CicloSport - HAC 5 digital – časť 5.

Takže sa teraz vrátim ku popisu reálneho použitia HAC5. Naposledy sme sa venovali zobrazeniu veličiny „Power” a vôbec tomu ako je to s veličinami počítanými versus meranými.

Takže sa teraz vrátim ku popisu reálneho použitia HAC5. Naposledy sme sa venovali zobrazeniu veličiny „Power” a vôbec tomu ako je to s veličinami počítanými versus meranými.
Ako som spomenul, tak zobrazovaná hodnota mierne zaostáva za skutočným údajom, teda za momentom, kedy naozaj nastala. To ale neznamená že je jej meranie nepoužiteľné, alebo nezmyselné, pretože časový posun je obvykle iba pár sekúnd a skôr alebo neskôr získate z merania a jazdy pocit pre to kedy daná hodnota nastala.

Spomínal som v technickej špecifikácii interval vzorkovania (to jest zaznamenávania) meraných údajov. Ten sa dá voliť z nasledovných hodnôt: 2, 5, 10 a 20 sekúnd. A toto je zhruba i hodnota vyššie spomínaného časového oneskorenia.
K tomuto treba snáď doplniť že pri 20 sekundovom intervale pamäť HAC5 vystačí na uloženie cca 120 hodín z čoho prídeme ku nasledovnej tabuľke:
20 sec - 120 hodín
10 sec - 60 hodín
5 sec - 30 hodín
2 sec - 15 hodín

Čo, povedzme si otvorene (pri 2 sec.), nie je žiadna závratná hodnota, najmä, keď tento čas porovnáme s inými podobnými prístrojčekmi. Tu ale treba poznamenať, že sa na toto treba pozerať cez množstvo meraných a ukladaných hodnôt, a tak je skutočne trochu ťažko porovnávať.
Pre priemerného cyklistu by 15 hodín (pri 2 sec.) mohlo vystačiť povedzme na zhruba týždeň jazdenia. Za seba môžem ale povedať že napríklad u Forerunnera-305 downloadujem dáta po každej jazde, takže memory by nemal byť problém s výnimkou, keď sa hodláme zúčastniť niekoľko dňového podujatia povedzme v prírode bez prístupu ku počítaču.

K tomuto snáď treba ešte poznamenať že nahrávanie dát ktoré aktivujeme pred každou jazdou sa pri 10 a 20 sekundovom intervale automaticky zastaví po 24 hodinách. Pri intervale záznamu 2 a 5 sekúnd po 6 hodinách, čo výrobca vysvetľuje šetrením pamäte a batérie. Nemyslím že by to bol nejaký vážny problém, hoci už zopárkrát som sa zúčastnil podujatí kedy som na bajku strávil viac 10 hodín, hoci s prestávkami.

Nuž teda vrátim sa už ozaj iba na skok k displeju. Ešte drobnosť ktorú som myslím dosiaľ nespomenul. Display disponuje okrem čísel ikonkami šipiek-trojuholíkov signalizujúcich napríklad stúpanie/klesanie alebo druhá sada šipiek znázorňuje či vaša okamžitá rýchlosť je vyššia ako priemerná za danú jazdu, alebo naopak nižšia. Hlavne túto signalizáciu rýchlosti považujem za veľmi šikovnú a priznám, že častejšie sledujem či moja rýchlosť stúpa, než koľko vlastne tá hodnota je.

Nuž a to by bolo všetko čo ma závažné na túto tému napadá s poslednou výnimkou. Iste si viacerí z vás všimli v špecifikácii, že HAC5 je schopné merať rýchlosť lyžiara. Dokáže to skutočne, alebo je to iba reklamný ťah? Potrebujem k tomu dokúpiť RDS, alebo sa to dá bez toho?
Zjednodušená odpoveď je: Áno dokáže to aj bez RDS. Ak si kladiete otázku, podobne ako ja, ako je to možné, keďže reálne nemá (bez RDS) údaje o prejdenej vzdialenosti, tak na to existuje jednoduché hoci nie potešiteľné vysvetlenie.
HAC5 meria čas a stratenú výšku za jednotku času, pričom pri výpočte rýchlosti vychádza z akejsi priemernej strmosti kopca v priemernom lyžiarskom stredisku. Koľko tá hodnota skutočne je, vám nepoviem, ale svoje skúsenosti vám predať môžem.

Práve minulý víkend som totiž zobral HAC5 na lyžovačku spolu so svojím Forerunnerom 305 a porovnával hodnoty viac merané ako počítané u jedného (F305) a úplne počítané u druhého (HAC5) medzi sebou. Najprv iba pre jednoduchšie pochopenie, vysvetlenie ako je to u F305 disponujúceho GPS.

Pri takzvanom svojvoľnom ukladaní dát - F305 sám usúdi, kedy uložiť záznam o polohe do pamäte. Dva uložené body spojí priamkou a z toho vypočíta vzdialenosť ktorú prepočíta na časy uložené spolu s GPS súradnicami z čoho vypočíta rýchlosť. Hockedy sa stane že dva body sú uložené zemepisne od seba pomerne ďaleko, kde “pomerne“ môže byť aj 100 metrov, ale častejšie je to niekoľko desiatok (30 až 50 metrov).
Nuž a do 50 metrov sa vám tých oblúčikov môže zmestiť hodne. Z toho je asi každému zrejmé že hodnota rýchlosti udávaná F305 nieje nijako extra presná a odhadom je odchýlka asi tak okolo 5 - 10%, z napísaného je jasné že obvykle smerom nadol. Aby som F305 nekrivdil, tak pri počítaní rýchlosti vychádza aj z bodov meraných ale neuložených, keďže v skutočnosti meria (ale neukladá) aj body medzi tými vyššie uvedenými 50 metrami.
Nuž čo som zistil v praxi bolo, že hodnota na HAC5 bola obvykle okolo 5 až 15 percent vyššia ako u F305 (!). Z čoho sa dá usudzovať že HAC5 si vedie pomerne veľmi dobre. Toto ale je pravda pri strmosti, ktorú som ja usúdil, že predstavuje priemerný sklon lyžiarskej lúky.

Treba pamätať, že tu, už svojim pôvodom, sa hodnoty udávané HAC5 nedajú nijako považovať za presné, každopádne ale ich možete dostatočne použiť na porovnanie dvoch rýchlostí na tom istom úseku alebo na predstavu aspoň približnej hodnoty rýchlosti, kde tu na zjazdovke.
Pre zaujímavosť som ale zapol meranie rýchlosti lyžiara pri ceste autom. Čo principiálne je presne to isté o čo sa HAC5 pokúša pri lyžiarovi, s podstatným rozdielom, že stúpania / klesania pri cestách sú obvykle zlomky z klesaní či stúpaní na lyžiarskych pláňach. A tak pri rýchlosti povedzme 110 km/h mi HAC5 udával iba 7,5, alebo inokedy 15, či ďalší krát iba 5 km/h.
Pravidlom je, že čím menší spád cesty, tým horšia (tu sa ozaj nedá použiť slovíčko nepresnejšia) hodnota. Nuž dúfam že moje vysvetlenie bolo dostatočne zrozumiteľné a každému jasné.

Na záver tejto časti by som ale povedal že nemali by sme HAC5 krivdiť za to, že sa pokúša určiť rýchlosť o ktorej reálne (keďže nevie vzdialenosť) nemôže mať žiadnu šajnu. Ja to naopak hodnotím pozitívne, hoci priznajme si, že zo strany výrobcu je to viac-menej čistý reklamný ťah. Za seba môžem priznať, že to bola jedna z vecí ktoré zavážili v prospech HAC5, keď som rozmýšľal nad kúpou.

Nuž tu mi príde sa zamyslieť ako pokračovať, keďže som vám sľúbil že v tejto časti sa už dostanem ku spracovaniu dát na počítači. Ale priznajme si, že táto časť je na dlhšie písanie a tak priatelia tu sa vrátim ku meraniu HeartRate (HR) a na počítačové spracovanie si nechám celú ďalšiu časť.
Na meraní HR by na prvý pohľad nebolo nič extra interesantné keby HAC5 ponúkal len meranie. Naštastie, podobne ako mnohé iné advanced ciklocomputery HAC5 disponuje rôznymi pomôckami a doplnkami ku samotnému meraniu HAC5, ktoré robia túto oblasť “worthwhile” našej pozornosti.

Ako som už skôr spomínal, tak HAC5 disponuje funkciou CicloInZone, ktorá v princípe spočíva z monitorovania vášho pokojového tepu (počas 5 minút). Z nameraných hodnôt a zadaných personálnych údajov určí vašu minimálnu pokojovú hodnotu a maximálnu hodnotu tepu.
Takto získaný interval (ktorý sa mení s vekom a výkonnosťou) si môžete naďalej rozdeliť na tri podoblasti definovaním horného a dolného limitu pre daný interval.
Na tieto hodnoty si môžete nastaviť alarmy a môžete okolo nich vybudovať celý svoj výkonnostný trénning.

Tréning v takomto prípade pozostáva zo snahy udržať tep v požadovanom intervale počas určitého času. Tieto pásma počas tréningu pravidelne striedame a zmenou času prislúchajúcemu každému intervalu určujeme obťažnosť svojho tréningu a zároveň stupeň progressu našej výkonnosti.
HAC5 automaticky sleduje či sa tep udržuje v nastavených hraniciach. Upozorňuje nás na vykročenie zo sledovaného intervalu, kedy automaticky pozastaví odpočet kým tep opäť nedosiahne požadovanú hodnotu.

Čo je veľmi dôležité HAC5 tiež ponúka meranie zotavovacieho tepu ktoré je definitívnym hodnotiteľom nášho stupňa trénovanosti. Táto jednoduchá funcia pozostáva z merania tepu počas troch minút od spustenia, kedy zostávame v pokoji (napríklad počas prestávky alebo po skončení jazdy). Čím nižší je náš tep po tomto časovom intervale tým lepšia je naša trénovanosť.

Na záver k tomuto už len dodám, že toto všetko má svoju podporu v software ktorý je dodávaný spolu s HAC5 a pomôže vám skutočne detailne analyzovať vaše jazdenie či už sa zaujímate o výkonový tréning, alebo len o informačné hodnoty o vašom jazdení.

Takže v ďalšej časti už sa budem zaoberať výlučne softwérom dodávaným s HAC5 a jeho ohodnotením z hľadiska použiteľnosti a ľahkosti použitia. Tu vám ako preddavok ponúkam zopár „screeshotov” zo sprievodných aplikácií. Snáď by som spomenul že sa oplatí venovať pozornosť zobrazeným hodnotám a ich korelácii. Ale k tomu už viacej nabudúce.

Peter
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

CicloSport - HAC 5 digital – časť 7.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 7.

Tak a prepracoval som sa priatelia ku poslednému, dúfajme že i tak zaujímavému pokračovaniu písania o HAC5. Na túto časť som si ponechal ako je to aplikáciami dodávanými ku HAC5, ako zobrazujú nahraté dáta, plus krátke uvedenie do analýzy a štatistiky nameraných údajov.
CicloSport - HAC 5 digital – časť 6.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 6.

Okrem spústy meraných údajov a ich zapamätávania nám HAC5 ponúka možnosť prenosu dát do počítača a priznajme si, že to je jedna z vlastností, ktoré ho robia takým zaujímavým. Sú aj iní výrobcovia ponúkajúci podobné schopnosti, ale zatiaľ stále je to skôr rarita ako samozrejmosť.
CicloSport - HAC 5 digital – časť 4.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 4.

Takže sa vraciam ku popisu a organizácii menu, čo som nakúsol v tretej časti, teraz už len dokončenie načatého a potom už konečne k zážitkom z jazdy, lebo to je to čo nakoniec najviac rozhodne o finálnej známke.
keyboard_arrow_up