Shimano GRX - vstupenka do gravel sveta

Shimano GRX - vstupenka do gravel sveta

Rok 2019 sa zapíše ako rok, kedy sa slovo gravel skloňovalo snáď na všetkých frontoch. Neprekvapí preto, že aj gigant ako je Shimano, si chce z tohto koláča trošku odtrhnúť a predstavil prvú špecifickú sadu pre hlinožrútov - GRX.

Aké boli možnosti doteraz?


Ak trošku sledujete cyklistiku, tak vám určite nemusím hovoriť, aká bola ponuka od Shimana pre gravel cyklistiku do príchodu GRX sady. Výber bol síce široký, avšak nie celkom vhodný na použitie mimo spevnené cesty. Predsa len použitie cestných sád sa v teréne nie veľmi osvedčilo a prehadzovače bez spojky krásne mlátili reťazou.



Prichádza gravel kráľ


Začiatkom mája Shimano prichádza na trh s úplne novou sadou určenou na gravel a adventure cyklistiku. Ako je už u Japoncov známe, tak sa neradi vzdávajú vecí, čo fungujú dobre a len tak sa nenechajú strhnúť nejakými trendami, a tak aj GRX bude stále v ponuke ako 1x11, 2x11 a dokonca aj ako 2x10. Samozrejmosťou u vyšších výbav bude aj elektronické radenie Di2.



Načo znovu objavovať koleso


Presne tohto hesla sa držali v Shimano a komponenty, ktoré sú overené časom a fungujú na jednotku, zbytočne nevyvíjali znovu a radšej použili už existujúce. Do tejto kategórie patrí napríklad brzdové prasiatko, ktoré je na vlas rovnaké ako cestné 105 R7000. Niet sa čo čudovať - ide o skvelé riešenie, ktoré má sily na rozdávanie a zvládne aj jazdu v teréne bez mihnutia oka. Aby sa trošku odlíšili v dave, tak majú novú farbu a samozrejme logo GRX. Či je aj nastavenie rovnaké, uvidíme po teste.



Pri niektorých komponentoch dokonca Shimano ani nepoužíva nový branding a odporúča použiť komponenty z iných sád. Tu patria napríklad kotúče alebo kazety, ktoré podľa potreby a určenia môžeme použiť buď z cestných alebo MTB sád. Na našom testovacom bicykli sa tak napríklad ocitli kotúče RT-MT800, ktoré patria do sady XT a musím povedať, že sa tu hodia ako riť na šerbeľ.



Nové kľuky s dobrým rozsahom


Ak chceme zvládnuť jedným dychom terén aj cestu, je potrebné mať veľký rozsah. Nové GRX kľuky, ako som už spomínal, budú v ponuke ako jednoprevodník, tak aj dvojprevodník. Zvlášť model RX810 je veľmi zaujímavý, a to vďaka svojmu 17 zubovému rozostupu medzi veľkým a malým prevodníkom, čo je najväčšia hodnota u Shimana vôbec.

V ponuke je aj nižší model RX600 z rozsahom 46-30T, a tak budete pripravený na tie najväčšie stojky, ale aj nedeľný švih s kamošmi po ceste. Kľuky majú aj o 2,5 mm viac miesta, čo nebude brániť použitiu širších pneumatík. Gramárov poteší aj celkom rozumná hmotnosť.

  • 1×11: FC-RX810-1: 655 g, FC-RX600-1: 753 g
  • 2×11: FC-RX810-2: 722 g, FC-RX600-11: 816 g, FC-RX600-10: 819 g




S mierne širším rozchodom kľúk sa musel aj predný prešmykač posunúť o 2,5 mm viac do priestoru, aby tak vedel obsluhovať nové kľuky. Vaše povely tu môže mať na starosti buď lanko (FD-RX810/RX400) alebo elektronicky riadený model Di2 (FD-RX815). Miernou nevýhodou tak bude nemožnosť kombinovať kľuky a prešmykač z iných sád. Poteší však veľmi hladký a presný chod a viacero možností, ako viesť lanko pri rôznych rámoch a uchyteniach. Nastavenie prešmykača je hračka aj vďaka napínaniu lanka na tele samotného prešmykača.

  • FD-RX815-F: 131 g, FD-RX810-F: 94 g, FD-RX400: 95 g




Vzadu konečne so spojkou


Zadný prehadzovač sa ponúka až v celkovo 5 variantoch. Dva z nich sú dedikované pre Di2 (RD-RX815/RX817) a zvyšné sú potom ovládané lankom (RD- RX810/RX812/RX400). Podľa použitia a rozsahu zadnej kazety treba vybrať aj dĺžku ramienka, aby prehadzovač vedel dostať reťaz na najväčší pastorok.

Pre gravel potreby je však najpodstatnejšie, že prehadzovač obsahuje konečne spojku, podobne ako tomu je u MTB modelov, a tým sa eliminuje pohyb reťaze a nechcené búchanie o rám. Spojka sa dá vypnúť napríklad pri vyberaní kolesa z rámu. Aretácia ramienka ako je to pri SRAM však naďalej chýba. Uvidíme, ako bude spojka fungovať v reálnom teste.



Prehadzovač poskytuje veľmi tiché a jemné preraďovanie v oboch svetoch, nakoľko ide o kombináciu toho najlepšieho z cesty a MTB. Opäť poteší veľmi solídna hmotnosť aj napriek robustnejšiemu spracovaniu určenému na drsnejšie zaobchádzanie.

  • Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322 g
  • Mechanické: RD-RX810/RD-RX812: 251/264 g




Úplne nové páky potešili snáď najviac


Aj keď to možno na prvý pohľad nevyzerá ako veľká vec, ale mať v teréne všetko pod kontrolou vyžaduje presné ovládanie a jasný stisk na pákach. Ono je iné ísť tridsiatkou dolu trailom na endurku a gravel biku. Hneď ako som zbadal nové páky na internete, tak som vedel, že tu sa Shimano veľmi vytiahlo. Prvý kontakt mi dal len za pravdu, že prepracovaný design páky myslel na rôzne úchopy. Páky sú zdvihnuté o 18 mm. Taktiež ich tvar je nový a ponúka väčšie možnosti na istejší úchop. Miesta dotyku sú textúrované, a tak sa menej šmýkajú v ťažšom teréne.



Pri pohone 1x11 sa dá ľavou páčkou ovládať sedlovka, a tak sa zachová čistý vzhľad kokpitu. Ak neplánujete sedlovku, tak sa ľavá páka ponúka aj bez ovládania prešmykača. Ovládanie radenia je veľmi jemné a presné, tak ako sme zvyknutí u cestných sád. Shimano ponúka aj dodatočné brzdové páčky, určené skôr na adventure bicykle, kedy sa myslelo na zvýšené pohodlie.



Dobre načasovaný príchod


Shimano dokázalo so sadou GRX prísť na trh v ten správny čas, kedy segment gravel naberá na sile a každá zmena k lepšiemu je vítaná. Sadu v týchto chvíľach už testujeme a poviem vám...máte sa načo tešiť, nakoľko si myslím, že ide o veľmi vydarenú kombináciu designu, funkčnosti a ceny. Ale nepredbiehajme, všetko si prečítate čoskoro v teste.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up28thumb_down comments 20 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Nový Cannondale Topstone 2022 - tak trochu iný gravel

Predstavenie: Nový Cannondale Topstone 2022 - tak trochu iný gravel

Model Topstone bol už vo svojej predchádzajúcej generácii pomerne atypickým zjavom vo svete gravelov. Nová generácia však posúva uzdu fantázií ešte o kúsok ďalej.
Jeden rám, dva bicykle - cestné a gravel biky Superior X-ROAD PR článok

Jeden rám, dva bicykle - cestné a gravel biky Superior X-ROAD

Trhalo by ti srdce, vybehnúť s cestným bicyklom do terénu, bál by si sa, že poškodíš rám? Na druhú stranu, mať gravel by sa ti páčilo, ale nechceš alebo nemôžeš mať 2 bicykle?
Novinka: Giant Revolt - revízia obľúbeného štrkoletu

Novinka: Giant Revolt - revízia obľúbeného štrkoletu

Obľúbený gravel pod názvom Revolt bol predstavený prvýkrát v roku 2013. Odvtedy však v tomto segmente došlo k výrazným posunom a novinkový Revolt rozhodne neplánuje zaspať dobu.
keyboard_arrow_up