Sedem bicyklových songov - keď sa spoja dve vášne

Mám rád hudbu a už roky sa jej aktívne venujem. Je prirodzené, že sa dostáva do všetkých súčastí môjho života, a tak ju nevynechám ani keď ide o cyklistiku. Je pravda, že počas jazdy na bicykli ju nepočúvam, aj keď sú aj takí, ktorí jazdia so slúchadlami na ušiach, avšak je otázne, do akej miery je to bezpečné.

Cyklistika je šport obľúbený na celom svete, všetkými vekovými kategóriami a mnohými ľuďmi. Hudobníci nie sú výnimkou a určite aj preto vznikajú piesne s tematikou cyklistiky. Najskôr sa pozriem na tri klasické hity všeobecne známe, a potom si dáme zopár menej známych, no tiež dobrých pesničiek.

1. Kraftwerk – Tour de France

Kraftwerk v preklade z nemčiny znamená elektráreň a v takom duchu sa nesie celá ich tvorba. Od sedemdesiatych rokov sú priekopníkmi v elektronickej hudbe. Pôvodná verzia piesne bola nahratá ešte v roku 1983, avšak svoju najväčšiu slávu dosiahla až prepracovaná verzia v roku 2003, na albume Tour de France Soundtracks. Album bol nahratý k 100. výročiu prvej Tour de France. Vydanie však nestihlo vtedy aktuálnu Tour, pretože vyšiel až v auguste, po skončení pretekov.  Obal bol inšpirovaný maďarskou poštovou známkou z roku 1953.

2. Queen – Bicycle Race

Asi najznámejšia pieseň z tejto kategórie, ktorá sa jednoducho nedá vynechať. Možno menej známy je klip k piesni, v ktorom na štadióne vo Wimbledone na bicykloch jazdia desiatky nahých modeliek, takže je logické, že v dobe svojho vzniku ho  v televízii často nedávali. Aj pred prehraním videa vás youtube upozorní na nevhodný obsah. Mimochodom, pieseň bola tiež inšpirovaná Tour de France v roku 1978, keď jedna etapa prechádzala cez Montreux vo Švajčiarsku, kde kapela práve nahrávala album s názvom Jazz.

3. Katia Melua – Nine Million Bicycles

Moja obľúbená pieseň bez ohľadu na to, že je o bicykloch. Je to úžasne napísaná hudba a jemne interpretovaná speváčkou, ktorá sa v minulosti venovala herectvu, modelingu a dosť aktívne aj športu. K napísaniu piesne ju inšpirovala návšteva Pekingu, keď sa dozvedela, že v meste je približne deväť miliónov bicyklov. Mimochodom je držiteľkou zápisu v Guinnessovej knihe rekordov, za koncert odohraný najhlbšie pod morskou hladinou, keď koncertovala v hĺbke 303 metrov.

4. John Cale – Bicycle

John Cale je zakladajúcim členom slávnej kapely The Velvet Underground, ktorá spolupracovala aj s Andy Warholom. Počas svojej hudobnej kariéry toho zažil celkom dosť, bol závislý na drogách a alkohole, ale po narodení dcéry sa svojich závislostí úspešne zbavil. Pieseň sa objavila na albume Hobo Sapiens, ktorý bol ovplyvnený elektronikou a kritika s úsmevom dodáva, že to zazvonenie bicyklového zvončeka uprostred piesne zohralo kľúčovú úlohu pre úspech skladby.

5. The Mixtures – Pushbike Song

Táto melódia bude starším ročníkom povedomá a je to z toho dôvodu, že ju v roku 1971 prespievala s českým textom kapela Faraon. Pieseň mala v českej verzii názov „Šlapací kolo“. Kapela pochádza z Austrálie a ak by som mal ísť do detailov, zakladajúci členovia sa stretli kdesi v Tasmánii, takže vzhľadom na to, že hrávali koncom šesťdesiatych rokov, je zaujímavé, ako sa ich hudba dostala až do vtedajšieho Československa.

6. Skylar Grey feat. Eminem – C´mon Let Me Ride

Vtipný klip a text s viacerými slovnými hračkami a perfektné spojenie speváčky s raperom Eminemom. Kontroverzná Skylar, ako sa zdá, v klipe hrá samu seba, alebo teda aspoň tak vystupuje aj bežne na verejnosti ako "bad girl". Pieseň sa objavila na jej druhom albume Don´t Look Down a v závere refrénu sa v náznakoch objaví aj kúsok už vyššie spomínanej piesne od Queen.

7. Carlos Vives & Shakira – La Bicicleta

Tento duet vyšiel v roku 2017 a objavil sa súčasne na albumoch oboch interpretov. Carlos vždy sníval o tom, že naspieva duet so Shakirou a počas nahrávania svojho albumu jej poslal jednu pieseň. Shakira bola nadšená z jeho hudby a prišla s nápadom, aby napísali novú pieseň spoločne, a tak vznikol hit, v ktorom hrajú bicykle hlavnú úlohu. Jednoduchá spevná pieseň ako stvorená na letné výjazdy.

Či už počúvate hudbu na bicykli, alebo v aute počas cesty do práce, môžete zaradiť tieto pesničky do svojho playlistu. Veď hudba má to čaro, že dokáže dobiť pozitívnou energiou a naladiť na dobrú náladu podobne ako šport, tak prečo to nevyužiť. Možno si budete niektorú z melódií tajne pospevovať aj napriek tomu, že nemáte hudobný sluch.