Rozhovor: Na bicykli aj v zrelom veku

Rozhovor: Na bicykli aj v zrelom veku

Pre mnohých z vás bol pán Ján inšpiráciou a podnetom, že aj v zrelom veku sa dá byť aktívny a užívať si výjazdy s rodinou na bicykli. Rozhodol som sa využiť príležitosť a Jána s odstupom času vyspovedať.

Určite si pamätáte na prvý článok, ktorý sme vám priniesli na začiatku sezóny.

Zdravím pán Ján, na úvod by som sa chcel spýtať, aká bola vaša cyklosezóna?
Cyklosezónu hodnotím ako dobrú, len z dôvodu obmedzeného množstva voľného času som sa na bicyklík až tak často nedostával, ako som si predstavoval.

Koľko kilometrov sa vám podarilo najazdiť za sezónu a keď už máte ten elektrobicykel, tak mi prezraďte, v akom režime najčastejšie jazdíte?
Podarilo sa mi najazdiť 400 km a keďže veľmi obľubujem kopce a samotnú prírodu, 90 percent som najazdil po okolitých horách. Rovina je pre mňa potrebná len na priblíženie sa k horám. Budúci rok by som si rád prešiel aj dlhší rovinatý švih aspoň 50 km.

Najčastejšie jazdím jazdný režim s asistenciou na 70 %, čo je 2. stupeň a výrobcom bicykla je označovaný ako „Tour“. Pri prudších stúpaniach požívam na krátku dobu alebo na rozbeh 3. stupeň, „Sport“. Raz v prudkom stúpaní som zapol najsilnejšiu pomoc „Turbo“ a bicykel mi doslova ušiel spod zadku a zostal som stáť na vlastných nohách a bicykel na zadnom kolese predo mnou.



Koľko vám v priemere vydrží batéria?
Batéria podľa profilu terénu, keďže najčastejšie jazdím mierne hornatý terén, vydrží bez problémov cca 90 km. Zaujímavá skúsenosť bola počas jedného výletu z Oščadnice na Veľkú Raču. Pred začiatkom výletu bola batéria plne nabitá, trasa viedla po cyklochodníku z Oščadnice okolo kaplnky Zadedová-Príslop na Veľkú Raču Dedovka, a potom až na samotný vrch Veľká Rača a odtiaľ opäť cez Dedovku a dlhšou cyklotrasou späť do Oščadnice.

Na konci výletu som najazdil niečo cez 25 kilometrov a nastúpal cez 900 metrov. V poslednom 7 km klesaní computer ukazoval dojazd 5 km, ale po zjazde a ďalších pár km jazdy v miernom stúpaní po asfaltovej ceste na chatu prepočítal dojazd na 40 km, takže znovu som sa dostal na dojazd okolo 70 km. Z mojej strany veľká spokojnosť s batériou.

Keď ste začínali na ebiku, na čo si bolo potrebné zvyknúť alebo čo vás prekvapilo, keď to porovnáte s bežným bicyklom?
Bolo zaujímavé si zvyknúť na to, kedy zvýšiť výkon motora, lebo treba pár šliapnutí, aby motor pochopil, čo sa od neho očakáva. Takže netreba ťahať na doraz a potom prehadzovať, ako na zadnej prehadzovačke, ale o pár metrov skôr, ako dôjde dych.

Ako slúži bicykel a elektrokomponenty - stretli ste sa s nejakými poruchami?
Bicykel aj elektrokomponenty fungovali na 100 % a nevyskytli sa žiadne poruchy.

Kde najčastejšie jazdíte a koľko kilometrov má v priemere váš výjazd?
Najčastejšie okolie Nové Mesto nad Váhom, Čachtice a Podolie. Raz sa podaril jeden predĺžený víkend na Kysuciach – Oščadnici. Ako som spomínal, najradšej sa vozím mimo asfaltových ciest v prírode a priemer je zhruba 20 km, ale treba podotknúť, že sú to kopce.



Chodíte na výjazdy aj s klasickými cyklistami?
Áno, bol som niekoľkokrát.

Stalo sa vám, že ste počas výjazdu vybili baterku úplne?
Nie, nestalo sa mi to, lebo sa dá dojazd pohodlne kontrolovať tým, že si nastavíte slabší výkon motora a ak šliapete nad 25 km/hod, tak si úplne šetríte energiu.

Možno pre väčšinu ľudí budete pekný vzor, ako sa dá aktívne tráviť dôchodok. Čo ďalšie okrem cyklistiky rád robíte?
Bicyklík ma úplne opantal, lebo človek zažije oveľa viac zážitkov. Teraz, keď mi už počasie nedovoľuje jazdiť, začnem chodiť pešo do prírody a konečne znížim deficit pripravených neprečítaných kníh.



Aký zážitok vám najviac utkvel v pamäti z tejto sezóny?
Asi pád pri klesaní z Kykule nad Oščadnicou, kedy ma brzdy nedokázali zastaviť na trávnatej mokrej lúke, ale našťastie bez následkov na tele a duši, len si to odnieslo zadné koleso, skrivil som ráfik a nakoniec som sa rozhodol vymeniť obe kolesá, keďže oprava ráfika by vyšla viac ako nové koleso.

Veľa bikerov neustále mení komponenty so snahou naháňať gramy alebo sekundy, ako ste na tom vy, plánujete nejaké zmeny?
Osobne nemám ambíciu meniť komponenty za účelom zníženia váhy bicykla. Menil som len spomínané kolesá a radšej som siahol aj po kvalitnejších brzdových kotúčoch a platničkách.

Je niečo, čo Vás pri používaní ebiku príjemne, alebo aj nepríjemne prekvapilo s čím ste pred jeho kúpou nepočítali?
Príjemné je na tom, že sa dostávate do polohy mladého cyklistu a bicykel vám pomôže dostať sa na miesta, o ktorých sa dá v tomto veku len snívať. Môj sen je vystúpať na Kráľovu hoľu. Po preštudovaní trasy na internete som začal váhať, ale môj dobrý známy - super cyklista mi po jednej trase povedal, že tú, ktorú sme prešli, bola náročnejšia ako Kráľova hoľa. Takže sa teším na tie krásne výhľady, až sa tam dotiahnem.

Ak by ste mali vybrať tri dôvody, ktoré by mali presvedčiť o kúpe ebiku, tých ktorí váhajú, ktoré by to boli?
Vynikajúca mobilita - na rovine veľmi dobrý km priemer. Dobrá stúpavosť do kopcov, nechávate za sebou super cyklistov na klasických bicykloch. Ak som unavený, sadnem na ebike, dám si 2. stupeň pomoci a pekne sa po pár km rozcvičím, rozohrejem a príroda je moja.

Ďakujem za rozhovor a želám veľa šťastných kilometrov.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up2thumb_down report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár.

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Tip na výlet: Spod Ľubovnianskeho hradu do Prešova cez dominantu Čergova - Minčol

Tip na výlet: Spod Ľubovnianskeho hradu do Prešova cez dominantu Čergova - Minčol

Pohorie Čergov patrí skôr k tým menej navštevovaným lokalitám, na pešo tam chodí menej ľudí, nieto ešte na biku.
Rozhovor: Peter Krajči - Slovák, ktorý po druhý raz pokoril Everesting

Rozhovor: Peter Krajči - Slovák, ktorý po druhý raz pokoril Everesting

Napadlo vám niekedy zdolať Mount Everest na bicykli? Samozrejme, táto myšlienka nie je realizovateľná, no nastúpať výškové metre najvyššej hory sveta by bolo predsa len možné.
Rady záchranára a bikera Jožiho - 1. časť: Hypertermia

Rady záchranára a bikera Jožiho - 1. časť: Hypertermia

V sérii „Rady záchranára a bikera Jožiho“ vám priblížime zdravotné riziká pri bikovaní a to či už v závislosti od aktuálnych klimatických podmienok, alebo všeobecné nástrahy jazdy na bicykli.
keyboard_arrow_up