane, osvetu, bikesharing...

Medzitym, ti, co jazdili doteraz na biku v meste budu jazdit aj tak. Nejako si poradia aj s tou dodavkou co doviezla sudy piva do ich oblubeneho baru bez toho aby ju vylepili na FB a minali svoj cas volanim do spedicnych spolocnosti ci cakanim 20 minut na privolane policajne hliadky (statne, mestapo nestaci). Presne tak ako doteraz. Vodici sa budu snazit nikoho nezrazit, cyklisti sa budu snazit nezaberat viac miesta nez musia a vsetci budu spokojni, TAK AKO DOTERAZ. Nie je to sice med lizat, ale kazdy, kto sa rozhodne ist bikom v premavke v BA vie, ze do ciela dojst nemusi, a nie slnieckari moji mili, pokym nebudu cyklopruhy obohnane z oboch stran prenosnym oplotenim a policajnou kordonou, tak si nikdy nebudete moct mysliet, ze je to len a len vas priestor a nic sa vam tam nestane, lebo predsa vam tam nic nikdy nevbehne.

Netahajme politiku a zaujmy istych dobre podporovanych anonymnych FB skupin na stranky o cyklistike. Nech si to propaguju v ZemaVek. Nerobme problem z toho, co problemom nikdy nebolo. Staci viac jazdit a menej somrat. A podakovat za kazdy meter cyklopruhu, ktori si nemuseli sami zaplatit.

 
urmibikes johny.kollar 10.09.2018 (07:44)

wau, vyprdnes tu najvacsiu konspiraciu siroko daleko a nas slusnych ludi posielas publikovat do zem a vek ? chlape, mas v tom bordel, tam budu mat zaujem o tvoje konspiracne keci o kampani, nie o konstruktivne clanky.

 
Jano1987 johny.kollar 10.09.2018 (08:25)

Uvediem príklad tvorby cyklotrás z Londýna na už existujúcich cestách. Najprv technické okienko. Cesta sa navrhuje tak, že od obrubníka je 25cm k vodorovnému značeniu krajnice, 25cm vodorovné značenie krajnice, šírka pruhu (počet pruhov koľko treba), 25cm vodorovné značenie a 25cm tých priestoru. Teraz čo spravili v Londýne a čo by sa nepáčilo slovenským vodičom, aspoň väčšine, policajtom a cyklokoalícii. Zobrali cesty kde bol aspoň 3m jazdný pruh. Už je jedno, či jednosmerka, 2 pruhová a viac pruhová komunikácia. Londýn si nechal upraviť normu, že na značenie krajnice im stačí 12.5cm vodorovné značenie, nepotrebujú 25. Ďalej zúžili pruh na 2.5m čo je šírka v meste bohate postačujúca pre osobné autá aj autobusy. Tým padom im vznikol priestor 12.5cm zúženie vodorovného značenia, 50cm zo zúženého pruhu a 25cm čo bolo pôvodne medzi vodorovným značením a obrudníkom. To je cez 75cm priestoru, ktoré norma určuje pre šírku cyklistického chodníka v 1 smere. Cyklotrasa je oddelená plnou čiarov, ako keby to bol ďalší jazdný pruh pre autá. Takže zrazu mali desiatky km cyklotrás. A čuduj sa svete, funguje to tam. Nepriamy vysledok zúženia jazdných pruhov na 2,5m je psychologický účinok na šoférov, ktorý dávajú väčší pozor, keďže je užší pruh a tým pádom väčšina ide pomalšie podvedome. Lebo je zistené, čim širší pruh, tým rýchlejšie zvyčajne ľudia jazdia. Takže to zúženie má aj bezpečnostný charakter. Niečo také by sa dalo kľudne aj na Slovensku praviť, napríklad na 4 prúdovej ceste nie je potreba zúžiť pruhy z 3.0m na 2.5, ale stačí na 2.75, lebo zúženie 2 pruhov každého o 25cm nám dá v súčte 50cm. Navyše na mnohých cestách máme bežne 3.25cm pruhy. Takže v pohode sa s tým dá pracovať. Ale to by sa musel zrušiť ten paškvil parkovanie na chodníkoch, pokiaľ ostane 1.5m pre peších, čo mnohokrát nie je dodržané a polícia to má na háku. Stačí si občas prečítať otázky šoférov typu: "Môžem parkovať na chodníku, ak chodník nemá 1.5m?"

 
peterkubik johny.kollar 10.09.2018 (09:01)

johnny, toto bola čistá konšpirácia. Chalani zo spomenutej FB stranky sa zamerali na jeden aspekt vseobecneho problemu: univerzalne dlabanie na pravidla a chcu prispiet k jeho rieseniu. Ze je to agenda suvisiaca s komunalnymi volbami? No ano: poriadok vo verejnych veciach je agenda, ktora je (aj) politikum a verejna angazovanost v tejto teme ma (aj) svoje politicke dosahy. To ale maju drzat hubu a nechat sa protipravne obmedzovat na svojich pravach len preto, ze sa budu konat nejake volby? Ak by aj rovno islo o politicku kampan, tak by to bolo v poriadku. Z mojho pohladu je to chvalyhodna obcianska iniciativa. Ludia sa maju ozvat, ked su porusovane ich prava. Inak sa necudujme, ze u nas sprava verejnych veci funguje ako ruske hodinky.

 
johny.kollar peterkubik 10.09.2018 (15:26)

Ako chcu ten problem riesit? Ze policia zrazu zacne zazracne riesit narusitelov "safe space" cyklopruhov? Nejsou lidi, ved ani s nespravne zaparkovanymi autami nic nerobia, delegovali to na mestskych a ti na odtahovku (a to je problem, ktory sa tyka vacsieho percenta populacie nez len cyklistov v ich cyklopruhoch). Riesenie je vychova, ano, vychova, nie represia a verejne lyncovanie tych, co priestupok urobia. Keby sakra vytlacili info letaky a rozdavali ich slusne tym, co robia priestupky, tak ok, mozno by to zopar z nich vychovalo a zmenilo ich spravanie. Ale ocakavat, ze ho zmenia pod hrozbou pokut od policie, to si nenamyslajme, sme na slovensku - co oko nevidi, to policajtovo srdce a nasu penazenku neboli. Zial.

Takze namiesto utocenia na policiu, magistrat, vsetkych vodicov - skusme byt v prvomrade ohladuplni a snazme sa vodicov slusne vychovat, vzdelat - a nie len zloprajne dufat v ich potrestanie. Vola sa to prevencia a je to ucinnejsie nez represia.

A hlavne ak chcete nieco spravit pre spolocnost, nerobte z toho politicku kampan. Keby to bola realna obcianska aktivita, tak ok, ale videl som to v CR a az casom na povrch vyplavali tie sr*cky ked sa vyfarbili... A opat na zaver, dakujme za kazdy meter cyklopruhu, je to vysada, nie pravo.

 
Žigo johny.kollar 11.09.2018 (10:19)

Upozornovanie vodicov na chyby je predsa sucastou vychovy. Ked ich to nenaucili v autoskole, tak im to niekto musi vysvetlit. Letaciky su podla mna blud, nikto to necita a vznika z nich len kopa odpadu po uliciach.
Prevencia spočíva aj v upozornovaní na problemy v doprave sposobene zvysujucim sa stupnom motorizácie a preferovaním individuálneho motorizmu. Riesením, odskusanym vacsinou na zapad od nas, je preferencia udrzatelnych dopravnych modov. To su tie kampane, ktore si mylis s predvolebnymi. V CR do nich bolo zapojene napr. Centrum dopravniho vyskumu a ciastocne BECEP, ktore sú mimo politiky. Zrejme si len zle vyhodnotil situaciu...

 
perez 10.09.2018 (09:41)

Btw, s tym adminom FB Policie to autor trafil presne - kdesi som cital, ze je to nejaky byvaly zamestnanec Noveho casu. Arogantnost a primitivne reakcie. Mozno tak na topkach, ale urcite nie na oficialnej stranke policie.

 
corsair 11.09.2018 (06:33)

V Bratislave už riešia takéto dotahovačky, to ma úprimne veľmi teší, že budeme mať (možno) aspoň v jednom meste poriadok. Potom sa to možno rozšíri aj na celé Slovensko. Avšak problém väčšiny slovenských okresov je, že chýbajú cyklotrasy úplne, obnovujú sa cesty a ct sa nebudujú. Pritom by stačilo vedľa každej cesty I. triedy postaviť chodník široký 1.5m, cyklisti sa už potlačia...

 
bysto1 11.09.2018 (12:23)

no vo Zvolene je to tiež "paráda"
cyklotrasy na smiech a bez rozmyslu, len v rámci plnenia fajočiek pred voľbami.
námestie neprístupné pre cyklistov - raz ráno ma zastavili MP prechádzajúc krížom cez námestie, na námestí pár ľudí a miesta habadej a pokuta. a ja sa ich pýtam, že prečo neriešia peších na cyklochodníku, ktorí ide dookola námestia po jednej strane - odpoveď, že teraz riešia cyklistov a nie chodcov na cyklochodníku. no a chodcov neriešili nikdy doteraz.
ad autobusári - do našej obce jazdí jeden ukážkový dement, nepribrzdí ani len pri oproti idúcom aute, výsledok na úzkej ceste bez vyznačených 2 pruhov je často taký, že protiidúce osobné auto doslova v šoku zabrzdí na krajnici. pri predbiehaní žiadna normálne medzera. po opakovaných sťažnostiach na SAD - vodič si nie je vedomý porušenia predpisov.
proste katastrofa, fakt len natáčať si všetko a riešiť to rovno už na dopravnom inšpektoráte

 
corsair 09.09.2018 (19:05)

A čo okresy Tvrdošín, Námestovo, Dolný Kubín??? Och chudáci v Bratislave...

 
milos21 corsair 09.09.2018 (20:24)

Ja som tu cyklopruhy nevidel, tak žiadny problém

 
Žigo corsair 09.09.2018 (20:30)

Dopravna infrastruktura by sa mala navrhovat aj podla nejakych modelov, ucelne, efektívne atd (co sa samozrejme realne nerobi) a nech ohnes model ako chces v DK take intenzity cyklistov ako v BA nedostanes. V Namestove by sa malo pred volbami nieco okolo priehrady zbuchat a v Trstenej je fajn cesticka do PL.

 
winter78 09.09.2018 (19:21)

Chýba nám tolerancia. Tolerancia cyklista-vodič-chodec. Fotiť policajné auto odstavené na cyklochodníku alebo auto ktoré na chvíľu obmedzí cyklistov tým že šofér vykladá tovar ?? Za takéto "slečinky na bicykloch" ja rozhodne bojovať nebudem, sorry.........

 
astro winter78 09.09.2018 (19:56)

Poď si zajazdiť po Bratislave, potom napíš svoj názor.

 
winter78 astro 09.09.2018 (20:09)

Myslíš že len v Bratislave máte podobné problémy ?? Obmedzujú ma poľnohospodárske stroje, obmedzujú ma vodiči, obmedzujú ma rozbité cesty a krajnice, obmedzujú a ohrozujú ma vodiči na križovatkách, obmedzujú ma mamičky s kočíkmi, obmedzujú ma voľne pustené psiská, obmedzujú ma zašpinené cesty od blata ktoré za sebou nechávajú traktory, atď,atď,...........treba to brať s nadhľadom , tolerovať sa navzájom a hneď bude jazdenie krajšie a nie len všetko fotiť a udávať sa navzájom. Môj názor ....

 
Žigo winter78 09.09.2018 (20:24)

Medzi sebou by sme sa samozrejme tolerovať mali ale tolerovať neporiadok a porušovanie zakona sa mi velmi nepozdava.

 
patris99 winter78 09.09.2018 (20:51)

a kde je tolerancia toho cloveka co odstavi dodavku v cyklo/bus pruhu? pretoze on ma problem tak musi obmedzit vsetkych naokolo
ked uz porovnavas, tak porovnavaj aspon porovnatelne....zablokovany cyklopruh -> zablokovana cesta, atd...

 
urmibikes winter78 09.09.2018 (20:09)

slecinka je ten co sa skloni a necha si denne skakat po hlave tupymi ignorantmi. ak nechces bojovat, sed doma, o takychto ako ty nemame zaujem. a ked sa ti nieco stane na ceste, stazuj sa na lamparen, lebo ty si sa za dobru vec nepostavil

 
Jssv79 winter78 09.09.2018 (22:39)

Ano chyba tolerancia a ohladuplnost voci ostatnym. Ale podla Tvojho komentu je asi normalne aj ked vodic na "chvilu" odstavi auto na priechode pre chodcov. Ak raz nema co hladat auto na cyklochodniku, bus pruhu, priechode pre chodcov, tak tam nema co robit. Inac sa porusuje zakon. A ked sa to bude podla Teba tolerovat, nikdy nedojde k naprave. Preto treba na taketo veci poukazovat.

 
astro Jssv79 09.09.2018 (22:49)

Jeden z diskutujúcich na FB stránke mal skvelý nápad: položiť bicykel na stred rušnej križovatky, napr. Trnavské mýto - "veď len na chvíľu"" a čakať čo sa bude diať. To by bolo tolerancie.

 
brudy astro 11.09.2018 (07:48)

Davam mu tak cca 5 minut kym bude komplet 2D a bude si ho moct odlozit do herbara :lol:

 
init winter78 10.09.2018 (00:32)

Mylis si vzajomnu ludsku ohladuplnost s toleranciou porusovania dopravnych predpisov. Zatial co to prve by malo byt beznym javom, to druhe je neakceptovatelne.

 
johny.kollar 09.09.2018 (22:10)

Ako dlhorocny cyklista ale aj sofer z BA sa verejne distancujem od nazorov, postojov a vyhrad uvedenych v tomto clanku. Nezelam si aby tento zverejneny nazor reprezentoval nas bikerov ako komunitu a robil nam zle meno medzi vodicmi ci prislusnikmi PZ.

Pre redakciu - taketo clanky patria na slnieckarske weby a nie na najvacsi slovensky bike server.

 
urmibikes johny.kollar 10.09.2018 (07:41)

wau, ty "slnieckar", tvoj pohlad na svet je neuveritelny. na tento web patri cokolvek co chcu jeho admini, ty o tom nerozhodujes. nik ta nenuti citat. cau !

 
lto 09.09.2018 (19:03)

Vynucovanie si prav za kazdych okolnosti nevedie k dobremu koncu. Cyklista nie je ziadne bozstvo. Zrovna fotka auta, z ktoreho niekto nieco vykladal a bolo zaparkovane na cyklopruhu na Safku je krasna ukazka dementnosti cyklistickych aktivistov. Ziadna schopnost tolerancie a rozmyslania preco ten clovek stoji tam kde stoji, len JA a JA, lebo som cyklista a CHCEM svoj cyklopruh. Budete Policiu drazdit bosou nohou dovtedy, dokial vam (a aj mne) zo zivota nespravi peklo A to len preto, lebo vam vadia uplne nepodstatne somariny /viz. priklad Safko, Sturova, Banskobystricka/.

 
astro lto 09.09.2018 (19:53)

Lubo dal som ti nepáčik. Prečo? Pretože ja tade cestou z práce jazdím. A keď v cyklopruhu na Štúrovej stojí auto vytláča ma automaticky do pruhu pre autá. Je jedno či tam stojí minútu kvôli vykladke alebo pol hodiny. Stojí tam v tej chvíli keď tadiaľ idem ja. Ano, ja a mnoho ďalších cyklistov. A že ich tadiaľ jazdí dosť. Cyklopruh tam nie je kvôli tomu aby slúžil na vykladku tovaru do blízkych prevádzok alebo doručovaniu zásielok. Akože máme konečne cyklopruh tak ho sharujme s autami na parkovanie?
Videl som dodávky na Hviezdoslavku, ktoré zásobujú prevádzky kam sa autom nedostanú. V pohode si to naložia na vozík a odtlačia k prevádzke.

 
urmibikes lto 09.09.2018 (20:08)

ty vole, tak to je najdebilnejsi prispevok ktory by som na mtbiker fakt necakal. za kazdych okolnosti ? kurna, sak tam su parkovacie miesta a ti ludia aj tak parkuju v cyklopruhu. naco tam ten pruh vobec je ked na nom nonstop ma niekto parkovat a my ho mame este aj tolerovat ?

vsetci by chceli zit ako v rakusku alebo danku, ale spravat sa tak to uz nie, mentalita ruska. Drazdit policiu bosou nohou ?to myslis tu najnedoveryhodnejsiu policiu v SR ?

ake ja, ja, ja ?! ja vidim denne matky s detmi v nosici ktore sa snazia prezit v tejto dzungli medzi autami, a ked sa konecne dostanu na cyklocestu tak sa maju este aj prisposobit vykladke tovaru ? ako je mozne ze v inych krajinach to zvladaju, vo viedni nenajdes auto v cyklopruhu ale u nas je to standard ?! Safko, Sturova to su uplne jednoznacne priklady toho kde si ludia robia co chcu a este od nas cyklistov ziadas toleranciu ?! poviem recou klasika: "musi jbt, musi jbt".

 
patris99 lto 09.09.2018 (20:27)

suhlasim s ostatnymi, aj ked mas pravdu ze byt cyklistom neznamena byt bohom a treba toleranciu na kazdej strane ALE ked si to dodavky odstavuju hocikde na 5-10min tak to nie je ok, je ich problem ze sa potrebuju niekam dostat alebo zaniest tovar, preco by mali kvoli ich pohodlnosti trpiet 100-1000 ludi pokial sa dodavka postavi do cyklo/bus pruhu. toto vydim kazde rano na Sancovej v BA kde smerom na Racko je bus pruh a kazde rano tam stoji kopa zasobovani s vystraznymi v bus pruhu -> v rannej spicke to tam obmedzuje radovo tisice ludi co tadial prechadzaju za tych 10 min co tam stoji dodavka a zachvilu sa tam postavi zasa dalsia

 
Tomas84us lto 09.09.2018 (22:45)

Zijem/bajkujem vo Viedni a tu sa s tym policajti neondeju, staci byt autom 1cm na cyklochodniku a uz ide pokuta 36eur a bez debaty, nepomoze ani ked auto policajt odfoti a sofer pride o 10sekund, len povedia nech sa paci zapatit na postu. Ale vdaka tomu tu vsetko super funguje (ak si odmyslim obcasnych turistov z Azie a pod ktrori nechtiac obcas idu po cyklochodniku) tak ja idem bajkom pekne plynule cez celu Vieden bajkom 20km za 50min, bezpecne a plynulo. Verim ze aj u nas raz bude poriadok a vsetko bude fungovat ako hodinky. Ked sa budu prizmurovat oci potrva to mnohonasobne dlhsie.

 
misko_hrasko Tomas84us 10.09.2018 (00:45)

Nie nadarmo sa hovorí, že je to najlepšie mesto na život

 
mailer Tomas84us 10.09.2018 (08:15)

a o tom to je, ze po prve, maju vybudovanu siet cyklotras, o ktoru sa patricne staraju, a po druhe ze sa neseru s pokutami a tym padom si nikto nedovoli tam stat a podobne.
Dokonca som tam aj stretol policajtov na bajkoch. A zaroven aj cyklisti si nedovolia vbehnut na cervenu ci inak porusovat predpisy.

 
Tomas84us mailer 10.09.2018 (08:23)

Presne policajti na bajkoch na Donauinsel ci kontrola rychlosti na Mariehilfestrasse pesej zone+semafor(pokuta bez debaty 70eur) cize pravidla platia pre vsetkyc, ci uz auta, alebo bajkerov na ceste/pesej zone alebo pesich na cyklochdniku

 
Hack3r kochhy 11.10.2018 (10:56)

ja mam kameru na hlave ci idem na horskom ci cestnom bajku a to je hodne dobry pomocnik psychologia funguje a vodici ked zbadaju kameru velakrat neurobia to co sa akurat chystali urobit. plus mam vpredu a vzadu svietenie takze ma v predstihu vidia. co sa velkych miest tyka verim ze je to o drzku a ze par jednotlivcov s tym asi len tazko nieco urobi ked policia to ma na haku. kazdopadne chrapunov je na ceste strasne moc

 
Pridaj komentár