Test: Superior FLY 24 – niečo špeciálne aj pre deti

Test: Superior FLY 24 – niečo špeciálne aj pre deti

1211 komentárov

martinbielik 19.08.2019 30 fotografií   Bicykel Deti Test Cestna Cyklistika Superior

Česká značka Superior investuje nielen do elitných XC pretekárov, ale v plnej miere sa venuje aj špeciálnej sérii pre deti. Dostať dnes deti od počítačov a televízií vyžaduje osobitný prístup.

 

Jednoducho je potrebné deti aj trošku motivovať, avšak najlepšie je s nimi od útleho veku jazdiť von, a na to, aby ich to bavilo čoraz viac, slúži aj dobre navrhnutý bicykel práve pre nich. Aký je v takom detskom bicykli rozdiel?

Podstatný faktor


Najdôležitejší faktor je samozrejme celková hmotnosť bicykla, to pozná každý z nás, aký to vie byť rozdiel. Pri deťoch to platí ešte viac, takže Superior pri novom modeli prehľadal každé zákutie a každú možnosť, kde detský bicykel možno odľahčiť a ako čo najviac prispôsobiť geometriu pre lepší pocit z jazdy. Tento model Superior označil ako model FLY a ponúka ich vo všetkých základných veľkostiach od 20-tich palcov až po 26. Každý z modelov nesie jasné spoločné znaky ako je čo najviac znížená hmotnosť.



Kde FLY šetrí svoju hmotnosť?


Základom bolo čo najviac odľahčiť rám, ten je zváraný a tepelne upravovaný z hliníkových trubiek Alu 6061 T6, vďaka čomu šetrí nejaký ten gram, ale ako dobre vieme, že v konštrukcii rámu sa zázraky robiť nedajú a celková úspora hmotnosti sa tu pohybuje v 10-tkach až 100-kach gramov.

Takže chce to oveľa viac ako len super ľahký rám, a preto bolo vynaložené aj úsilie na celkový výber a osadenie komponentov. Napríklad nechýbajú odľahčené kľuky a 32 zubový jednoprevodník. Práve tu často robia rodičia chybu vo výbere a pozerajú na to, aby pre svoje dieťa zaobstarali bicykel, ktorý má najviac „rýchlostí“. Verte, že viac prevodov prinesie len viac problémov, a najmä pre dieťa.

Ako prvé prinesie do celkového systému radenia chaos, kde dieťa nedokáže v rýchlosti obsluhovať aj prešmykač, aj radenie a to nehovorím ešte o krížení reťaze. Naviac jednoprevodník prináša aj podstatné odľahčenie a pre dieťa bude hlavne jednoduchší na samotnú obsluhu. Jednoduchosť je to, čo prinesie radosť, a to je faktor, ktorý dieťa potrebuje. Sám z vlastnej skúsenosti poznám, že moje deti mali pri stúpaniach s trojprevodníkom doslova strach, či v prípade potreby budú vedieť správne preradiť.



Výborne zvolený hlavný komponent


Neodmysliteľnou súčasťou bicykla je predná vidlica, tu taktiež často volíme nie šťastný variant a to odpruženú vidlicu. Avšak ak vezmeme hmotnosť dieťaťa a celkovo jeho štýl jazdy, jednoznačne zistíme, že odpruženie vôbec nie je potrebné a v mnohých prípadoch ani neplní svoju funkciu. Čo je ale úplne zrejmé, tak vždy prinesie hmotnosť naviac a dokonca nielen nejakú, ale môže to byť aj viac ako jeden kilogram, a to je už pre dieťa poriadny rozdiel. Práve preto Superior pre každý z modelov FLY volil pevnú a ľahkú prednú vidlicu. Brzdy nájdete na všetkých modeloch véčkové. Pomer výkon a hmotnosť je u nich výrazne lepšia ako u kotúčových bŕzd a zastaviť s nimi bicykel pri dieťati nie je problém.



Modelový rad FLY vsádza primárne na čo najnižšiu hmotnosť. Najväčší 26 palcový model váži len 10,02 kg a najmenšia dvadsiatka má hmotnosť 8,42 kg. Superior v tejto kategórii logicky neosadzuje, ako už bolo spomenuté, odpružené vidlice, ale ani komponenty ako sú blatníky, nosiče, alebo iné typicky detské komponenty. U FLY modelového radu nič z toho nie je potrebné, pretože tu je reč o športovom bicykli pre jazdu s čo najväčším pôžitkom.

Ďalej Superior ušetril nejaký ten gram aj na vhodne zvolených ráfikoch Weinmann ZAC 19 a taktiež aj plášťami Schwalbe CX Comp. Radenie je v tomto segmente taktiež zaujímavé a v závislosti od modelu je to SHIMANO Alivio alebo dokonca Deore. Všetko to jednoznačne poukazuje, že už nejde len tak o nejaký detský bicykel ale jasný „špeciál“.



Testovací model


Náš testovací model je FLY 24 v čiernom prevedení (fotky k testu museli byť z technických príčin dofotené na inom farebnom prevedení), osadený jednoznačne pevnou vidlicou, jednoprevodníkom, radením SHIMANO Alivio, klasickými brzdami typu „V“ a podstatnou celkovou hmotnosťou 9,1 kg.



Po prvotnom zoznámení a prekvapení sa bicykel dcére jednoznačne zapáčil a hneď prvým pozitívnym dojmom pri uchopení bola hmotnosť. Veď predsa jej predchádzajúci model rovnakej veľkosti vážil približne 13 kg a to je už pre dieťa poriadny rozdiel. Prvé zoznamovanie prebehlo počas jarného a upršaného počasia, čo trošku nemusia plášte CX Comp a pri ich nie moc výraznom dezéne majú tendenciu k podšmykovaniu. Ale ťažko tu súdiť samotné plášte, do úvahy treba vziať hmotnosť dcérky, ktorá je len 25 kg a spolu s bicyklom je ťažké dosiahnuť vôbec nejakú trakciu. Taktiež je predpoklad, že výjazdy budú skôr v letnom a suchom počasí, kde plášte nebudú mať žiaden problém.



Dieťa doslova očaril jednoprevodník a jeho jednoduchosť. Použitie len zadného radenia prinieslo len výhody a nenastala situácia, kde by bolo potrebné pomer prevodov nejak meniť ďalším prevodníkom. Rozsah vďaka zadnej kazete 11 – 34 úplne postačuje. Zvykom pre dcérku bol gripshift, ktorý ešte viac uľahčuje samotné radenie, a preto FLY zo začiatku spôsoboval zmätok a doslova dcéra nevedela, kedy a ktorý prst použiť na preradenie, ale to veľmi rýchlo upadlo a systém radenia dvoma prstami doslova padol do jej ruky. Áno, systém gripshift je jasný a jednoduchý, avšak systém radenia RapidFire je ľahko pochopiteľný a minimalizuje možnosť nechceného preradenia počas jazdy.



Po pár kilometroch jej bicykel rýchlo a úplne sadol, geometria sedí jasne a výborne rozloží hmotnosť, to dodá viac sebaistoty, ktorú dieťa potrebuje. To sa prejavilo aj u nás a nechýbala návšteva miestneho parku s pumptrackom. Tu už prišla radosť na mňa a zostal som len pozerať, s akou ľahkosťou dieťa radí v rôznych pasážach a ako si jasne a detsky užíva tento deň. Nechýbali aj opatrné menšie odskoky, pričom sa len potvrdilo, že absencia predného odpruženia vôbec neprekáža a skôr prináša radosť vo forme jednoduchších výšľapov do kopca.



Radosť z jazdy je základ úspechu


Celkovo bicykel priniesol iný pohľad a dcéra sa každý deň teší na výjazd, to je hlavnou úlohou tohto modelu a splnil ju na jednotku. Hmotnosť a jednoduchosť je to hlavné, čo pri výbere detského bicykla treba zohľadniť. Všetky moderné a na oko lákajúce prvky ako predné odpruženie, kotúčové brzdy, alebo čím viac prevodov sú v tomto segmente doslova nadbytočné a prinesú len nadmernú hmotnosť, ktorá celý pôžitok nakoniec len pokazí.



Ak zvažujete kúpu nového bicykla pre dieťa, tak jednoducho skúste navštíviť napríklad aj naše centrum a samotný bicykel skúste priamo na dieťati, rozdiel spozná hneď samo a vďaka jeho úsmevu a radosti vám tento rozdiel bude ihneď jasný. Taktiež je veľmi ťažké odhadnúť správnu veľkosť a posed dieťaťa vám o tom veľa prezradí. Netreba zabudnúť, že viac menej ide už o „dospelácky“ bicykel, ale v zmenšenej podobe. To však prináša aj mnoho možností prispôsobenia, a tak je možné voliť aj o niečo väčšiu veľkosť a dočasne ju zmenšiť inými komponentmi.

Superior priniesol model s jasným ohľadom na dieťa, už je len na nás, či naozaj dieťa potrebuje kopec nadbytočných prvkov, alebo mu postačí jednoduchosť a čistá radosť z jazdy. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 399 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Tecka 19.08.2019 (16:20)

1


Presmykac je zbytocnost, suhlasim.

 
SLR 19.08.2019 (20:43)

1


Vuk
Chyba ti 44z prevodnik vpredu? To mas ake kolesa na biku? 24"? Alebo tocis kadenciu 55 otacok za minutu?

 
N/A SLR 20.08.2019 (05:54)

1


27,5" pri 36z. Predtym som jazdil 26" pri 44z.

 
katko 20.08.2019 (08:38)

1


skladal som nedávno tento bajk pre synovca, jedinú výhradu mám k zbytočne dlhému ramienku prehadzovača, kľudne tam stačí aj kratšie...takto je až príliš nízko pri zemi a zbiera trávu do kladiek...inak je to super ľahký a obratný stroj...

 
Tecka 19.08.2019 (15:58)

0


Rozhodne nesuhlasim s komentarom, ze viac prevodov spôsobuje dietatu problemi.
martinbielik mohol by si mozno pocitat co sa pise o detskyv bikoch v teme o vysnivanych detskych bikoch. Ako posledny prispevok mas skladacku 24 biku. Na druhej strane tema detskych bikov je tazky oriesok.

 
mondzo Tecka 19.08.2019 (16:09)

2


Ja myslim ze on to skor myslel na zbytocnost presmykaca v com ja suhlasim dieta ma problem so zadnymi prevodmi nie este obsluhovat presmykac. Berme v uvahu masy nie tych co sa tomu venuju nazvem to viac profesionalnejsie

 
Tompuard 19.08.2019 (21:07)

0


Vuk jazdí na horaku cestu. To je jasné...

 
N/A Tompuard 20.08.2019 (05:52)

1


A ako inak sa presunut k lesu ci domov unaveny z lesa, nez 20km po asfsltke? Stretol som cyklistov, co si doviezli biky na aute a tam pokracovali na nich. Kazdy nema auto, vlak tam nejazdi a bus bik nevezme a tiez nejde casto.

 
N/A Tompuard 20.08.2019 (11:28)

0


Vacsina ludi aktivne pisucich na mtbiker, su ludia s drahsimi bikmi a ti vacsinou niesu chudobni, tak maju aj auto. Ja auto nechcem ani zadarmo.

 
Tecka 19.08.2019 (21:57)

0


VUK... By sa pototo...ako maly radi ma 20 biku s 11 prevodmi... Lepsie ako niektori moji dospeli kamarati. Ale nejak som sa stratil v tvojom texte. 2-3 prevodnik pre deti uplna hlupost... Hlavte teraz, ked mame kazety s rozsahom od vymyslu sveta.

 
N/A 19.08.2019 (20:29)

-5


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
Pridaj komentár