Test: PRO Koryak - teleskopka na celú dekádu

Teleskopickú sedlovku som pomerne dlho odmietal ako zbytočné ťažítko. Dnes už však na ňu nedám dopustiť. Teda v prípade, ak sa na ňu môžem plne spoľahnúť.

Hoci sa mi teleskopických sedloviek pod zadkom vystriedalo už niekoľko, tá z krajiny vychádzajúceho slnka medzi nimi až dosiaľ akosi chýbala. Naskytla sa mi však príležitosť, pozrieť sa na zúbky práve druhej generácii teleskopickej sedlovky PRO Koryak, čo je v podstate dcérska značka cyklistického gigantu Shimano. No a ten si zakladá v prvom rade na vysokej funkčnosti.


Teleskopky majú ešte vždy nálepku zradného „kazítka”. Ako je to ale v prípade tohto kúska, ktorý po registrácii sľubuje obdivuhodnú 10-ročnú záruku?


Jeden poriadny model stačí...

Výrobcov teleskopických sedloviek by sme mohli rozhádzať do dvoch vriec. Prví chŕlia kvantum teleskopických sedloviek na každú príležitosť - XC, gravel, monstercross, karbón, low-cost a pod.. Druhý tábor sa naopak snaží prísť s maximálne odladeným produktom, ktorý je prakticky identický a varianty sa líšia iba v priemere trubky a vo výške zdvihu. Značka PRO patrí do toho druhého vreca.


Základné parametre a konštrukcia

V praxi sa jedná o jeden druh teleskopky, ktorá má rovnaké vnútornosti a je dostupná v rôznych zdvihoch, priemeroch a variante s vnútorným, resp. s externým vedením kabeláže. Hmotnosť mnou testovaného modelu so zdvihom 150 mm je na hodnote 535 gramov. Pochopiteľne, ako býva marketingovým zvykom , bez ovládania a bowdenu. V plnej poľnej potom môžete počítať s tým, že celková hmotnosť bude o cca 110 gramov väčšia.

Koryak je v ponuke s 0 mm offsetom a v štandardnom čiernom vyhotovení. Čo ale pri teleskopických sedlovkách nie je celkom bežné, je použitie zámku s bočným uťahovaním. Inak Koryak nijako nevybočuje z davu zaužívaných tvarov a funkcií. Ako to už v ekosystéme Shimano chodí, ponúka tiež možnosť výberu variantu páčky, ktorá je kompatibilná s objímkou bŕzd typu I-Spec II. Pokiaľ teda používate brzdy z aktuálnej ponuky tejto značky, môžete takto získať jednoduchý a čistý kokpit.

Mnou testovaný kúsok má zdvih 150 mm, čo je takým tým rozumným optimom a rozhodne perspektívnejšou hodnotou, než 120 milimetrov, ktorými disponovala prvá generácia tejto sedlovky. Ak by vám to však nestačilo, alebo naopak prekážalo, v ponuke je tiež verzia so 170 mm, 120 mm aj so 70 mm.


Čo je nové, to sa počíta - Koryak s faceliftom

Ako som už načrtol vyššie, Shimano si dalo s uvedením Koryaka pomerne na čas. Našťastie, predstavenie druhej generácie, ktorá má oproti prvotine zopár príjemných upgradov, príliš dlho netrvalo. Moje palce plesali pri skúšaní novej páčky už na Eurobiku 2018, tá nahradila „multi-vakel” prefabrikát, ktorý pre Shimano dodávala značka TranzX.

Nová páčka je podstatne pevnejšia, s plynulejším a s omnoho lepšie dávkovateľným chodom. Po novom je zhotovený aj mechanizmus aretácie, a to spôsobom, že máte v sedlovke valček z lanka a na páčke uťahujete koniec červíkom, čo je podľa mňa rozhodne praktickejšie na servis. Druhým spomínaným upgradom je navýšenie maximálneho zdvihu zo 120 na 170 mm.


Teória v praxi

Prostredníctvom testovacích bicyklov som mal možnosť otestovať už pomerne dosť zvučných, aj pomerne neznámych značiek teleskopických sedloviek. Z tohto pohľadu sa dá povedať, že som tak trochu náročným užívateľom. Napriek tomu, že PRO Koryak patrí k pomerne dostupným teleskopkám, som bol jej funkciou príjemne prekvapený. Chod je hladký, s citeľným akustickým kovovým dorazom na konci a dávkovanie zdvihu páčkou veľmi precízne. Silou, ktorú na ňu vyviniete, viete redukovať rýchlosť. Ako plus hodnotím, že páčku možno nastaviť v osi X.

Čo sa týka vôle, tá stranová je cca milimeter a predozadná minimálna. Po 100 kilometroch a cielenom nadmernom vysúvaní a zasúvaní som nezaregistroval, že by sa nejako zväčšila. Na čo by som však chcel upozorniť, je špecifický zámok, ktorý som dobre poznal ešte z čias, kedy som jazdil komponenty Bontrager. Tu je naozaj potrebné dodržať maximálny uťahovací moment 15 Nm a rysky na lyžinách sedla, nakoľko má tento mechanizmus tendenciu pod veľkým preťažením povoľovať.

Pokiaľ máte cez 100 kg a sedlo zarazené v sedlovke dozadu, čo to dá, tento typ sedlovky asi nebude pre vás úplne najvhodnejší. Keď totiž v sedle vymetiete nejaký väčší výmoľ, razom sa vám môže „zhupnúť do downhilového setupu". Viem to práve preto, že som cestu domov absolvoval na testovacom bicykli, na ktorom sedlovka nebola príliš dobre dotiahnutá a sedlo pomerne vzadu a ja som ju s malým multikľúčikom nedokázal dostať na požadovaný moment.


Plusy:

  • hladký a plynulý chod
  • prepracované ovládanie s výborným dávkovaním
  • možnosť výberu zdvihu 70/120/150/170 mm
  • cena

Mínusy:

  • konštrukcia zámku má svoje limity

Nastaviť a zabudnúť - bezproblémový chod


Inak sedlovke naozaj nie je čo vytknúť. Svoju funkciu si plnila veľmi svedomito a po jej prvom nastavení prakticky nie je potrebné niečo riešiť. Pôsobivá je aj informácia na webe výrobcu, v ktorej sa uvádza, že po zaregistrovaní produktu dostávate „lifetime warranty*”. Pod hviezdičkou sa potom v záručných podmienkach rozumie 10 ročná záruka pre plánovanú životnosť komponentu. Aj tak je to zaujímavý „deal”, ktorý dáva tušiť, že si je Shimano v otázke životnosti a poruchovosti svojím produktom naozaj isté.


Vzhľadom na to, že som teleskopku nemal možnosť používať dlhodobo, to však nemôžem potvrdiť, ani vyvrátiť. S ohľadom na funkciu, cenu a záručné podmienky si ale myslím, že je na trhu len málo podobných produktov, ktoré by ponúkali takto dobre namiešaný mix. Priam sa tu až natíska otázka, v čom je vlastne háčik? Popravde: netuším!

Odporúčaná maloobchodná cena teleskopickej sedlovky PRO Koryak je cca 270 € a viac informácií o nej sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Doplnky a výbava - čistota, servis aj pre potešenie PR článok

Doplnky a výbava - čistota, servis aj pre potešenie

Sezóna sa „prehupla“ do záverečnej časti. Potrebuje váš bicykel servis? Chýbajú vám prípravky na čistenie? Prípadne by to chcelo zmenu komponentu? U nás nájdete všetko.
Test: TATZE MC-AIR – poctivý kus železa na trail

Test: TATZE MC-AIR – poctivý kus železa na trail

Keď niekto povie poriadne flat pedále, už viem, čo si pod týmto pojmom predstaviť. TATZE MC-AIR nie sú tie najmenšie ani najľahšie, svoju dominanciu majú inde.
Test: Pedále BBB Enigma – pre učenie nových zručností

Test: Pedále BBB Enigma – pre učenie nových zručností

Neexistujú platformové pedále, ktoré by sadli každému. Rovnako na tom sú aj testované pedále BBB, ktoré sú vhodné práve pre špecifickú skupinu jazdcov.
keyboard_arrow_up