MTB ráfiky a ich základné vlastnosti

MTB ráfiky a ich základné vlastnosti

8 komentárov

Habci 23.02.2019 6 fotografií   Horska Cyklistika Kolesa Technika MTB

Za jeden z najväčších vynálezov v histórii ľudstva sa dodnes považuje koleso. Potrebujeme byť však viac konkrétnejší, a tak sa dnes pozrieme na MTB kolesá. Ich hlavným základom sú ráfiky. Aké charakteristiky a parametre zvážiť pri ich výbere?

 

Pri mnohých častiach by sme mohli napísať samostatný článok o tom, aká veľkosť je pre vás tá ideálna, ako ovplyvňuje počet špicov koleso či si máme vybrať hliníkový, alebo ten karbónový. Nasledujúce riadky nám budú slúžiť hlavne na stručný prehľad.

Materiál


V súčasnosti sa na výrobu používajú 2 základné materiály, a to karbón a hliník, resp.dural. Je to zliatina hliníka s horčíkom a meďou. Na pevnosť má vplyv hlavne zloženie tejto duralovej zmesi a kvalita vo výrobnom procese. 



Karbónové modely majú výhodu hlavne v kombinácii nízkej hmotnosti a tuhosti materiálu. Naopak oproti hliníkovým sú drahšie. V priemere si za ne zaplatíte trikrát toľko, ako za tie hliníkové. Ak si už vyberiete karbónové, dávajte si pozor na počet vrstiev pletiny. Mali by ich obsahovať minimálne 6. Samozrejme téma vhodného materiálu a výsledných vlastností je skutočne obsiahla. 

Konštrukcia


Ak sa pozrieme na vnútornú konštrukciu, tak nájdeme dva základné typy. Jednostenný má v horizontálnej vrstve len jednu stenu. Pri dvojstennom si môžeme všimnúť 2 horizontálne steny. Niekde počujeme o dvoj či trojkomorových ráfikoch, tie sú však typom dvojstenného. Tento vnútorný priestor je ešte viac rozčlenený, vznikajú tam rôzne komory a to s cieľom, aby sa dosiahla ešte väčšia pevnosť. K vonkajším úpravám môžeme zaradiť tenkovrstvové laky alebo práškovú farbu, ktorá upravuje vizuál. K ďalším patrí leštenie, pieskovanie a podobne.



Je nutné pripomenúť aj tubeless modely. Tieto typy sú prispôsobené priamo pre bezdušový systém, navyše tu môžete použiť rovnako klasickú dušu s plášťom. Existujú samozrejme postupy ako dosiahnuť z ráfikov, ktoré nie sú tubeless ready bezdušové kolesá pomocou pásky – práve to je v súčastnosti skutočne veľmi populárne a aj efektívne riešenie



Rovnako sa môžete stretnúť aj s galuskovým prevedením, ktoré je ale v súčasnej MTB scéne na ústupe. Pri konštrukcii si všímame aj to, či sú určené pre „véčkové“ brzdy, alebo kotúčové. Práve táto charakteristika určuje prítomnosť či absenciu brzdnej plochy na stene ráfika. Ďalšou špecifikáciou je počet dier na niple/špice. Nájdeme modely s 28 dierami, cez 32, až po 36 dier na vypletenie vášho kolesa.

A nakoniec malá drobnosť. Ide o otvor pre ventil. Je to len malá časť, ale v budúcnosti bude ovplyvňovať výber duše a s tým súvisiaci ventil. Máte na výber hlavne otvory pre galuskový alebo autoventil.

Rozmer


Pre zjednodušenie označenia veľkosti ráfikov a pneumatík na bicykle sa v minulosti zaviedla všeobecne záväzná norma pre plášte a ráfiky ETRTO, ktorá vychádza z technických rozmerov. V súčasnosti sú všetky označované podľa ETRTO, ale pri MTB sa stále stretávame a myslím, že sa aj naďalej budeme stretávať, s palcovým rozmerom.

Špecifikácia ETRTO – veľkosť 19-622 označuje – 19 mm ako šírku ráfika a jeho vnútorný priemer je 622 mm. Tento rozmer je jasný a pomáha nám určiť presnú klasifikáciu pre plášť podľa veľkosti ráfika alebo naopak.

Značenie ráfikov na bicykle v palcoch (inch) – napríklad 29 uvádza približný priemer 29 palcov. V našich zemepisných šírkach sa stretávame s palcovým označením vonkajšieho priemeru a tento údaj je doplnený vnútornou a vonkajšou šírkou v milimetroch. K trom hlavným veľkostiam MTB patria 26 palcové, 27,5 a 29 palcové. ETRTO špecifikácia pripisuje 29 palcom hodnotu vnútorného priemeru ráfika 622 mm, 27,5 palcom 584 mm a pri 26 palcoch je hodnota vnútorného priemeru ráfika 559 mm. 

Vnútorná šírka ráfika sa pohybuje od 17 mm až po 29 mm. To samozrejme neplatí pre pluskové rozmery plášťov, kde sa odporúča mať vnútornú šírku ráfika takúto: 26+ si pýta od 44 mm do 100 mm vnútornej šírky, 27,5+ a 29+ majú vnútornú šírku ráfika od 29 do 50 mm. Bližší pohľad na vnútornú šírku ráfika a ich veľkosti nájdete v článku Krátky sprievodca priemermi kolies – druhy, štandardy, výhody a určenie, ktorý sa venoval aj šírke ráfikov. 

Širšie vs. užšie ráfiky


Širšie ráfiky pri menšom tlaku ponúkajú viac opory pre plášť a ten sa v náklonoch menej deformuje. Širšie ráfiky nám umožňujú voziť menšie tlaky a zároveň podržia plášť na svojom mieste aj pri agresívnejšej jazde. V prospech užších ráfikoch hrá stále hmotnosť. Dva rovnaké ráfiky, vyrobené tou istou metódou a použitím toho istého materiálu, ktoré sa však od seba líšia vnútornou šírkou, musia mať rozdielnu gramáž. O tejto problematike sa hlbšie dozviete v publikovanom článku Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu? 



Typy spojov


Pri MTB ráfikoch sú používané tri druhy. Tento spoj určuje, ako bude ráfik spojený, aby dosiahol požadovaný kruhový tvar. Práve táto časť je zväčša najslabším miestom.

Lepený spoj – k výhodám patria samozrejme nižšie náklady vo výrobe a to sa premieta do ceny. Pri nekvalitných môže nastať situácia, kedy spoj nie je tak úplne hladký a môže napr. poškodiť ráfikové brzdy. Takisto je odolnosť oproti iným prevedeniam nižšia. 

Pinový spoj – je spevnený pomocou postranných „kolíkov“. Aktuálne sa používajú hlavne Double Fixed Joint a tripple pin joint. Ako je z názvov jasné, ide o použitie dvoch, poprípade troch kolíkov. Tento spôsob poskytuje pevnosť spoju, ktorý nie je zaťažený tepelným spracovaním. Nové technológie používajú za studena lisovanú spojku a vzniká pevný a odolný materiál.

Zváraný spoj – ráfik je tepelne spracovaný zvarom a týmto spôsobom sa spojí. Výhodou je hladšia a dokonalejšia brzdová plocha a takisto pevnosť. V tomto sa skrýva aj nevýhoda, kedy môže byť materiál oslabený práve týmto tepelným spracovaním. V súčasnosti sa považuje ale za najkvalitnejší. 

Súčasné trendy


Technológie za posledné roky pokročili a my sa stretávame s čoraz väčším presadzovaním širších ráfikov. Hliníkové ráfiky, ktoré sú odolnejšie, karbónové ráfiky, ktoré sú čoraz častejšie na bicykloch, to všetko pozitívne vplýva na zväčšovanie šírky ráfikov. Jednoducho si to výrobcovia môžu dovoliť. Tento trend sa tlačil aj do profesionálnej cyklistiky, keďže napr. trate v cross-country sú stále technickejšie. Preto profíci museli siahnuť po širších plášťoch a ráfikoch, pričom možnosť nízkeho tlaku hrá dôležitú úlohu. 

Širšie ráfiky taktiež umožňujú mať nižšie tlaky, ktoré zvýšia komfort. Pri agresívnejšej jazde držia plášť na svojom mieste a tieto ráfiky pri menších tlakoch poskytujú väčšiu oporu. Práve širšie ráfiky ponúkajú pri menšom tlaku viac opory pre plášť, ktorý sa v náklonoch menej deformuje.  



Viac o kombinácii vhodnej šírky plášťa a ráfika nájdete v tomto článku.

Ktorý ráfik je pre mňa


Po prečítaní rôznych internetových diskusií môžeme nadobudnúť dojem, že nízka váha je vlastnosťou kvalitných kusov. No okrem tejto požiadavky je dôležitá aj odolnosť materiálu, šírka a samozrejme výsledná cena. Ak hľadáte lepší komfort, tak širší ráfik je vhodnejšou voľbou a umožní voziť objemné plášte s nižším tlakom. Ak však túžite po znižovaní spomenutej hmotnosti, tak si budete musieť za ľahšie modely priplatiť, alebo ostať pri užších. Výber je teda  len na vás a v prvom rade záleží na vašich preferenciách a jazdeckých požiadavkách.

Zdroj fotografií: MTBIKER, Pixabay

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Kolesá a ráfiky ~ Príslušenstvo ~ Špice)

Komentáre

jachmel 23.02.2019 (15:52)

Len poopravim chybicku. ERTRO nepojednava o vnutornom priemere rafika, ale o vonkajsom. Standard, ktory zaabezpeci, aby vsetky napr. 29" plaste sadli na 29" rafiky. Vnutorny priemer ERD je zase dolezity pri vypocte dlzky spic a rafik od rafika sa moze lisit.

 
Palo TT jachmel 23.02.2019 (22:50)

Ten rozmer je BSD (diameter of the bead seat) - priemer dosadacej plochy patky pneumatiky, takze vyraz vnutorny je vystiznejsi ako vonkajsi.
Aj tu sa to spomina ako "inner width between the flanges"
https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

 
Kolenko257 Palo TT 12.03.2019 (14:13)

Suhlasím. Hladal som to v mnohých článkov a diskusiách, na stránkach výrobcov a stále som došiel k záveru, že je to vnútorný priemer ráfika. Ale ak by ste natrafili na niečo, čo by ma vyviedlo z omylu, budem len rád a rád si doplním nové info

 
Habci Kolenko257 12.03.2019 (14:19)

Dakujem páni za príspevky. Pri písaní článku som vychádzal z informácií a dokumentov ETRTO a potvrdilo sa mi to aj v mnohych diskusiách na webe. Ale ako píše Kolenko257 ak natrafíte na niečo čo by to vyvrátilo, tak aj ja ako autor textu sa poteším, že posuniem kvalitatívne článok na vyššiu úroveň a samozrejme chybnú informáciu tam zmením. No nenašiel som zatiaľ žiadny dôkaz pre tvrdenie, že má ísť o vonkajšiu širku ráfika.

 
jafri457 24.02.2019 (08:13)

Pri pokuse o odborný článok by som si overil par drobností, aby som nepísal nezrovnalosti ako ETRTO je číslo,(všeobecne záväzná norma pre plášte a rafiky) keď už je uvedená hodnota ako 622mm, treba ju špecifikovať, nie každý vie o co ide, chýba hrubé rozdelenie rafinokov podľa ich šírky v mm a ich využitie, aspoň orientačné. Skrátka trochu doladiť detaily aby si to s radosťou mohol prečítať každý.

 
Habci jafri457 12.03.2019 (14:23)

Dakujem pekne za rady a usmernenia. V článku opravím spomínané nezrovnalosti, doplním tam širky ráfikov a taktiež linky na články, ktoré rozoberali dané problematiky, či už v oblasti spomínanej šírky ráfika, ich využitia, výhod či nevýhod. Dakujem este raz za pomoc a vdaka takejto konstruktivnej kritike sa mozem posúvať vpred

 
ppi 25.02.2019 (08:14)

cely clanok akysi domotany. napr. karbon a ma byt tuhy oproti hlliniku? shit karbon - chcelo by to viac prikladov. Tie typy spojov ako fajn, ale bezne nevidiet ze rafik zlyha prave tam, skor spice povolia+rafik sa priecne ohne. A uzke rafiky predsa maju aj vyhody (preto na ne presli vyrobcovia zaciatkom tisicrocia +-) - nie kazdy jazdi na nizkych tlakoch ked netreba.

 
Habci 12.03.2019 (14:19)

Dakujem páni za príspevky. Pri písaní článku som vychádzal z informácií a dokumentov ETRTO a potvrdilo sa mi to aj v mnohych diskusiách na webe. Ale ako píše Kolenko257 ak natrafíte na niečo čo by to vyvrátilo, tak aj ja ako autor textu sa poteším, že posuniem kvalitatívne článok na vyššiu úroveň a samozrejme chybnú informáciu tam zmením. No nenašiel som zatiaľ žiadny dôkaz pre tvrdenie, že má ísť o vonkajšiu širku ráfika.

 
Pridaj komentár