Reportáž: ISTROFINAL SNEŽNICKÝ MTB maratón - prečo som začal bicyklovať?
Voľbou na dnes bol maratón s registráciou a štartom v obci Snežnica, vzdialenej 11 km od Žiliny, v krásnom prostredí Kysuckej vrchoviny.
Toto podujatie je mojím obľúbeným po veľmi pozitívnej minuloročnej skúsenosti, a to hlavne pre svoju výnimočnosť v podobe záverečnej „rovinky“ so 17 % stúpaním o dĺžke asi 200 metrov.Môj dnešný maratón sa začal ranným budíkom o šiestej, nasledovali klasické raňajky – ovsená kaša, ako zdroj všetkého potrebného na 50-kilometrovú trať s prevýšením 1 600 metrov a očakávaným trvaním 3 - 3,5 hodiny.
Šťastie už od začiatku
Auto parkujem v Snežnici o 8:40, parkovacie miesto sa mi ušlo až na spodnom konci dediny, čo veští vysoký počet prihlásených pretekárov (limitovaný na maximálny počet 500). Z auta vyťahujem a skladám svoj bicykel, ktorý sa práve chystá absolvovať jeden z posledných maratónov so mnou v sedle a pokračujem smerom k registrácii. Ako už klasicky, na tomto maratóne sa ide k registrácii po spomínanom prudkom stúpaní, a tak sa zahrievam hneď z rána.Registrácia išla veľmi rýchlo, dievčatá boli veľmi ochotné a svoje číslo aj so suvenírmi (fľašou a cyklistickými ponožkami) preberám v priebehu pár sekúnd. Štartovné číslo 10 mi je povedomé, a tak hľadám v pamäti a zisťujem, že mám rovnaké číslo ako minulý rok – to musí znamenať šťastie počas pretekov . Pre tentokrát sa rozhodnem zakúpiť si aj pamätné tričko, veď človek nikdy nevie, ktorý maratón sa už ďalší rok kvôli nedisciplinovanosti pretekárov konať nebude. Po vyzdvihnutí suvenírov a trička odchádzam k autu, kde stretávam dvoch ľadových medveďov z Prievidze a ďalšie známe tváre. Po prichystaní bicykla a celej výbavy na preteky zisťujem, že nemám pásky na uchytenie štartovného čísla, ktoré sa nenachádzali v mojej taške so suvenírmi. Ešteže máme tých ľadových medveďov, a tak mi Miro podáva pásky s prianím veľa šťastia a ja si odchádzam zahriať nohy a poriadne sa rozcvičiť.
Stretnem aj Mareka Blaha z Velosvet Cycling TEAM Prievidza, ktorý sa rozhodol pre kratší variant trate s dĺžkou 21 kilometrov a prevýšením 690 metrov, kde sa chystá dosiahnuť opäť pekný výsledok, ako na predchádzajúcich maratónoch. Po rozcvičení šliapem na štart, kde už postáva zhruba 40 pretekárov s bicyklami prichystanými na dnešnú nálož, a tak sa pridávam k nim. Je 9:59 a ja spúšťam štart na svojich hodinkách, aby aj dnešné preteky boli spomienkou zapísanou v aplikácii Movescount aj Strava pre budúcoročné porovnanie.
Presne o desiatej hodine sa ozýva štartovný výstrel a celý pelotón so 145 pretekármi sa postupne rozbieha dolu kopcom so sprievodným autom Polície SR. Za ozveny sirén začneme dupať do pedálov a tepovka prudko stúpa hore kvôli nasadenému tempu.
Je tu prvé stúpanie, v ktorom sa začnem krotiť, nech sa nevyvarím hneď na začiatku, ale tepovka nie a nie klesnúť pod 190. Nenechávam sa odradiť a v nasadenom tempe pokračujem ďalej. Po prvom stúpaní na Zástranie prichádza krátky zjazd, potom stúpanie pokračuje ďalej. Pretekári sú na sebe natlačení, no aj tak sa skúšame viacerí predrať dopredu a teraz to prichádza - je tu klesanie do Snežnice a tu míňam dvoch jazdcov, jeden ma poslal skoro do stromu, a tak predýchavam, že som to ustál. Po klesaní do Snežnice počuť moderátora, ako povzbudzuje a burcuje fanúšikov, nech nám zatlieskajú a dodajú poriadnu motiváciu počas stúpania po opáskovanej trati na lúke nad Snežnicou. Potlesk a skandovanie zaberajú, a tak všetci dávame zo seba maximum, no prichádzame do prudkého kamenistého stúpania, kde zosadáme a počas tlačenia sa snažíme vydýchať z lúčnej motivácie.
Motivácia neprestáva
Prichádzam na prvú občerstvovačku, no tesne predtým, ako ju uvidím, do seba stihnem hodiť ovocnú výživu, a tak dopĺňam len vodu, ktorej som už zo seba dostal dostatočné množstvo. Na trati sa objavuje singletrail a ja sa do neho s radosťou púšťam – tieto záležitosti na tratiach naozaj milujem, maratóny sa tak stávajú zábavnejšími a nie je to len nudné stúpanie a klesanie po lesných zvážniciach.Nachádzame sa na 19-tom kilometri trate a tu obieham kolegu z tímu ZF Sport Team, ktorý mi oznamuje, že spánok v noci nebol veľmi príjemný a má dnes rovnaký problém ako ja,- udýchať dupot do pedálov, a tak mu kývam a pokračujem v stúpaní ďalej. Prichádza klesanie, ostré kamene neveštia okrem množstva defektov nič dobré, túto možnosť ignorujem a dupem naplno, čo to dá. Zhruba 100 metrov nad Prostredným Vadičovom prichádza rana v spojení kameň-ráfik. Stíham brzdiť len tak tak a zhadzujem plášť, duša rozseknutá na dvoch miestach s dierami o dĺžke 7 mm . Motivácia neprestáva, nahadzujem dušu zo zálohy, do adaptéra pumpy uťahujem CO2 bombičku, nová duša chytá tvar, spokojne teda odnímam pumpu, ventil vyzerá na kraji zlomu, uťahujem ho a v tom momente ostáva v ruke, a tak zo mňa vyjde spŕška kvetnatých slov.
Hovorím si, že tú rozseknutú dušu ešte nejako zlepím, no ani s poriadnou záplatou to nejde, a tak pýtam od okoloidúcich bikerov dušu, no nikto už 26-tku nemá – už to nie je predsa trendy a všetci jazdia 29. Prichádzam do Prostredného Vadičova, no duša v nedohľadne a následne zisťujem najkratšiu cestu do Snežnice, pre dnes to už nepôjde. Bez mobilu sa cesta hľadá dosť ťažko a domáci odporúčajú ísť po trati v protismere späť na kaplnku. Po chuti mi to veľmi nie je, no vidím nádej, že sa predsa len nájde niekto s rezervnou dušou. Zastavuje sa pri mne prvý biker, ktorý mi podáva dušu o rozmere 27,5, sadá rýchlo na bike a pokračuje ďalej, stihnem mu poďakovať a v tom zisťujem, že je tam autoventil, tak dnes to naozaj pozitívne nevyzerá. Po pár minútach sa zjavuje domáci s manželkou na bicykli a s radosťou mi odovzdáva 26-tku dušu a ja mu vrelo ďakujem, nevzdávam to aj naďalej.
Prečo som vôbec s cyklistikou začal?
Po nahodení a nafúkaní pokračujem ďalej, no predné koleso mäkne, a tak si vravím, že dnes už to bohužiaľ ďalej nepôjde. Bez záplat na defekty a telefónu to otáčam a po hlavnej smerujem do Kysuckého Nového Mesta. Zároveň sa modlím, nech ten minimálny tlak v prednom kolese vydrží aspoň do Snežnice, no naozaj netuším, ako ďaleko to je, a tak bojujem s valivým odporom mäkkého kolesa. V obci Radoľa stretávam dedka, ktorý mi oznamuje, že Snežnica je vzdialená asi 7 km po hlavnej a ja si zhlboka vydýchnem, dedkovi poďakujem a dupem ďalej po hlavnej. Po tých 7 km konečne prichádzam k svojmu autu.Počas tejto skúsenosti som si opäť po dlhej dobe uvedomil, prečo som s cyklistikou začal. Že to nebolo kvôli naháňaniu sa za umiestnením na maratóne, ale predovšetkým o užívaní si toho momentu slobody, ticha a nádherných výhľadov, ktoré nám slovenská príroda ponúka .
Medzi mužmi na 50-kilometrovej trati zvíťazil Karel Hartl s časom 2:28:17 a medzi ženami najrýchlejšie zajazdila Dominika Vanáková. Kompletné výsledky nájdete na tomto odkaze.