Tlmiče – základné rozdelenie

Tlmiče – základné rozdelenie

Možno si si povedal, že je čas posunúť latku tvojho jazdenia kúpou lepšieho tlmiča a možno skladáš komplet nový bike. Tak či onak, tlmič je jedna z najdôležitejších funkčných súčastí celoodpruženého bicykla.

Jeho správna funkcia zaručuje dobré tlmenie a kopírovanie terénu pri jazde, využívanie potenciálu konštrukcie zadnej stavby, ale ovplyvňuje aj pohupovanie pri krútení pedálmi vo výjazdoch. Ideálne by bolo pár ich na svojom ráme vyskúšať a zvoliť to správne orechové, ale také možnosti má málokto. Preto si dnes pre začínajúcich bikerov trochu rozoberieme aké druhy tlmičov máme a na čo sú vhodné.



Najprv niečo o základnom rozdelení tlmičov. Väčšinou záleží od štýlu jazdenia MTB – cross-country, trail, all-mountain, enduro, freeride alebo downhill –  každá z disciplín má svoje špecifiká a nároky. Niekde ide viac o váhu tlmiča, výdrž alebo výkon (napríklad v ťažkom technickom teréne, pri rýchlej jazde), niekde zase tlmenie veľkých doskokov a ďalším faktorom je dĺžka chodu odpruženia konkrétneho rámu. Ale pekne po poriadku...
V základe sa vyrábajú tlmiče vzduchové a pružinové a tie sa ďalej (ako inak) ešte delia.

Vzduchové tlmiče bez expanznej nádržky.


Začnem od tých najjednoduchších, najľahších, vhodných na ľahší terén, pri ktorých nejde o veľký chod pruženia. Sú určené prevažne na cross-country a trail jazdenie. Majú menšie možnosti nastavovania, práve pre uchovanie čo najmenšej váhy a taktiež v ľahkom teréne nie je potrebné napríklad dolaďovanie kompresií. V základe ponúkajú nastavenie tlaku vzduchu v komore, nastavovanie sily odskoku a niektoré aj 2-3 polohy tlmenia pruženia. Odskok pomôže doladiť tlmič čo sa týka rýchlosti jeho reakcie a uzavieranie tlmenia sa zase zíde pri stúpaniach, kde to spôsob prepákovania zadnej stavby bicykla vyžaduje.



Niektoré značky ponúkajú tlmiče so zväčšenou hlavnou komorou (high volume). Vzduchová komora ovplyvňuje chod tlmiča a jeho priebeh je vďaka nej lineárnejší, čo sa hodí na niektoré prepákovania rámov. Pri klasických s tou menšou totižto pri niektorých rámoch dochádzalo ku veľmi progresívnemu chovaniu a tak sa tlmič buď nedostal na koniec zdvihu, alebo sa pri podfúknutí - veľmi veľkom SAGu prepadal do zdvihu na niektorých rámoch.



Vzduchové tlmiče s expanznou nádržkou.


Tieto tlmiče sú odpoveďou na rozmach technickejšieho jazdenia v štýle enduro, all-mountain či trail ale vidno ich už pre svoju váhu a nastavenia aj v klasickom zjazde. Expanzná nádržka zabezpečuje väčší objem oleja, ktorý sa tak pri zjazde neprehrieva a tým nenastáva negatívne ovplyvnenie chodu. Väčšinou ponúkajú nastavovanie tlaku vzduchu a odskoku a viac nastavení pre lepšiu kontrolu, výkon a prispôsobenie osobným preferenciám. Na tele niektorých sa už vyskytuje aj nastavenia vysoko a nízko rýchlostnej kompresie, ktoré chod zadnej stavby dovedú k dokonalosti a povedú ťa spoľahlivo ťažkým rozbitým terénom či s istotou strmými úsekmi. Rovnako je možné prostredníctvom týchto nastavení naladiť tlmič na konkrétny rám – jeho prepákovanie, zdvih, geometriu, štýl jazdy a hmotnosť jazdca.



Pružinové tlmiče.


Všeobecne najodolnejšie a najcitlivejšie tlmiče sú práve tie pružinové. Citlivosť a celkový priebeh aký má „pružina“ vzduchové náprotivky asi nikdy nedosiahnu, ale...je tu práve vysoká hmotnosť pružiny.  Pár gramov sa dá ušetriť (a veľa peňazí utratiť) na titánovom materiáli pružiny a jeden z výrobcov prišiel dokonca s dutou pružinou, ale o váhe jej vzduchového brata stále len snívajú. A tak sa používajú hlavne v zjazde a pri freeride jazdení, kde viac ako o váhu, ide o dokonalé vlastnosti pruženia. Viac menej už aj v elitných zjazdových súťažiach vidno vzduchové tlmiče s expanznou nádržkou, čo hovorí o trende šetrenia gramov aj tu. Naopak na súťažiach Enduro disciplíny zase sem-tam zahliadneme aj tie pružinové, vývoj aj u nich smeruje k šetreniu gramov a preferencia jazdca je niekedy zameraná hlavne na výkon pruženia. Základom pružinového tlmiča tvorí klasický tlmič s olejovou komorou, olejovou nádržkou a pružina. Pomocou matice, ktorá drží pružinu sa dá nastavovať jej predpätie, a tým ovplyvňovať celkový priebeh chodu. Pružiny sa dajú meniť za mäkšie alebo tvrdšie podľa váhy jazdca. Rovnako je na nich možné nastavovať odskok. Vyššie modely ponúkajú aj nastavenie nízko a vysoko rýchlostnej kompresie.



Toľko k druhom tlmičov, nabudúce si povieme niečo o tom, ako vybrať ten správny.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up5thumb_down comments 12 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Novinka: Bezdrôtový systém RockShox - začala nová éra odpruženia?

Novinka: Bezdrôtový systém RockShox - začala nová éra odpruženia?

Máme bezdrôtové radenie, máme teleskopické sedlovky bez káblov. A teraz prišiel čas, aby si svoje miesto našiel bezdrôtový a rovnako automatický systém odpruženia s názvom Flight Attendant .
Video: Na akom bicykli sa jazdí EWS? play_arrow

Video: Na akom bicykli sa jazdí EWS?

Ako sa hovorí - každý bicykel je jedinečný. Niektoré bicykle zaujmu vzhľadom, niektoré naopak výbavou a technológiami. Na akom bicykli jazdí naša reprezentantka Simona Kuchyňková?
Kde sa podel jeden čap? Alebo je tvoj bicykel naozaj tuhý?

Kde sa podel jeden čap? Alebo je tvoj bicykel naozaj tuhý?

Možno si myslíte, že máte tuhý rám, to znamená, že sa neohýba pri zaťažení. Toto tvrdenie vám posúva samotný výrobca. Kde sa však podel jeden čap v prípade mnohých moderných bicyklov?
keyboard_arrow_up