Tlmiče – základné rozdelenie
Možno si si povedal, že je čas posunúť latku tvojho jazdenia kúpou lepšieho tlmiča a možno skladáš komplet nový bike. Tak či onak, tlmič je jedna z najdôležitejších funkčných súčastí celoodpruženého bicykla.
Jeho správna funkcia zaručuje dobré tlmenie a kopírovanie terénu pri jazde, využívanie potenciálu konštrukcie zadnej stavby, ale ovplyvňuje aj pohupovanie pri krútení pedálmi vo výjazdoch. Ideálne by bolo pár ich na svojom ráme vyskúšať a zvoliť to správne orechové, ale také možnosti má málokto. Preto si dnes pre začínajúcich bikerov trochu rozoberieme aké druhy tlmičov máme a na čo sú vhodné.Najprv niečo o základnom rozdelení tlmičov. Väčšinou záleží od štýlu jazdenia MTB – cross-country, trail, all-mountain, enduro, freeride alebo downhill – každá z disciplín má svoje špecifiká a nároky. Niekde ide viac o váhu tlmiča, výdrž alebo výkon (napríklad v ťažkom technickom teréne, pri rýchlej jazde), niekde zase tlmenie veľkých doskokov a ďalším faktorom je dĺžka chodu odpruženia konkrétneho rámu. Ale pekne po poriadku...
V základe sa vyrábajú tlmiče vzduchové a pružinové a tie sa ďalej (ako inak) ešte delia.
Vzduchové tlmiče bez expanznej nádržky.
Začnem od tých najjednoduchších, najľahších, vhodných na ľahší terén, pri ktorých nejde o veľký chod pruženia. Sú určené prevažne na cross-country a trail jazdenie. Majú menšie možnosti nastavovania, práve pre uchovanie čo najmenšej váhy a taktiež v ľahkom teréne nie je potrebné napríklad dolaďovanie kompresií. V základe ponúkajú nastavenie tlaku vzduchu v komore, nastavovanie sily odskoku a niektoré aj 2-3 polohy tlmenia pruženia. Odskok pomôže doladiť tlmič čo sa týka rýchlosti jeho reakcie a uzavieranie tlmenia sa zase zíde pri stúpaniach, kde to spôsob prepákovania zadnej stavby bicykla vyžaduje.Niektoré značky ponúkajú tlmiče so zväčšenou hlavnou komorou (high volume). Vzduchová komora ovplyvňuje chod tlmiča a jeho priebeh je vďaka nej lineárnejší, čo sa hodí na niektoré prepákovania rámov. Pri klasických s tou menšou totižto pri niektorých rámoch dochádzalo ku veľmi progresívnemu chovaniu a tak sa tlmič buď nedostal na koniec zdvihu, alebo sa pri podfúknutí - veľmi veľkom SAGu prepadal do zdvihu na niektorých rámoch.
Vzduchové tlmiče s expanznou nádržkou.
Tieto tlmiče sú odpoveďou na rozmach technickejšieho jazdenia v štýle enduro, all-mountain či trail ale vidno ich už pre svoju váhu a nastavenia aj v klasickom zjazde. Expanzná nádržka zabezpečuje väčší objem oleja, ktorý sa tak pri zjazde neprehrieva a tým nenastáva negatívne ovplyvnenie chodu. Väčšinou ponúkajú nastavovanie tlaku vzduchu a odskoku a viac nastavení pre lepšiu kontrolu, výkon a prispôsobenie osobným preferenciám. Na tele niektorých sa už vyskytuje aj nastavenia vysoko a nízko rýchlostnej kompresie, ktoré chod zadnej stavby dovedú k dokonalosti a povedú ťa spoľahlivo ťažkým rozbitým terénom či s istotou strmými úsekmi. Rovnako je možné prostredníctvom týchto nastavení naladiť tlmič na konkrétny rám – jeho prepákovanie, zdvih, geometriu, štýl jazdy a hmotnosť jazdca.Pružinové tlmiče.
Všeobecne najodolnejšie a najcitlivejšie tlmiče sú práve tie pružinové. Citlivosť a celkový priebeh aký má „pružina“ vzduchové náprotivky asi nikdy nedosiahnu, ale...je tu práve vysoká hmotnosť pružiny. Pár gramov sa dá ušetriť (a veľa peňazí utratiť) na titánovom materiáli pružiny a jeden z výrobcov prišiel dokonca s dutou pružinou, ale o váhe jej vzduchového brata stále len snívajú. A tak sa používajú hlavne v zjazde a pri freeride jazdení, kde viac ako o váhu, ide o dokonalé vlastnosti pruženia. Viac menej už aj v elitných zjazdových súťažiach vidno vzduchové tlmiče s expanznou nádržkou, čo hovorí o trende šetrenia gramov aj tu. Naopak na súťažiach Enduro disciplíny zase sem-tam zahliadneme aj tie pružinové, vývoj aj u nich smeruje k šetreniu gramov a preferencia jazdca je niekedy zameraná hlavne na výkon pruženia. Základom pružinového tlmiča tvorí klasický tlmič s olejovou komorou, olejovou nádržkou a pružina. Pomocou matice, ktorá drží pružinu sa dá nastavovať jej predpätie, a tým ovplyvňovať celkový priebeh chodu. Pružiny sa dajú meniť za mäkšie alebo tvrdšie podľa váhy jazdca. Rovnako je na nich možné nastavovať odskok. Vyššie modely ponúkajú aj nastavenie nízko a vysoko rýchlostnej kompresie.Toľko k druhom tlmičov, nabudúce si povieme niečo o tom, ako vybrať ten správny.