Shimano GRX - vstupenka do gravel sveta

Shimano GRX - vstupenka do gravel sveta

20 komentárov

Henry33 10.10.2019 18 fotografií   Sada Gravel Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Novinky Shimano Predstavenie

Rok 2019 sa zapíše ako rok, kedy sa slovo gravel skloňovalo snáď na všetkých frontoch. Neprekvapí preto, že aj gigant ako je Shimano, si chce z tohto koláča trošku odtrhnúť a predstavil prvú špecifickú sadu pre hlinožrútov - GRX.

 

Aké boli možnosti doteraz?


Ak trošku sledujete cyklistiku, tak vám určite nemusím hovoriť, aká bola ponuka od Shimana pre gravel cyklistiku do príchodu GRX sady. Výber bol síce široký, avšak nie celkom vhodný na použitie mimo spevnené cesty. Predsa len použitie cestných sád sa v teréne nie veľmi osvedčilo a prehadzovače bez spojky krásne mlátili reťazou.



Prichádza gravel kráľ


Začiatkom mája Shimano prichádza na trh s úplne novou sadou určenou na gravel a adventure cyklistiku. Ako je už u Japoncov známe, tak sa neradi vzdávajú vecí, čo fungujú dobre a len tak sa nenechajú strhnúť nejakými trendami, a tak aj GRX bude stále v ponuke ako 1x11, 2x11 a dokonca aj ako 2x10. Samozrejmosťou u vyšších výbav bude aj elektronické radenie Di2.



Načo znovu objavovať koleso


Presne tohto hesla sa držali v Shimano a komponenty, ktoré sú overené časom a fungujú na jednotku, zbytočne nevyvíjali znovu a radšej použili už existujúce. Do tejto kategórie patrí napríklad brzdové prasiatko, ktoré je na vlas rovnaké ako cestné 105 R7000. Niet sa čo čudovať - ide o skvelé riešenie, ktoré má sily na rozdávanie a zvládne aj jazdu v teréne bez mihnutia oka. Aby sa trošku odlíšili v dave, tak majú novú farbu a samozrejme logo GRX. Či je aj nastavenie rovnaké, uvidíme po teste.



Pri niektorých komponentoch dokonca Shimano ani nepoužíva nový branding a odporúča použiť komponenty z iných sád. Tu patria napríklad kotúče alebo kazety, ktoré podľa potreby a určenia môžeme použiť buď z cestných alebo MTB sád. Na našom testovacom bicykli sa tak napríklad ocitli kotúče RT-MT800, ktoré patria do sady XT a musím povedať, že sa tu hodia ako riť na šerbeľ.



Nové kľuky s dobrým rozsahom


Ak chceme zvládnuť jedným dychom terén aj cestu, je potrebné mať veľký rozsah. Nové GRX kľuky, ako som už spomínal, budú v ponuke ako jednoprevodník, tak aj dvojprevodník. Zvlášť model RX810 je veľmi zaujímavý, a to vďaka svojmu 17 zubovému rozostupu medzi veľkým a malým prevodníkom, čo je najväčšia hodnota u Shimana vôbec.

V ponuke je aj nižší model RX600 z rozsahom 46-30T, a tak budete pripravený na tie najväčšie stojky, ale aj nedeľný švih s kamošmi po ceste. Kľuky majú aj o 2,5 mm viac miesta, čo nebude brániť použitiu širších pneumatík. Gramárov poteší aj celkom rozumná hmotnosť.

  • 1×11: FC-RX810-1: 655 g, FC-RX600-1: 753 g
  • 2×11: FC-RX810-2: 722 g, FC-RX600-11: 816 g, FC-RX600-10: 819 g




S mierne širším rozchodom kľúk sa musel aj predný prešmykač posunúť o 2,5 mm viac do priestoru, aby tak vedel obsluhovať nové kľuky. Vaše povely tu môže mať na starosti buď lanko (FD-RX810/RX400) alebo elektronicky riadený model Di2 (FD-RX815). Miernou nevýhodou tak bude nemožnosť kombinovať kľuky a prešmykač z iných sád. Poteší však veľmi hladký a presný chod a viacero možností, ako viesť lanko pri rôznych rámoch a uchyteniach. Nastavenie prešmykača je hračka aj vďaka napínaniu lanka na tele samotného prešmykača.

  • FD-RX815-F: 131 g, FD-RX810-F: 94 g, FD-RX400: 95 g




Vzadu konečne so spojkou


Zadný prehadzovač sa ponúka až v celkovo 5 variantoch. Dva z nich sú dedikované pre Di2 (RD-RX815/RX817) a zvyšné sú potom ovládané lankom (RD- RX810/RX812/RX400). Podľa použitia a rozsahu zadnej kazety treba vybrať aj dĺžku ramienka, aby prehadzovač vedel dostať reťaz na najväčší pastorok.

Pre gravel potreby je však najpodstatnejšie, že prehadzovač obsahuje konečne spojku, podobne ako tomu je u MTB modelov, a tým sa eliminuje pohyb reťaze a nechcené búchanie o rám. Spojka sa dá vypnúť napríklad pri vyberaní kolesa z rámu. Aretácia ramienka ako je to pri SRAM však naďalej chýba. Uvidíme, ako bude spojka fungovať v reálnom teste.



Prehadzovač poskytuje veľmi tiché a jemné preraďovanie v oboch svetoch, nakoľko ide o kombináciu toho najlepšieho z cesty a MTB. Opäť poteší veľmi solídna hmotnosť aj napriek robustnejšiemu spracovaniu určenému na drsnejšie zaobchádzanie.

  • Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322 g
  • Mechanické: RD-RX810/RD-RX812: 251/264 g




Úplne nové páky potešili snáď najviac


Aj keď to možno na prvý pohľad nevyzerá ako veľká vec, ale mať v teréne všetko pod kontrolou vyžaduje presné ovládanie a jasný stisk na pákach. Ono je iné ísť tridsiatkou dolu trailom na endurku a gravel biku. Hneď ako som zbadal nové páky na internete, tak som vedel, že tu sa Shimano veľmi vytiahlo. Prvý kontakt mi dal len za pravdu, že prepracovaný design páky myslel na rôzne úchopy. Páky sú zdvihnuté o 18 mm. Taktiež ich tvar je nový a ponúka väčšie možnosti na istejší úchop. Miesta dotyku sú textúrované, a tak sa menej šmýkajú v ťažšom teréne.



Pri pohone 1x11 sa dá ľavou páčkou ovládať sedlovka, a tak sa zachová čistý vzhľad kokpitu. Ak neplánujete sedlovku, tak sa ľavá páka ponúka aj bez ovládania prešmykača. Ovládanie radenia je veľmi jemné a presné, tak ako sme zvyknutí u cestných sád. Shimano ponúka aj dodatočné brzdové páčky, určené skôr na adventure bicykle, kedy sa myslelo na zvýšené pohodlie.



Dobre načasovaný príchod


Shimano dokázalo so sadou GRX prísť na trh v ten správny čas, kedy segment gravel naberá na sile a každá zmena k lepšiemu je vítaná. Sadu v týchto chvíľach už testujeme a poviem vám...máte sa načo tešiť, nakoľko si myslím, že ide o veľmi vydarenú kombináciu designu, funkčnosti a ceny. Ale nepredbiehajme, všetko si prečítate čoskoro v teste.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

RoboNM 10.10.2019 (15:42)

Ešte trošku rozšírime plášte, vyrovnáme rajdy a máme tu znova HT - znova na začiatku evolúcie

 
Hazard RoboNM 10.10.2019 (18:55)

Ako sa hovorí: "história sa opakuje"

 
SB@RB 10.10.2019 (17:03)

Tá guma na pákach nesedí naschvál? Lebo toto by som nechcel ani zadara

 
Henry33 SB@RB 10.10.2019 (20:31)

To je moja chyba som fotil bleed port sedi inak bez chybičky

 
liborik 11.10.2019 (10:34)

Tym gravelom neviem prist na chut ale vyrobcovia musia nieco nove priniest a zarobit. Je to univerzalne riesenie a ani jedno univerzalne riesenie este nikdy nebolo dobre. Do terenu to moc nebude a horskemu bicyklu sa to nevyrovna a pravemu cestaku sa to nevyrovna taktiez. A ze univerzal aj aj... nieeee

 
andrejseko 11.10.2019 (15:19)

konecne niekoho napadlo ze na gravel bike je nutna brzda na prehadzovacke huda hned ju kupujem

 
marcels 10.10.2019 (14:14)

Trochu ste zabudli na Ultegru RX

 
Henry33 marcels 10.10.2019 (20:33)

RX sice ponuka spojku ale vie bohuzial obsluzit kazetu iba do 34 zubov coz nieje na gravel moc dobre. A asi ani nejdem cenu kukat

 
marcels Henry33 10.10.2019 (20:56)

GRX 2x11 je tiež len do 34z, nie? Viac zubov dokáže len 1x11 verzia s inou prehadzovačkou. Sila GRX je v pákach a kľukách podľa mňa.

 
Henry33 marcels 11.10.2019 (08:43)

Ano tie páky su veľmi podarene

 
Gusto0 10.10.2019 (14:17)

ked to tu uz je - jednoprevodniky maju mat kolko zubov? budu kompatibilne s 11sp. MTB klukami?

 
martinsulovsky Gusto0 10.10.2019 (14:29)

Nebudu kompatibilne...sak chcu zarobit oba prevodniky su uchytene z vnutornej strany kluky kdezto 11s systemy maju velky prevodnik z vonkajsej...a myslim ze uz k tomu upravili aj ten maly aby nebol kompatibilny

 
Bade martinsulovsky 14.10.2019 (09:31)

11 sp na MTB rady 8 a 9000 majú veľkú pílu montovanu z vnútornej strany kluk a nie z vonkajšej.

 
wulstar 10.10.2019 (15:16)

Tie prevodníky 48-31T sa mi páčia. Keď že na sólo jazdenie a pekna kazetka 11-28 by som mal ľahké prevody a i pekne mierne rozostupy na ťažkých. Osobne som jedno prevodník zamietol a 46-30T (račej už compat 50/34), pripadá dosť ľahké keď že do lesa kde už beriem fulla a s tím na cestu neleziem.
Inak je to klasická sada len kus iné páky nič čo by tu nebolo.

 
Hazard 10.10.2019 (19:00)

Len tá cena je zatiaľ celkom dosť...

 
Duck1980 10.10.2019 (19:39)

Ta dvojplacka mi vobec nesedela, presedlal som na 1x11 v predu zo 42 zubami a vzadu klasicka xt kazeta 11-42, idealne do lesa a nespevnene cesty.

 
bandaliro 11.10.2019 (02:26)

"Shimano dokázalo so sadou GRX prísť na trh v ten správny čas" ..bars si nemyslím gro gravelov už majú sram..ani s 1x11,12 sa neponáhľali..

 
Duck1980 11.10.2019 (10:36)

Ja beriem gravel ako nahradu za enduro bicykel na zimu a pocas leta ako prostriedok na dochadza ie do prace, pripadne na pivo 🙈

 
nickjankovits 12.10.2019 (22:17)

Presne tak ako hovoris Duck. Gravel sluzi ako commuter a ako cestak ked traily nie su vhodne na jazdenie. Je to fajn spestrenie k endurku a vyborne na trening intervalov... Len cakam kedy konecne Sram pride s Force 1 x 12 s 10-50 kazetou v mechanickej podobe. Shimano sa potom o par rokov spamata

 
Duck1980 nickjankovits 13.10.2019 (07:27)

Dlho to trvat istotne nebude, ultegra ma podla zvesti distat 12s, tak o rok pride istotne aj grx 😉

 
Pridaj komentár