Test: Superior FLY 24 – niečo špeciálne aj pre deti

Test: Superior FLY 24 – niečo špeciálne aj pre deti

11 komentárov

martinbielik 19.08.2019 30 fotografií   Bicykel Deti Test Cestna Cyklistika Superior Detsky

Česká značka Superior investuje nielen do elitných XC pretekárov, ale v plnej miere sa venuje aj špeciálnej sérii pre deti. Dostať dnes deti od počítačov a televízií vyžaduje osobitný prístup.

 

Jednoducho je potrebné deti aj trošku motivovať, avšak najlepšie je s nimi od útleho veku jazdiť von, a na to, aby ich to bavilo čoraz viac, slúži aj dobre navrhnutý bicykel práve pre nich. Aký je v takom detskom bicykli rozdiel?

Podstatný faktor


Najdôležitejší faktor je samozrejme celková hmotnosť bicykla, to pozná každý z nás, aký to vie byť rozdiel. Pri deťoch to platí ešte viac, takže Superior pri novom modeli prehľadal každé zákutie a každú možnosť, kde detský bicykel možno odľahčiť a ako čo najviac prispôsobiť geometriu pre lepší pocit z jazdy. Tento model Superior označil ako model FLY a ponúka ich vo všetkých základných veľkostiach od 20-tich palcov až po 26. Každý z modelov nesie jasné spoločné znaky ako je čo najviac znížená hmotnosť.



Kde FLY šetrí svoju hmotnosť?


Základom bolo čo najviac odľahčiť rám, ten je zváraný a tepelne upravovaný z hliníkových trubiek Alu 6061 T6, vďaka čomu šetrí nejaký ten gram, ale ako dobre vieme, že v konštrukcii rámu sa zázraky robiť nedajú a celková úspora hmotnosti sa tu pohybuje v 10-tkach až 100-kach gramov.

Takže chce to oveľa viac ako len super ľahký rám, a preto bolo vynaložené aj úsilie na celkový výber a osadenie komponentov. Napríklad nechýbajú odľahčené kľuky a 32 zubový jednoprevodník. Práve tu často robia rodičia chybu vo výbere a pozerajú na to, aby pre svoje dieťa zaobstarali bicykel, ktorý má najviac „rýchlostí“. Verte, že viac prevodov prinesie len viac problémov, a najmä pre dieťa.

Ako prvé prinesie do celkového systému radenia chaos, kde dieťa nedokáže v rýchlosti obsluhovať aj prešmykač, aj radenie a to nehovorím ešte o krížení reťaze. Naviac jednoprevodník prináša aj podstatné odľahčenie a pre dieťa bude hlavne jednoduchší na samotnú obsluhu. Jednoduchosť je to, čo prinesie radosť, a to je faktor, ktorý dieťa potrebuje. Sám z vlastnej skúsenosti poznám, že moje deti mali pri stúpaniach s trojprevodníkom doslova strach, či v prípade potreby budú vedieť správne preradiť.



Výborne zvolený hlavný komponent


Neodmysliteľnou súčasťou bicykla je predná vidlica, tu taktiež často volíme nie šťastný variant a to odpruženú vidlicu. Avšak ak vezmeme hmotnosť dieťaťa a celkovo jeho štýl jazdy, jednoznačne zistíme, že odpruženie vôbec nie je potrebné a v mnohých prípadoch ani neplní svoju funkciu. Čo je ale úplne zrejmé, tak vždy prinesie hmotnosť naviac a dokonca nielen nejakú, ale môže to byť aj viac ako jeden kilogram, a to je už pre dieťa poriadny rozdiel. Práve preto Superior pre každý z modelov FLY volil pevnú a ľahkú prednú vidlicu. Brzdy nájdete na všetkých modeloch véčkové. Pomer výkon a hmotnosť je u nich výrazne lepšia ako u kotúčových bŕzd a zastaviť s nimi bicykel pri dieťati nie je problém.



Modelový rad FLY vsádza primárne na čo najnižšiu hmotnosť. Najväčší 26 palcový model váži len 10,02 kg a najmenšia dvadsiatka má hmotnosť 8,42 kg. Superior v tejto kategórii logicky neosadzuje, ako už bolo spomenuté, odpružené vidlice, ale ani komponenty ako sú blatníky, nosiče, alebo iné typicky detské komponenty. U FLY modelového radu nič z toho nie je potrebné, pretože tu je reč o športovom bicykli pre jazdu s čo najväčším pôžitkom.

Ďalej Superior ušetril nejaký ten gram aj na vhodne zvolených ráfikoch Weinmann ZAC 19 a taktiež aj plášťami Schwalbe CX Comp. Radenie je v tomto segmente taktiež zaujímavé a v závislosti od modelu je to SHIMANO Alivio alebo dokonca Deore. Všetko to jednoznačne poukazuje, že už nejde len tak o nejaký detský bicykel ale jasný „špeciál“.



Testovací model


Náš testovací model je FLY 24 v čiernom prevedení (fotky k testu museli byť z technických príčin dofotené na inom farebnom prevedení), osadený jednoznačne pevnou vidlicou, jednoprevodníkom, radením SHIMANO Alivio, klasickými brzdami typu „V“ a podstatnou celkovou hmotnosťou 9,1 kg.



Po prvotnom zoznámení a prekvapení sa bicykel dcére jednoznačne zapáčil a hneď prvým pozitívnym dojmom pri uchopení bola hmotnosť. Veď predsa jej predchádzajúci model rovnakej veľkosti vážil približne 13 kg a to je už pre dieťa poriadny rozdiel. Prvé zoznamovanie prebehlo počas jarného a upršaného počasia, čo trošku nemusia plášte CX Comp a pri ich nie moc výraznom dezéne majú tendenciu k podšmykovaniu. Ale ťažko tu súdiť samotné plášte, do úvahy treba vziať hmotnosť dcérky, ktorá je len 25 kg a spolu s bicyklom je ťažké dosiahnuť vôbec nejakú trakciu. Taktiež je predpoklad, že výjazdy budú skôr v letnom a suchom počasí, kde plášte nebudú mať žiaden problém.



Dieťa doslova očaril jednoprevodník a jeho jednoduchosť. Použitie len zadného radenia prinieslo len výhody a nenastala situácia, kde by bolo potrebné pomer prevodov nejak meniť ďalším prevodníkom. Rozsah vďaka zadnej kazete 11 – 34 úplne postačuje. Zvykom pre dcérku bol gripshift, ktorý ešte viac uľahčuje samotné radenie, a preto FLY zo začiatku spôsoboval zmätok a doslova dcéra nevedela, kedy a ktorý prst použiť na preradenie, ale to veľmi rýchlo upadlo a systém radenia dvoma prstami doslova padol do jej ruky. Áno, systém gripshift je jasný a jednoduchý, avšak systém radenia RapidFire je ľahko pochopiteľný a minimalizuje možnosť nechceného preradenia počas jazdy.



Po pár kilometroch jej bicykel rýchlo a úplne sadol, geometria sedí jasne a výborne rozloží hmotnosť, to dodá viac sebaistoty, ktorú dieťa potrebuje. To sa prejavilo aj u nás a nechýbala návšteva miestneho parku s pumptrackom. Tu už prišla radosť na mňa a zostal som len pozerať, s akou ľahkosťou dieťa radí v rôznych pasážach a ako si jasne a detsky užíva tento deň. Nechýbali aj opatrné menšie odskoky, pričom sa len potvrdilo, že absencia predného odpruženia vôbec neprekáža a skôr prináša radosť vo forme jednoduchších výšľapov do kopca.



Radosť z jazdy je základ úspechu


Celkovo bicykel priniesol iný pohľad a dcéra sa každý deň teší na výjazd, to je hlavnou úlohou tohto modelu a splnil ju na jednotku. Hmotnosť a jednoduchosť je to hlavné, čo pri výbere detského bicykla treba zohľadniť. Všetky moderné a na oko lákajúce prvky ako predné odpruženie, kotúčové brzdy, alebo čím viac prevodov sú v tomto segmente doslova nadbytočné a prinesú len nadmernú hmotnosť, ktorá celý pôžitok nakoniec len pokazí.



Ak zvažujete kúpu nového bicykla pre dieťa, tak jednoducho skúste navštíviť napríklad aj naše centrum a samotný bicykel skúste priamo na dieťati, rozdiel spozná hneď samo a vďaka jeho úsmevu a radosti vám tento rozdiel bude ihneď jasný. Taktiež je veľmi ťažké odhadnúť správnu veľkosť a posed dieťaťa vám o tom veľa prezradí. Netreba zabudnúť, že viac menej ide už o „dospelácky“ bicykel, ale v zmenšenej podobe. To však prináša aj mnoho možností prispôsobenia, a tak je možné voliť aj o niečo väčšiu veľkosť a dočasne ju zmenšiť inými komponentmi.

Superior priniesol model s jasným ohľadom na dieťa, už je len na nás, či naozaj dieťa potrebuje kopec nadbytočných prvkov, alebo mu postačí jednoduchosť a čistá radosť z jazdy. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 399 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Tecka 19.08.2019 (16:20)

Presmykac je zbytocnost, suhlasim.

 
SLR 19.08.2019 (20:43)

Vuk
Chyba ti 44z prevodnik vpredu? To mas ake kolesa na biku? 24"? Alebo tocis kadenciu 55 otacok za minutu?

 
Vuk SLR 20.08.2019 (05:54)

27,5" pri 36z. Predtym som jazdil 26" pri 44z.

 
katko 20.08.2019 (08:38)

skladal som nedávno tento bajk pre synovca, jedinú výhradu mám k zbytočne dlhému ramienku prehadzovača, kľudne tam stačí aj kratšie...takto je až príliš nízko pri zemi a zbiera trávu do kladiek...inak je to super ľahký a obratný stroj...

 
Tecka 19.08.2019 (15:58)

Rozhodne nesuhlasim s komentarom, ze viac prevodov spôsobuje dietatu problemi.
martinbielik mohol by si mozno pocitat co sa pise o detskyv bikoch v teme o vysnivanych detskych bikoch. Ako posledny prispevok mas skladacku 24 biku. Na druhej strane tema detskych bikov je tazky oriesok.

 
mondzo Tecka 19.08.2019 (16:09)

Ja myslim ze on to skor myslel na zbytocnost presmykaca v com ja suhlasim dieta ma problem so zadnymi prevodmi nie este obsluhovat presmykac. Berme v uvahu masy nie tych co sa tomu venuju nazvem to viac profesionalnejsie

 
Tompuard 19.08.2019 (21:07)

Vuk jazdí na horaku cestu. To je jasné...

 
Vuk Tompuard 20.08.2019 (05:52)

A ako inak sa presunut k lesu ci domov unaveny z lesa, nez 20km po asfsltke? Stretol som cyklistov, co si doviezli biky na aute a tam pokracovali na nich. Kazdy nema auto, vlak tam nejazdi a bus bik nevezme a tiez nejde casto.

 
Vuk Tompuard 20.08.2019 (11:28)

Vacsina ludi aktivne pisucich na mtbiker, su ludia s drahsimi bikmi a ti vacsinou niesu chudobni, tak maju aj auto. Ja auto nechcem ani zadarmo.

 
Tecka 19.08.2019 (21:57)

VUK... By sa pototo...ako maly radi ma 20 biku s 11 prevodmi... Lepsie ako niektori moji dospeli kamarati. Ale nejak som sa stratil v tvojom texte. 2-3 prevodnik pre deti uplna hlupost... Hlavte teraz, ked mame kazety s rozsahom od vymyslu sveta.

 
Vuk 19.08.2019 (20:29)

Vhodne akurat na asfaltku. Dieta si nema kde vyskusat jazdu nerovnostmi cez les.
Ale 2prevodnik by som mu dal pri 26"kolesach. Pretoze na tom uz jazdia vacsi, musi sa to niekde naucit. Ja osobne by som 1prevodnik nechcel. Hmotnost velka. To radsej detsky lahky cestak a do lesa sa bezne predavaju ht 27,5 s 2prevodnikom 10kg akurat cenovo drahsie.
Tak ako aj elektronicke synchro radenie.
To je taka moda jednoprevodniky, aby sa rychlejsie opotrebovala retaz. Kedysi sa smiali, ked niekto jazdil s retazou do kriza a teraz musi 1 prevodnik obsluzit 12-13 pastorkov a sam mam zlu skusenost z prechodu 3 prevodnika na 2. Po asfaltke dlhe kilometre sa viac narobim. Vpredu mi chyba 44z na mtb.
Ked matka pusti dieta same po dvore, tak jasne ze bude zle radit. Ale ak pojdu na rodinny vylet a starostlivo ho budu ucit radit, tak nieje problem. Pri 20" to chapem ze deti to este nechapu.
Ale u nas deti ledva dociahnu na 24" a uz jazdia 3hodiny vkuse aj po strkovej ceste a maju aj odpruzenu vidlu a nevadi im zoskocit z vyssieho obrubnika. Detom by som dal hydr.brzdy. Ale rodia sa aj menej chapave deti a bez vloh na motoricke city, tak pre tie moze byt ten 1prevodnik a mechanicke brzdy vhodne.
Na dlhsie vylety po asfaltke by som doporucil cestak a tento ked decka santia po dvoroch na dedine. A do lesa odpruzenu vidlu a hydr.brzdy. Nevziat dieta jazdiace na 26" kolesach do lesa nieje pekne. Samozrejme ze nie na kamenny dh, ale les urcite.
Pokial niekto zhana pre deti cestak, tak nech urcite pozera aj hmotnost a z hrubsimi plastmi sa da aj trochu
nerovnosti.

 
Pridaj komentár