CicloSport - HAC 5 digital – časť 7.

Tak a prepracoval som sa priatelia ku poslednému, dúfajme že i tak zaujímavému pokračovaniu písania o HAC5. Na túto časť som si ponechal ako je to aplikáciami dodávanými ku HAC5, ako zobrazujú nahraté dáta, plus krátke uvedenie do analýzy a štatistiky nameraných údajov.

Hactronic a CicloTour – Dve aplikácie dodávané ako doplnok HAC5, sú veľmi podobné vo svojej základnej funkčnosti, avšak CicloTour ponúka zhruba to isté ako Hactronic a naviac nepomerne rozšírené možnosti editácie a úpravy nahratých dát, plus obrazovkové i tlačené reporty s akými môžem tvrdiť že iné aplikácie toho typu môžu ozaj iba ťažko súperiť. Najmä vďaka (u CicloTour) prístupu ku jednotlivým riadkom pomyselnej tabuľky nahratých dát.

Prezrite si prosím priložené screenshoty. Popis na nasledovných riadkoch sa bude zaoberať aspoň ich krátkym popisom, na záver si nechám screenshot „190508” čo je vyobrazenie (najmä výškového) profilu jednej túry.
CicloTour disponuje okrem samotnej analýzy a grafického vyobrazenia takmer všetkých meraných dát aj drobnými doplnkovými modulmi s rôznym stupňom užitočnosti a použiteľnosti.

Tu je teda ich popis:
Body mass kalkulátor – je veľmi jednoduchá pomôcka na určenie BMI (body mass indexu) kde po zadaní výšky a váhy vám CicloTour prezradí aká je hodnota vášho BMI (dokonca i hlasovo) a tiež či je to veľa alebo málo a podobne. Pokiaľ sa vaša váha nemení tak je použitie takmer jednorazové, ale ak napríklad bajkujete aby ste stratili nejaké kilečká, tak tento jednoduchý kalkulátor oceníte.

Heart Rate Zones kalkulátor – vám umožní rozdeliť váš Heart Rate na zóny do jednoduchého ale prehľadného grafu. Po zadaní veku, pohlavia, Max HR a oddychovej HR zobrazí podobný graf ako na obrázku “HR-zones”. Ten vám umožní jednoducho identifikovať cieľové tepové zóny ktoré môžete priamo využívať pri svojom tréningu a vylaďovať svoju výkonnosť napríklad na vytrvalosť, alebo naopak na výbušnosť a podobne. Pozrite si tiež obrázok “HR-distribution” do ktorého CicloTour prerozdelí namerané hodnoty počas každej jazdy a tak sa budete môcť ex-post dozvedieť či ste trénovali dosť tvrdo, alebo ste viac oddychovali. Tieto zóny by mali byť práve určené z HR kalkulátora.

Zo série kalkulátorov mne príde najzaujímavejší “Uphill Effort” kalkulátor, ktorý vypočíta po zadaní času, vzdialenosti, stúpania v percentách a celkovej váhy potrebnú priemernú „Wattáž” ktorú budete musieť konštante tlačiť do pedálov aby ste vystúpali určenú vzdialenosť v požadovanom čase. V princípe počíta aký výkon sa požaduje od vášho tela aby sa splnili určité podmienky, obvykle čas. Čo je dôležité je, že môžete zadať aj nulové stúpanie a vypočítať priemerný výkon potrebný na prekonanie známej etapy. Takže v prípade pravidelného trénningu po určitej trase sa naučíte podľa rýchlosti veľmi spoľahlivo odhadnúť aký podávate výkon a či sa vaša výkonnosť zlepšuje očakávaným tempom. No aj ak netrénujete na výkonnosť tento údaj je určite veľmi zaujímavý, už len preto, že vám umožní porovnať svoj pomerný silový “output“ s výkonom podávaným profesionálmi na pretekoch ako Tour de France.

CicloTour disponuje okrem spomenutého spústou nástrojov a pomôcok na analyzovanie aktuálne zobrazenej trasy. Tiež môžete ľubovoľne zapínať a vypínať zobrazovanie rôznych grafov (HR, rýchlosť, teplota, vario, nadmorská výška, ...), takmer ľubovoľne nastavovať škály pre jednotlivé zobrazené veličiny a sledovať ich vzájomné závislosti.

Obrázok 190508 zobrazuje (povedzme) typický graf, aký môžete vydolovať z každej trasy ktorú ste merali pomocou HAC5. V obrázku som vyznačil ktorá krivka predstavuje ktorú veličinu a tiež je tam zhruba v strede červený rámček ktorý je vyzoomovaný na obrázku 190508-zoom.
V hornej časti 190508 máte základné hodnoty týkajúce sa vyobrazenej časti, všimnite si že na zoomovanom obrázku sú tieto hodnoty iné, pretože teraz znázorňujú štatistiku vyobrazeného (vyzoomovaného) úseku, čo je mimoriadne zaujímavé a užitočné. V zoomovanom obrázku je modrá zvislá linka – bod v čase, kde je zaujímavé podrobnejšie preskúmať namerané hodnoty. V mieste linky prebieha prudké stúpanie a môžte si všimnúť aký to má markantný dopad na rýchlosť a najmä na Heart Rate ktorý vyskočil až na 164bpm. Dole pod tým si prosím všimnite tiež krivku predstavujúcu ostrosť stúpania. Toto sú samozrejme logické závislosti a tak vás asi ťažko prekvapia, každopádne za seba môžem povedať že každý krát si tieto grafy so záujmom prezerám.

Z tých menej zrejmých skutočností vás upozorním na začiatok a koniec grafu 190508 a linku HR. Všimnite si že v začiatočných kilometroch tep pomerne pravidelne a rýchlo padá do oblasti okolo 100bpm čo znamená že ste prakticky čerstvý a pri sile a vezenie je pohoda. Čím ste lepšie trénovaný tým je táto oblasť dlhšia smerom od štartu túry. Naopak ku koncu už tep do týchto oblastí nepadá s výnimkou dlhších zjazdov. Dá sa povedať že motor už je vytočený do otáčok aby zvládal akékoľvek možné ďalšie prekážky. Tu by bolo zaujímavé porovnať tieto grafy povedzme zo začiatku a konca sezóny, bohužiaľ nemám nič také k dispozícii. Dôležité ale je že CicloTour disponuje funkciou, kde môžete preložiť dve túry do seba a porovnávať hodnoty jednu vedľa druhej. Len pre pocit ako vyzerá taký porovnávací graf si prezrite obrázok „Porovnanie.jpg”, kde môžete vidieť preložené dve rôzne jazdy do seba.

Je zrejmé, že práve stupeň trénovanosti má priamy dopad na správanie HR pri záťaži, ako rýchlo a do akých hodnôt vystúpa pri záťaži a ako rýchlo sa vráti späť do relaxovaných hodnôt, či ako si počína pri dlhých stúpaniach, alebo v úsekoch keď sa snažíte držať napríklad otáčky na určitej úrovni. V podstate je to veľmi spoľahlivé vodítko pre každého trénujúceho závodného atléta a môžem vás ubezpečiť že i pre nás, čo sa vozíme skôr rekreačne, budú z neho získané hodnoty príjemnou odmenou za hodiny strávené trápením sa na bajku.

Nuž a tu by som sa dostal na záver svojho písania o HAC5. A tak myslím že mi ostáva snáď zhodnotiť všetky plus a mínus a vyniesť, hoci subjektívne, záverečné hodnotenie. Pre prípad opakovania sa vopred ospravedlňujem, ale akosi sa tomu nevyhnem pri celkovom zhodnotení.

HAC5 je nesporne jedinečný športtester s úžasným záberom použitia, ktorý niesom si istý či má pár s ktorým by ho bolo možné ozaj zmysluplne porovnať.
HAC5 sa snaží a podľa môjho názoru celkom úspešne ponúknuť všestrannosť, ktorú povedzme partneri v pomyselnom ringu nemajú, alebo ak majú, zďaleka nedosahuje úroveň HAC5. Keďže som sa tejto oblasti príliš nedotkol v predošlých častiach, tu len spomeniem že HAC5 sa dá prepnúť do módu Run, Alp alebo RDS (okrem bike módu). S dokúpeným RDS alebo prípadným wireless “FootPodom” žiadna skutočná konkurencia neexistuje, a jeho možnosti sa blížia ku GPS zariadeniu s výnimkou iba v tom “GPS”. GPS tester pritom obvykle vo viacerých oblastiach zaostáva za záberom a presnosťou HAC5.

Môj názor je, že pokiaľ ste, alebo ašpirujete na vrcholového cyklistu poraďte sa s kamarátmi pretekármi čo vám odporučia. Pravdepodobne najvyšší Polar z cyklistickej série CS600 vám odmerá takmer všetko čo HAC5 a niektoré údaje budú pomerne presnejšie a spoľahlivejšie (power a pod.).
Pokiaľ ale máte v sebe tak ako ja všestranné záľuby a prevádzkujete viacero športov či aktivít tak HAC5 bude myslím dobrá voľba. Povedzme si otvorene, že HAC5 nieje lacné zariadenie a na slovenské koruny vás vyjde okolo 15000,- (asi viac) v plnej verzii ktorá tu bola testovaná. Pravdepodobne lepšia voľba bude obzrieť sa niekde v zahraničí, alebo objednať si ho po internete.

Vzhľadom na jeho cenu sa pravdepodobne asi ale nevyhnete aspoň čiastočnému sklamaniu. Pri takej cene užívateľ (teda aspoň ja určite) očakáva luxusné balenie s gratuláciou ku kúpe. Prvotriednu príručku bez skrátení (zbytočných) a nepresností (ktorými bohužiaľ oplýva) s kvalitným prekladom a príslušnou anglickou prezentáciou. Nemčina z HAC5 priamo „čiší” bohužiaľ v tom zlom zmysle. V súčasnej podobe je na severo-americkom trhu nepredajný čo si myslím je aj jednou z príčin prečo je súčasný stav aký je. Výrobca nepredáva koľko by mohol a tak sa mi zdá že šetrí kde by nemal. Severo-americký trh je silný a pomerne rozšafný a hračky typu HAC5 na ňom majú miesto.
Ospravedňujem sa za ekonomickú odbočku, len si myslím že zmeny v oblastiach čo som špecifikoval by pomohli výrobcovi peniazmi na vývoj i užívateľovi vrátenou hodnotou a spokojnosťou.

Medzi jednoznačne slabé, alebo nedomyslené stránky na HAC5 treba spomenúť bajonetový úchyt “unit” do držiaka na riadítka či hodinkového adaptéra. Ako sa to dá v jednom z kometárov k článkom o HAC5 dočítať od kolegu čo vlastní HAC5 dlhšie ako ja. I ja, teraz po necelých dvoch mesiacoch, musím poznamenať že pri pravidelnom vyberaní a vkladaní sa bajonetový úchyt pomerne čoskoro opotrebuje a HAC5 bude v ňom mať nežiadanú vôľu, čo pri upevnení na bajku vyústi pravdepodobne do jemného hrkotania ktoré pri nosení na ruke bude nepochybne citeľné. Pritom keď si predstavíme že úplne jednoduchá pružinková západka by toto vyriešila nadobro musíte sa v duchu pýtať výrobcu prečo?!

Všeobecne veľmi nekvalitná, nepútavá a suchopárna dokumentácia so zlou angličtinou je citeľná doslovne všade. Tlačené materiály, PDF príručka, sprievodné aplikácie sú podľa môjho názoru výrazom hrubého ignorantstva jednak dizajnu a jednak užívateľa. Budem citovať jedného z prispievateľov ktorý napísal: “...pri jeho testovaní (HAC5) a dizajne hrali hlavnú úlohu takmer iba inžinieri – technokrati...“ s čím môžem iba súhlasiť. Napríklad návod čo vlastním ku digitálnemu fotoaparátu je tak pekne spravený že sa občas prichytím že v ňom listujem len pre potechu. Úžasné schopnosti HAC5 sú skryté kdesi v texte, miesto aby boli o nich aspoň kratučké samostatné kapitolky, s vysvetlením prečo a ako fungujú.
Časti o nastavovaní sú zámerne skrátené asi aby sa ušetril „PDF” papier (???), ozaj neviem čo k tomu iného napísať?

Implementácia počítačovej časti je nedotiahnutá a Hactronic je amatérstvo. Silne pochybujem že nájdete jediné zariadenie na trhu, čo by ešte sériovo (cez štipec s tromi konektormi !!!) komunikovalo s počítačom. Priatelia sériový port bol zastaralý už desať rokov dozadu. Aplikácie (CicloTour) samotné niesú až také zlé, ale ako som už spomínal v jednom z predošlých dielov dýchajú look and feel ešte z Windows95. A nechtiac vyvolávajú vo mne pocit že výrobca sa jednoducho nestará. Raz to funguje, tak to nechajme tak a užívateľ si zvykne...

Nastavovanie HAC5 je tiež spravené nekonzistentne a neprehľadne. Najdlhšie menu má napríklad 20 (!) položiek. Od výmyslu sveta, nesúvisiace, nelogické, nezmyselné a napokon frustrujúce. Opäť dizajnová stránka trpí. Všetko je kruto podriadené účelnosti. Jediný element na displeji nepúta oko a nepríde výnimočný. Keď sa budete chcieť pochváliť prieteľovi, nebude takmer čím. HAC5 vyzerá skoro ako obyčané digitálne hodinky a nič nenaznačuje že disponuje úžasnými schopnosťami. Pozrite si napríklad niektoré Polary, alebo Suunto. Nedokážu polovicu z toho čo HAC5 ale každý sa vás spýta čo to máte za úžasnú vecičku na ruke... Neviem ako pre vás, ale pre mňa to je jedna z vecí na ktoré sa tiež teším, predsa ako sa pochválim, či nie?

Na záver bolo snáď tej kritiky trochu príliš a preto spomeniem, že HAC5 má i spústu kladných a jedinečných vlastností ktoré nesporne oceníte. Ak ste sa dočítali až sem, tak ste ich v texte sami nepochybne našli, za seba ale určite spomeniem najmä všetrannosť. Množstvo meraných údajov je takisto úplne výnimočné a momentálne nenájdete na trhu iné zariadenie ktoré by pri tejto cene dokázalo HAC5 skutočne konkurovať.
Či už ste vážnejší cyklista, alebo skôr rekreačný športovec ako ja, určite sa z neho potešíte. Ak uvažujte o náhrade staršieho cyklo-computera, tak si s HAC5 celkom určite polepšíte. Software vám ponúkne všetky najdôležitejšie funkcie aby ste vyťažili zo získaných dát čo najviac a poteší vás skutočne peknými a prehľadnými reportami.
Zbaví vás hádania ako tá-ktorá vaša trasa skutočne vyzerala či už výškovým profilom, alebo obťažnosťou. Spočíta vám vystúpané či vyklesané metre a vyhodnotí skutočne všetky namerané veličiny podľa vašich predstáv. Umožní vám zápoliť sám so sebou či s kolegom cyklistom a porovnať svoje výkony s inými, aj s podporou skutočných čísel získaných z jázd absolvovaných tak povediac pod dozorom HAC5.

Môj záverčný ortieľ teda: Osobne si myslím že HAC5 je dobré zariadenie. Nemyslím si že budete ľutovať vynaložené prostriedky hoci iste vás sem-tam (viď chybičky) prepadne neistota či predsa len niečo iné by nebola bývala tá skutočne najlepšia voľba.
...nuž a na pomyselnej päť hviezdičkovej škále by som mu dal 3 a pol hviezdičky...

Pre tých z vás ktorých zaujíma čítanie o takýchto technických vymoženostiach, alebo sa možno práve rozhodujete a nieste si istí čo zvoliť, tu už len spomeniem že v dohľadnej dobe pripravím článok v ktorom porovnám vedľa seba dve takéto zariadenia ktoré vlastním. A síce HAC5 tu uvedený a Forerunner 305 disponujúci GPS, ktorého recenziu môžete nájsť tiež na týchto stránkach. Keďže obe recenzie osve boli pomerne obsiahle a podrobné tak v pripravovanom článku sa zamerám viac na porovnanie a voľbu medzi dvomi cestami: GPS alebo nie?

Peter
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

CicloSport - HAC 5 digital – časť 6.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 6.

Okrem spústy meraných údajov a ich zapamätávania nám HAC5 ponúka možnosť prenosu dát do počítača a priznajme si, že to je jedna z vlastností, ktoré ho robia takým zaujímavým. Sú aj iní výrobcovia ponúkajúci podobné schopnosti, ale zatiaľ stále je to skôr rarita ako samozrejmosť.
CicloSport - HAC 5 digital – časť 5.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 5.

Takže sa teraz vrátim ku popisu reálneho použitia HAC5. Naposledy sme sa venovali zobrazeniu veličiny „Power” a vôbec tomu ako je to s veličinami počítanými versus meranými.
CicloSport - HAC 5 digital – časť 4.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 4.

Takže sa vraciam ku popisu a organizácii menu, čo som nakúsol v tretej časti, teraz už len dokončenie načatého a potom už konečne k zážitkom z jazdy, lebo to je to čo nakoniec najviac rozhodne o finálnej známke.
keyboard_arrow_up