Kliknutím prejdeš na
www.pinarello.com
Reklama
Reťaze – čo by ste o nich mali vedieť?

Reťaze – čo by ste o nich mali vedieť?

26 komentárov

Habci 19.06.2019   Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Retaz Servis Udrzba

Komponent, ktorý je na bicykli nenápadný a skromne si plní svoju úlohu. Nepúta takú pozornosť ako rýchlostná sada či kľuky. Aké sú jej základné vlastnosti a z čoho je tvorená? Ako ju udržiavať pri živote? V tomto článku sa pokúsim všetko pekne zhrnúť.

 

Zloženie reťaze


Reťaz tvorí niekoľko párov oceľových článkov, ktoré delíme na vonkajšie a vnútorné. Pospájané sú čapmi. Okrem toho je tam ešte malý krúžok, ktorý od seba delí jednotlivé páry. Čap je pretiahnutý cez oba vonkajšie články a otáča sa v medzikrúžku a vo vnútorných článkoch. Anglický výraz „one-half inch pitch” v preklade znamená pol palcový zub. Tento štandard je už pri každej modernej reťazi a znamená, že čapy sú od seba vo vzdialenosti 0,5 palca. V našich mierach je to cca 1,26 cm. Pri ozubených kolesách sa zaviedla dohoda, že zuby sú vyrobené podľa jedného štandardu. No nie všetko je také jednoduché . A v cyklistike to platí dvojnásobne.



Druhy reťazí


Ak sa pozrieme na túto charakteristiku, tak v podstate poznáme reťaze jednorýchlostné a viacprevodové. Začneme tými, ktoré máme na našich bicykloch vo väčšine prípadov.

Viacprevodové reťaze


Viacprevodové reťaze nesú často názov 3/32”. To však nie je korektný údaj. Môžu sa od tohto rozmeru líšiť, preto to berme len ako približné číslo. Prečo? Viacprevodová reťaz existuje preto, aby sa pohybovala pri radení medzi ozubenými kolesami kazety. Existuje niekoľko štandardov. Ak si však vyberáte reťaz, je potrebné vedieť počet zadných ozubených koliesok. Vzadu na kazete či viackolečku sa pohybujeme od 5 až po 12 ozubených koliesok. Čím je počet vyšší, tým viac sa zvykne vzdialenosť medzi nimi skracovať. Dôvody sú samozrejme pragmatické, aby nebola kazeta neprimerane „široká“. A to je dôvodom toho, že reťaze (merané v mieste čapu) sú tým širšie, čím je vzadu nižší počet prevodov. A tak je táto šírka od 5,3 mm pri 12-rýchlostnom systéme až po šírku 7 mm pri šiestich ozubených „kolečkách“.

Keď sa nakrátko pozrieme dopredu, sedieť si musí aj s prednými prevodníkmi. Tie sú vyrobené pre rôzny počet rýchlostí. To preto, aby bolo možné použiť správnu šírku reťaze. Výrobcovia ich navrhujú tak, aby fungovali ako jeden systém spolu s prevodníkmi, radiacimi páčkami či kazetami. Líšia sa tvarom vonkajších článkov, rozmerom či výškou. A tam môže nastať nekompatibilita medzi rôznymi modelmi a značkami.



Jednorýchlostné reťaze


Šírka čapov je obvykle 1/8” a je používaná na bicykloch s jedným ozubeným kolesom vzadu a jedným vpredu na kľuke. Reťaz je o 2 milimetre širšia ako pri tej používanej na 12-rýchlostnom systéme. Táto osminová reťaz má šírku 9 mm. Freestyle jazdci ju majú ešte o niečo širšiu. To kvôli širšiemu ozubenému kolesu. Výhodou je dlhšia životnosť a lepšia odolnosť pri rôznych kúskoch...



Životnosť


Životnosť tohto komponentu závisí od miery používania, počtu kilometrov a kategórie, v ktorej jazdíte. Cestný bicykel, na ktorom jazdí rekreačný jazdec, potrebuje výmenu po 3-4 tisícoch kilometrov. MTB držia okolo 1 000 kilometrov. To je samozrejme kvôli blatu, horším podmienkam v teréne a podobne. Výrazný rozdiel medzi 11-rýchlostnými a 10-rýchlostnými nie je extra pozorovateľný. V minulosti však bolo pravdou, že 9-rýchlostné toho vydržali viac. Pri životnosti sa nedá konkrétne povedať, koľko reťaz vydrží. Závisí to od vášho štýlu, vonkajších podmienok a tiež od toho, ako pristupujete k pravidelnej údržbe.



Údržba


Ako som už spomenul vyššie, predĺžiť životnosť reťaze a celej pohonnej jednotky je možné vďaka správnej údržbe. Pri tejto kategórii som sa riadil pravidlom „Lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť“. Vybral som si niekoľko videí z archívu MTBIKER, ktoré sú však stále aktuálne a pekne nám dotvoria túto tému .

Tu vám ponúkam video od Henryho, ktorý vám poradí všetky typy a spôsoby na správnu údržbu.



Ak už máte reťaz očistenú, druhým krokom je jej správne namazanie. Akým mazivom mazať za suchých podmienok, akým za mokra, čo robiť, keď nemáte čas na čistenie? To nám vysvetlil Imroman.



Výmena


Kedy je na výmenu ten správny čas?  Vnútorné časti, čapy, kolieska sa používaním začnú ničiť a vyvolávajú pocit, že sa naťahujú. Existujú rôzne techniky merania opotrebovania. Prvým krokom je zdvihnutie reťaze z prevodníka. Prevod má byť vzadu na najmenšom koliesku a vpredu na najväčšom. Ak sa natiahne do takej miery, že medzi ňou a prevodníkom bude veľká medzera, blížite sa k bodu, alebo v ňom už ste, kedy je výmena potrebná. No táto metóda nie je veľmi exaktná a preto lepšie meranie zvládneme pomocou posuvného meradla či konkrétnych meradiel na opotrebenie.



Ak sa vám nechce investovať do tohto náradia, pomôcť si môžete aj posuvným meradlom. 11 článkov reťaze by malo mať vzdialenosť 132 mm. Posuvné meradlo vložíme do jedného krúžku reťaze a napočítame 11 článkov. Hodnota nad 132,8 mm označuje najvyšší čas si zaobstarať novú reťaz.

Pri meraní mierkou či posuvným meradlom je dôležité, aby ste dodržali tieto zásady:
  • Nemerajte len na jednom mieste, ale zmerajte reťaz na troch - štyroch miestach. 
  • Na meranom úseku nesmie byť žiadna spojka. 
  • Merajte ju pri miernej záťaži. 
  • Ak ste si pozreli predchádzajúce videá, s posledným bodom nebudete mať problém. Reťaz by mala byť čistá. 


Ak zistíte, že tento komponent má už to najlepšie za sebou, tak nerozmýšľajte ani minútu a vymeňte ho. Ak si na tento úkon trúfate, tak do tretice siaham po návode na výmenu, opäť od Henryho:



Tak čo, je vaša reťaz ešte v dobrom stave? Je poriadne očistená? Nie je už natiahnutá a súca na výmenu? Tak rýchlo si ju zmerať, ak je to potrebné vymeniť, občas sa jej venovať a myslieť na ňu. Tak si budete môcť užívať ďalšie stovky kilometrov...

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Reťaze)

Komentáre

PetoPeto21 19.06.2019 (18:43)

Ja neviem, ako to robím aké moja ultegra reťaz ťahá na cestaku už 8000km a na mierke 0.7 je ešte 2mm do prepadnutia, som to meral na asi 5 miestach

 
blavatraffic PetoPeto21 19.06.2019 (19:45)

Myslim si, ze tajomstvo predlzovania zivotnosti retaze moze tkviet aj v spravnom radeni prevodov. Vidim okolo seba borcov s nadupanymi svalmi na nohach, kedy do poriadneho stupania tlacia tazke prevody... aj o tri koliecka nizsie ako ja. Trpim vtedy syndromom menejcennosti ale utesujem sa , ze mi to moja retaz a kazeta vrati v dlhsej zivotnosti. Take X-kove komponenty od Sramu si vypytaju poriadnu palku...

 
Laro22 PetoPeto21 19.06.2019 (20:01)

jazdis malo kopcov

 
PetoPeto21 Laro22 19.06.2019 (20:18)

U nás nie sú kopce najbližší je 25km

 
Sarinator PetoPeto21 20.06.2019 (07:26)

No myslim ze ak by si vozil wattmeter bola by pricina hned jasna

 
bimjeam PetoPeto21 21.06.2019 (08:19)

PetoPeto21 Čiže ti Ultegra vydrží tak mesiac ?

 
Laro22 19.06.2019 (17:03)

Ja sa hlavne modlím za nejakú inováciu ,lebo je jedno aká značka ale retaze mi nevydržia ani 500km

 
acylpyrin Laro22 22.06.2019 (09:37)

Najucinnejsie je schudnut. Kolega, ktory jazdi podobne ako ja, ale vazi o 40 kg menej, meni retaz raz za sezonu. Ja 4-5 krat do roka + kazeta, prevodnik, loziska, spice atd.

 
bajajak 21.06.2019 (14:55)

To opatovne spajanie retaze PINom na videu je robene mimo bicykla, ale malo by sa robit az na mieste - po navleceni retazecez kazetu a kladky. Ak bude niekto mechanicky postupovat podla videa, spoji si retaz a potom zisti, ze ju musi zase rozpojit a potom zase nitovat na bajku.

 
roleta 20.06.2019 (12:18)

heh, pekny clanok. Akurat som vcera pozeral nejaku recenciu bajku a tam chalan mal sadu 1x9 s pilou velkosti orla. Povodne drajvterejn bol na E-bajk, ale mal to upravene aby mohol preradit aj viac naraz. Mne sa to celkom pacilo. Hentaky setup musi podla mna onakvejsie zniest i ked to odstupnovanie bude na riadneho drevorubaca. Nieze by som tom rie retaze dral nejak moc, ale 1xN (na orlovi tocim 4 retaze) oproti 3xN(som zamenil raz po 3 rokoch) sa neda porovnat. Samozrejme na predny jednoprevodnik nedam dopustit a nejak to opotrebeniu mu odpustam. Co si myslite o sade 1x9 a velkou pilou? Zaplni volakto dieru na trhu?

 
lendl 19.06.2019 (21:11)

neviem, ci to bolo spomenute, ale vacsi tah retaze je z maleho prevodnika, teda ked mam 2 prevdniky a mam zdvojeny prevod, lepsie tahat na vacsej pile

 
Solichant lendl 19.06.2019 (21:21)

ved hej ale ked už ideš k väčšiemu kríženiu tomu tiež moc nepomáhaš

 
lendl 19.06.2019 (21:31)

to iste, aj ked v dnesnej dobe 1xN to krizenie sa uz moc neriesi

 
dores 19.06.2019 (21:38)

práve včera som menil 11spd reťaz a použil som rýchlospojky SRAM. Na každej rýchlospojke bola smerová šípka smerom k čapu. Ak tie rýchlospojky dám obidve, tak vlastne jedna šípka ide vpred a druhá vzad. Na čo sú tam potom tie šípky?

dík za radu - snáď sa dozviem

 
Tecka dores 19.06.2019 (22:21)

Sipka od kazety urcuke smer tocenia retaze. Ak to das opacne, potom pri radeni nastane trenie spojka vs. Vacsi pastorok a moze sa rozpojit. Za dalsie retaze su tvarovane koli lepsiemu radeniu na vacsi pastorok a nizsiemu treniu, ak to das opacne, zasa pojde zelezo na zelezo

 
GaliPet dores 20.06.2019 (08:36)

Smer šípky musí byť s vonkajšej strany v smere točenia reťaze. Vnútornú stranu si nevšímaj. (smer šípky)

 
ElvisLM dores 20.06.2019 (10:00)

@dores orientujes sa na sipku v ronkajsej strany, ta ti musi ist v smere , sipka z druhej (vnutornej stranky) ta nezaujima

 
dores ElvisLM 20.06.2019 (10:59)

tak som to nejak predvídal a založil. ďakujem za potvrdenie 👌

 
zejdzek72 20.06.2019 (10:55)

Mne zacala z najlahsieho prevodu ked som potocil klukami zacala retaz padat aj o tri prevody, rozmyslam ci ohnute ramienko na prehazke, alebo lanko staci dosponovat, doraz som skusil posunut.. nic, secko som rozladil, zmeral retaz a problem bol jasny natiahnuta totalne.. vymrna retaze spetne zostelovanie a hotovo jazdime dalej.. vydrzala tak 700km cca cim dalej tym menej ..

 
lavakbob 21.06.2019 (07:26)

Článok je identický s tým čo je napísaný už na inej stránke a teraz mám podozrenie že ho písal kpt. Kkt. Danko

 
zejdzek72 21.06.2019 (15:00)

Ahojte idem akurat zmenit na prevode od sramu 1x11 predny prevodnik 30z za 32, bude si to vyzadovat aj zmenu dlzku retaze ? Dik

 
zihadlo 5 19.06.2019 (17:40)

11 ka bola len na vyplnenie trhu. Preto blato. 12ka vydrží veľa

 
jachmel zihadlo 5 19.06.2019 (18:22)

U mna 12-stka vydrzala tolko co 11-stka. Realne vyskusane.

 
zlobor 19.06.2019 (17:47)

Nemá to byť naopak?
"Cestný bicykel, na ktorom jazdí rekreačný jazdec, potrebuje výmenu po 3-4 tisícoch kilometrov. MTB držia okolo 1 000 kilometrov."

 
Habci zlobor 19.06.2019 (20:49)

Moje skúsenosti sú skor takéto-na MTB mením reťaz castejsie,ale samozrejme je to hlavne o podmienkach v ktorych jazdime, starostlivosti a udrzbe. Je to pokus o male zovseobecnenie z mojej strany.

 
zlobor Habci 21.06.2019 (06:49)

Sorry, neviem prečo ale 1x som tam videl o jednu 0 viac, čo mi tak či onak nejako nevychádzalo , takto to samozrejme dáva zmysel. To bude tým teplom

 
Pridaj komentár