Reťaze – čo by ste o nich mali vedieť?

Reťaze – čo by ste o nich mali vedieť?

Komponent, ktorý je na bicykli nenápadný a skromne si plní svoju úlohu. Nepúta takú pozornosť ako rýchlostná sada či kľuky. Aké sú jej základné vlastnosti a z čoho je tvorená? Ako ju udržiavať pri živote? V tomto článku sa pokúsim všetko pekne zhrnúť.

Zloženie reťaze


Reťaz tvorí niekoľko párov oceľových článkov, ktoré delíme na vonkajšie a vnútorné. Pospájané sú čapmi. Okrem toho je tam ešte malý krúžok, ktorý od seba delí jednotlivé páry. Čap je pretiahnutý cez oba vonkajšie články a otáča sa v medzikrúžku a vo vnútorných článkoch. Anglický výraz „one-half inch pitch” v preklade znamená pol palcový zub. Tento štandard je už pri každej modernej reťazi a znamená, že čapy sú od seba vo vzdialenosti 0,5 palca. V našich mierach je to cca 1,26 cm. Pri ozubených kolesách sa zaviedla dohoda, že zuby sú vyrobené podľa jedného štandardu. No nie všetko je také jednoduché . A v cyklistike to platí dvojnásobne.



Druhy reťazí


Ak sa pozrieme na túto charakteristiku, tak v podstate poznáme reťaze jednorýchlostné a viacprevodové. Začneme tými, ktoré máme na našich bicykloch vo väčšine prípadov.

Viacprevodové reťaze


Viacprevodové reťaze nesú často názov 3/32”. To však nie je korektný údaj. Môžu sa od tohto rozmeru líšiť, preto to berme len ako približné číslo. Prečo? Viacprevodová reťaz existuje preto, aby sa pohybovala pri radení medzi ozubenými kolesami kazety. Existuje niekoľko štandardov. Ak si však vyberáte reťaz, je potrebné vedieť počet zadných ozubených koliesok. Vzadu na kazete či viackolečku sa pohybujeme od 5 až po 12 ozubených koliesok. Čím je počet vyšší, tým viac sa zvykne vzdialenosť medzi nimi skracovať. Dôvody sú samozrejme pragmatické, aby nebola kazeta neprimerane „široká“. A to je dôvodom toho, že reťaze (merané v mieste čapu) sú tým širšie, čím je vzadu nižší počet prevodov. A tak je táto šírka od 5,3 mm pri 12-rýchlostnom systéme až po šírku 7 mm pri šiestich ozubených „kolečkách“.

Keď sa nakrátko pozrieme dopredu, sedieť si musí aj s prednými prevodníkmi. Tie sú vyrobené pre rôzny počet rýchlostí. To preto, aby bolo možné použiť správnu šírku reťaze. Výrobcovia ich navrhujú tak, aby fungovali ako jeden systém spolu s prevodníkmi, radiacimi páčkami či kazetami. Líšia sa tvarom vonkajších článkov, rozmerom či výškou. A tam môže nastať nekompatibilita medzi rôznymi modelmi a značkami.



Jednorýchlostné reťaze


Šírka čapov je obvykle 1/8” a je používaná na bicykloch s jedným ozubeným kolesom vzadu a jedným vpredu na kľuke. Reťaz je o 2 milimetre širšia ako pri tej používanej na 12-rýchlostnom systéme. Táto osminová reťaz má šírku 9 mm. Freestyle jazdci ju majú ešte o niečo širšiu. To kvôli širšiemu ozubenému kolesu. Výhodou je dlhšia životnosť a lepšia odolnosť pri rôznych kúskoch...



Životnosť


Životnosť tohto komponentu závisí od miery používania, počtu kilometrov a kategórie, v ktorej jazdíte. Cestný bicykel, na ktorom jazdí rekreačný jazdec, potrebuje výmenu po 3-4 tisícoch kilometrov. MTB držia okolo 1 000 kilometrov. To je samozrejme kvôli blatu, horším podmienkam v teréne a podobne. Výrazný rozdiel medzi 11-rýchlostnými a 10-rýchlostnými nie je extra pozorovateľný. V minulosti však bolo pravdou, že 9-rýchlostné toho vydržali viac. Pri životnosti sa nedá konkrétne povedať, koľko reťaz vydrží. Závisí to od vášho štýlu, vonkajších podmienok a tiež od toho, ako pristupujete k pravidelnej údržbe.



Údržba


Ako som už spomenul vyššie, predĺžiť životnosť reťaze a celej pohonnej jednotky je možné vďaka správnej údržbe. Pri tejto kategórii som sa riadil pravidlom „Lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť“. Vybral som si niekoľko videí z archívu MTBIKER, ktoré sú však stále aktuálne a pekne nám dotvoria túto tému .

Tu vám ponúkam video od Henryho, ktorý vám poradí všetky typy a spôsoby na správnu údržbu.



Ak už máte reťaz očistenú, druhým krokom je jej správne namazanie. Akým mazivom mazať za suchých podmienok, akým za mokra, čo robiť, keď nemáte čas na čistenie? To nám vysvetlil Imroman.



Výmena


Kedy je na výmenu ten správny čas?  Vnútorné časti, čapy, kolieska sa používaním začnú ničiť a vyvolávajú pocit, že sa naťahujú. Existujú rôzne techniky merania opotrebovania. Prvým krokom je zdvihnutie reťaze z prevodníka. Prevod má byť vzadu na najmenšom koliesku a vpredu na najväčšom. Ak sa natiahne do takej miery, že medzi ňou a prevodníkom bude veľká medzera, blížite sa k bodu, alebo v ňom už ste, kedy je výmena potrebná. No táto metóda nie je veľmi exaktná a preto lepšie meranie zvládneme pomocou posuvného meradla či konkrétnych meradiel na opotrebenie.



Ak sa vám nechce investovať do tohto náradia, pomôcť si môžete aj posuvným meradlom. 11 článkov reťaze by malo mať vzdialenosť 132 mm. Posuvné meradlo vložíme do jedného krúžku reťaze a napočítame 11 článkov. Hodnota nad 132,8 mm označuje najvyšší čas si zaobstarať novú reťaz.

Pri meraní mierkou či posuvným meradlom je dôležité, aby ste dodržali tieto zásady:
  • Nemerajte len na jednom mieste, ale zmerajte reťaz na troch - štyroch miestach. 
  • Na meranom úseku nesmie byť žiadna spojka. 
  • Merajte ju pri miernej záťaži. 
  • Ak ste si pozreli predchádzajúce videá, s posledným bodom nebudete mať problém. Reťaz by mala byť čistá. 


Ak zistíte, že tento komponent má už to najlepšie za sebou, tak nerozmýšľajte ani minútu a vymeňte ho. Ak si na tento úkon trúfate, tak do tretice siaham po návode na výmenu, opäť od Henryho:



Tak čo, je vaša reťaz ešte v dobrom stave? Je poriadne očistená? Nie je už natiahnutá a súca na výmenu? Tak rýchlo si ju zmerať, ak je to potrebné vymeniť, občas sa jej venovať a myslieť na ňu. Tak si budete môcť užívať ďalšie stovky kilometrov...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up38thumb_down comments 26 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Bicyklovanie okrem radosti občas prináša aj nejaké tie poruchy, alebo potrebu výmeny dielov. V dnešnom teste si posvietime na troch pomocníkov, ktorí by nemali chýbať v dielni žiadneho bikera.
Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť PR článok

Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť

Ak ste už pred sezónou skontrolovali všetky dôležité súčasti vášho bicykla a všetko funguje ako má, nastáva ideálny čas na menší tuning. Či už pre zlepšenie vlastností, alebo čisto pre radosť...
Video: Jednoduchá kontrola elektrobicykla pred sezónou play_arrow

Video: Jednoduchá kontrola elektrobicykla pred sezónou

Tieto veci si dokážete na elektrickom bicykli skontrolovať aj doma, ideálne po zimnej pauze, alebo ak ste ebike dlhšie nepoužívali.
keyboard_arrow_up