Nová sada SRAM Eagle AXS a RED eTAP AXS– nová kapitola elektronického ovládania

Posledné roky už sa pomaly stáva zvykom, že ťahúňom inovácií v cyklistickom priemysle je americký koncern SRAM. Po jednoprevodníkovej revolúcii a dvanásťrýchlostných sadách je na rade ďalší míľnik, ktorým je bezdrôtové radenie prevodov.

Tým, ktorí pozorne sledujú svet technologických noviniek určite neunikol bezdrôtový Eagle XX1, ktorý ešte počas prvého kola svetového poháru testoval Nino Schurter. Hoci fotky tejto prototypovej sady kolujú internetom už dlhšie, až teraz dozrel čas na jej oficiálne predstavenie. Teda nie len jej. Svetlo sveta uzrela totižto aj dvanásťrýchlostná cestná sada eTAP AXS a bezdrôtovo ovládaná teleskopická sedlovka Reverb.


AXS - jedna platforma pre všetkých

Skôr ako sa vrhneme na rozbor konkrétnych komponentov a sád, povieme si, čo všetko ich spája. V prvom rade je to elektronické radenie, ktoré spolupracuje s motorizovanými prehadzovačkami prostredníctvom bezdrátovej technológie AXS. Prehadzovačky v sebe ukrývajú batériu, ktorá v reálnej záťaži vydrží zhruba 20 hodín prevádzky.

Táto batéria je identická pre cestnú sadu, horskú sadu, ako aj teleskopku Reverb a v prípade potreby si môžete vybitú batériu prehodiť napríklad z teleskopky do prehadzovača. Radenie napájajú mincové batérie typu CR2032 a v závislosti od typu sú schopné vydržať v prevádzke až dva roky. Zaujímavým faktom je aj to, že radenia s prehadzovačmi môžete navzájom kombinovať podľa ľubovôle.

V praxi to znamená napríklad, že na svojom graveli môžete mať pokojne barany, cestné páky a Eagle prehadzovač s kazetou 10-50 zubov. Kontrolu nad funkciou komponentov drží aplikácia AXS, ktorou si cez rozhranie bluetooth môžete nastavovať radiace schémy (v prípade dvojprevodníkovej sady), alebo môžete sledovať počty preradení, ktoré pastorky používate najčastejšie, alebo vám systém odporučí na danú trať správnu veľkosť prevodníka. Okrem bluetooth by mali sady disponovať aj konektivitou prostredníctvom protokolu ANT+. Spoločnou vlastnosťou je aj odolnosť voči vode a prachu IP69.


Motorový orol v dúhovom kabáte – XX1 Eagle AXS a X01 Eagle AXS

Nech to znie akokoľvek nepravdepodobne, ubezpečujem vás, že to nie je tlačová chyba. Elektronická prehadzovačka logicky v sebe ukrýva malý servomotor a dúhovú (rainbow) povrchovú úpravu dostala do vienka XC-orientovaná sada XX1 Eagle AXS. Konkrétne sa jedná o PVD nitrid titánu, ktorým je potiahnutá kazeta a reťaz. Doteraz ste poznávaciu dúhovú farbu mohli zaregistrovať len na rýchlospojke power-lock na sadách XX1 Eagle.

Rovnako ako pri predstavení sady Eagle, aj v tomto prípade SRAM vyrukoval s dvomi MTB sadami AXS naraz. Okrem spomínanej XX1 Eagle AXS je to o stovku lacnejšia sada X01 Eagle AXS, ktorú výrobca skôr odporúča pre enduro-štýl jazdenia. X01 sa od XX1 odlišuje použitím hliníkového ramienka, nerezových skrutiek (vs. titánových u XX1) a absenciou dúhovej povrchovky, ktorú nahrádza čierno-strieborná klasika označená ako Polar/Black.


Rýchly a presný ako sniper – prehadzovač a radenie


Reč je o vlastnostiach radenia na novej sade AXS, ktorá vďaka elektronickému radeniu ponúka instantné radenie prevodov, ktoré je rýchlejšie, presnejšie, funguje pod záťažou a prehadzovač si sám dolaďuje optimálnu polohu na jednotlivých pastorkoch. Batéria vydrží spomínaných 20 hodín jazdy a plne nabitá by mala byť po hodine v elektrickej sieti.

O jej stave sa môžete presvedčiť stlačením tlačidla priamo na prehadzovači, kde sa nachádza dióda, ktorá svieti na zeleno, keď je hodnota batérie nad 50 %, pri poklese pod túto hodnotu sa svetlo zmení na červené a pri poklese pod 25 % začne blikať. Novinkovou funkciou je aj technológia označená ako Overload Clutch, ktorá chráni prehadzovač pred poškodením a amputáciou pri neočakávanom náraze.

Princíp spočíva v tom, že pri preťažení sa motorček krátkodobo uvoľní a následne sa vráti opätovne na pôvodný prevod. Mechanizmus spojky typu 3 zostáva nezmenený. Drobnou zmenou je aj skrátenie ramienka prehadzovačky o 10 mm, čo v porovnaní s mechanickým šaltrom znamená menšiu pravdepodobnosť kontaktu s terénom a prekážkami.


Čo sa týka radenia, tak to je kompletne prekopané a ponúka tri tlačidlá, ktorých funkciu si viete pomocou aplikácie upravovať. Tretie tlačidlo však za normálnych okolností slúži na párovanie AXS komponentov medzi sebou.

Staronové stálice – kľuky a reťaz

Kľuky sa nejakým zásadným vylepšeniam viac-menej vyhli. Ak si odmyslíme nepatrné rozdiely v grafike potlače, tak zostáva overená kombinácia karbónových ramien, direct-mount prevodníka a DUB osky. Ako som už spomínal vyššie, kľuky úrovne X01 majú naturálne strieborný prevodník vo farbe Polar.

V prípade kúpy sady XX1 vás v balení budú očakávať kľuky s 34-zubovým prevodníkom, narozdiel od X01-tky, kde vás privíta 32-zubový prevodník, keďže určenie tejto sady je predsa len viac technicky orientované.

Posledným komponentom je reťaz, ktorá je dostupná nielen v nepriehliadnuteľnej dúhovej povrchovej úprave, ale aj v čiernom vyhotovení primárne pre sadu X01. Pre doplnenie upresním, že sa jedná šírkou, hmotnosťou ako aj výdržou o rovnakú 126-článkovú reťaz s dutými pinmi, ako v prípade klasického mechanického ekvivalentu XX1/X01.


RED eTAP AXS – o kolečko naviac a o zub menej

Elektronické radenie v bezdrôtovej verzii na cestnej sade nie je u značky SRAM žiadna novinka. Rovnaké benefity má už dlhšie nasadená 11-rýchlostná sada RED eTAP. Hlavným rozdielom oproti predchádzajúcej generácii je však použitie nového štandardu orecha označeného ako XDR.

Oproti horskému XD orechu je o 1,85 milimetra širší, nakoľko cestné kazety majú najväčší pastorok podstatne menší ako MTB kazety a odsadenie dvanásteho pastorka nemožno riešiť konkávnym odsadením na unášači kazety. 12-rýchlostná kazeta RED tak ťaží z rovnakých výhod ako ostatné X-dome kazety.

V prvom rade je vyfrézovaná z jedného kusu – čiže je ľahšia a v druhom rade, jej najmenší pastorok začína na desiatich zuboch. Kazeta tak ponúka širší rozsah prevodov, respektíve umožňuje použitie kľúk s menšími prevodníky a úsporu pár drahocenných gramov.


Nová kazeta vyžaduje novú reťaz – zoznámte sa s Flat-link

Ako to už pri nových top sadách býva zvykom, o spätnej kompatibilite si môžeme nechať len zdať. Nová kazeta s dvanástimi kvaltami spolupracuje len s novou čudesne tvarovanou reťazou pod označením Flat-link.

Reťaz je totižto opäť o niečo užšia, a preto na zachovanie jej životnosti bolo použité pridanie materiálu na jej horný okraj. Štandardom zostáva aj rýchlospojka. Spomínaná kazeta je dostupná v troch rôznych rozsahoch, a to: 10-26z, 10-28z, 10-33z.


Kľúk, čo hrdlo ráči – jednoprevodníky, dvojprevodníky, aero aj powermetre

Najširšiu ponuku nájdete pri výbere kľúk. Všetky kľuky síce používajú priame uchytenie prevodníkov, no na výber máte rôzne kombinácie určené pre žiletky, gravely, triatlonové kozy alebo cyklokrosky. V každom prípade bude ale nezvyk naučiť sa nové kombinácie prevodníkov.

Tie sú k dispozícii nasledovne: 50/37, 48/35, 46/33 pre dvojprevodníky a 36/38/40/42/44/46 pre jednoprevodníky. Tie používajú rovnaký dizajn profilácie zubov ako prevodníky Eagle X-sync 2, ktoré sľubujú až dvojnásobne dlhšiu životnosť v porovnaní s prvou generáciou X-sync. 48 a 50 zubové plné prevodníky sú potom určené pre aero bicykle na dráhu a triatlon.

K dispozícií sú aj varianty s powermetrom Quark, ktoré zoženiete obdobne pre jednoprevodník, dvojprevodník aj aero kľuky. Aj tu môžete očakávať štandard osky DUB.


Orbit s tekutinou bez cukru - prehadzovač a prešmykovač

Narozdiel od AXS-kového Eagla má RED AXS novú inovatívnu technológiu nazvanú Orbit, spočívajúcu v použití hydraulickej spojky ramienka prehadzovačky (tzv. clutch). Tá by mala rýchlejšie reagovať na zmenu prevodov a pohlcovať neželané pohyby reťaze. Radenie by tak malo byť okrem iného aj tichšie, ako kedykoľvek predtým a zväčšené kladky prehadzovača používajú keramické ložiská. Zaujímavosťou napríklad je, že prehadzovač sám rozpozná, keď sa k nemu spáruje prešmyk a podľa toho upraví rýchlosť radenia. Pri použití jednoprevodníka vpredu, šalter radí rýchlejšie.

Prešmykovač funguje na obdobnej báze ako väčšina elektronických prešmykovačov a ponúka funkciu auto-trim – čiže automaticky vyladzuje svoju polohu tak, aby vám nešúchala reťaz o vodítko prešmyku. Pomocou aplikácie si môžete nastavovať jednotlivé radiace režimy a schémy, individualizáciu ovládania, no zaujímavosťou je , že sada RED AXS vám za normálnych okolností nedovolí zaradiť parkovací prevod „malá-malá“ z dôvodu ochrany komponentov pred poškodením.

Ak by niekoho zaujímalo, či batérie zo starej sady RED eTAP budú pasovať do novej RED AXS, tak mám pre vás potešujúcu správu! Horšou správou však je, že všetko ostatné fungovať spolu nebude. V porovnaní s MTB AXS sadou však oficiálne údaje výrobcu uvádzajú, že prehadzovač vydrží až 60 hodín jazdy na jedno nabitie. Či je to menšou frekvenciou radenia na ceste v porovnaní s terénom, alebo menšou energetickou náročnosťou prehadzovačky však nevedno.


Ráfkovým brzdám ešte neodzvonilo – v ponuke páky mechanické aj hydraulické

Páky si rovnako prešli menším faceliftom. Upravil sa mierne tvar aj štruktúrovanie gumových návlekov. Páky majú nový dizajn portu na odvzdušňovanie nazvaný Bleed Edge. Nastaviť si môžete separátne reach (vzdialenosť páky od baranov) aj stroke (bod kontaktu platničiek s kotúčom).

Páky majú po dva porty na pripojenie ovládania Blips. Na chrbtovej strane tlačidiel radenia sa nachádzajú malé AXS tlačítka, ktoré opäť slúžia primárne na párovanie komponentov, ale môžete ich využiť aj na prepínanie predvolených schém radenia.

Brzdové strmene sú dostupné v štandarde Flatmount, ale aj Postmount. Posledná zmienka je o nových Centerline kotúčoch, ktoré ponúkajú viac materiálu hliníkového unášača na lepší odvod tepla a zabrúsené hrany v zmysle UCI regulí. Dostupné sú v priemere 140 a 160 mm.


BLIPBOX – magická krabička, ktorá je ľahšia, menšia a viac aero

...a ešte k tomu aj integrovateľná, napríklad do nových riadidiel Zipp Vuka Aero. Táto riadiaca jednotka pre externé radenia Blips, určená najmä pre časovkárske a triatlonové bicykle, na ktorých sa obvykle nepoužívajú štandardné páky, sa dočkala osekania gramáže aj rozmerov. Môžete ju tak napasovať napríklad do predstavca alebo do rámu.


Malý bonus na záver: bezdrôtový Reverb

Základnými zamýšľanými vlastnosťami tejto sedlovky je čistý dizajn bez káblov, jednoduchá a rýchla inštalácia, ktorá nepotrebuje žiadne otvory a úchyty v ráme, ani zápasenie s vnútorným vedením a nastavovaním ovládania. Má to však jeden háčik. Batériu teleskopky budete musieť nabíjať cca každých 40-60 hodín. Ovládanie teleskopky je obdobné a vizuálne podobné bezdrôtovému radeniu Eagle AXS.


Bezstarostná jazda bez nutnosti zložitého odvzdušňovania

Okrem zmeny vnútorností s nižším trením a zdokonaleným mazaním je zásadný rozdiel nového Reverbu v použití technológie Vent Valve, ktorá umožňuje jednoducho v pár krokoch odstrániť nahromadený vzduch v zavzdušnenej patróne. Teleskopka je dostupná v zdvihoch 100/125/150/170 mm, resp. v dĺžkach 340/390/440/480 mm a priemeroch 30,9/31,6 a 34,9mm.


Zdá sa, že pokrok nezastavíme a čím ďalej sa budeme stretávať nielen s elektrobicyklami, ale aj rôznymi elektrokomponentami a elektrosadami aj na bicykloch poháňaných len ľudskou silou. Nech už je váš názor na ne akýkoľvek, jedno im však nemožno uprieť. Ponúkajú množstvo funkcií, o ktorých by sme ešte pár rokov dozadu mohli len fantazírovať a citeľne navyšujú komfort používateľa. Elektronické sady na cestných bicykloch sa pomerne ujali a uvidíme, ako si v tomto boji budú počínať nové bezdrôtové sady SRAM AXS, ktoré sú ďalším evolučným stupňom elektronického radenia.

Na záver ešte doplním informáciu u dostupnosti, ktorá je naplánovaná zhodne na február 2019 a o cenovej politike, ktorá je stanovená pre sady a komponenty AXS nasledovne:

  • XX1 Eagle AXS: MOC 2 100 €
  • X01 Eagle AXS: MOC 2 000 €
  • RED eTAP AXS hydraulické brzdy: MOC 3 618 €
  • RED eTAP AXS hydraulické brzdy + powermeter: MOC 4 118 €
  • RED eTAP AXS ráfkové brzdy: MOC 3 518 €
  • REVERB AXS: MOC 800 €
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu PR článok

Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu

Želali ste si niekedy, aby boli na trhu brzdy, ktoré by ste nedostali na hranu ich možností? Vaše túžby boli vypočuté.
Od základu: Cestné kotúčové vs. ráfikové brzdy - výkon, praktickosť, dizajn

Od základu: Cestné kotúčové vs. ráfikové brzdy - výkon, praktickosť, dizajn

Sú kotúčové brzdy to pravé orechové pre cestný bicykel? A ráfikové brzdy už len prežitok?
keyboard_arrow_up