Kliknutím prejdeš na
www.wilier.com
Reklama
Tlmiče – základné rozdelenie

Tlmiče – základné rozdelenie

12 komentárov

warzone 17.11.2018 6 fotografií   Odpruzenie Horska Cyklistika Tlmic Full Vidlice

Možno si si povedal, že je čas posunúť latku tvojho jazdenia kúpou lepšieho tlmiča a možno skladáš komplet nový bike. Tak či onak, tlmič je jedna z najdôležitejších funkčných súčastí celoodpruženého bicykla.

 

Jeho správna funkcia zaručuje dobré tlmenie a kopírovanie terénu pri jazde, využívanie potenciálu konštrukcie zadnej stavby, ale ovplyvňuje aj pohupovanie pri krútení pedálmi vo výjazdoch. Ideálne by bolo pár ich na svojom ráme vyskúšať a zvoliť to správne orechové, ale také možnosti má málokto. Preto si dnes pre začínajúcich bikerov trochu rozoberieme aké druhy tlmičov máme a na čo sú vhodné.



Najprv niečo o základnom rozdelení tlmičov. Väčšinou záleží od štýlu jazdenia MTB – cross-country, trail, all-mountain, enduro, freeride alebo downhill –  každá z disciplín má svoje špecifiká a nároky. Niekde ide viac o váhu tlmiča, výdrž alebo výkon (napríklad v ťažkom technickom teréne, pri rýchlej jazde), niekde zase tlmenie veľkých doskokov a ďalším faktorom je dĺžka chodu odpruženia konkrétneho rámu. Ale pekne po poriadku...
V základe sa vyrábajú tlmiče vzduchové a pružinové a tie sa ďalej (ako inak) ešte delia.

Vzduchové tlmiče bez expanznej nádržky.


Začnem od tých najjednoduchších, najľahších, vhodných na ľahší terén, pri ktorých nejde o veľký chod pruženia. Sú určené prevažne na cross-country a trail jazdenie. Majú menšie možnosti nastavovania, práve pre uchovanie čo najmenšej váhy a taktiež v ľahkom teréne nie je potrebné napríklad dolaďovanie kompresií. V základe ponúkajú nastavenie tlaku vzduchu v komore, nastavovanie sily odskoku a niektoré aj 2-3 polohy tlmenia pruženia. Odskok pomôže doladiť tlmič čo sa týka rýchlosti jeho reakcie a uzavieranie tlmenia sa zase zíde pri stúpaniach, kde to spôsob prepákovania zadnej stavby bicykla vyžaduje.



Niektoré značky ponúkajú tlmiče so zväčšenou hlavnou komorou (high volume). Vzduchová komora ovplyvňuje chod tlmiča a jeho priebeh je vďaka nej lineárnejší, čo sa hodí na niektoré prepákovania rámov. Pri klasických s tou menšou totižto pri niektorých rámoch dochádzalo ku veľmi progresívnemu chovaniu a tak sa tlmič buď nedostal na koniec zdvihu, alebo sa pri podfúknutí - veľmi veľkom SAGu prepadal do zdvihu na niektorých rámoch.



Vzduchové tlmiče s expanznou nádržkou.


Tieto tlmiče sú odpoveďou na rozmach technickejšieho jazdenia v štýle enduro, all-mountain či trail ale vidno ich už pre svoju váhu a nastavenia aj v klasickom zjazde. Expanzná nádržka zabezpečuje väčší objem oleja, ktorý sa tak pri zjazde neprehrieva a tým nenastáva negatívne ovplyvnenie chodu. Väčšinou ponúkajú nastavovanie tlaku vzduchu a odskoku a viac nastavení pre lepšiu kontrolu, výkon a prispôsobenie osobným preferenciám. Na tele niektorých sa už vyskytuje aj nastavenia vysoko a nízko rýchlostnej kompresie, ktoré chod zadnej stavby dovedú k dokonalosti a povedú ťa spoľahlivo ťažkým rozbitým terénom či s istotou strmými úsekmi. Rovnako je možné prostredníctvom týchto nastavení naladiť tlmič na konkrétny rám – jeho prepákovanie, zdvih, geometriu, štýl jazdy a hmotnosť jazdca.



Pružinové tlmiče.


Všeobecne najodolnejšie a najcitlivejšie tlmiče sú práve tie pružinové. Citlivosť a celkový priebeh aký má „pružina“ vzduchové náprotivky asi nikdy nedosiahnu, ale...je tu práve vysoká hmotnosť pružiny.  Pár gramov sa dá ušetriť (a veľa peňazí utratiť) na titánovom materiáli pružiny a jeden z výrobcov prišiel dokonca s dutou pružinou, ale o váhe jej vzduchového brata stále len snívajú. A tak sa používajú hlavne v zjazde a pri freeride jazdení, kde viac ako o váhu, ide o dokonalé vlastnosti pruženia. Viac menej už aj v elitných zjazdových súťažiach vidno vzduchové tlmiče s expanznou nádržkou, čo hovorí o trende šetrenia gramov aj tu. Naopak na súťažiach Enduro disciplíny zase sem-tam zahliadneme aj tie pružinové, vývoj aj u nich smeruje k šetreniu gramov a preferencia jazdca je niekedy zameraná hlavne na výkon pruženia. Základom pružinového tlmiča tvorí klasický tlmič s olejovou komorou, olejovou nádržkou a pružina. Pomocou matice, ktorá drží pružinu sa dá nastavovať jej predpätie, a tým ovplyvňovať celkový priebeh chodu. Pružiny sa dajú meniť za mäkšie alebo tvrdšie podľa váhy jazdca. Rovnako je na nich možné nastavovať odskok. Vyššie modely ponúkajú aj nastavenie nízko a vysoko rýchlostnej kompresie.



Toľko k druhom tlmičov, nabudúce si povieme niečo o tom, ako vybrať ten správny.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Vidlice a tlmiče)

Komentáre

GaliPet 17.11.2018 (11:49)

Začal som čítať s nádejou, že si obohatím základné technické vedomosti o tlmičoch. Príspevok ma však v tomto smere totálne sklamal.

 
lto 17.11.2018 (11:55)

Dvojkomorovy vzduchovy tlmic nie je taky, ktory ma expanzku (to by som mal doma asi aj 4 komorove tlmice :lol - tam je hlavne olej (inak expanzky existuju strasne dlho a nie je to rozmach jazdenia) .. dvojkomorovy vzduchovy (negativku neratame, to musi byt) je taky, ktory ma naozaj dve vzduchove komory. To je RS Vivid a CCDB Air. Ciastocne sa da povedat, ze aj take, kde sa montuje dalsia HV komora na nu, je dvojkomorak.
Dalej .. HV komora nie je na tlmici kvoli zahrievaniu, s olejom to nema nic, ten sa ked tak chladi prave v expanzke, hlavne vdaka tomu,ze je tam viac oleja. Ostatne to aj dalej pises.
Prehriaty olej inak by nemal sposobovat tuhnutie, ta viskozita sa skor znizi, tak bude skor kopat. Ale tak zas take nejazdim, neviem posudit, len z pocutia
Prerob trochu clanok

 
Swarz lto 17.11.2018 (15:27)

Hmm, co ked do "dvojkomoroveho" zargonu zaradime aj "twin tube" tlmice ako napr. Fox float x2, Cane creek double barrel a ohlins ttx a slovne spojenie twin tube nema nic s pruzinovou resp. vzduchovou castou. Cize ja pod dvojkomorovym tlmicom rozumiem skor twin tube dizajn olejoveho tlmenia, ktory momentalne vladne svetu high end tlmicov

 
scart335 17.11.2018 (10:41)

Však každý tlmič má dve komory. Pozitívnu a negatívnu. Expanzku by som teda komorou pri takomto rozdelení nenazval.

 
scart335 scart335 17.11.2018 (10:51)

"Niektoré značky ponúkajú tlmiče so zväčšenou hlavnou komorou (high volume). Väčšia komora je výhodou hlavne pri rýchlych, dlhých zjazdoch v teréne plnom prekážok, kde sa olej v tlmiči môže rýchlo prehriať a tým sa zmení jeho viskozita, čo vo výsledku nepriaznivo ovplyvní chovanie tlmiča, ktorý bude akoby tuhnúť." Minimálne HV tlmiče od RS/Fox takto nefungujú a väčšia pozitívna komora má hlavne dopad na iné veci ako teplotu oleja...na to je tá expanzka.

 
DanoL91 scart335 17.11.2018 (12:24)

Pokial ide o Fox a ich EVOL, tak ten sa tyka prave zvacsenej negativnej komory a ta ovplvnuje najma velkost sily potrebnej na uvedenie tlmica do chodu, resp teda jeho citlivost na drobne nerovnosti.
S teplotou oleja, ako uz bolo spomenute, to ma spolocne len pramalo..

 
warzone 18.11.2018 (08:50)

Článok je určený skôr pre laikov,takže chápem,že vás skúsenejších veľmi neobohatí...
Čo sa týka tých dvoch komôr, áno je to myslené na expanzku.Ono naštudovať si to čo najlepšie (aj keď nejaké základné znalosti boli) znamená veľa prekladať z angličtiny a tak sa stane, že niektoré tie výrazy človek odhaduje.Takže poprosím trochu zhovievavosti...Ale inak samozrejme pravdu má scart335 - komory sú vo všeobecnosti na každom tlmiči dve, pozitívna a negatívna.
Ďakujem...

 
Pepko23 17.11.2018 (13:36)

Z mejch zkušeností vložky aspoň u vidlic i tlumičů Fox citlivost spíš snižujou, ale bude záležet na tlacích, hmotnosti a doporučení výrobce. Většinou jsem měl oproti doporučeným tlakům z důvodu využití co nejvíce zdvihu trošku podhuštěno, takže se vidlice i tlumič v první třetině zdvihu lehce propadal a v druhý půlce zdvihu kopal. Takže jsem nakonec vložky vyndaval a trošku zvyšoval tlak, což snížilo propadání v první třetině zdvihu a zároveň v týhle části zrychlylo odskok, takže ho šlo víc přitlumit a to zlepšilo chod v druhý půlce zdvihu.

 
martin9812 19.11.2018 (10:09)

Bolo by fajn keby ten clanok pisal niekto, kto sa tomu aj rozumie...

 
bikewolf 17.11.2018 (17:54)

Citujem z poslednej vety: "Toľko k druhom zadných tlmičov..."
Nie je to preklep? Či sú na bikoch aj predné tlmiče?

 
Palo TT bikewolf 17.11.2018 (21:29)

Nie, je to doslovny preklad vyrazu rear shock, ktory pouzivaju vyrobci aj obchody.

 
Denisko5 bikewolf 18.11.2018 (00:26)

bikewolf ked si zoberes tlmic v slova zmysle nieco co tlmi narazy tak aj vidlica je tlmic. Ale by nebol za hlupaka ze sa hram zo slovami,tak ano. Uz existuje “vidlica” ktora nema tlmenie v nohach ale je prepakovana na klasicky tlmic.

 
Pridaj komentár