Mubea – koncept karbónového elektrobicykla budúcnosti

Mubea – koncept karbónového elektrobicykla budúcnosti

01 komentár

scr@tch 16.12.2018   Elektrobicykle Horsky Bike Horska Cyklistika Cyklistika Cestny Bike Karbon

Elektrobicykel? Na dnešnú dobu už nič výnimočné. Elektrobicykel z karbónu, vyrobený rakúskou automobilovou spoločnosťou, ktorá sa chystá preniknúť na trh elektrobicyklov? To je už niečo iné.

 

Mubea neznie pre väčšinu cyklistov obzvlášť povedome, avšak roky skúseností s automobilovými dielmi, prácou s karbónom či vysokým zastúpením po celom svete naznačuje, že nejde o nováčika v technologickom odvetví. Ich súčasné smerovanie sa zameriava na rozvoj mestskej prepravy a dopravy menších nákladov, ale aj horskej cyklistiky, za pomoci elektrobicyklov.



Novinka, s ktorou sa Mubea predstavila počas tohtoročného Eurobiku, vzbudila u návštevníkov zaslúžene veľký záujem. Ide o celoodpružený elektrobicykel Mubea E-Mobility, disponujúci motorom s výkonom 250 W (ktorý je povolený európskymi zákonmi), ale jeho modifikácia sa zastavuje až na úrovni 4000 W, využitie ktorého by malo byť upriamené na kargo/dopravu väčších nákladov.



Prenos energie je zabezpečený klasickým systémom prepojenia dvoch ozubených koliesok remeňom alebo v zjazdovej verzii reťazou, ktorej asistuje napinák reťaze v oblasti neprítomnej prehadzovačky. Prídavná kladka (i keď v tomto rozmere môžeme hovoriť už o „prevodníku“) v striebornom prevedení nad úrovňou kľúk, je prostredníkom medzi motorom a zadným kolesom.

Pohon teda pracuje nezávisle od šliapania/pedálovania, ktoré zabezpečuje jazdec. Primárnym zariadením umožňujúcim ovládanie motora, je otočná rukoväť na pravej strane riadidiel, ktorá neodmysliteľne pripomína motorkársky štýl.



Inovácie neopomínajú ani radenie. Mubea zvolila integrovaný systém motora a prevodovky (zjazdový model), ktorý pracuje v závislosti od používania jazdcom. V prípade „mestského“ variantu je prevodovka umiestnená v zadnom náboji, nesúca pomenovanie Eviolo.

Inteligentné radenie spočíva v sile pôsobiacej na tlačidlo radenia – razantnejšie stlačenie umožní rýchlejšie preradenie, plynulejší pohyb zas prirodzenejšiu a bezprostrednú zmenu prevodu. Samotné zariadenie je situované na ľavej strane riadidiel.



Nechýba ani displej pre zobrazovanie aktuálneho stavu batérie, dojazdu a iných potrebných informácií, ktorý je umiestnený na integrovanom kokpite. Displej v rozmere nad 4“ je vodoodolný a vďaka svojej konštrukcii je pevne uchopený.

Zaujímavosťou je aj batéria s kapacitou 1 130 Wh, čo je oproti klasickým 408, 514 či 604 Wh verziám neporovnateľné navýšenie. Tento progres však nie je len o pozitívach. S nárastom dostupnej energie stúpa aj hmotnosť samotnej batérie. V tomto prípade hovoríme až o 7 kilogramov vážiacej verzii. Nuž, každé vylepšenie má svoju daň.

Batéria je odnímateľná za pomoci jednoduchej páčky neďaleko hlavovej trubky. Po jej odňatí ostáva v ráme značný voľný priestor. Jej nabíjanie je umožnené cez originálnu nabíjačku od Mubea s 10 A, schopnou nabiť túto ohromnú batériu už za 2,5 hodiny.



Vráťme sa však k tomu, čo z veľkej časti charakterizuje tento bicykel - k rámu. Výrazné krivky, mohutné spracovanie predného trojuholníka, ako aj robustná zadná stavba pripomínajú, že tento model nie je obyčajným mestským “vozítkom”. Vysoký výkon si vyberá svoju cenu v podobe potreby tuhého rámu. Mubea ním dozaista je. Dôvodom toho je aj inovátorský prístup, pri ktorom sa rám vyrába plne automatizovaným spôsobom, bez zapojenia ľudskej sily.

Unikátny dizajn nie je tvorený len atypickými tvarmi trubiek, ale aj absenciou horných vzpier zadného trojuholníka. Aj kvôli tomu bolo nutné posilniť spodné vzpery, spájajúce stred a zadné koleso. Okrem rámu vyrába Mubea aj iné komponenty, ktoré sú badateľné na tomto bicykli. Ide o integrovaný predstavec s riadidlami do jednoliateho kusu, či sedlovku s aerodynamickými proporciami.

Súčasťou sú aj bezpečnostné prvky v podobe svetiel. Predné číre a zadné červené indikujú prítomnosť bicykla na cestách či cyklochodníkoch. Ich stavba pôsobí prepracovane; zadné svetlo disponuje piatimi led diódami, zatiaľ čo predné v tvare oválu nie je na tom o nič horšie.



Za zmienku určite stojí aj „ostatná“ výbava. Keďže tento bicykel nie je vyhradený len na mestské použitie, ale dostáva sa mu aj zjazdovej verzie, osadenie komponentov sa líši v závislosti od zvoleného typu. Zjazdový typ obsahuje vidlicu DVO Emerald s 200 mm pružinovým tlmičom či brzdami Magura MT5, kolesami DT Swiss HX 1501 Spline hybrid a teleskopickou sedlovkou.



Klasický mestský však nie je až natoľko odlišný od svojho lesného modelu. Uňho nájdeme rovnaké kolesá či brzdy, tiež vidlicu DT Swiss a vzduchový tlmič so 120 mm zdvihom, plášte Schwalbe Super Moto-X a spomínanú aerodynamickú karbónovú sedlovku.

Aj napriek cene, ktorá sa pri tomto prototype pohybovala v desiatkach tisíc €, konečný výsledok určite stojí za to. Inovatívne riešenia, akým je aj projekt Mubea, hádam napomôžu zlepšeniu dopravy a prepravy v mestách a súčasne aj odbúraniu určitej časti nákladných či osobných áut. Len čas ukáže, či to bol krok vpred, alebo nie.


Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle ~ Horské elektrobicykle)

Komentáre

cipo11 16.12.2018 (20:21)

0


Škaredý a zbytočne komplikovaný. Každý výrobca sa uberá smerom aby čo najviac zakryl, že ide o e-bike a z tohoto to nie že kričí, ale aj provokuje.

 
Pridaj komentár