Test: Odpružená vidlica SR Suntour AXON - horúce želiezko v ohni na poli s XC vidlicami
Moja úplne prvá odpružená vidlica bola zhodou okolností vidlica SR Suntour AXON. Jednalo sa o model 2005, ktorý fungoval vďaka pružine a vazelíne. Po viac ako desiatich rokoch mám možnosť opäť si vyskúšať aktuálnu reinkarnáciu tejto vidlice.
Vidlice SR Suntour mali odjakživa povesť lacnejšej alternatívy značiek ako Rock Shox alebo FOX. Svoje postavenie na trhu si táto značka krvopotne buduje už roky, a zdá sa, že našliapnuté to má veľmi dobre. Na základe čoho som dospel k tomuto názoru? Ako iste tušíte, dočítate sa v tomto článku.Prvý dojem - tentokrát výnimočne na hotové
Komponenty do testu obvykle prichádzajú ako samostatné súčiastky, no v tomto prípade sa ku mne dostala vidlica už osadená na testovacom bicykli Ghost Lector, ktorý ste už mohli vidieť aj v teste teleskopickej sedlovky Pro Koryak. Odpadla mi teda povinnosť rezania krku, narážania ježka a vynášania kartónovej krabice do separovaného zberu. Jediná nevýhoda tohto “all-inclusive” servisu bola nemožnosť zváženia reálnej hmotnosti neskrátenej vidlice.Aby som však nerozpisoval omáčky, ako prvé ma prekvapilo, že k vidlici výrobca dodáva aj malý blatníček, ktorý dokonale lícuje mostík, do ktorého sa zároveň uchytáva pomocou štvorice skrutiek. Po vizuálnej stránke vidlica nijako nevybočuje zo zaužívaných dizajnových konceptov. Čierne nohy s čiernym mostíkom dopĺňajú bielo - modré polepy.
Základné technické špecifikácie
- Verzia: Boost 110 x 15 mm
- Priemer kolesa: 29”/27,5”
- Zdvih: 100 mm
- Lockout: Externý z riadidiel
- Nastavenie: Odskok, tlak vzduchu, nízkorýchlostná kompresia
- Hmotnosť: 1 882 g
- Extra: Plastový blatníček, Q-Loc oska
Úvodné nastavenia - klasika, na ktorú ste zvyknutí
Na prvú testovaciu jazdu som so sebou zobral aj pumpu na vidlice. Po dvoch skúšobných okruhoch som mierne odpustil z patróny 10 psi a všetko fungovalo podľa mojich predstáv a preferencií. Nastavenie odskoku som nechal približne na strede a nízkorýchlostnú kompresiu mierne v prospech znamienka plus. Žiadne zložité laborovanie sa nekonalo, a podľa tabuľky s odporúčanými hodnotami tlaku to zvládne myslím každý.Teória v praxi - postrehy z jazdy v teréne
Ešte skôr, než som vyrazil mordovať vidlicu na miestne traily, tak som vyskúšal “nasucho” torznú tuhosť tak, že som si dal predné koleso medzi nohy, a snažil sa krútiť riadidlami. Napriek 32-milimetrovému priemeru nôh vidlica držala pomerne slušne a nemusíte sa báť, že by sa v klopenkách nepríjemne krútila. Na vidlici ma prekvapilo, že chod bol maximálne hladký a plynulý, v podstate taký, na aký som zvyknutý aj pri vidliciach, ktoré stoja rádovo o sto až dvesto eur viac. V porovnaní napríklad s vidlicou Rock Shox Reba mi priebeh chodu prišiel viac progresívny aj bez pridávania tokenov. Možno nie všetci budú so mnou súhlasiť, ale takýto chod je určite lepší minimálne pre ľudí, ktorí plánujú využívať celý rozsah zdvihu vidlice, a nezľaknú sa ani náročnejších terénov.Pri správne nastavenom tlaku je začiatok zdvihu pomerne citlivý aj na malé nerovnosti, a koniec zdvihu zostáva ešte v malej rezerve aj pri vymetaní väčších prekážok alebo po menších skokoch. Nestalo sa mi, že by som dal AXON-ku nadoraz ani pri jazdeckej chybe. Pri mojich 80-tich kilách živej váhy sa vidlica nemala tendenciu nejako neprimerane krútiť ani pri intenzívnom brzdení, a v tomto ohľade by som ju zaradil k tej lepšej polovici toho, čo sa dá v tomto segmente kúpiť. Uzamykanie funguje ako má, čo v preklade znamená, že uzamknutá vidlica je takmer pevná a v závislosti od nastavenia nízkorýchlostnej kompresie záleží, aká sila je potrebná na prekonanie tohto odporu. Po troch týždňoch jazdenia som nespozoroval ani žiadnu vôľu v púzdrach, čo už sa mi v minulosti pri iných značkách pritrafilo nejedenkrát.
Q-Loc - pevná oska na princíp rýchloupináku
Vyzdvihnúť musím určtie pevnú 15-milimetrovú osku Q-Loc, ktorá na rozdiel od väčšiny konkurenčných osiek má na druhom konci maticu. Táto matica obsahuje rozperný expandér, ktorý slúži na to, že po povolení páčky maticou zatlačíte expandér a osku jednoducho prestrčíte z vidlice von. Netreba žiadne skrutkovanie na to, aby ste vybrali koleso. V praxi je to pomerne rýchle a praktické, napríklad pokiaľ bike často vozíte v kufri auta. V porovnaní s modelmi AION a AURON som nemal pocit, že vidlica by mala hlučnejší ("čvachtavejší") zvukový prejav. Zjednodušene by sa dalo povedať, že AXON funguje minimálne porovnateľne ako o niečo drahšia konkurencia, a keby mi dá niekto pásku cez oči a pustí ma dole trailom, asi by som nepoznal, že sa jedná o PCS patrónu miesto patróny GRIP2 alebo Solo-Air s párom tokenov navyše.Plusy:
- precízny chod s dobrých priebehom pruženia
- kvalitné spracovanie
- rýchla demontáž kolesa
- výborný integrovaný blatníček k vidlici
- dobrý pomer cena/výkon
Mínusy:
- mierne vyššia hmotnosť
- v ponuke len čierna farebná verzia
Pár slov na záver
Vidlice SR Suntour si za posledných 15 rokov prešli štádiom viacerých “detských chorôb” a zdá sa, že úspešne vyrástli medzi dospelácke značky, ktoré dokážu dôstojne konkurovať zvučnejším hráčom ako je Rock Shox alebo Fox, bez kompromisu na strane kvality chodu, alebo spracovania. Minimálne v prípade testovanej vidlice AXON to platí do bodky, nakoľko sa jedná o veľmi dobre odladenú vidlicu, ktorá nemá prakticky žiadnu citeľnú slabinu. Drobnou nevýhodou je nepatrne vyššia hmotnosť, pre tých, ktorým ide v prvom rade o pretekárske nasadenie.Doporučená maloobchodná cena testovaného modelu je stanovená na 379 €. Bližšie informácie si môžete naštudovať na stránke slovenského dovozcu Paul Lange Oslany.
Komentáre Zobraziť komentáre (13)