Test: Superior FLY 24 – niečo špeciálne aj pre deti

Česká značka Superior investuje nielen do elitných XC pretekárov, ale v plnej miere sa venuje aj špeciálnej sérii pre deti. Dostať dnes deti od počítačov a televízií vyžaduje osobitný prístup.

Jednoducho je potrebné deti aj trošku motivovať, avšak najlepšie je s nimi od útleho veku jazdiť von, a na to, aby ich to bavilo čoraz viac, slúži aj dobre navrhnutý bicykel práve pre nich. Aký je v takom detskom bicykli rozdiel?

Podstatný faktor

Najdôležitejší faktor je samozrejme celková hmotnosť bicykla, to pozná každý z nás, aký to vie byť rozdiel. Pri deťoch to platí ešte viac, takže Superior pri novom modeli prehľadal každé zákutie a každú možnosť, kde detský bicykel možno odľahčiť a ako čo najviac prispôsobiť geometriu pre lepší pocit z jazdy. Tento model Superior označil ako model FLY a ponúka ich vo všetkých základných veľkostiach od 20-tich palcov až po 26. Každý z modelov nesie jasné spoločné znaky ako je čo najviac znížená hmotnosť.


Kde FLY šetrí svoju hmotnosť?

Základom bolo čo najviac odľahčiť rám, ten je zváraný a tepelne upravovaný z hliníkových trubiek Alu 6061 T6, vďaka čomu šetrí nejaký ten gram, ale ako dobre vieme, že v konštrukcii rámu sa zázraky robiť nedajú a celková úspora hmotnosti sa tu pohybuje v 10-tkach až 100-kach gramov.

Takže chce to oveľa viac ako len super ľahký rám, a preto bolo vynaložené aj úsilie na celkový výber a osadenie komponentov. Napríklad nechýbajú odľahčené kľuky a 32 zubový jednoprevodník. Práve tu často robia rodičia chybu vo výbere a pozerajú na to, aby pre svoje dieťa zaobstarali bicykel, ktorý má najviac „rýchlostí“. Verte, že viac prevodov prinesie len viac problémov, a najmä pre dieťa.

Ako prvé prinesie do celkového systému radenia chaos, kde dieťa nedokáže v rýchlosti obsluhovať aj prešmykač, aj radenie a to nehovorím ešte o krížení reťaze. Naviac jednoprevodník prináša aj podstatné odľahčenie a pre dieťa bude hlavne jednoduchší na samotnú obsluhu. Jednoduchosť je to, čo prinesie radosť, a to je faktor, ktorý dieťa potrebuje. Sám z vlastnej skúsenosti poznám, že moje deti mali pri stúpaniach s trojprevodníkom doslova strach, či v prípade potreby budú vedieť správne preradiť.


Výborne zvolený hlavný komponent

Neodmysliteľnou súčasťou bicykla je predná vidlica, tu taktiež často volíme nie šťastný variant a to odpruženú vidlicu. Avšak ak vezmeme hmotnosť dieťaťa a celkovo jeho štýl jazdy, jednoznačne zistíme, že odpruženie vôbec nie je potrebné a v mnohých prípadoch ani neplní svoju funkciu. Čo je ale úplne zrejmé, tak vždy prinesie hmotnosť naviac a dokonca nielen nejakú, ale môže to byť aj viac ako jeden kilogram, a to je už pre dieťa poriadny rozdiel. Práve preto Superior pre každý z modelov FLY volil pevnú a ľahkú prednú vidlicu. Brzdy nájdete na všetkých modeloch véčkové. Pomer výkon a hmotnosť je u nich výrazne lepšia ako u kotúčových bŕzd a zastaviť s nimi bicykel pri dieťati nie je problém.


Modelový rad FLY vsádza primárne na čo najnižšiu hmotnosť. Najväčší 26 palcový model váži len 10,02 kg a najmenšia dvadsiatka má hmotnosť 8,42 kg. Superior v tejto kategórii logicky neosadzuje, ako už bolo spomenuté, odpružené vidlice, ale ani komponenty ako sú blatníky, nosiče, alebo iné typicky detské komponenty. U FLY modelového radu nič z toho nie je potrebné, pretože tu je reč o športovom bicykli pre jazdu s čo najväčším pôžitkom.

Ďalej Superior ušetril nejaký ten gram aj na vhodne zvolených ráfikoch Weinmann ZAC 19 a taktiež aj plášťami Schwalbe CX Comp. Radenie je v tomto segmente taktiež zaujímavé a v závislosti od modelu je to SHIMANO Alivio alebo dokonca Deore. Všetko to jednoznačne poukazuje, že už nejde len tak o nejaký detský bicykel ale jasný „špeciál“.


Testovací model

Náš testovací model je FLY 24 v čiernom prevedení (fotky k testu museli byť z technických príčin dofotené na inom farebnom prevedení), osadený jednoznačne pevnou vidlicou, jednoprevodníkom, radením SHIMANO Alivio, klasickými brzdami typu „V“ a podstatnou celkovou hmotnosťou 9,1 kg.


Po prvotnom zoznámení a prekvapení sa bicykel dcére jednoznačne zapáčil a hneď prvým pozitívnym dojmom pri uchopení bola hmotnosť. Veď predsa jej predchádzajúci model rovnakej veľkosti vážil približne 13 kg a to je už pre dieťa poriadny rozdiel. Prvé zoznamovanie prebehlo počas jarného a upršaného počasia, čo trošku nemusia plášte CX Comp a pri ich nie moc výraznom dezéne majú tendenciu k podšmykovaniu. Ale ťažko tu súdiť samotné plášte, do úvahy treba vziať hmotnosť dcérky, ktorá je len 25 kg a spolu s bicyklom je ťažké dosiahnuť vôbec nejakú trakciu. Taktiež je predpoklad, že výjazdy budú skôr v letnom a suchom počasí, kde plášte nebudú mať žiaden problém.


Dieťa doslova očaril jednoprevodník a jeho jednoduchosť. Použitie len zadného radenia prinieslo len výhody a nenastala situácia, kde by bolo potrebné pomer prevodov nejak meniť ďalším prevodníkom. Rozsah vďaka zadnej kazete 11 – 34 úplne postačuje. Zvykom pre dcérku bol gripshift, ktorý ešte viac uľahčuje samotné radenie, a preto FLY zo začiatku spôsoboval zmätok a doslova dcéra nevedela, kedy a ktorý prst použiť na preradenie, ale to veľmi rýchlo upadlo a systém radenia dvoma prstami doslova padol do jej ruky. Áno, systém gripshift je jasný a jednoduchý, avšak systém radenia RapidFire je ľahko pochopiteľný a minimalizuje možnosť nechceného preradenia počas jazdy.


Po pár kilometroch jej bicykel rýchlo a úplne sadol, geometria sedí jasne a výborne rozloží hmotnosť, to dodá viac sebaistoty, ktorú dieťa potrebuje. To sa prejavilo aj u nás a nechýbala návšteva miestneho parku s pumptrackom. Tu už prišla radosť na mňa a zostal som len pozerať, s akou ľahkosťou dieťa radí v rôznych pasážach a ako si jasne a detsky užíva tento deň. Nechýbali aj opatrné menšie odskoky, pričom sa len potvrdilo, že absencia predného odpruženia vôbec neprekáža a skôr prináša radosť vo forme jednoduchších výšľapov do kopca.


Radosť z jazdy je základ úspechu

Celkovo bicykel priniesol iný pohľad a dcéra sa každý deň teší na výjazd, to je hlavnou úlohou tohto modelu a splnil ju na jednotku. Hmotnosť a jednoduchosť je to hlavné, čo pri výbere detského bicykla treba zohľadniť. Všetky moderné a na oko lákajúce prvky ako predné odpruženie, kotúčové brzdy, alebo čím viac prevodov sú v tomto segmente doslova nadbytočné a prinesú len nadmernú hmotnosť, ktorá celý pôžitok nakoniec len pokazí.


Ak zvažujete kúpu nového bicykla pre dieťa, tak jednoducho skúste navštíviť napríklad aj naše centrum a samotný bicykel skúste priamo na dieťati, rozdiel spozná hneď samo a vďaka jeho úsmevu a radosti vám tento rozdiel bude ihneď jasný. Taktiež je veľmi ťažké odhadnúť správnu veľkosť a posed dieťaťa vám o tom veľa prezradí. Netreba zabudnúť, že viac menej ide už o „dospelácky“ bicykel, ale v zmenšenej podobe. To však prináša aj mnoho možností prispôsobenia, a tak je možné voliť aj o niečo väčšiu veľkosť a dočasne ju zmenšiť inými komponentmi.

Superior priniesol model s jasným ohľadom na dieťa, už je len na nás, či naozaj dieťa potrebuje kopec nadbytočných prvkov, alebo mu postačí jednoduchosť a čistá radosť z jazdy. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 399 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
martinbielik 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
keyboard_arrow_up