Test: PRO Stealth LTD – ak sa do toho chcete poriadne oprieť
Každý zadok je iný. No toto sedlo má potenciál pomôcť širokej skupine jazdcov, a tak to bolo aj v mojom prípade.
Rozhodne sa nikdy nehlásim medzi prvými dobrovoľne na test sedla. Predsa len je to skutočne „ošemetné“ a môže sa ľahko stať, že jednoducho vám nesadne a bodka. Celkovo si myslím, že články, kde sa píše o sedlách, nemožno ani nazývať testom, skôr súhrnom subjektívnych pocitov. Každopádne pri modeli od PRO som sa hneď hlásil, pretože svojím tvarom a dizajnom sa mohol teoreticky trafiť klinec po hlavičke.Na svojom cestnom aj horskom biku používam už dlhú dobu model PRO Turnix, ktoré mi sedí. Teda najmä na tom horskom, na cestnom som mal už dlhšiu dobu pocit, že to nie je úplne ono. Súvisí to najmä s výrazne odlišným posedom a štýlom – predsa len, na cestnom mám agresívnejšiu pozíciu, kedy som viac v predklone a najmä, ak chcem trochu zaľahnúť a prišliapnuť si. Prípadne si dávam nejaký tréning, ktorý obsahuje rôzne úseky, kedy sa snažím byť v sedle ako prikovaný a sústredím sa na výkon. Takže sa mi stávalo, že som po čase cítil nepríjemný tlak a musel si často "odsadávať".
Ak trochu sledujete trendy v cestnej cyklistike, zrejme vám neuniklo, že sa postupne začali čoraz viac objavovať výrazne skrátené a rozšírené sedlá. Prišli z triatlonu a časovky, kde sa úspešne používali už dlhšiu dobu – teda tam, kde je potrebné byť zaľahnutý a podávať neustále tlak na pedál. Teraz sa však začali objavovať aj na klasických bicykloch a stali sa voľbou mnohých profi jazdcov. Rovnako sa začali síriť pozitívne ohlasy na túto konštrukciu a postupne som si vyhodnotil, že to by mohlo vyriešiť môj „problém“.
PRO Stealth LTD
Takže začiatkom jari sa ku mne dostalo sedlo PRO Stealth LTD a teraz len trochu detailov ohľadom konštrukcie. Môžeme začať hmotnosťou a číslo na váhe ukázalo príjemných cca 213 g. Myslím, že výborné číslo, aj keď sa nejedná o žiadnu šialenú gramársku záležitosť – ja osobne som z toho už dávno vyrástol .Pritom má oceľové lyžiny a v ponuke je aj drahšia a o niečo ľahšia verzia s karbónovými. O pohodlie sa stará výplň z materiálu EVA, pod ktorou je konštrukcia s karbónom vystuženého polyméru. Dominantou sedla je veľký otvor rozdelený akýmisi priečkami na 3 časti. Povrch je z mikrovlákna, pričom zadnú časť tvorí pevný skelet, ktorý zároveň chráni pred poškodením. Všetky detaily o konštrukcii nájdete pekne rozpísané na stránkach výrobcu PRO.
Zrejme ste si všimli, že to moje sa mierne odlišuje, kedže sa jedná o akúsi limitovanú edíciu s prívlastkom LTD. Odlišná je len farba spodnej časti skeletu v striebornom prevedení a tiež sú trošku odlišné detaily na vrchnej časti. No myslím, že na celkový pocit, o ktorom chcem písať, to nemá výrazný vplyv oproti štandardnému prevedeniu.
Tak snáď som sa nemýlil...
Ako som už spomínal, sedlo sa mi dostalo do rúk začiatkom jari, a tak som ho nedočkavo a zároveň s malou dušičkou nasadil. Predsa len, laborovať so sedlom a rozhodiť si posed v čase, kedy treba najmä makať na sezónu, by nebolo ideálne. Dal som si hlavne pozor, aby som si nerozhodil výšku, rovnako som si doladil predozadnú polohu a samozrejme sklon. Celkovo sa to nedá presne odhadnúť na prvýkrát, pretože konštrukčne je výrazne odlišné, takže pekne imbusáčik so sebou na prvý pojazd...Dôležité je nenechať sa v tomto smere zmiasť pocitom z prvých kilometrov. Najskôr som mal zvláštny pocit, pretože som nebol zvyknutý na taký „feeling“ pre svoje sedacie kosti, ktoré mali razom viac opory. Ešte dodám, že mám verziu v šírke 142 mm, pričom je k dispozícii aj 152 mm variant. Sedlo som posunul trošku viac dopredu, našiel si polohu a zrazu mi to sadlo. Akonáhle som trochu zaľahol a oprel sa do pedálov, naozaj ma dostal ten pocit opory, a to všetko bez tlaku na citlivé časti. A to mi nikdy predtým žiadne klasické sedlo s dierou nesedelo. Lenže tu je to iné, diera je podstatne väčšia a rovnako sa sedlo skôr rozširuje. Neberte to tak, že by som predtým snáď trpel, no ak je človek na niečo naučený, aj malé rozdiely dokáže vycítiť... najmä, čo sa posedu týka.
Kedy som sedlo ocenil najviac, boli rôzne tréningy zamerané na rozvoj silovej vytrvalosti – teda, keď sa potrebujete do toho zaprieť, a to na pomerne dlhú dobu. Vtedy bol tlak na citlivú oblasť výrazne nižší, pritom som bol pekne v prednej časti sedla a stále s dostatkom opory pre prácu nôh. Rovnako, ak prišlo strmé stúpanie, stále bolo dostatok miesta na presun ťažiska – predsa len nie sme na MTB, kedy vás terén núti sedieť niekedy doslova so špičkou sedla v zadku . Takže z toho dôvodu jeho skrátením o nič neprídete. Rovnako ma dostal pocit, ak som šiel dlhšie úseky na rovine zaľahnutý v oblúkoch. Jednoducho športový komfort, ktorému napomáha aj celková konštrukcia – teda vhodné množstvo polstrovania bez toho, aby ste sa do sedla „zabárali“ alebo dobre zvolená tuhosť skeletu. Ten dokáže navyše pekne pracovať a pomôcť pri tlmení. Všetko sa mi definitívne potvrdilo po Baške, kde som jazdil v podstate denne 5-6 hodín a jediné, čo ma bolelo, boli moje nohy...
Že je sedlo robené s dôrazom na výkon, pocítite, ak idete voľnejšie, chytíte sa v hornom úchope a kocháte sa krajinou. Sedlo vás akoby stále trochu núti ísť viac do predklonu a oprieť sa do pedálov. Práve z toho dôvodu sa hodí práve na výkonnostnú cyklistiku a rovnako vtedy, ak máte výrazný drop medzi riadítkami a sedlom. Neberte to ale, že na sedle sa snáď nedá ísť na pohodu... snažím sa len priblížiť celkové pocity a odlišnosti. Sedieť bude rozhodne viac športovým jazdcom ako výletníkom, no určite sa nájde aj v tomto smere výnimka. Rovnako treba rátať, že predsa len je tu o niečo menej možných pozícií ako pri klasickom modeli. Aj z toho dôvodu som verný na MTB stále sedlu Turnix, pričom mi vôbec nevadí, ak prechádzam z jedného na druhé. Po pár minútach si hneď zvyknem.
Takže, pre koho teda?
Nemyslím si, že tu má zmysel písať nejaké plus/mínus, keďže sa bavíme o sedle, ktoré som použil pre môj štýl jazdy a posed. Myslím ale, že môže výrazne pomôcť jazdcom, ktorí sú na tom podobne a v riadkoch sa trochu našli, pretože prináša pomerne špecifické vlastnosti. Navyše model od PRO je prepracovaný, či už po konštrukčnej alebo „anatomickej“ stránke. Za mňa rovno poviem, že sa jedná o vec, ktorá mi výrazne pomohla s komfortom a celkovým pocitom z jazdy.V danom prevedení LTD sa cena pohybuje okolo 139 €, klasická verzia okolo 100 €. Naopak, za karbón si treba priplatiť na hodnotu cca 169 €. Dovozcom na Slovensko je Paul Lange Oslany.