Test: Wilier Jena - karbónový gravel krásavec

Test: Wilier Jena - karbónový gravel krásavec

Je taliansky, unikátne vyzerajúci gravel bike ten, ktorý vás vytrhne z bežnej rutiny a od počítača do prírody? Poďme sa pozrieť na Wilier Jena…

gravel

Začnime hneď hmotnosťou


Pri prvom pohľade na veľké tvarované trubky som si pomyslel – bože, to bude vážiť určite tonu. Samozrejme som vedel, že ide o karbónový rám, a tak som hneď googlil, koľko tento rám váži. Podľa výrobcu je to veľmi slušných 955 gramov vo veľkosti M. Karbónová vidlica pridá do celkovej hmotnosti solídnych 450 gramov. Kompletný bike ohádzaný sadou 105 potom váži niečo málo pod 9,5 kg. Pocitovo som však hádal ešte menej a verím, že výmenou pár komponentov nebude problém atakovať tie najlepšie hodnoty na trhu.

gravel

Z výberom veľkosti určite nebudete mať problém, nakoľko sa Jena ponúka až v piatich rozmeroch. Len pre lepšiu predstavivosť - ja mám 185 cm a L-ko mi padne ako uliate. Pre estetických ladičov sú v ponuke tri farebné kombinácie, pričom testovacia modrá s matnou červenou sa mu asi hodí najviac. Byť majiteľom, tak asi zvolím nejakú ochranu, nakoľko tieto matné farby nemajú žiadny krycí lak, a tak hocijaká haluz vie do farby spraviť permanentný škrabanec. 

gravel

Pripravení na preteky?


Keď už sme začali rámom, tak treba hneď na začiatku povedať, že ide o veľmi tuhý kúsok. Je vidieť, že Wilier má pretekanie v DNA, a tak aj tento rám je pripravený odovzdať každý watt vašej energie do pohybu vpred. Čo je však na ceste výhoda, sa prejaví ako mierny hendikep v teréne. Prejazd nerovnosťami je cítiť a bicykel vám nedá nič zadarmo. Zadné sedlové vzpery síce niečo utlmili, ale prial by som si, aby to bolo ešte viac komfortné, hlavne v rozbitom teréne.

gravel

Všetko sa dá doladiť nižším tlakom v pneumatikách a získať tak nielen zvýšený komfort, ale aj lepší grip. To však nebol prípad pre Jenu, nakoľko dodávané pneumatiky CST Pika s drôtenou pätkou by mohli byť aj vypustené a neponúknu žiadny komfort navyše. Je škoda, že Wilier zlým výberom pneumatík kazí dojem zo svojho bicykla, avšak dnes už aj tak každý má tie svoje obľúbené a aspoň sa zbytočne nenavyšuje prvotná cena bicykla. Hoďte tam pár dobrých bezdušových pneumatík, ako je napr. Gravelking Sk a razom máte komfort, o akom sa vám ani nesníva. Aj keď komfort nie je najlepší, aký som kedy jazdil na karbónovom gravel biku, nejde o úplnú tragédiu. Dal by som mu známku 3,6 z piatich .

gravel

Za zmienku stojí aj spodná rámová trubka KAMM, ktorá je navrhnutá pre čo možno najlepšiu aerodynamiku. V teréne možno nie až tak zaujímavý prvok, na ceste sa však bude hodiť. Wilier taktiež ponúka možnosť úplne odstrániť pätku prehadzovačky, keby ste sa rozhodli ísť do singlespeed.

gravel
gravel

Pripravení na dobrodružstvo?


Wilier Jena nie je môj prvý gravel bike na test, a tak už viem presne, čo od takto zameraného bicykla očakávam. Pre mňa je gravel bike ten najuniverzálnejší bicykel, ktorý bude musieť zniesť či už cestu do práce, alebo aj niekoľkodňový výlet mimo civilizáciu. Rôzne typy terénu vyžadujú rôzne druhy a šírky pneumatík, a preto sú nutnosťou dostatočne široký rám a vidlica. Jena vie poňať až 44 mm pneumatiky, čo bude postačovať asi každému.

gravel

Wilier nezabudol ani na možnosť pripevniť zadný nosič alebo blatníky, čo oceníte hlavne v horších poveternostných podmienkach. Taktiež možnosť mať dohromady až 4 bidóny nie je na zahodenie. Dva z držiakov umiestnené na prednej vidlici sa dajú využiť aj na pripevnenie batožiny.

gravel

Hliníkové rajdy Ritchey Ergomax Comp určite nenechajú nikoho na pochybách, aké je zameranie tohto bicykla. Spodné barany sú vyosené o celých 12 stupňov, a tak aj v tom najťažšom teréne mám pocit, že som to ja, kto vedie bicykel a nie bicykel mňa. Vrchný úchop je sploštený, a tak dáva oddýchnuť rukám po riadnej nakladačke v teréne. Celkovo tieto rajdy ponúkajú veľmi dobrý pomer medzi tuhosťou a komfortom. Všetko je zladené spolu s predstavcom Ritchey na jednotku.

gravel

Niekde však Wilier úplne zbytočne šetrí, čo je prípad napríklad omotávky, ktorá vyzerá úplne fádne a nie je ani veľmi príjemná na dotyk. Kvalitná omotávka by dostala celý pocit z rajdov na úplne iný level. Podobne som na tom bol aj so sedlom SELLE ITALIA X3 BOOST, s ktorým som si vôbec neporozumel. Myslel som, že je to len o zvyku, avšak keď už aj po niekoľko 100 kilometroch sa nič nezlepšovalo, bol som nútený sedlo vymeniť. Tu však platí staré známe – sto ľudí sto chutí.

gravel
gravel

Viac orientovaný na cestu


Môj názor na pohon, čo sa týka gravel biku, určite netreba opakovať, a tak pri pohľade na dvojprevodník vpredu mi opäť raz srdce vynechalo. Druhýkrát prestalo pumpovať, keď som zistil, že Wilier použil sadu 105. V dnešnej dobe už máme viacero gravel špecifických sád. Aby ste ma nechápali zle... Všetko tu radí a funguje na jednotku, ako sme všeobecne u 105 zvyknutí. Avšak hneď pri prvom pojazde už aj v ľahšom teréne odhalí slabiny tejto cestnej sady. Zadný menič nemá žiadnu spojku, a tak si tam lieta vzadu ako handra a mláti reťazou o rám. Podobne sú na tom aj predné páky, ktoré pri prejazdoch koreňov hrkocú, čím ma vytáčali úplne do vývrtky .

gravel

Čo sa týka bŕzd, nemám absolútne žiadne výhrady a stopäť-ky v spojení so 160 mm kotúčmi majú sily na rozdávanie.

gravel

Zanechal dobrý dojem ale...


Aj keď to na prvý pohľad po prečítaní tohto testu môže vyzerať, že sa mi Jena nepáčila, opak je pravdou. Wilier na mňa urobil veľmi dobrý dojem, aj keď je tam pár vecí, ktoré by som asi vymenil. Podstatné je, že základ je solídny a dá sa na ňom stavať. Ak hľadáte bicykel na cestu s tým, že občas si to strihnete po nejakej tej poľnej ceste, tak pokojne berte aj túto výbavu. Ak od gravel biku chcete aj niečo viac a potrebujete jazdiť aj niečo tvrdšie, tak by som zvolil asi iný pohon. Mimochodom, teraz keď otvoríte stránky výrobcu, tak uvidíte len gravel orientované varianty. Začínajúc Sram Rival, cez GRX sady až po wireless RED ETAP. Je vidieť, že Wilier načúva svojím zákazníkom.

gravel

Bicykel do testu nám poskytla spoločnosť Eurosports s.r.o. - distribútor značky Wilier na Slovensko. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 3 200 € a kompletnú špecifikáciu nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up5thumb_down comments 13 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Väčšinou, keď príde na test bicykel, tak mám v tom hneď jasno. Pri tomto kúsku som však vôbec netušil, či je toto cestný bicykel alebo gravel, na ktorý len niekto omylom dal cestné gumy.
Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

S klesajúcou teplotou, stúpajúcou vlhkosťou a zrážkami sa pomaly hlási o slovo pravá gravel sezóna. A platí to aj presne opačne, keď prichádza jar.
Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Písmenom X sa zvykne označiť niečo neštandardné, extrémne, niečo, čo nás vyvedie z komfortnej zóny. Či sa susedom z Kopřivnice podarilo vytvoriť produkt, ktorý je hodný tohto prívlastku, tak na to som sa snažil prísť uplynulé dva týždne.
keyboard_arrow_up